Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Röstlistor till filmer och tv-serier

Startat av TonyTonka, 18 februari 2022 kl. 18:11:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  3 september 2025 kl. 09:05:04då bör alla dubbningar för  Barnens Videobibliotek ha ungefär samma röstskådespelare
Mig veterligen är det bara en enda av Barnens Videobiblioteks filmer som haft utsatta röster (men dock inga övriga dubbcredits, och rösterna bara i grupp), närmare bestämt My Little Pony. Där medverkar Beatrice Järås, Liza Öhman, Tommy Nilsson och Gunnar Ernblad. :)

Barnens Videobibliotek var för övrigt ett varumärke som användes av Vestron Video, som var de som faktiskt distribuerade filmerna.

Om det är samma skådespelare i övriga dubbningar vet jag inte, men åtminstone Gunnar Ernblad tror jag medverkar i flertalet av deras VHS-filmer. Det säger ju dock inte så mycket, då han ju medverkade i oerhört mycket...

Lite oklart vilken studio som kan ha gjort dessa, men de flesta av Barnens Videobiblioteks VHS-filmer gavs ut 1987 - 1988; och på den tiden fanns ju ärligt talat inte så många företag som höll på med dubbning...

@Oscar Isaksson - du råkar inte veta något om detta, eller ha studerat VHS-filmerna från Barnens Videobibliotek/Vestron Video? 

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 september 2025 kl. 10:44:05Mig veterligen är det bara en enda av Barnens Videobiblioteks filmer som haft utsatta röster (men dock inga övriga dubbcredits, och rösterna bara i grupp), närmare bestämt My Little Pony. Där medverkar Beatrice Järås, Liza Öhman, Tommy Nilsson och Gunnar Ernblad. :)

Barnens Videobibliotek var för övrigt ett varumärke som användes av Vestron Video, som var de som faktiskt distribuerade filmerna.

Om det är samma skådespelare i övriga dubbningar vet jag inte, men åtminstone Gunnar Ernblad tror jag medverkar i flertalet av deras VHS-filmer. Det säger ju dock inte så mycket, då han ju medverkade i oerhört mycket...

Lite oklart vilken studio som kan ha gjort dessa, men de flesta av Barnens Videobiblioteks VHS-filmer gavs ut 1987 - 1988; och på den tiden fanns ju ärligt talat inte så många företag som höll på med dubbning...

@Oscar Isaksson - du råkar inte veta något om detta, eller ha studerat VHS-filmerna från Barnens Videobibliotek/Vestron Video?
Köpte en Barnens Videobibliotek  VHS igår 
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  3 september 2025 kl. 11:10:27Köpte en Barnens Videobibliotek  VHS igår
Vilken då? Såvitt jag kan se verkar de ha släppt runt 12 - 13 olika filmer, om nu inte Svensk Mediedatabas saknar någon eller några.

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 september 2025 kl. 10:44:05@Oscar Isaksson - du råkar inte veta något om detta, eller ha studerat VHS-filmerna från Barnens Videobibliotek/Vestron Video?
Jag har studerat nästan alla VHS-filmer från Barnens Videobibliotek/Vestron Video (tror det nästan bara är Poochie jag inte har sett än). Skulle nästan kunna sätta en slant, på att de är producerade av Kit & Co. Det är inga obekanta röster utan bara säkra kort. Överlag känns som om de är producerade med en tunn budget men inte dåligt regisserade.
Har kvar att göra en större kartläggning över de svenska rösterna för varje titel.

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  3 september 2025 kl. 22:38:24Jag har studerat nästan alla VHS-filmer från Barnens Videobibliotek/Vestron Video (tror det nästan bara är Poochie jag inte har sett än). Skulle nästan kunna sätta en slant, på att de är producerade av Kit & Co. Det är inga obekanta röster utan bara säkra kort. Överlag känns som om de är producerade med en tunn budget men inte dåligt regisserade.
Har kvar att göra en större kartläggning över de svenska rösterna för varje titel.
berätta gärna vilka rösterna , när och om du kommer på det 
om det bara  rutinerad svenska röstskådespelare bör dom vara rätt lätta att känna och kankse du kan sä vilka rösterna är i grupp ?

jag fattar om du inte orkar eller hinner kartlägga eakt vem som spelar vem, men du kanske kan säga vilka röster som åter kommer i filmerna lär nog vara samma grupp

helst vill jag veta vilka rösterna i puff den magiska draken och stawrwbett shiortvakr

gstone

Citat från: gstone skrivet  3 september 2025 kl. 22:46:56berätta gärna vilka rösterna , när och om du kommer på det
om det bara  rutinerad svenska röstskådespelare bör dom vara rätt lätta att känna och kankse du kan sä vilka rösterna är i grupp ?

