Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Danne Fantom

Startat av juku, 1 oktober 2012 kl. 00:48:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: BPS skrivet  8 juni 2025 kl. 19:46:47Han har inte ljugit, men den anonyma personen som bidragit med listan har kanske dålig koll på röstskådespelare. Jag menar hur kan man mista en tonåring för Oscar Harrysson...
oscar är rätt ung ::)
Och han spelade ju en av teenage mutant ninja turtles , flera år efter den här serien gjord dessutom ;)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Will Siv

Citat från: BPS skrivet  8 juni 2025 kl. 19:46:47Jag menar hur kan man mista en tonåring för Oscar Harrysson...
Han har ju spelat vissa (b.l.a: Rafael i "TMNT" 2012)

but yeah, det är inte han som spelar Danny/Danne (åtminstone i klippet)
Citat från: gstone skrivet  8 juni 2025 kl. 19:51:15oscar är rätt ung ::)
Och han spelade ju en av teenage mutant ninja turtles , flera år efter den här serien gjord dessutom ;)
- what.

BPS

Citat från: gstone skrivet  8 juni 2025 kl. 19:51:15oscar är rätt ung ::)
Och han spelade ju en av teenage mutant ninja turtles , flera år efter den här serien gjord dessutom ;)
Jovisst men det går ju att höra att det är han i det här klippet hör man ju att det är någon i målbrottet.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet  8 juni 2025 kl. 19:46:47Han har inte ljugit, men den anonyma personen som bidragit med listan har kanske dålig koll på röstskådespelare. Jag menar hur kan man mista en tonåring för Oscar Harrysson...
Eller så finns det mer än en dubbning, eller att rösterna byts ut till säsong 2 eller 3...?

Citat från: BPS skrivet  8 juni 2025 kl. 18:14:44Jag har inga inspelade avsnitt men har fått tre korta röstprov från en medlem här på forumet och fast att de är korta går det att höra att det inte är samma personer som crediteras på listan du fått. Röstproven ska tydligen komma från säsong 1.
Jag håller med att det inte låter som de som crediterats - om ljudklippen kommer från säsong 1 är det ju dock inte omöjligt att en del röster byts ut till säsong 2 eller 3.

Citat från: BPS skrivet  8 juni 2025 kl. 17:58:17Från den här Wikisidan kanske det verkar stämma ganska bra när det kommer till studiocreditsen.

https://dubdb.fandom.com/wiki/Danne_Fantom
Studiocreditsen verkar ju stämma ganska bra, men inte rösterna. Om man tagit därifrån borde väl den anonyma användaren ha tagit allt därifrån, och inte hittat på något helt eget för rösterna...?

Sen kan man ju också undra varifrån den där wikisidan har tagit sina uppgifter...? Röster kanske kommer från röstidentifiering, men studiocreditsen bör ju rimligtvis komma någonstans ifrån...? Och jag ser ingen källangivelse på wikisidan... ???

Allt det här verkar väldigt mystiskt, men jag ska maila tillbaka till personen jag fick uppgifterna från och höra om jag kan få svar på varifrån uppgifterna kommer.

Oskar

Citat från: BPS skrivet  8 juni 2025 kl. 18:14:44Jag har inga inspelade avsnitt men har fått tre korta röstprov från en medlem här på forumet och fast att de är korta går det att höra att det inte är samma personer som crediteras på listan du fått. Röstproven ska tydligen komma från säsong 1.

jag tror att sdi media/mediadubb international dubbar serien första andra säsong eftersom jag hör Niklas lindh

Jack P.W.

Den anonyma användaren (som är numera blockerad på DubDB) och deras uppgifter bör alltid ifrågasättas, det är väldigt tydligt någon som inte kan svenska och därmed sprider falsk info.

gstone

Citat från: Jack P.W. skrivet  8 juni 2025 kl. 22:26:33Den anonyma användaren (som är numera blockerad på DubDB) och deras uppgifter bör alltid ifrågasättas, det är väldigt tydligt någon som inte kan svenska och därmed sprider falsk info.
källa ?

Jack P.W.

