Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Skådespelare som skulle passa en viss roll

Startat av Gustav Jonsson, 15 juni 2020 kl. 23:03:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Karaktärer från den sista spelfilmen som Walt Disney själv var med och gjorde, nämligen;

Den Glada Miljonären (1967)

Mrs Worth;
- Barbro Nordin
- Irene Lindh

(det är tyvärr det enda jag kommer på eftersom jag inte hittar mycket info om övriga karaktärer)

Några fler förslag?

Skokaka

Tar nog alla på en gång, så:... 

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 augusti 2025 kl. 10:10:29Jag kommer att gå igenom några spelfilmer som gjorts av Disney (dock definitivt inte alla, finns alldeles för många att orka hålla reda på), och jag börjar med den första utav den, nämligen;

Jim Hawkins;
- Nick Atkinson
- Staffan Hallerstam

Kapten Long John Silver;
- Stephan Karlsén
- Tommy Blom
- Johan Jern

Några fler förslag?
Jim Hawkins:
Mia Kihl 

Kapten Long John Silver:
Gunnar Ernblad 

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 augusti 2025 kl. 10:15:21Karaktärer från en till av Disney äldre spelfilmer, nämligen;

En Världsomsegling Under Havet (1954)

Ned Land;
- Andreas Nilsson

Några fler förslag?
Ned Land:
Anders Öjebo 

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 augusti 2025 kl. 10:18:40Karaktärer från en Disney-spelfilm där huvudkaraktären också har en ranch på Disneyland uppkallad efter honom, nämligen;

Davy Crockett Vildmarkens Hjälte (1955)

Davy Crockett;
- Steve Kratz

Några fler förslag?
Davy Crockett:
Per Sandborgh 

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 augusti 2025 kl. 10:28:38Karaktärer från en till av Disney's äldre spelfilmer, nämligen;

Travis Coates;
- Nick Atkinson

Arliss Coates;
- Adrian Macéus

Jim Coates;
- Jonas Bergström
- Joachim Bergström
- Joakim Jennefors

Katie Coates;
- Louise Raeder
- Jennie Jahns
- Ayla Kabaca

Några fler förslag?
Travis Coates:
Staffan Hallerstam 

Arliss Coates:
Jörgen Düberg 

Jim Coates:
Steve Kratz 

Katie Coates:
Myrra Malmberg 

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 augusti 2025 kl. 10:32:26Karaktärer från en till av Disneys äldre spelfilmer, nämligen;

Shaggy Är Det Du Det (The Shaggy Dog) (1959)

Wilby Daniels;
- Nick Atkinson
- Staffan Hallerstam

Några fler förslag?
Wilby Daniels:
Leo Hallerstam 

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 augusti 2025 kl. 10:35:37Karaktärer från en till av Disneys äldre spelfilmer, nämligen;

Pollyanna (1960)

Pollyanna;
- Molly Sylsjö
- Emma Iggström
- Mariam Wallentin
- Mia Kihl
- Ida Nolemo
- Therese Reuterswärd
- Jessica Andersson (f. 1988)
- Linnéa Järpestam

Några fler förslag?
Pollyanna:
Annelie Berg 

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 augusti 2025 kl. 10:46:39Karaktärer från en till av Disneys äldre spelfilmer, nämligen;

Skeppsbrott i Söderhavet (1960)

Pappa Robinson;
- Fredrik Dolk

Mamma Robinson;
- Gunnel Fred
- Christel Körner
- Monica Forsberg
- Annelie Berg Bhagavan
- Maria Rydberg

Fritz Robinson;
- Anders Öjebo

Ernst Robinson;
- Staffan Hallerstam
- Dick Eriksson

Francis Robinson;
- Anton Olofsson Raeder
- Jimmy Björkdahl
- Johan Halldén

Roberta;
- Myrra Malmberg
- Lizette Pålsson
- Sanna Nielsen

Några fler förslag?
Pappa Robinson:
Steve Kratz 

Mamma Robinson:
Ayla Kabaca 

Fritz Robinson:
Andreas Nilsson 

Ernst Robinson:
Nick Atkinson 

Francis Robinson:
Adrian Macéus 

Roberta:
Sharon Dyall 

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 augusti 2025 kl. 10:51:38Karaktärer från en till av Disneys äldre spelfilmer, nämligen;

Den Tankspridde Professorn (1961)

(side note: något som många kanske inte känner till att Flubber (1997) är en ny-adaption av denna film)

Professor Ned Brainard;
- Johan Wahlström
- Claes Ljungmark

Några fler förslag?
Professor Ned Brainard:
Dan Ekborg 

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 augusti 2025 kl. 10:56:18Karaktärer från en till av Disneys äldre spelfilmer, nämligen;

Föräldrafällan (1961)

(en liten del av filmen har dubbats 1994 till VHS-filmen Sing Along Songs: En Helt Ny Värld)

Susan Evers & Sharon McKendrick;
- Mariam Wallentin
- Ida Nolemo

Mitch Evers;
- Fredrik Dolk

Maggie McKendricks;
- Gunnel Fred
- Lena Ericsson

Några fler förslag?
Susan Evers & Sharon McKendrick:
Annelie Berg 

Mitch Evers:
Steve Kratz 

Maggie McKendricks:
Sharon Dyall 

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 augusti 2025 kl. 11:08:29Karaktärer från en till av Disneys äldre spelfilmer, nämligen;

Babes In Toyland (1961)

