Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Disney channel

Startat av Lisa, 6 maj 2009 kl. 18:29:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Will Siv

Har börjat kolla in några av filmerna (som är dubbade, med röster jag gillar :) ), bland annat "High School Musical" trilogin (även om den 3:e visades på bio), varpå den första var bäst, men klart tråkigt att sångerna inte dubbades.

I kväll såg jag "Starstruck", helt ok, ironiskt att Sandra Kassman och Emma Lewin spelar systrar då båda har dubbat Miranda Cosgrove (och samma år!)

Och coincidence( ??? ) att Danielle Campbell är väldigt lik Miranda.

Trist att Sandra inte hade nån scen tillsammans med Mikaela T.
- what.

MB

Är det ett val från Disneys sida att Disney Channel skådespelarna dubbas av samma person i alla sammanhang?

Oskar

Citat från: Will Siv skrivet 16 oktober 2024 kl. 21:52:27Har börjat kolla in några av filmerna (som är dubbade, med röster jag gillar :) ), bland annat "High School Musical" trilogin (även om den 3:e visades på bio), varpå den första var bäst, men klart tråkigt att sångerna inte dubbades.

I kväll såg jag "Starstruck", helt ok, ironiskt att Sandra Kassman och Emma Lewin spelar systrar då båda har dubbat Miranda Cosgrove (och samma år!)

Och coincidence( ??? ) att Danielle Campbell är väldigt lik Miranda.

Trist att Sandra inte hade nån scen tillsammans med Mikaela T.
om KM studio har fortsatt med avtal med Disney efter 2004 skulle dom dubbat sånger också med Monica Forsberg sköter sångtexter.

BPS

Citat från: MB skrivet 20 april 2025 kl. 19:05:11Är det ett val från Disneys sida att Disney Channel skådespelarna dubbas av samma person i alla sammanhang?
De försökte nog men i diverse crossoveravsnitt hände det att det var utbytta röster till exempel om en karaktär från en serie dubbad av BTI Studios gästade en serie dubbad av SDI Media och tvärtom. 

Daniel Hofverberg

Citat från: MB skrivet 20 april 2025 kl. 19:05:11Är det ett val från Disneys sida att Disney Channel skådespelarna dubbas av samma person i alla sammanhang?
Det är ett val såtillvida att godkännandet av röster sker utifrån originalskådespelaren när det är live-action, så är en person godkänd som svensk röst till en viss skådespelare så gäller det godkännandet även i andra serier och filmer utan att de behöver ansöka om godkännande på nytt.

Citat från: BPS skrivet 20 april 2025 kl. 19:24:22De försökte nog men i diverse crossoveravsnitt hände det att det var utbytta röster till exempel om en karaktär från en serie dubbad av BTI Studios gästade en serie dubbad av SDI Media och tvärtom.
Det är möjligt att de kanske inte behöver godkänna rösterna vid crossover-avsnitt, då det kanske bara räknas som biroll i serien där rollfigurerna hamnat...?

Citat från: Oskar skrivet 20 april 2025 kl. 19:09:59om KM studio har fortsatt med avtal med Disney efter 2004 skulle dom dubbat sånger också med Monica Forsberg sköter sångtexter.
Nej, det gör ingen skillnad - det är kunden (Disney) som beslutar om sånger ska dubbas, så där har dubbningsstudion ingenting att säga till om.

Och när KM Studio förlorade kontraktet med Disney 2004 hade ju Monica Forsberg redan i stort sett lämnat branschen.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 april 2025 kl. 20:59:22Och när KM Studio förlorade kontraktet med Disney 2004 hade ju Monica Forsberg redan i stort sett lämnat branschen.
Fast, det är ju ändå bara Bo Maniette (2004), Stefan Frelander (2015) och Christian Fex (2020) som lämnat branschen? (även om många inte dubbat på många år)

Det där med att Monica Forsberg och många flera andra från KM Studios dubbningar samt även många från Sun Studios Köpenhamns-baserade dubbningar dragit ner på dubbandet beror på att det är mycket billigare att spela in de allra flesta dubbningar i Stockholm.

