Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Malory Towers

Startat av A, 28 juni 2025 kl. 15:55:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

A

Serien är ganska bra men sen kom jag på att den är väl baserad på böcker av Fem författarinnan Varför har man gjort filmatiseringar på hennes böcker igen är inte hon jättekonstroversiell efter att det har kommit fram hur hon betett sig?

Daniel Hofverberg

Om Enid Blyton i sig ansetts kontroversiell vet jag inte - det är inget jag kunnat läsa mig till i alla fall, och hon har ju varit död i över femtio år.

Däremot har ju många av hennes böcker en tveksam kvinnosyn, och det förekommer antydningar till rasism och sexism här och var - och synsättet på zigenare (eller romer som vi skulle säga idag) lämnar en del övrigt att önska. Men så skrevs ju också de flesta av hennes böcker på 1930- och 1940-talet, så mycket har hänt sedan dess; och det som förmodligen sågs som helt oskyldigt på 1930-talet läser vi in helt andra saker i idag.

Jag har inte hennes böcker i färskt minne, men tror att de flesta filmatiseringar av hennes böcker är lite moderniserade och nedtonade gentemot förlagorna; just för att komma runt åtminstone en del av det här problemet.

Med tanke på att det främst är Fem-böckerna som filmatiserats femtioelva gånger världen över, så ser jag inga problem med en serie baserad på en romanserie som åtminstone idag är betydligt mindre känd - på 1940-talet var kanske Malory Towers-böckerna kända, men har ju åtminstone i Sverige aldrig varit ens i närheten av lika kända och populära som Fem-böckerna.

Och jag tycker att Malory Towers är en bra TV-serie. Jag har inget minne av att ens ha läst böckerna, så hur serien förhåller sig till böckerna kan jag inte uttala mig om.

Steffan Rudvall

I Tyskland är hon i alla fall inte kontroversiell och där läser man fortfarande hennes böcker Fem böckerna såklart men även en bokserie som är lite okänd för oss här i Sverige S:t Clare-böckerna. Enid Blyton har bara skrivit 6 böcker i den serien men det finns nog ett dussintal till skrivna av tyska författare på 70 och 80-talen där man dock gett ut dem under Enid Blytons namn så att det ska se ut som att de är skrivna av henne.

BPS

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 juni 2025 kl. 16:21:23I Tyskland är hon i alla fall inte kontroversiell och där läser man fortfarande hennes böcker Fem böckerna såklart men även en bokserie som är lite okänd för oss här i Sverige S:t Clare-böckerna. Enid Blyton har bara skrivit 6 böcker i den serien men det finns nog ett dussintal till skrivna av tyska författare på 70 och 80-talen där man dock gett ut dem under Enid Blytons namn så att det ska se ut som att de är skrivna av henne.
Är det ens lagligt? Man kan ju inte ta någon annans namn det är ju typ på gränsen till identitetsstöld. Hur kunde tyskarna förresten tro att det var böcker skrivna av Enid när hon redan var bortgången?