Tom Piper;
- Andreas Nilsson

Mary Contrary;
- Pernilla Wahlgren

Herr Lekaksmakare;
- Thomas Oredsson

Gåsmor;
- Barbro "Lill-Babs" Svensson

Sylvester J. Gås;
- Andreas Nilsson

Bo Peep;
- Maria Rydberg

Boy Blue;
- Johan Halldén

Några fler förslag?
Tom Piper:
Dick Eriksson 

Mary Contrary:
Annelie Berg 

Herr Leksaksmakare:
Mikael Roupé 

Gåsmor:
Hjördis Petterson 

Sylvester J. Gås:
Mikael Roupé 

Bo Peep:
Lena Ericsson 

Boy Blue:
Jörgen Düberg 

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 augusti 2025 kl. 11:15:46Karaktärer från en till av Disneys äldre spelfilmer, nämligen;

I Kapten Grants Kölvatten (1962)

Mary Grant;
- Molly Sylsjö
- Emma Iggström
- Mariam Wallentin
- Mia Kihl
- Ida Nolemo
- Therese Reuterswärd
- Linnéa Järpestam

Thomas Ayerton;
- Olof Thunberg

Jacques Paganel;
- Jan Malmsjö

Några fler förslag?
Mary Grant:
Annelie Berg 

Thomas Ayerton:
Rikard Wolff 

Jacques Paganel:
Richard Carlsohn 

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 augusti 2025 kl. 11:32:55Karaktärer från en till av Disneys äldre spelfilmer, nämligen;

Summer Magic (1963)

Nancy Carey;
- Molly Sylsjö
- Emma Iggström
- Mariam Wallentin
- Mia Kihl
- Ida Nolemo
- Therese Reuterswärd
- Linnéa Järpestam

Margaret Carey;
- Liza Öhman
- Lena Ericsson

Gilly Carey;
- ?

Peter Carey;
- ?

Julia Carey;
- ?

Lallie Joy Popham;
- Cornelia Bratt

Mariah Popham;
- ?

Osh Popham;
- Johan Hedenberg

Digby Popham;
- ?

Tom Hamilton;
- ?

Charles Bryant;
- ?

Några fler förslag?
Nancy Carey:
Annelie Berg 

Margaret Carey:
Louise Raeder 

Julia Carey:
Monica Forsberg 

Osh Popham:
John Harryson 

(Är också osäker på vad jag ska välja hos de andra, så...) 

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 augusti 2025 kl. 11:40:29(tyvärr kunde jag inte hitta mycket info om karaktärerna från Thomasinas Äventyr (1963) och därför direkt över till nästa)

Karaktärer från en till av Disneys äldre spelfilmer, nämligen;

Agent D.C. (1965)

Patti Randall;
- Pernilla Wahlgren

Ingrid Randall;
- Liza Öhman

Canoe;
- ?

Några fler förslag!
Patti Randall:
Annelie Berg 

Ingrid Randall:
Jennie Jahns 

Canoe:
Andreas Nilsson 

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 augusti 2025 kl. 11:49:11Karaktärer från den sista spelfilmen som Walt Disney själv var med och gjorde, nämligen;

Den Glada Miljonären (1967)

Mrs Worth;
- Barbro Nordin
- Irene Lindh

(det är tyvärr det enda jag kommer på eftersom jag inte hittar mycket info om övriga karaktärer)

Några fler förslag?
Mrs Worth:
Mia Benson

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 31 augusti 2025 kl. 00:37:42Tar nog alla på en gång, så:...
Jim Hawkins:
Mia Kihl

Kapten Long John Silver:
Gunnar Ernblad
Ned Land:
Anders Öjebo
Davy Crockett:
Per Sandborgh
Travis Coates:
Staffan Hallerstam

Arliss Coates:
Jörgen Düberg

Jim Coates:
Steve Kratz

Katie Coates:
Myrra Malmberg
Wilby Daniels:
Leo Hallerstam
Pollyanna:
Annelie Berg
Pappa Robinson:
Steve Kratz

Mamma Robinson:
Ayla Kabaca

Fritz Robinson:
Andreas Nilsson

Ernst Robinson:
Nick Atkinson

Francis Robinson:
Adrian Macéus

Roberta:
Sharon Dyall
Professor Ned Brainard:
Dan Ekborg
Susan Evers & Sharon McKendrick:
Annelie Berg

Mitch Evers:
Steve Kratz

Maggie McKendricks:
Sharon Dyall
Tom Piper:
Dick Eriksson

Mary Contrary:
Annelie Berg

Herr Leksaksmakare:
Mikael Roupé

Gåsmor:
Hjördis Petterson

Sylvester J. Gås:
Mikael Roupé

Bo Peep:
Lena Ericsson

Boy Blue:
Jörgen Düberg
Mary Grant:
Annelie Berg

Thomas Ayerton:
Rikard Wolff

Jacques Paganel:
Richard Carlsohn
Nancy Carey:
Annelie Berg

Margaret Carey:
Louise Raeder

Julia Carey:
Monica Forsberg

Osh Popham:
John Harryson

(Är också osäker på vad jag ska välja hos de andra, så...)
Patti Randall:
Annelie Berg

Ingrid Randall:
Jennie Jahns

Canoe:
Andreas Nilsson
Mrs Worth:
Mia Benson
Får se nu...

- Anders Öjebo som Ned Land för att jag hade med Andreas Nilsson och båda är duktiga på röster?

- Staffan Hallerstam som Travis Oates för att både han och Nick Atkinson har dubbat pojk-karaktärer som är ungefär i tonårs-åldern eller åtminstone i pre-teen åldern?

- Jörgen Düberg som Arliss Oates är antagligen inspirerat från Junior i Djungelboken?

- Leo Hallerstam som Wilby Daniels för att jag hade med Staffan Hallerstam och båda dubbat Knattarna?

- Andreas Nilsson som Fritz Robinson för att jag hade med Anders Öjebo och båda är duktiga på röster?

- Nick Atkinson som Ernst Robinson för att jag hade med Staffan Hallerstam och Dick Eriksson och alla tre är duktiga på tonårs-röster?

- Adrian Macéus som Francis Robinson för att han liksom de andra i mitt inlägg också dubbat pojk-karaktärer?

