Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Elio

Startat av gstone, 8 november 2022 kl. 23:28:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

något på reddit sa

CitatDet ser ju rätt uppenbart ut som att han inte kommer att bli porträtterad som en endimenstionell skurk. Han är en narcissist med storhetsvansinne, men han har tydligen en kärleksfull relation med sin son, så han kommer inte att bli helt obotfärdig. Dessutom är Brad Garretts röst alldeles för tecknad för att tas på allvar som en hänsynslös sociopat.
}

Ja, jag vet, och jag är glad att han inte bara kommer att vara en platt skurk. Det är inte Pixars grej, och de har bara typ fyra skurkar som faktiskt är såna. Jag utgick bara från några kommentarer jag sett tidigare.
Tematiskt verkar förälder-barn-relationer vara viktiga i den här filmen ändå, både mellan Glordon och Grigons relation och Elio och hans faster Olga.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 17 juni 2025 kl. 19:46:12Edward af Sillén och Henrik Nyblom gör två av rösterna i den nya storfilmen Elio. :)❤️❗️

https://www.tv4play.se/klipp/2de3c1f8ea5a39339bee/video-de-gor-svenska-rosterna-i-nya-animerade-storfilmen
Mycket intressant med Edward af Sillén i en dubbning - jag kan inte minnas att han medverkat i någon dubbning tidigare...?

Vi kan väl gissa att det sannolikt rör sig om någon mindre roll, då man ju vanligtvis inte brukar ge oerfarna dubbare huvudroller...?

Citat från: gstone skrivet 17 juni 2025 kl. 19:58:22Edward af Sillén är regissör :)

( bästis med Pernila Wahlgren med även det inte rikligt är relevant här)
Och inte minst expert på Melodifestivalen och Eurovision Song Contest, som nästan alltid brukar vara kommentator för Eurovision Song Contest varje år och som skrivit manus till Melodifestivalen i fler år än många kan räkna till...

Har man sett Eurovision Song Contest någon gång de senaste 16 åren, så lär man ha hört hans röst.

Dessutom har han medverkat i tävlingsprogrammet Muren på SVT i en ganska stor andel av alla avsnitt genom åren, nu senast i merparten av vårens avsnitt.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 juni 2025 kl. 23:18:55Mycket intressant med Edward af Sillén i en dubbning - jag kan inte minnas att han medverkat i någon dubbning tidigare...?
Han var med I dubbningen av Eldsjäl

men annars har nog aldrig dubbat förut 

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 18 juni 2025 kl. 08:43:39Han var med I dubbningen av Eldsjäl
Intressant, Eldsjäl tror jag aldrig att jag fick tag i creditlista till - har du måhända det...?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 juni 2025 kl. 08:58:46Intressant, Eldsjäl tror jag aldrig att jag fick tag i creditlista till - har du måhända det...?
jag såg ju filmen och fotade credits ? ???

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 juni 2025 kl. 08:58:46Intressant, Eldsjäl tror jag aldrig att jag fick tag i creditlista till - har du måhända det...?
jag trodde jag gav dom till dig. ska se om dom fortfarande är min mobil var ju ändå en del år sedan

gstone

Jag tror jag fotade dom

gstone

Citat från: gstone skrivet 17 juni 2025 kl. 19:46:12Edward af Sillén och Henrik Nyblom gör två av rösterna i den nya storfilmen Elio. :)❤️❗️

https://www.tv4play.se/klipp/2de3c1f8ea5a39339bee/video-de-gor-svenska-rosterna-i-nya-animerade-storfilmen
Dom roller dom spelar är  Gunther Melmac och  Universal User's Manual

gstone

norska röster

Elio – Oskar Maximillian Wifladt Blomseth
    Olga – Evelyn Rasmussen Osazuwa
    Carl Sagan – Nima Shahinian
    Tegman – Mikkel Bratt Silset
    Melmac – Olli Wermskog
    Diploship – Åsta Kristin
    Lord Grigon – Stig Henrik Hoff
    Caleb – William Riibe
    OOOOO – Vilja Stensrud
    Helix – Sigbjørn Solheim

