Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Pixar-filmer på SVT

Startat av Anders M Olsson, 4 juli 2025 kl. 21:38:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

SVT visar under sommaren ett urval av filmer från Pixar, både linjärt och på SVT Play.

Nu finns Hitta Nemo, Hitta Doris och Monsters Inc. på SVT Play.

Fredagen den 11 juli kommer Coco och Bilar.

Jag har sett Monsters Inc. i kväll och kan konstatera att det inte är samma svenska version som på Disney Plus. SVT tycks ha gått tillbaka till samma version som gavs ut på DVD med "bloopers" under sluttexterna. Det är lite intressant, för den versionen går förmodligen inte att få tag på i full HD på annat sätt. Dessutom har SVT låtit göra egna svenska undertexter som följer den svenska dialogen bättre än Disneys svenska text. (Disneys svenska textning fungerar bäst som översättning om man ser filmen med engelskt tal.)

På Disney+ och Blu-ray finns bara vanliga sluttexter utan "bloopers". Dessutom är musiken bara komp utan sång. Om man väljer engelskt tal får man dock sång under sluttexterna.

Steffan Rudvall

Den svenska versionen av Hitta Doris har dessutom sin svenska bilversion.

Will Siv

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 juli 2025 kl. 21:55:33Den svenska versionen av Hitta Doris har dessutom sin svenska bilversion.
Men den svenska bildversionen finns på Disney+ 
- what.

Anders M Olsson

Citat från: Will Siv skrivet  4 juli 2025 kl. 22:08:58Men den svenska bildversionen finns på Disney+
Det stämmer. Jag såg det nu. Jag har inte lagt märke till det tidigare eftersom jag inte brukar se filmer på Disney+ om jag har dem på Blu-ray.

Men undertexterna som följer den svenska dialogen är SVT ensamma om.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 juli 2025 kl. 21:38:23Dessutom har SVT låtit göra egna svenska undertexter som följer den svenska dialogen bättre än Disneys svenska text. (Disneys svenska textning fungerar bäst som översättning om man ser filmen med engelskt tal.)
Mycket trevligt att SVT sänder några Pixar-filmer, så att man har möjlighet att få svensk textning för hörselskadade - även bortsett från det här specifika fallet, så är ju SVT nästan ensamma om att erbjuda textning för hörselskadade som följer dubbningens dialog. :)
(På Apple TV+ har ganska mycket dubbat svensk textning för hörselskadade som följer dubbningens dialog, och på Netflix har en del nyare produktioner textning som följer dubbningens dialog; som bara dyker upp om man har det svenska ljudspåret påslaget. Men bland övriga tjänster förekommer det väl knappt alls, möjligtvis bortsett från enstaka produktioner på TV4 Play...)

På Disney+ har ju tyvärr i stort sett allting bara nyöversatt text, som inte fungerar så bra tillsammans med den svenska dubbningen av respektive film eller serie.