Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

har Barbapappa fler dubbningar?

Startat av clash, 14 november 2005 kl. 16:04:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oskar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 juli 2021 kl. 02:41:45
Var används den tredje dubbningen med Bengt Järnblad, och vilken dubbningsstudio har gjort den?

Jag tycker också det är synd att originaldubben med Börje Ahlstedt inte längre används, fast den hade kanske inte blivit så uppskattad nuförtiden då Börje gjorde samtliga röster och det inte var individuella röster för varje rollfigur som i Videobolagets mer kända dubb... Fast det borde ju inte finnas något hinder att erbjuda mer än en dubbning via olika ljudspår, men det verkar ju tyvärr vara ett främmande begrepp... :(
Den tredje dubbning använder bl.a på HBO Nordic.

Oskar

Citat från: Oskar skrivet 22 juli 2021 kl. 02:47:05
jag tror att SDI media eller bti studio. Den tredje dubbning har varit på HBO Nordic flera år.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oskar skrivet 22 juli 2021 kl. 02:47:05
Jag har nu kollat på HBO Nordic, och tyvärr finns inga som helst utsatta dubbcredits på Barbapapa där. Används samma dubbning någon annanstans, så att det kan finnas en chans till utsatta dubbcredits där?

Jag har ett vagt minne av att jag sett Barbapapa på någon annan streamingtjänst, men lyckas inte hitta åt serien någon annanstans här och nu... :(

Intressant att notera är för övrigt att den här tredje dubbningen faktiskt har svenskdubbat ledmotiv, medan de två tidigare dubbningarna bara haft instrumentalt intro då man bara behållit M&E (musikbakgrunden) utan att lägga på sång. På så sätt är ju den här dubbningen mer som det "ska vara", men förutom det känns det väl tveksamt att dubba om serien ytterligare en gång - trots allt har ju Videobolagets dubb använts i flera olika sammanhang, varför det inte borde finnas rättighetsproblem med den dubben...

Oskar

Jag kommer ihåg att beatrice järås, Staffan hallerstam, Olav f Andersen, louise raeder var med i videobolaget/Kit Sundqvist dubbning. Olav f Andersen gjort Barbapapa i videobolaget/Kit Sundqvist dubbning.

clara liljeberg

barbapappas röst är joakim jennerfors.när de var med pricken.

Oskar

Citat från: clara liljeberg skrivet 22 juli 2021 kl. 23:34:03
barbapappas röst är joakim jennerfors.när de var med pricken.
det måste vara Barbapapa jorden runt som bara släpper på VHS.

Will Siv

Citat från: Oskar skrivet 23 juli 2021 kl. 07:23:35det måste vara Barbapapa jorden runt som bara släpper på VHS.
Den släpptes också på DVD

jag har en av dom men kommer inte åt den just nu.

EDIT: det verkar finnas 5 volymer.
- what.

gstone

Är det bara jag som tycker Barbapappa är lite läskig  :-[
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

Citat från: gstone skrivet  5 juni 2023 kl. 01:58:35Är det bara jag som tycker Barbapappa är lite läskig  :-[?
Du e nog den enda jag sett som e rädd för Barbapappa men hur e han läskig?

MOA

Detta ämne är inte alltför gammalt så jag skriver här:
Första dubbningen från 1974 är lost media
Andra dubbningen från 1990 finns på VHS & är delvis förlorat
Tredje dubbningen finns tydligen bara på streamingtjänst & vilka medverkar där? Har inte den streamingtjänsten så kan inte kolla. Någon annan som kan det?
Tror aldrig jag såg Barbapapa när jag var barn

Erika

Citat från: MOA skrivet  7 juli 2025 kl. 11:12:06Detta ämne är inte alltför gammalt så jag skriver här:
Tredje dubbningen finns tydligen bara på streamingtjänst & vilka medverkar där? Har inte den streamingtjänsten så kan inte kolla. Någon annan som kan det?
Tror aldrig jag såg Barbapapa när jag var barn
Helt kört är det inte för originaldubben, vill minnas någon riktigt gammal vhs-utgåva använder SVT:s dubbning. Dessutom gick Barbapapa i repris 1979 och 1989 (då som en del av Björnes magasin). Har vi riktig tur kanske det finns inspelningar någonstans där ute...

Vill minnas det har nämnts på forumet Bengt Järnblad är med i den tredje dubbningen. Ska se om jag kan hitta det inlägget.   

Tillägg: Måste vara riktigt trött idag, det nämndes ju tidigare i samma tråd:-[

Tintin

Citat från: Erika skrivet  7 juli 2025 kl. 12:51:11Helt kört är det inte för originaldubben, vill minnas någon riktigt gammal vhs-utgåva använder SVT:s dubbning. Dessutom gick Barbapapa i repris 1979 och 1989 (då som en del av Björnes magasin). Har vi riktig tur kanske det finns inspelningar någonstans där ute...
Och i Lördagsgodis 1984

MOA

Citat från: Erika skrivet  7 juli 2025 kl. 12:51:11Helt kört är det inte för originaldubben, vill minnas någon riktigt gammal vhs-utgåva använder SVT:s dubbning. Dessutom gick Barbapapa i repris 1979 och 1989 (då som en del av Björnes magasin). Har vi riktig tur kanske det finns inspelningar någonstans där ute...

Vill minnas det har nämnts på forumet Bengt Järnblad är med i den tredje dubbningen. Ska se om jag kan hitta det inlägget. 

Tillägg: Måste vara riktigt trött idag, det nämndes ju tidigare i samma tråd:-[
Så Varsågod hade rätt trots allt, Barbapapa kan även bli intressanta videor för archive.org

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet  7 juli 2025 kl. 11:12:06Detta ämne är inte alltför gammalt så jag skriver här:
Det stämmer att originaldubben med Börje Ahlstedt släppts på två gamla VHS-utgåvor, som Hem Film distribuerade 1984. Om jag inte minns fel innehöll dessa 14 respektive 13 avsnitt, så sammanlagt alltså 27 avsnitt.

Jag är helt säker på att avsnitt 1 inledde den ena VHS-filmen, så möjligtvis kan det vara så enkelt att det var avsnitt 1 - 27 i ordning som släpptes på VHS.

Minst en av dessa ska jag ha, men har vi tur kan jag möjligen ha båda två. Jag kan också ha en del TV-inspelningar från SVT, men hur många och vilka avsnitt dessa kan tänkas innehålla är oklart. Nu när jag precis fått semester ska jag se om jag har tid och ork att gå igenom och kolla vad jag har - åtminstone om något finns digitaliserat, och finns kvar på någon av hårddiskarna, så bör det gå ganska snabbt att hitta åt. :)

Intressant att notera är att SVT kallade serien för Barbapappa, medan däremot VHS-utgåvorna med samma dubbning vill jag minnas hette Barbapapa. Det verkar råda en viss förvirring kring dessa båda titlar i Sverige, då även TV4 (som sände serien med den första omdubben) kallade serien för Barbapappa, medan de flesta VHS-utgåvor med omdubben har hetat Barbapapa.

Beck

Är det någon som kan lägga upp Barbapapa med svenskt tal av Olav F Andersen, Louise Raeder och Staffan Hallerstamarchive.org?
Jag växte upp med den dubbningen på VHS under 90-talet!  :D