Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Familjen Flinta

Startat av Erika, 28 mars 2007 kl. 20:37:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 november 2024 kl. 19:00:12Vi vet ju att sångerskan i introt är Annelie Berg Bhagavan men vem är sångaren?

hennes hittills okända tvillingbror ;D ;D ;D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

TonyTonka

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 november 2024 kl. 19:00:12Vi vet ju att sångerskan i introt är Annelie Berg Bhagavan men vem är sångaren?

Kan det vara Thomas Vikström eller Tommy Nilsson? De sjöng ju en del för Media Dubb i slutet på 1980-talet och början på 1990-talet. Annars vet jag inte vem det skulle kunna tänkas vara.  :-\
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Steffan Rudvall

Citat från: TonyTonka skrivet  4 november 2024 kl. 21:52:58Kan det vara Thomas Vikström eller Tommy Nilsson? De sjöng ju en del för Media Dubb i slutet på 1980-talet och början på 1990-talet. Annars vet jag inte vem det skulle kunna tänkas vara.  :-\
Jag tycker att det låter lite som Magnus Rongedal fast det är nog lite tidigt för honom i dubb men eftersom att det inte går att höra helt så kan det ju vara nästan vem som helst.

TonyTonka

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 november 2024 kl. 21:55:44Jag tycker att det låter lite som Magnus Rongedal fast det är nog lite tidigt för honom i dubb men eftersom att det inte går att höra helt så kan det ju vara nästan vem som helst.
När gjordes vinjetten, var den med i den allra första dubbningsomgången av serien 1988?

Steffan Rudvall

Citat från: TonyTonka skrivet  4 november 2024 kl. 21:57:17När gjordes vinjetten, var den med i den allra första dubbningsomgången av serien 1988?
Jag antar det, eftersom att det instrumentala originalintrot inte verkar ha visats alls i Sverige. Gick det i ett programblock kunde ju dock introt vara bort klippt men jag tror inte det var så.

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  4 november 2024 kl. 21:57:17När gjordes vinjetten, var den med i den allra första dubbningsomgången av serien 1988?
Jag är ganska säker på att vinjetten fanns med vid den första dubbningsomgången, som del av Tecknade pärlor från Hanna-Barbera.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 november 2024 kl. 22:03:47Jag antar det, eftersom att det instrumentala originalintrot inte verkar ha visats alls i Sverige.
Precis, det instrumentala originalintrot har inte använts alls på TV3. Möjligen att det kan ha använts när serien sändes i textad originalversion på SVT för läääänge sedan, men på TV3, Cartoon Network och Boomerang har alltid det här introt använts; liksom vid syndikation i USA och i de flesta länder utanför USA.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 november 2024 kl. 22:14:33Jag är ganska säker på att vinjetten fanns med vid den första dubbningsomgången, som del av Tecknade pärlor från Hanna-Barbera.
Precis, det instrumentala originalintrot har inte använts alls på TV3. Möjligen att det kan ha använts när serien sändes i textad originalversion på SVT för läääänge sedan, men på TV3, Cartoon Network och Boomerang har alltid det här introt använts; liksom vid syndikation i USA och i de flesta länder utanför USA.
Är det någon som minns hur det ligger till med Musikservice och Kanal 10s vhs-filmer, om de hade svensk intro, och i så fall vilket intro? Var ett tag sedan jag tittade på någon av de vhs-utgåvorna.  ???

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 november 2024 kl. 22:03:47Jag antar det, eftersom att det instrumentala originalintrot inte verkar ha visats alls i Sverige. Gick det i ett programblock kunde ju dock introt vara bort klippt men jag tror inte det var så.

Men var Annelie Berg aktiv 1988? Började inte hon dubba runt 1989? Eller när dubbades Jetsons? Annelie Berg berättade ju i Christian Hedlunds podcast att det var hennes första serie.  ???

Steffan Rudvall

Citat från: TonyTonka skrivet  4 november 2024 kl. 22:23:17Är det någon som minns hur det ligger till med Musikservice och Kanal 10s vhs-filmer, om de hade svensk intro, och i så fall vilket intro? Var ett tag sedan jag tittade på någon av de vhs-utgåvorna.  ???
Men var Annelie Berg aktiv 1988? Började inte hon dubba runt 1989? Eller när dubbades Jetsons? Annelie Berg berättade ju i Christian Hedlunds podcast att det var hennes första serie.  ???
Dubbades inte både Familjen Flinta och Jetsons som del av Tecknade pärlor från Hanna-Barbera?

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  4 november 2024 kl. 22:23:17Men var Annelie Berg aktiv 1988? Började inte hon dubba runt 1989? Eller när dubbades Jetsons? Annelie Berg berättade ju i Christian Hedlunds podcast att det var hennes första serie.  ???
När jag söker i KBs tidningstjänst hittar jag ingen förekomst av Tecknade pärlor från Hanna-Barbera före slutet av januari 1991, så utifrån det bör väl varken Jetsons eller Familjen Flinta ha börjat dubbas före sommaren/hösten 1990.