gstone

Citat från: gstone skrivet 21 juni 2025 kl. 21:06:02norska röster

Elio – Oskar Maximillian Wifladt Blomseth
    Olga – Evelyn Rasmussen Osazuwa
    Carl Sagan – Nima Shahinian
    Tegman – Mikkel Bratt Silset
    Melmac – Olli Wermskog
    Diploship – Åsta Kristin
    Lord Grigon – Stig Henrik Hoff
    Caleb – William Riibe
    OOOOO – Vilja Stensrud
    Helix – Sigbjørn Solheim
Källa Verdens Gang

gstone

Citat" De danska rösterna fungerar riktigt bra, och det finns särskilt många fina prestationer i barnrollerna, med Carl Løber som levererar en mångsidig prestation som huvudpersonen Elio, och Louis August Jensen som är vansinnigt rolig och charmig som ryktesspridaren Glordon, som blir Elios första vän i detta universum.

Camilla Lau levererar en prestation som är både varm och igenkännbar som faster Olga. Det finns också flera bra prestationer bland rymdambassadörerna, med Sigurd Holmen Le Dous som är underbar som den gladlynte Helix, och Carsten Svendsen som levererar ultratorra repliker som ambassadör Tegmen, som bokstavligen är gjord av sten.

Andreas Mogensen har också blivit ombedd att översätta ett arkivklipp med den ikoniska amerikanske astronomen Carl Sagan. Det går nog över de flestas huvuden, men det finns inget som filmskapare som är intresserade av detaljer, som vem som har tillräckligt med rymdmeriter för att dubba Carl Sagan.

Mot slutet, när en utomjordingentusiast radionörd med rösten av Christian Fuhlendorff nyper en tår när han får bekräftelse på att vi inte är ensamma i universum, måste jag erkänna att jag blev lite blöt i ögonvrån."

gstone

Om dom svenska rösterna 

Citat"I den amerikanska versionen är det den kända skådepelare som Zoe Saldaña som gör rösterna medan rollbesättningen i den svenska versionen inte alls är lika namnkunnig och mer sansade. Det innebär dock att de heller inte, med undantag för astronauten Christer Fuglesang som gör ett inhopp som den amerikanske astronomen Carl Sagan, sticker ut."

https://www.dn.se/kultur/pixars-elio-ar-pa-tok-for-mycket-av-det-goda/
Svenska röster: Hugo Bergström, Benjamin Hasselström, Linda Santiago m f

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet Igår kl. 10:08:46Om dom svenska rösterna

https://www.dn.se/kultur/pixars-elio-ar-pa-tok-for-mycket-av-det-goda/
Svenska röster: Hugo Bergström, Benjamin Hasselström, Linda Santiago m f
Verkar lite oroväckande att Dagens Nyheter bara gett Elio en tvåa i betyg av fem. Men nu var det här i och för sig Wanda Bendjelloul, och inte Fredrik Sahlin som jag personligen litar mer på (åtminstone utifrån min smak)...

Men jag kommer helt klart att se filmen ändå - om det passar får det nog bli på söndag, då jag om vädret tillåter kommer vara på Skellefteå Summertime-festivalen fredag och lördag.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 10:59:49Verkar lite oroväckande att Dagens Nyheter bara gett Elio en tvåa i betyg av fem. Men nu var det här i och för sig Wanda Bendjelloul, och inte Fredrik Sahlin som jag personligen litar mer på (åtminstone utifrån min smak)...

Men jag kommer helt klart att se filmen ändå - om det passar får det nog bli på söndag, då jag om vädret tillåter kommer vara på Skellefteå Summertime-festivalen fredag och lördag.
Märkligt att Dagens Nyheter har publicerat sin recension så tidigt. Vad jag kan se publicerades den redan i torsdags den 19/6, och filmen har väl inte premiär förrän på onsdag den 25:e?

När det ordnas förhandsvisningar för pressen brukar de väl få förbinda sig att inte lägga ut sina recensioner förrän tidigast samma dag som filmen har premiär.

Simon Axelsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet Igår kl. 11:19:04Märkligt att Dagens Nyheter har publicerat sin recension så tidigt. Vad jag kan se publicerades den redan i torsdags den 19/6, och filmen har väl inte premiär förrän på onsdag den 25:e?

När det ordnas förhandsvisningar för pressen brukar de väl få förbinda sig att inte lägga ut sina recensioner förrän tidigast samma dag som filmen har premiär.
Moviezine har också redan publicerat sin recension.

Jag undrar om det kan handla om att filmen redan släppts i bl.a. USA. 
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats