Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Fem Myror är fler än fyra elefanter

Startat av TonyTonka, 15 januari 2012 kl. 02:43:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  4 juni 2025 kl. 08:20:29En ledtråd som visar att det kan vara 80-talsredigeringen på 27 av avsnitten är att det står 1983 i slutet. Är det delar ur denna version du fått upp?
Menar du copyright precis i slutet, eller?

Jag ska kolla det jag går igenom alla avsnitt. Jag ser i SMDb att det står "Dagens bokstav" i tablåerna från 1970-talet - betyder det att man kan utgå ifrån det, och lita på att bokstaven det handlar om i respektive avsnitt motsvarar vilket avsnitt det är?

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 juni 2025 kl. 08:47:07Menar du copyright precis i slutet, eller?

Jag ska kolla det jag går igenom alla avsnitt. Jag ser i SMDb att det står "Dagens bokstav" i tablåerna från 1970-talet - betyder det att man kan utgå ifrån det, och lita på att bokstaven det handlar om i respektive avsnitt motsvarar vilket avsnitt det är?
Ja, det är copyright jag menar, dvs det som står i eftertexter.

Ja, om det inte står 1983 i slutet av avsnitten du hittat. Ber om ursäkt om mina svar blir lite korta och komplicerade.

Monsieur Hulot

Vad gäller uppladdning av avsnitten på Archive kanske vi kan börja med de 4 avsnitten som finns med Fem små myror, då vi vet att dessa är sällsynta och inte identiska med 80-talsversionen.

Monsieur Hulot

@Daniel Hofverberg En sista fråga; kommer de sällsynta säsongerna läggas upp i en gemensam spellista som det blev med Trazan eller kommer de läggas upp i separata listor?

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  5 juni 2025 kl. 11:48:50@Daniel Hofverberg En sista fråga; kommer de sällsynta säsongerna läggas upp i en gemensam spellista som det blev med Trazan eller kommer de läggas upp i separata listor?
Förmodligen kommer alla avsnitt att läggas upp som ett gemensamt "objekt" i Archive, då det är mest smidigt med Archive - då kan man sätta på uppladdning och låta det vara. :)

Möjligtvis kanske jag lägger upp Fem små myror är fler än fyra elefanter som separat video, om jag tycker att det skiljer sig för mycket från övriga för att kunna räknas som samma serie...

Det kommer dock dröja ett litet tag innan jag kan ladda upp serien, då jag först måste lista ut vilket avsnitt som är vilket; och därefter måste jag klippa ut själva avsnitten då de flesta avsnitt är inbakade i större videofiler på 1 - 2 timmar... Men jag ska försöka börja gå igenom avsnitten under långhelgen, i alla fall.

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 juni 2025 kl. 12:15:16Förmodligen kommer alla avsnitt att läggas upp som ett gemensamt "objekt" i Archive, då det är mest smidigt med Archive - då kan man sätta på uppladdning och låta det vara. :)

Möjligtvis kanske jag lägger upp Fem små myror är fler än fyra elefanter som separat video, om jag tycker att det skiljer sig för mycket från övriga för att kunna räknas som samma serie...

Det kommer dock dröja ett litet tag innan jag kan ladda upp serien, då jag först måste lista ut vilket avsnitt som är vilket; och därefter måste jag klippa ut själva avsnitten då de flesta avsnitt är inbakade i större videofiler på 1 - 2 timmar... Men jag ska försöka börja gå igenom avsnitten under långhelgen, i alla fall.
Ja, det blir nog bäst att lägga upp Fem små myror som en separat video med tanke på att avsnitten är ganska korta.

Will Siv

@Ovanliga dubbningar nämnde att hon hade versionen från 1984

@Daniel Hofverberg , om du inte har alla avsnitt kanske ni kan lägga ihop alla ni har tillsammans.
- what.

Monsieur Hulot

Citat från: Will Siv skrivet  5 juni 2025 kl. 12:47:01@Ovanliga dubbningar nämnde att hon hade versionen från 1984

@Daniel Hofverberg , om du inte har alla avsnitt kanske ni kan lägga ihop alla ni har tillsammans.
Just det, den versionen är ju (trots att den inte synts på flera år) den mest kända av de så kallade "urvalsrepriserna".

Materialet som jag är allra mest nyfiken på är ju Fem små myror, detta ska vara en urvalsrepris av den allra första säsongen från 1973 :)

Monsieur Hulot

Det kanske redan nämnts, men en ledtråd till vilket avsnitt av -78 års version som ska komma i rätt ordning är att kolla avsnittslistan som finns på Svensk Mediedatabas. Första avsnittet från 1978 var då dagens bokstav H, och sista avsnittet från 1979 var dagens bokstav J.

https://smdb.kb.se/catalog/search?q=Fem+myror+typ%3Atv&sort=OLDEST

Monsieur Hulot

@Daniel Hofverberg var avsnitten med Fem små myror inbakade i en och samma fil som de övriga avsnitten eller var de indelade i separata filer?

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  8 juni 2025 kl. 23:35:02@Daniel Hofverberg var avsnitten med Fem små myror inbakade i en och samma fil som de övriga avsnitten eller var de indelade i separata filer?
De är separata filer, och är precis som de övriga längre block på 1 - 2 timmar med andra program som sändes i anslutning till programmet.

En av dessa slutar med en hallåa som säger något i stil med "Nu tar vi ett litet uppehåll med Magnus, Brasse och Eva - och på måndag vid samma tid visar vi istället den första delen av Speldosan."

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 juni 2025 kl. 23:41:02En av dessa slutar med en hallåa som säger något i stil med "Nu tar vi ett litet uppehåll med Magnus, Brasse och Eva - och på måndag vid samma tid visar vi istället den första delen av Speldosan."
Hm, det måste vara det sista avsnittet som visades den 26 oktober som år 1979 var en fredag. Det kanske jag redan frågat, men kommer avsnitten släppas som en enda separat video eller kommer det bli 4 separat klipp?

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 juni 2025 kl. 23:41:02De är separata filer, och är precis som de övriga längre block på 1 - 2 timmar med andra program som sändes i anslutning till programmet.

En av dessa slutar med en hallåa som säger något i stil med "Nu tar vi ett litet uppehåll med Magnus, Brasse och Eva - och på måndag vid samma tid visar vi istället den första delen av Speldosan."
Speldosan? Spelbaserat program? Kan vara något annat för archive.org

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet  9 juni 2025 kl. 11:01:49Speldosan? Spelbaserat program? Kan vara något annat för archive.org
Speldosan var ett program som sändes 1979 med bland annat Marie Bergman där de sjöng nyskrivna barnvisor, endast repriserad en gång; 1983. Har aldrig sett detta, men ja - det skulle vara kul om det också dök upp någon gång i framtiden på Archive, men det som just nu kanske är mest aktuellt att läggas upp på Archive i närtid är (som tråden handlar om) "myrorna".

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  9 juni 2025 kl. 13:14:20Speldosan var ett program som sändes 1979 med bland annat Marie Bergman där de sjöng nyskrivna barnvisor, endast repriserad en gång; 1983. Har aldrig sett detta, men ja - det skulle vara kul om det också dök upp någon gång i framtiden på Archive, men det som just nu kanske är mest aktuellt att läggas upp på Archive i närtid är (som tråden handlar om) "myrorna".
Får skriva mer om detta i ett annat ämne