Utifrån de små utdrag man kan se utan att befinna sig i KBs lokaler verkar det som att programblocket från början innehöll Jetsons, Scooby-Doo, Huckleberry Hund och Björnen Yogi, så Familjen Flinta började sannolikt dubbas senare än Jetsons (tvärtemot vad jag själv trodde, måste jag medge).

Dubintrested

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 november 2024 kl. 22:36:55När jag söker i KBs tidningstjänst hittar jag ingen förekomst av Tecknade pärlor från Hanna-Barbera före slutet av januari 1991, så utifrån det bör väl varken Jetsons eller Familjen Flinta ha börjat dubbas före sommaren/hösten 1990.

Utifrån de små utdrag man kan se utan att befinna sig i KBs lokaler verkar det som att programblocket från början innehöll Jetsons, Scooby-Doo, Huckleberry Hund och Björnen Yogi, så Familjen Flinta började sannolikt dubbas senare än Jetsons (tvärtemot vad jag själv trodde, måste jag medge).
Visade TV3 verkligen inga Hanna-Barbera serier innan 1991?

Daniel Hofverberg

Citat från: Dubintrested skrivet  4 november 2024 kl. 22:41:50Visade TV3 verkligen inga Hanna-Barbera serier innan 1991?
För att bli klok på det här har jag nu tecknat en två månaders digital provprenumeration på Svenska Dagbladet, för att komma åt deras tidningsarkiv. Den första Hanna-Barbera-serien som TV3 sände var Smurfarna, som verkar ha haft premiär den 16 april 1988. Den ingick aldrig som del av Tecknade pärlor från Hanna-Barbera.

Men sen hittar jag inget förrän den 25 januari 1991, då Tecknade pärlor från Hanna-Barbera verkar ha haft premiär på TV3:
TV3-tablå 1991-01-25, Svenska Dagbladet.jpg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 november 2024 kl. 22:36:12Dubbades inte både Familjen Flinta och Jetsons som del av Tecknade pärlor från Hanna-Barbera?
Jag trodde det, men nu blir jag lite osäker. Jag ser nämligen att Familjen Flinta verkar ha sänts först på TV1000, långt innan serien sändes på TV3, med start den 31 maj 1991:
TV1000-tablå 1991-05-31, Svenska Dagbladet.jpg

Den stora frågan är då om Familjen Flinta var dubbad eller textad på TV1000...? Tyvärr står inget i tablåerna, men vi vet ju att Turtles bara var i textad originalversion på TV1000, som sändes direkt efteråt. På TV1000 verkar Familjen Flinta ha sänts varje dag (7 dagar i veckan), fram till den 1 september 1991. Efter det står det "Repris" vid Familjen Flinta.

Första gången tablåerna i Svenska Dagbladet nämner Familjen Flinta som del av Tecknade pärlor från Hanna-Barbera är inte förrän den 20 februari 1993. Då står det att programmet innehåller "Bl.a. Flinta, Scooby-Doo, Björnen Yogi & Muttley.", efter att fram tills dess ha nämnt Jetsons, Scooby-Doo, Huckleberry Hund och Björnen Yogi.

Någon som hade TV1000 på den tiden, som vet om Familjen Flinta var dubbad eller textad där? Jag hade tyvärr inte tillgång till TV1000 på den tiden, så jag kan inte svara. Om den inte var dubbad på TV1000 återstår frågan när Familjen Flinta egentligen dubbades...? Början av 1993 känns alldeles för sent, för vid det laget hade ju Kinnevikkoncernen/MTG sedan länge köpt upp Media Dubb och bildat Mediadubb International, och såvitt vi vet dubbades ju Familjen Flinta av Lasse Svenssons gamla Media Dubb...

För att de skulle ha hunnit dubba flera säsonger känns det alltså mer logiskt om TV1000 sände Familjen Flinta i dubbad form, så att dubbningen påbörjades runt tidiga våren 1991; eller rentav hösten 1990.

BPS

Kanske hade man bra framförhållning så att den är dubbad 1991 för att kunna ersätta andra serier i Tecknade pärlor från Hanna-Barbera?

MB

Har följande dubbats eller bara originalserien?

• The Pebbles and Bamm-Bamm Show
  • The Flintstone Comedy Hour
  • The New Fred and Barney Show
  • The Flintstone Comedy Show
  • Cave Kids

RC

Visste ni att det en gång i tiden fanns planer att han Hanna Barbera skulle outsourca till Belvision?

gstone

Citat från: RC skrivet  4 augusti 2025 kl. 01:31:31Visste ni att det en gång i tiden fanns planer att han Hanna Barbera skulle outsourca till Belvision?

Tintin familjen Flinta ;D ;D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"