- Dan Ekborg som Professor Ned Brainard är självklart för att han dubbade Professor Phillip Brainard i Flubber

- Mikael Roupé som Herr Leksaksmakare för att han dubbade Farbror Albert i Mary Poppins och båda gjordes av Ed Wynn?

- Hjördis Pettersson som Gåsmor är inspirerat från Gåsmor i Fantastiska Wilbur?

- Lena Ericsson som Bo Peep är inspirerat från karaktären med samma namn i Toy Story?

- Jörgen Düberg är antagligen inspirerat från Junior i Djungelboken

- Tom och Mary, jag KAN ha kommit på det men är inte helt hundra

- Mia Benson som Mrs Worth av samma orsak som jag hade med mina val? (Hermione Baddeley)

Då är jag nyfiken: hur kom du på resten?

Förresten, du kan säkert gissa mina resonemang kring Herr Leksaksmakare, Thomas Ayerton, Jacques Paganel och Mrs Worth?  ;)

Disneyfantasten

Jag har även kommit på lite "egna" påhittade Disney-karaktärer, sedan länge, faktiskt inspirerat från gamla idéer från Disney som aldrig blev av, alltså, de är kända för att ha adapterat klassiska sagor, men här är några stycken som de hade planerat men som aldrig blev av;

(okej, tekniskt sätt har Disney filmatiserat Rödluvan och Hans och Greta, men iallafall)

Guldlock och De Tre Björnarna;

Guldlock;
- Lizette Pålsson
- Myrra Malmberg
- Sanna Nielsen

Pappa Björn;
- Per Sandborgh
- Allan Svensson
- Ingemar Carlehed
- Gunnar Uddén

Mamma Björn;
- Sharon Dyall
- Monica Forsberg
- Christel Körner
- Lena Ericsson

Lille Björn;
- Pontus Gustafsson
- Jörgen Düberg
- Jimmy Björkdahl
- Adrian Macéus

Rödluvan;

Rödluvan;
- Lizette Pålsson
- Myrra Malmberg
- Sanna Nielsen

Mormor;
- Irene Lindh
- Ewa Fröling

Vargen;
- Gunnar Ernblad
- Johan Hedenberg
- Jan Åström

Jägaren;
- Jan Nygren

Rödluvans Mamma;
- Tove Edfeldt
- Gunnel Fred

Hans och Greta;

Hans;
- Samuel Elers-Svensson
- Gabriel Odenhammar

Greta;
- Eleonor Telcs-Lundberg

Häxan;
- Siw Malmkvist

Stadsmusikanterna från Bremen;

Åsnan;
- Pontus Gustafsson
- Jan Modin
- Dan Ekborg

Hunden;
- John Harryson
- Olof Thunberg
- Hans Lindgren
- Gunnar Ernblad
- Bert-Åke Varg
- Sture Ström
- Guy De La Berg

Katten;
- Charlie Elvegård
- Robert Gustafsson

Tuppen;
- Andreas Nilsson
- Steve Kratz

(okej, i dessa varianter så har jag valt att ha Guldlock och Rödluvan i åldrarna av Alice, Lena och Eilonwy från Alice i Underlandet, Peter Pan resp. Taran och Den Magiska Kitteln, samt Hans & Greta i åldrarna av Penny och Joey från Bernard och Bianca resp. Bernard och Bianca i Australien)

Några fler förslag?

Will Siv

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 augusti 2025 kl. 11:08:29Karaktärer från en till av Disneys äldre spelfilmer, nämligen;

Babes In Toyland (1961)

Tom Piper;
- Andreas Nilsson

Mary Contrary;
- Pernilla Wahlgren

Herr Lekaksmakare;
- Thomas Oredsson

Gåsmor;
- Barbro "Lill-Babs" Svensson

Sylvester J. Gås;
- Andreas Nilsson

Bo Peep;
- Maria Rydberg

Boy Blue;
- Johan Halldén

Några fler förslag?
Citat från: Skokaka skrivet 31 augusti 2025 kl. 00:37:42Herr Leksaksmakare:
Mikael Roupé
Leksaksmakaren;
- Tord Stål.
- Povel Ramel.
- Börje Melvig.
- Claes Månsson.
- Gösta Ekman.
- Johan Hedenberg.
- what.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 augusti 2025 kl. 09:17:25Jag har även kommit på lite "egna" påhittade Disney-karaktärer, sedan länge, faktiskt inspirerat från gamla idéer från Disney som aldrig blev av, alltså, de är kända för att ha adapterat klassiska sagor, men här är några stycken som de hade planerat men som aldrig blev av;

(okej, tekniskt sätt har Disney filmatiserat Rödluvan och Hans och Greta, men iallafall)

Guldlock;
- Lizette Pålsson
- Myrra Malmberg
- Sanna Nielsen

Pappa Björn;
- Per Sandborgh
- Allan Svensson
- Ingemar Carlehed
- Gunnar Uddén

Mamma Björn;
- Sharon Dyall
- Monica Forsberg
- Christel Körner
- Lena Ericsson

Lille Björn;
- Pontus Gustafsson
- Jörgen Düberg
- Jimmy Björkdahl
- Adrian Macéus

Rödluvan;

Rödluvan;
- Lizette Pålsson
- Myrra Malmberg
- Sanna Nielsen

Mormor;
- Irene Lindh
- Ewa Fröling

Vargen;
- Gunnar Ernblad
- Johan Hedenberg
- Jan Åström

Jägaren;
- Jan Nygren

Rödluvans Mamma;
- Tove Edfeldt
- Gunnel Fred

Hans och Greta;

Hans;
- Samuel Elers-Svensson
- Gabriel Odenhammar

Greta;
- Eleonor Telcs-Lundberg

Häxan;
- Siw Malmkvist

Åsnan;
- Pontus Gustafsson
- Jan Modin
- Dan Ekborg

Hunden;
- John Harryson
- Olof Thunberg
- Hans Lindgren
- Gunnar Ernblad
- Bert-Åke Varg
- Sture Ström
- Guy De La Berg

Katten;
- Charlie Elvegård
- Robert Gustafsson

Tuppen;
- Andreas Nilsson
- Steve Kratz

(okej, i dessa varianter så har jag valt att ha Guldlock och Rödluvan i åldrarna av Alice, Lena och Eilonwy från Alice i Underlandet, Peter Pan resp. Taran och Den Magiska Kitteln, samt Hans & Greta i åldrarna av Penny och Joey från Bernard och Bianca resp. Bernard och Bianca i Australien)

Några fler förslag?
Kul idé 
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet 31 augusti 2025 kl. 09:42:02Leksaksmakaren;
- Tord Stål.
- Povel Ramel.
- Börje Melvig.
- Claes Månsson.
- Gösta Ekman.
- Johan Hedenberg.
Tord Stål av samma orsaker som jag hade Thomas Oredsson och Skokaka hade Mikael Roupé, nämligen Ed Wynn?

Povel Ramel för att vi inspirerades av att Eriksson kom på idén som Farbror Albert som Ed Wynn också spelade? Börje Mellvig för att det var min idé med honom som Hattmakaren samt Claes Månsson för att några av oss kom på den idén?

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 augusti 2025 kl. 07:32:54Får se nu...

- Anders Öjebo som Ned Land för att jag hade med Andreas Nilsson och båda är duktiga på röster?

- Staffan Hallerstam som Travis Oates för att både han och Nick Atkinson har dubbat pojk-karaktärer som är ungefär i tonårs-åldern eller åtminstone i pre-teen åldern?

- Jörgen Düberg som Arliss Oates är antagligen inspirerat från Junior i Djungelboken?

- Leo Hallerstam som Wilby Daniels för att jag hade med Staffan Hallerstam och båda dubbat Knattarna?

- Andreas Nilsson som Fritz Robinson för att jag hade med Anders Öjebo och båda är duktiga på röster?

- Nick Atkinson som Ernst Robinson för att jag hade med Staffan Hallerstam och Dick Eriksson och alla tre är duktiga på tonårs-röster?

- Adrian Macéus som Francis Robinson för att han liksom de andra i mitt inlägg också dubbat pojk-karaktärer?

- Dan Ekborg som Professor Ned Brainard är självklart för att han dubbade Professor Phillip Brainard i Flubber

- Mikael Roupé som Herr Leksaksmakare för att han dubbade Farbror Albert i Mary Poppins och båda gjordes av Ed Wynn?

- Hjördis Pettersson som Gåsmor är inspirerat från Gåsmor i Fantastiska Wilbur?

- Lena Ericsson som Bo Peep är inspirerat från karaktären med samma namn i Toy Story?

- Jörgen Düberg är antagligen inspirerat från Junior i Djungelboken

- Tom och Mary, jag KAN ha kommit på det men är inte helt hundra

- Mia Benson som Mrs Worth av samma orsak som jag hade med mina val? (Hermione Baddeley)

Förresten, du kan säkert gissa mina resonemang kring Herr Leksaksmakare, Thomas Ayerton, Jacques Paganel och Mrs Worth?  ;)
Staffan Hallerstam och Nick Atkinson verkar ha liknande röster, plus så spelades både Travis Coates, Wilby Daniels och Ernst Robinson utav Tommy Kirk, där du har båda utav dom som förslag. Arliss spelades utav Kevin Corcoran som också var Goliath II, så jag inspirerades, mycket riktigt, utav Hathi Junior, plus så var han även Boy Blue. Kevin var även Francis Robinson, då du hade med Adrian Macéus hos Arliss, därav mitt val. Leo och Staffan är även släkt med varandra. Angående Tom och Mary så tycker jag att Andreas Nilsson och Dick Eriksson har liknande röster och med tanke på att Pernilla Wahlgren dubbade Sandy (och de andra kvinnliga karaktärerna) i SvampBob Fyrkant och sedan så fick Annelie Berg rollerna så fick jag detta som inspiration. Men ja, du har rätt i mycket utav detta. 

Mia Kihl som Jim Hawkins: Eftersom han spelades utav Bobby Driscoll som också spelade Långben Junior. 

Gunnar Ernblad som Kapten Long John Silver: Eftersom jag inspirerades utav att du hade med Stephan Karlsén som dubbade Svarte Petter, och Gunnar har varit honom vid ett tillfälle. Dessutom så har han varit en pirat vid en eller några gånger. 

Per Sandborgh som Davy Crockett: Eftersom du hade med Steve Kratz och jag tycker att de har liknande röster. 

Steve Kratz som Jim Coates: Eftersom Fess Parker spelade både honom och Davy Crockett, igen, då du hade med Steve Kratz hos Davy.

Myrra Malmberg som Katie Coates: Eftersom hon passar som mammor.

Annelie Berg som Pollyanna, Susan Evers & Sharon McKendrick, Mary Grant, Nancy Carey och Patti Randall: Eftersom de spelades utav Hayley Mills som också spelade Hillary i Trollet i parken

Steve Kratz som Pappa Robinson och Mitch Evers: Eftersom du hade med Fredrik Dolk och de kanske har liknande röster, då du hade med Fredrik hos Skalman förut, så, ja... 

Ayla Kabaca som Mamma Robinson: Eftersom hon spelades utav Dorothy McGuire som också spelade Katie Coates som du hade Ayla hos.

Sharon Dyall som Roberta: Eftersom både hon och Myrra Malmberg som du hade som ett förslag hos har båda attraktiva röster. 

Sharon Dyall som Maggie McKendricks: Eftersom jag inspirerades utav att Maureen O'Hara, som spelade henne, har varit en variant utav Esmeralda. 

Mikael Roupé som Sylvester J. Gås: Eftersom jag inspirerades utav Sylvester från Looney Tunes som delar samma namn. 

Rikard Wolff som Thomas Ayerton: Eftersom du hade med Olof Thunberg som ett förslag, och eftersom både Thomas och Shere Khan spelas utav George Sanders så är det ju förstås logiskt. Och som inspiration så tänkte jag på Scar, då han är ju förstås lik Shere Khan. 

Richard Carlsohn som Jacques Paganel: Eftersom jag inspirerades utav Jacquimo. 

Louise Raeder som Margaret Carey: Eftersom hon spelades utav Dorothy McGuire, precis som med Katie Coates, och du hade med Louise som ett förslag hos Katie. 

Monica Forsberg som Julia Carey: Eftersom hon spelades utav Deborah Walley som också var Fladdran från Piff och Puff - Räddningspatrullen, och det var väl Monica som dubbade henne, så... 

John Harryson som Osh Popham: Eftersom jag inspirerades utav att han har spelat en variant utav Geppetto.

Jennie Jahns som Ingrid Randall: Eftersom det var det bästa som jag kunde komma på. 

Och Andreas Nilsson som Canoe: Eftersom Annelie är Patti som inspiration utav Hillary, så då inspirerades jag också utav Alan från samma film. Plus så verkar Andreas och Annelie tydligen ha dubbat par ofta, ja... 

Och att du har med Thomas Oredsson hos Herr Leksaksmakera är ju uppenbarligen på grund utav Hattmakaren då båda utav dom spelades utav Ed Wynn. Olof Thunberg som Thomas Ayerton är ju, som sagt, på grund utav att George Sanders spelade både honom och Shere Khan. Jan Malmsjö som Jacques Paganel är ju förstås på grund utav Lumiére, då båda är franska. Och som du redan sa så inspirerades du förstås utav Hermione Baddeley hos Mrs Worth, då Barbro Nordin dubbade henne i Aristocats och Irene Lindh i Brisby och Nimhs hemlighet.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 augusti 2025 kl. 09:17:25Jag har även kommit på lite "egna" påhittade Disney-karaktärer, sedan länge, faktiskt inspirerat från gamla idéer från Disney som aldrig blev av, alltså, de är kända för att ha adapterat klassiska sagor, men här är några stycken som de hade planerat men som aldrig blev av;

Guldlock;
- Lizette Pålsson
- Myrra Malmberg
- Sanna Nielsen

Pappa Björn;
- Per Sandborgh
- Allan Svensson
- Ingemar Carlehed
- Gunnar Uddén

Mamma Björn;
- Sharon Dyall
- Monica Forsberg
- Christel Körner
- Lena Ericsson

Lille Björn;
- Pontus Gustafsson
- Jörgen Düberg
- Jimmy Björkdahl
- Adrian Macéus

Rödluvan;

Rödluvan;
- Lizette Pålsson
- Myrra Malmberg
- Sanna Nielsen

Mormor;
- Irene Lindh
- Ewa Fröling

Vargen;
- Gunnar Ernblad
- Johan Hedenberg
- Jan Åström

Jägaren;
- Jan Nygren

Rödluvans Mamma;
- Tove Edfeldt
- Gunnel Fred

Hans och Greta;

Hans;
- Samuel Elers-Svensson
- Gabriel Odenhammar

Greta;
- Eleonor Telcs-Lundberg

Häxan;
- Siw Malmkvist

Åsnan;
- Pontus Gustafsson
- Jan Modin
- Dan Ekborg

Hunden;
- John Harryson
- Olof Thunberg
- Hans Lindgren
- Gunnar Ernblad
- Bert-Åke Varg
- Sture Ström
- Guy De La Berg

Katten;
- Charlie Elvegård
- Robert Gustafsson

Tuppen;
- Andreas Nilsson
- Steve Kratz

Några fler förslag?
Nåja, det finns ju olika varianter utav dessa sagorna och att de har dubbats förut, men jag antar att i det här fallet så spelar det nog inte en sådan stor roll, om detta är påhittade varianter och om Disney gjorde dom? Nåja... 

Guldlock:
Louise Raeder 

Pappa Björn:
Gunnar Ernblad

Mamma Björn:
Charlotte Ardai Jennefors

Lille Björn:
Leo Hallerstam 

Rödluvan:
Maria Rydberg

Mormor:
Barbro "Lill-Babs" Svensson 

Vargen:
Adam Fietz

Jägaren:
Gunnar Uddén

Rödluvans Mamma:
Annelie Berg

Hans:
Annica Smedius

Greta:
Jenny Wåhlander

Häxan:
Monica Forsberg 

Åsnan:
Jonas Malmsjö

Hunden:
Bengt Järnblad

Katten:
Kim Sulocki

Tuppen:
Kjell Bergqvist

Will Siv

Guldlock;
- Lizette Pålsson
- Myrra Malmberg
- Sanna Nielsen

Pappa Björn;
- Per Sandborgh
- Allan Svensson
- Ingemar Carlehed
- Gunnar Uddén

Mamma Björn;
- Sharon Dyall
- Monica Forsberg
- Christel Körner
- Lena Ericsson

Lille Björn;
- Pontus Gustafsson
- Jörgen Düberg
- Jimmy Björkdahl
- Adrian Macéus

Rödluvan;

Rödluvan;
- Lizette Pålsson
- Myrra Malmberg
- Sanna Nielsen

Mormor;
- Irene Lindh
- Ewa Fröling

Vargen;
- Gunnar Ernblad
- Johan Hedenberg
- Jan Åström

Jägaren;
- Jan Nygren

Rödluvans Mamma;
- Tove Edfeldt
- Gunnel Fred

Hans och Greta;

Hans;
- Samuel Elers-Svensson
- Gabriel Odenhammar

Greta;
- Eleonor Telcs-Lundberg

Häxan;
- Siw Malmkvist

Åsnan;
- Pontus Gustafsson
- Jan Modin
- Dan Ekborg

Hunden;
- John Harryson
- Olof Thunberg
- Hans Lindgren
- Gunnar Ernblad
- Bert-Åke Varg
- Sture Ström
- Guy De La Berg

Katten;
- Charlie Elvegård
- Robert Gustafsson

Tuppen;
- Andreas Nilsson
- Steve Kratz

Några fler förslag?
Citat från: Skokaka skrivet 31 augusti 2025 kl. 23:45:44Nåja, det finns ju olika varianter utav dessa sagorna och att de har dubbats förut, men jag antar att i det här fallet så spelar det nog inte en sådan stor roll, om detta är påhittade varianter och om Disney gjorde dom? Nåja...

Guldlock:
Louise Raeder

Pappa Björn:
Gunnar Ernblad

Mamma Björn:

Lille Björn:
Leo Hallerstam

Rödluvan:
Maria Rydberg

Mormor:

Vargen:
Adam Fietz

Jägaren:
Gunnar Uddén

Rödluvans Mamma:
Annelie Berg

Hans:
Annica Smedius

Greta:
Jenny Wåhlander

Häxan:
Monica Forsberg

Åsnan:
Jonas Malmsjö

Hunden:
Bengt Järnblad

Katten:
Kim Sulocki

Tuppen:
Kjell Bergqvist
Guldlock;
- Mikaela Tidermark Nelson.

Pappa Björn;
- Joakim Jennefors.

Mamma Björn;
(- Charlotte Ardai Jennefors.)

Lilla Björn;
- Mikaela Ardai Jennefors.
- Amanda Ardai Jennefors.
- Annica Smedius.

Ewa har spelat Rödluvans mormor.

Rödluvan;
- Dominique Pålsson Wiklund.

Mormor;
- Siw Malmqvist.

Vargen; (om det nu inte är samma som Stora Stygga Vargen)
- Steve Kratz.

Jägaren; (eller Skogshuggaren)
- Jan Åström.

Rödluvans mamma;
- Lizette Pålsson.

Hans;
- Simon Sjöqvist.
- Emil Smedius.
- Leon Pålsson Sälling.
- Anton Olofsson Raeder.
- Ludwig Dietman.

Greta;
- Norea Sjöquist.
- Matilda Smedius.
- Elina Raeder.
- Elvira Dietman.

Häxan;
- Helen Brodin.

Åsnan;
- Hans Lindgren.
- Linus Wahlgren.
- Owe Thörnqvist.

Hunden;
- Allan Svensson.
- Sven Bertil Taube.

Katten; (i min tolkning är hon en tjej)
- Pernilla Wahlgren.
- Lizette Pålsson.
- Kicki Danielsson.
- Lotta Engberg.

Tuppen;
- Jerry Williams.
- Björn Skifs.
- Rolf Bengtsson.
- Fredrik Hiller.
- Tommy Nilsson.

btw @Skokaka , jag tänkte också på Jonas Malmsjö som Åsnan och Kjell Bergqvist som Tuppen och kom även på Charlotte som Mamma Björn.......
- what.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 31 augusti 2025 kl. 23:45:44Nåja, det finns ju olika varianter utav dessa sagorna och att de har dubbats förut, men jag antar att i det här fallet så spelar det nog inte en sådan stor roll, om detta är påhittade varianter och om Disney gjorde dom? Nåja...

Guldlock:
Louise Raeder

Pappa Björn:
Gunnar Ernblad

Mamma Björn:

Lille Björn:
Leo Hallerstam

Rödluvan:
Maria Rydberg

Mormor:

Vargen:
Adam Fietz

Jägaren:
Gunnar Uddén

Rödluvans Mamma:
Annelie Berg

Hans:
Annica Smedius

Greta:
Jenny Wåhlander

Häxan:
Monica Forsberg

Åsnan:
Jonas Malmsjö

Hunden:
Bengt Järnblad

Katten:
Kim Sulocki

Tuppen:
Kjell Bergqvist
Får se nu...

- Lill-Babs som Mormor för att hon passar till att dubba äldre damer?

- Adam Fietz som Vargen som inspiration för att han dubbade Vargen i Shrek Nu och För Alltid?

- Annelie Berg Bhagavan som Rödluvans Mamma för att hon passar till att dubba sådana karaktärer?

- Annica Smedius som Hans för att hon är röstkameleont och även passar till att dubba pojk-karaktärer?

- Jenny Wåhlander som Greta för att hon passar till att dubba sådana karaktärer?

- Monica Forsberg som Häxan som inspiration från Tyra Trollpacka i Bus Eller Godis?

- Jonas Malmsjö som Åsnan som inspiration från Åsnan i Shrek?

- Kjell Bergqvist som Tuppen som inspiration från Rocky i Flykten Från Hönsgården?

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet  1 september 2025 kl. 00:27:03Guldlock;
- Mikaela Tidermark Nelson.

Pappa Björn;
- Joakim Jennefors.

Mamma Björn;
(- Charlotte Ardai Jennefors.)

Lilla Björn;
- Mikaela Ardai Jennefors.
- Amanda Ardai Jennefors.
- Annica Smedius.

Ewa har spelat Rödluvans mormor.

Rödluvan;

Mormor;
- Siw Malmqvist.

Vargen; (om det nu inte är samma som Stora Stygga Vargen)
- Steve Kratz.

Jägaren; (eller Skogshuggaren)
- Jan Åström.

Rödluvans mamma;
- Lizette Pålsson.

Hans;
- Simon Sjöqvist.
- Emil Smedius.
- Leon Pålsson Sälling.
- Anton Olofsson Raeder.
- Ludwig Dietman.

Greta;
- Norea Sjöquist.
- Matilda Smedius.
- Elina Raeder.
- Elvira Dietman.

Häxan;
- Helen Brodin.

Åsnan;
- Hans Lindgren.
- Linus Wahlgren.
- Owe Thörnqvist.

Hunden;
- Allan Svensson.
- Sven Bertil Taube.

Katten; (i min tolkning är hon en tjej)
- Pernilla Wahlgren.
- Lizette Pålsson.
- Kicki Danielsson.
- Lotta Engberg.

Tuppen;
- Jerry Williams.
- Björn Skifs.
- Rolf Bengtsson.
- Fredrik Hiller.
- Tommy Nilsson.

btw @Skokaka , jag tänkte också på Jonas Malmsjö som Åsnan och Kjell Bergqvist som Tuppen och kom även på Charlotte som Mamma Björn.......
Får se nu...

- Mikaela Tidermark Nelson som Guldlock för att jag hade med Lizette Pålsson och Myrra Malmberg och alla tre dubbat både Ariel och Jasmine? (plus att Mikaela och Lizette båda dubbat Snövit)

- dina val för björn-familjen av familje-anledningar? (utom Annica Smedius som är röstkameleont och även passar till att dubba pojkar)

(var har Ewa Fröling spelat Rödluvans Mormor? Det var faktiskt mer än jag visste)

- Dominique Pålsson Wiklund som Rödluvan för att jag hade med hennes mamma i mitt inlägg?

- Siw Malmkvist som Mormor för att hon passar till äldre damer?

- Steve Kratz som Stora Stygga Vargen för att han är duktig på röster?

(jag måste medge att jag nog föredrar Skogshuggaren över Jägaren i denna saga trots att jag är mer van vid Jägaren)

- Lizette Pålsson som Rödluvans Mamma för att du hade med hennes dotter som Rödluvan?

- dina val för Hans & Greta för att de är syskon?

- Helena Brodin som Häxan som inspiration från Häxan i Snövit och De Sju Dvärgarna?

- Hans Lindgren som Åsnan kanske gissningsvis är för att jag hade med Jan Modin i mitt inlägg och båda dubbat Långben?

(jag har tyvärr glömt vem Owe Thörnqvist är)

- Allan Svensson som Hunden som inspiration från Rusty i Kogänget?

(kan väl passa på att slänga in Per Myrberg också som inspiration från Patou i Rock-A-Doodle)

- Pernilla Wahlgren som Katten som inspiration från Unikitty samt Lizette Pålsson som inspiration från min idé om henne som Duchess?

- Jerry Williams som inspiration från Chanticleer då båda är tuppar? Björn Skifs för att du kom på honom som den nyss nämnda karaktären? Rolf Bengtsson som inspiration från Alan-i-Dalen då båda är tuppar? Fredrik Hiller som inspiration från Rocky som han dubbade i Flykten Från Kycklingfabriken, åter för att båda är tuppar? Tommy Nilsson för att han dubbade Rockys originalröst i Pocahontas som John Smith?

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 september 2025 kl. 11:43:34Får se nu...

- Lill-Babs som Mormor för att hon passar till att dubba äldre damer?

- Adam Fietz som Vargen som inspiration för att han dubbade Vargen i Shrek Nu och För Alltid?

- Annelie Berg Bhagavan som Rödluvans Mamma för att hon passar till att dubba sådana karaktärer?

- Annica Smedius som Hans för att hon är röstkameleont och även passar till att dubba pojk-karaktärer?

- Jenny Wåhlander som Greta för att hon passar till att dubba sådana karaktärer?

- Monica Forsberg som Häxan som inspiration från Tyra Trollpacka i Bus Eller Godis?

- Jonas Malmsjö som Åsnan som inspiration från Åsnan i Shrek?

- Kjell Bergqvist som Tuppen som inspiration från Rocky i Flykten Från Hönsgården?

Tyckte nog att Adam Fietz hade en passande röstläge, men ja, jag kom också på i efterhand att han har dubbat en variant av Stora Stygga Vargen, så lika passande på grund utav detta, också. 

Annica Smedius och Jenny Wåhlander som Hans och Greta är som inspiration utav Bart och Lisa. Och såklart, Bart är en pojke som Annica har dubbat, till och med. (Förresten, då det finns många avsnitt, jag undrar om något avsnitt har gjort en referens till den här sagan, åtminstone "Treehouse of Horror" avsnitten har gjort många referenser, och om Bart och Lisa har rollerna som Hans och Greta så vore det perfekt. Om det inte har hänt så kan jag väl hoppas att det kommer att hända...) 

Och mina förslag för Åsnan och Tuppen var förstås rätt uppenbara, ja. 

Så ja, det är så jag tänkte. Förresten, den här gången så tyckte jag att de flesta utav mina förslag bara helt enkelt kunde passa som dessa karaktärerna (åtminstone i de två första sagorna). Men, du vet, jag kanske kunde ha varit lite mer kreativ, som till exempel om Elina Raeder var Rödluvan medan Louise Raeder var hennes mamma eller att antingen Linus eller Niclas är Hans medan Pernilla är Greta, förstås... Jo, förresten, Jennefors familjen som björnarna borde jag nog ha kommit upp med till att börja med, men Will Siv tog ju förstås de andra efter att jag kom upp med Charlotte, så, ja... 

Förresten, vore det fusk om jag kom på varianter utav dessa karaktärerna som har dubbats? Till exempel Matilda Smedius, Adam Fietz, Annica Smedius och Emil Smedius som Guldlock och Björnarna (som en referens till Mästerkatten 2) eller Pernilla Wahlgren och Fredrik Hiller som Rödluvan och Vargen? (En referens till Sanningen om Rödluvan, där förresten Ewa Fröling är Rödluvans Mormor, som Will Siv nämnde, och Jan Åström är Skogshuggaren, som hen hade som ett förslag. Det brukar vara en jägare i sagan, men i en del varianter så är det en skogshuggare, förstås, så... Ja...) 