BPS

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 april 2025 kl. 21:12:46Fast, det är ju ändå bara Bo Maniette (2004), Stefan Frelander (2015) och Christian Fex (2020) som lämnat branschen? (även om många inte dubbat på många år)
Det är ju de som gått ut med det officiellt, men har man inte dubbat på 20 år så är väl lämna branschen det man har gjort även fast man inte har gått ut och sagt det.

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 april 2025 kl. 20:59:22Och när KM Studio förlorade kontraktet med Disney 2004 hade ju Monica Forsberg redan i stort sett lämnat branschen.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 april 2025 kl. 21:12:46Fast, det är ju ändå bara Bo Maniette (2004), Stefan Frelander (2015) och Christian Fex (2020) som lämnat branschen? (även om många inte dubbat på många år)

Det där med att Monica Forsberg och många flera andra från KM Studios dubbningar samt även många från Sun Studios Köpenhamns-baserade dubbningar dragit ner på dubbandet beror på att det är mycket billigare att spela in de allra flesta dubbningar i Stockholm.
Samt att hon medverkade i första säsongen av "Musse's Klubbhus" (2006/2007)

Och hon var dessutom med i "Havets Sång" från 2014/2015.

Och Bo återkom ju som magister Rocka i "Hitta Doris"
- what.

MOA

När gick Christian Fex ut med det? Aldrig sett olikt dom andra

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet 20 april 2025 kl. 21:20:02Samt att hon medverkade i första säsongen av "Musse's Klubbhus" (2006/2007)

Jag antar att det där med att Bo Maniette återkom som Magister Rocks i Hitta Doris antagligen var ett undantag.

Samma sak med Stefan Frelander som återkom som Rex i Toy Story 4.

Vid just stora biofilmer brukar det vara en helt annan femma i och med en generöst tilltagen budget, det var förmodligen därför de återkom i dessa roller som de ju ändå dubbat tidigare.

Båda skrev det personligen till Daniel för flera år sedan.

Citat från: MOA skrivet 20 april 2025 kl. 21:32:29När gick Christian Fex ut med det? Aldrig sett olikt dom andra
Han skrev det till mig via mail 2022 när jag mailade honom, jag visste inte heller att han hade slutat dubba, ännu mindre att han hade flyttat från Stockholm ner till Malmö.

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet 20 april 2025 kl. 21:20:02Samt att hon medverkade i första säsongen av "Musse's Klubbhus" (2006/2007)

Samt Kung Fu Panda TV-serien.

BPS

Monica översatte väl någon produktion ganska nyligen har jag för mig.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 april 2025 kl. 21:44:59Han skrev det till mig via mail 2022 när jag mailade honom, jag visste inte heller att han hade slutat dubba, ännu mindre att han hade flyttat från Stockholm ner till Malmö.
Det var alltså inte offentligt, ingen kunde nog gissa det

BPS

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 april 2025 kl. 21:44:59Han skrev det till mig via mail 2022 när jag mailade honom, jag visste inte heller att han hade slutat dubba, ännu mindre att han hade flyttat från Stockholm ner till Malmö.
Christian är dock fortfarande aktiv som röstskådespelare och speaker.

Disneyfantasten

Citat från: BPS skrivet 20 april 2025 kl. 22:30:14Christian är dock fortfarande aktiv som röstskådespelare och speaker.
Källa?

Se detta inlägg;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=14324.msg131200#msg131200

Och att döma av uppsökningen på Dubbningshemsidan verkar han inte ha medverkat i något alls i efterhand;

https://www.dubbningshemsidan.se/credits/sok.php?spr%E5k=Svenska&sok=Christian+Fex&typ=fritext&avdelning=alla

Jag har ännu inte sett de senare säsongerna av Elena från Avalor (som tilläggsdubbades i samband med Disney+) så jag vet inte om han repriserar sin roll som Morfar Fransisco i tilläggsdubbningen eller inte...

Och i vilka sammanhang har han varit speaker efter 2020? Jag minns inte att jag hört hans röst i någon trailer eller reklam varken på Filmstaden eller på radio, och hans röst är ju ändå väldigt lätt att känna igen...

(jag har däremot hört bl.a. Mikael Roupé och Benke Skogholt)