Citat från: gstone skrivet  8 juni 2025 kl. 22:47:26källa ?
Nu har jag själv inte sett Danne Fantom, men jag känner till dessa uppgifter komma från den här användaren (som sen ändrar på uppgifter rent hittepå mässigt): https://dubbnings.fandom.com/sv/wiki/Message_Wall:NorseSeidr?threadId=4400000000000055811
De har tidigare blockerats på DubDB för att ha aktivt spridit falsk information om utländska dubbningar: https://dubdb.fandom.com/wiki/Special:Contributions/CJK17205

gstone

Citat från: Jack P.W. skrivet  8 juni 2025 kl. 22:52:21Nu har jag själv inte sett Danne Fantom, men jag känner till dessa uppgifter komma från den här användaren (som sen ändrar på uppgifter rent hittepå mässigt): https://dubbnings.fandom.com/sv/wiki/Message_Wall:NorseSeidr?threadId=4400000000000055811
De har tidigare blockerats på DubDB för att ha aktivt spridit falsk information om utländska dubbningar: https://dubdb.fandom.com/wiki/Special:Contributions/CJK17205
menade källa på att personer opåltig

gstone

Citat från: Jack P.W. skrivet  8 juni 2025 kl. 22:26:33Den anonyma användaren (som är numera blockerad på DubDB) och deras uppgifter bör alltid ifrågasättas, det är väldigt tydligt någon som inte kan svenska och därmed sprider falsk info.
hur i alla sin dar kan du veta att det var där ifrån Daniel får infon !?

Är du synsk !???

gstone

hur vet du allt där ?

hur vet vi att du inte ljuger ?

Daniel Hofverberg

Citat från: Jack P.W. skrivet  8 juni 2025 kl. 22:52:21Nu har jag själv inte sett Danne Fantom, men jag känner till dessa uppgifter komma från den här användaren (som sen ändrar på uppgifter rent hittepå mässigt): https://dubbnings.fandom.com/sv/wiki/Message_Wall:NorseSeidr?threadId=4400000000000055811
Det är möjligt att mina mail kan komma från samma användare - har du någon form av e-postadress eller IP-adress på personen ifråga? Eller för- och efternamn på personen du syftar på? Vad som helst, så att jag  kan jämföra med de e-postmeddelanden jag fått och se om det kan komma från samma person.

Tills dess att jag kunnat gå till botten med det här, och få svar på varifrån min kontakt har fått uppgifterna från, så tar jag tillfälligt bort creditlistan från sajten; för att vara säker på att jag inte sprider felaktiga uppgifter. :)

Jack P.W.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 juni 2025 kl. 23:07:04Det är möjligt att mina mail kan komma från samma användare - har du någon form av e-postadress eller IP-adress på personen ifråga? Eller för- och efternamn på personen du syftar på? Vad som helst, så att jag  kan jämföra med de e-postmeddelanden jag fått och se om det kan komma från samma person.
Tyvärr inte, då jag har inte haft interaktion med denna anonyma användare utanför FANDOM (och därmed delar de inte personlig information). Men jag ska däremot få fram bevis på saker som de har haft fel på angående svenska dubbningar (som exempelvis falska uppgifter om Orion och mörkret).

Jack P.W.

Citat från: gstone skrivet  8 juni 2025 kl. 23:00:09hur vet du allt där ?

hur vet vi att du inte ljuger ?
Själv bidrar jag till DubDB och jag försöker alltid att se till att jag för fram rätt information om dubbningar (vare sig svenska eller andra språk). Jag kommer inte acceptera felaktiga uppgifter (som tyvärr kan hända på den hemsidan från illvilliga aktörer).

Daniel Hofverberg

Citat från: Jack P.W. skrivet  8 juni 2025 kl. 23:35:01Tyvärr inte, då jag har inte haft interaktion med denna anonyma användare utanför FANDOM (och därmed delar de inte personlig information). Men jag ska däremot få fram bevis på saker som de har haft fel på angående svenska dubbningar (som exempelvis falska uppgifter om Orion och mörkret).
Okej, jag har i alla fall mailat till min kontakt nu och bett om källangivelse för hens uppgifter - så får vi se vad jag får för svar.

Orion och mörkret är helt klart ett olyckligt fall, då den officiella svenska creditlistan på Netflix är så ofullständig; med inga "Övriga röster" och ett flertal rollfigurer som saknas. Det gör det ju väldigt svårt att veta vad som gäller, och lätt för potentiellt felaktiga uppgifter att spridas. Den här sidan uppger fler rollfigurer än alla andra ställen jag kunnat hitta, men utan någon källangivelse är det omöjligt att värdera sanningshalten i uppgifterna.

Jag ska kontakta Eurotroll, och se om jag lyckas få fram någon mer fullständig rollista för den filmen. :)