Men såklart, jag hade några anledningar förutom att jag bara tyckte att de kunde passa, vilket är nog referenser och så, vilket jag tar upp nu, då: 

Gunnar Uddén som Jägaren: Eftersom jag inspirerades utav Gustavson från Pettson och Findus

Bengt Järnblad som Hunden: Eftersom av att döma utav dina förslag så är just denna varianten utav Hunden gammal? Han kanske brukar vara i de flesta varianterna, och Bengt brukar dubba äldre karaktärer, plus så är han Pops från Husdjurens hemliga liv, som är en gammal hund, till och med, därav mitt val. 

Och Kim Sulocki som Katten: Eftersom på grund utav dina förslag så verkar denna Katten ha den typen utav röst. Kanske Christian Hedlund hade också passat, förresten. Undrar förresten om Olof Wretling hade också passat som någon eller några utav karaktärerna... 

Nåja, i en del varianter så kanske karaktärerna är ett annat kön, alltså att någon utav de fyra djuren är en tjej. Det hade nog varit något om någon variant hade hunden som en tjej och är väl lika gammal som katten och de kanske blir ihop. (Jag vet, hundar och katter kan inte para sig i verkligheten, men detta är fiktion så vad som helst är möjligt. Förresten så gillar jag nog långa tjejer med korta killar av någon anledning...)

Will Siv

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 september 2025 kl. 11:58:35Får se nu...

- Mikaela Tidermark Nelson som Guldlock för att jag hade med Lizette Pålsson och Myrra Malmberg och alla tre dubbat både Ariel och Jasmine? (plus att Mikaela och Lizette båda dubbat Snövit)

- dina val för björn-familjen av familje-anledningar? (utom Annica Smedius som är röstkameleont och även passar till att dubba pojkar)

(var har Ewa Fröling spelat Rödluvans Mormor? Det var faktiskt mer än jag visste)

- Dominique Pålsson Wiklund som Rödluvan för att jag hade med hennes mamma i mitt inlägg?

- Siw Malmkvist som Mormor för att hon passar till äldre damer?

- Steve Kratz som Stora Stygga Vargen för att han är duktig på röster?

(jag måste medge att jag nog föredrar Skogshuggaren över Jägaren i denna saga trots att jag är mer van vid Jägaren)

- Lizette Pålsson som Rödluvans Mamma för att du hade med hennes dotter som Rödluvan?

- dina val för Hans & Greta för att de är syskon?

- Helena Brodin som Häxan som inspiration från Häxan i Snövit och De Sju Dvärgarna?

- Hans Lindgren som Åsnan kanske gissningsvis är för att jag hade med Jan Modin i mitt inlägg och båda dubbat Långben?

(jag har tyvärr glömt vem Owe Thörnqvist är)

- Allan Svensson som Hunden som inspiration från Rusty i Kogänget?

(kan väl passa på att slänga in Per Myrberg också som inspiration från Patou i Rock-A-Doodle)

- Pernilla Wahlgren som Katten som inspiration från Unikitty samt Lizette Pålsson som inspiration från min idé om henne som Duchess?

- Jerry Williams som inspiration från Chanticleer då båda är tuppar? Björn Skifs för att du kom på honom som den nyss nämnda karaktären? Rolf Bengtsson som inspiration från Alan-i-Dalen då båda är tuppar? Fredrik Hiller som inspiration från Rocky som han dubbade i Flykten Från Kycklingfabriken, åter för att båda är tuppar? Tommy Nilsson för att han dubbade Rockys originalröst i Pocahontas som John Smith?

Allt stämmer för det mesta och @Skokaka förklarade vad jag menade.

Mikaela som Guldlock var nog mer för att hon spelat liknade karaktärer.

Eftersom dom ju kallas "Stadsmusikanter" kom jag på att det kunde vara just musiker/artister och i.o.m Jerry Williams som Chanticleer.

Citat från: Skokaka skrivet  1 september 2025 kl. 21:48:50Annica Smedius och Jenny Wåhlander som Hans och Greta är som inspiration utav Bart och Lisa. Och såklart, Bart är en pojke som Annica har dubbat, till och med. (Förresten, då det finns många avsnitt, jag undrar om något avsnitt har gjort en referens till den här sagan, åtminstone "Treehouse of Horror" avsnitten har gjort många referenser, och om Bart och Lisa har rollerna som Hans och Greta så vore det perfekt. Om det inte har hänt så kan jag väl hoppas att det kommer att hända...)
(Trodde det var det du refererade till  ??? )

Det förekommer även referenser till andra sagor, inklusive Guldlock och det var därför jag kom på Annica som lilla Björnen.

Förresten, coincidence att @Disneyfantasten kom på Per Sandborgh som pappa Björn och Lena Ericsson som mamma Björn........

(Kunde kanske lagt till Anders Byström och Gunilla Orvelius)
- what.

Skokaka

Citat från: Will Siv skrivet  1 september 2025 kl. 22:10:03Allt stämmer för det mesta och @Skokaka förklarade vad jag menade.

Mikaela som Guldlock var nog mer för att hon spelat liknade karaktärer.

Eftersom dom ju kallas "Stadsmusikanter" kom jag på att det kunde vara just musiker/artister och i.o.m Jerry Williams som Chanticleer.
(Trodde det var det du refererade till  ??? )

Det förekommer även referenser till andra sagor, inklusive Guldlock och det var därför jag kom på Annica som lilla Björnen.

Förresten, coincidence att @Disneyfantasten kom på Per Sandborgh som pappa Björn och Lena Ericsson som mamma Björn........

(Kunde kanske lagt till Anders Byström och Gunilla Orvelius)
Så det finns ett avsnitt trots allt med Bart och Lisa som Hans och Greta, vad perfekt. :D Är kanske Treehouse of Horror.