Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Frankensteins Faster

Startat av Oscar Isaksson, 3 februari 2017 kl. 16:52:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anna

Hur får jag tag på den? Hade verkligen uppskattat att få se den igen 😀

Tintin

Citat från: Anna skrivet  8 augusti 2025 kl. 11:10:26Hur får jag tag på den? Hade verkligen uppskattat att få se den igen 😀
@Oscar Isaksson har lovat att leta på sina hårddiskar efter Frankensteins Faster (med den svenska dubbningen).

Både TV-serien och filmen finns utgivna på DVD respektive Blu-ray och finns fortfarande att köpa. Jag har kunnat se båda tack vare en engelsk dubbning och engelska undertexter.

Tyvärr (jämfört mot dubbningar på andra språk) har jag inte kunnat hitta någon information om den engelska dubbningen. Ljudet är inte så dåligt som jag först trodde och en intressant sak är att det kan vara Viveca Lindfors
som gör fastern även där (eller någon skådespelare som påminner om henne röstmässigt). Om man lyssnar på intervjuer med Viveca Lindfors så hade hon ett speciellt sätt att skratta på och enligt tidningsartiklar från 1987 så ville hon själv göra fastern fräck, frispråkig och rolig. 

En annan sak jag upptäckte när jag kollade gamla tablåer var att SVT följde upp med TV-serien Den lille vampyren
kort efter efter att Frankensteins faster slutat visas på TV (på samma sändningstid). Så även om dubbningen blev sågad av recensenter så kanske Frankensteins faster gick hem hos barnen. Hemglass hade även Monsterglass i sitt sortiment 1987 med omslag av Hans Arnold som ändrades
av temperaturen.