jag fattar om du inte orkar eller hinner kartlägga eakt vem som spelar vem, men du kanske kan säga vilka röster som åter kommer i filmerna lär nog vara samma grupp

helst vill jag veta vilka rösterna i puff den magiska draken och stawrwbett shiortvakr
förlåt om jag uttrycker mig klumpigt , det är sent, men att jag vill veta vilka röstskåsperna inte ekat vilka dom spelar eftersom det kan lite mycket tid och ork och jag vill inte vara gör krävande, jag ville vara snäll mot dig  Oscar Isaksson 
och inte begära för mycket, då jag tycker du är en trevlig kille :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  3 september 2025 kl. 22:38:24Jag har studerat nästan alla VHS-filmer från Barnens Videobibliotek/Vestron Video (tror det nästan bara är Poochie jag inte har sett än). Skulle nästan kunna sätta en slant, på att de är producerade av Kit & Co. Det är inga obekanta röster utan bara säkra kort. Överlag känns som om de är producerade med en tunn budget men inte dåligt regisserade.
Det har du nog rätt i. Jag ser nu att några av titlarna som ursprungligen släpptes av Barnens Videobibliotek/Vestron Video var 4 (?) volymer av TV-serien Rainbow Brite (som senare släpptes på nytt av Egmont Film under titeln Regnbågsbarnen), och den serien vet vi att Kit Sundqvist och Kit & Co. dubbade - det har Kit själv bekräftat.

Har de dubbat några av titlarna från Vestron Video känns det ju som ett rimligt antagande att Vestron Video anlitade Kit & Co. för samtliga produktioner.

Skulle uppskatta rollistor för alla Barnens Videobiblioteks utgåvor, när du har tid och ork. :)

Will Siv

Poochie  ???

- what.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 september 2025 kl. 00:05:15Det har du nog rätt i. Jag ser nu att några av titlarna som ursprungligen släpptes av Barnens Videobibliotek/Vestron Video var 4 (?) volymer av TV-serien Rainbow Brite (som senare släpptes på nytt av Egmont Film under titeln Regnbågsbarnen), och den serien vet vi att Kit Sundqvist och Kit & Co. dubbade - det har Kit själv bekräftat.

Har de dubbat några av titlarna från Vestron Video känns det ju som ett rimligt antagande att Vestron Video anlitade Kit & Co. för samtliga produktioner.

Skulle uppskatta rollistor för alla Barnens Videobiblioteks utgåvor, när du har tid och ork. :)
Jag skulle också Skulle uppskatta rollistor för alla Barnens Videobiblioteks utgåvor, när du har tid och ork  :)

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 september 2025 kl. 00:05:15Det har du nog rätt i. Jag ser nu att några av titlarna som ursprungligen släpptes av Barnens Videobibliotek/Vestron Video var 4 (?) volymer av TV-serien Rainbow Brite (som senare släpptes på nytt av Egmont Film under titeln Regnbågsbarnen), och den serien vet vi att Kit Sundqvist och Kit & Co. dubbade - det har Kit själv bekräftat.

Har även för mig att några andra titlar i Barnens Videobibliotek/Vestron Video, har blivit bekräftade av Kit Sundqvist.
Det borde ha varit som så, att Vestron Video kontrakterade Kit & Co för alla dubbningar som skulle ges ut i Sverige av dem. Det underlättar för en distributör att bara anlita ett bolag.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 september 2025 kl. 00:05:15Skulle uppskatta rollistor för alla Barnens Videobiblioteks utgåvor, när du har tid och ork. :)
Citat från: gstone skrivet  3 september 2025 kl. 22:46:56berätta gärna vilka rösterna , när och om du kommer på det

Jag skulle behöva hjälp med att sätta ihop en lista med svenskdubbade videotitlar i serien, bara så jag inte råkar missa någon. Hittar att jag har skrivit lösa komihåglistor men de är ganska så röriga. Detta får nog bli ett projekt för hösten.

Ser nu att jag skrivit att de förekommer en namnokänd mansröst på flera kassetter. Så helt obekant är det inte trots tidigare påstående. ::)

Listorna ser ungefär ut så här (har renskrivit):

S 262546, 1988 [tre novellfilmer]
Puff den magiska draken (Puff the magic dragon)
Svenska röster:
Gunnar Ernblad - Puff
Staffan Hallerstam
Tommy Nilsson
Beatrice Järås
m.fl

Citat från: Will Siv skrivet  4 september 2025 kl. 00:42:10Poochie  ???

Inte direkt: ;)

https://www.youtube.com/watch?v=zx6_HR05mc4

Fick i Sverige titeln Min vän Poochie.

DingoPictures2005

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  4 september 2025 kl. 01:08:46S 262546, 1988 [tre novellfilmer]
Svenska röster:
Gunnar Ernblad - Puff
Staffan Hallerstam
Tommy Nilsson
Beatrice Järås
m.fl
Då var min osäkra identifiering på Gunnar Ernblad korrekt🙂.

Staffan Hallerstam och Tommy Nilsson brukar jag känna igen men kan ha berott på att jag inte kollade hela dubben, och att kvalitén var bedrövlig.

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  4 september 2025 kl. 01:08:46Jag skulle behöva hjälp med att sätta ihop en lista med svenskdubbade videotitlar i serien, bara så jag inte råkar missa någon. Hittar att jag har skrivit lösa komihåglistor men de är ganska så röriga. Detta får nog bli ett projekt för hösten.

Ser nu att jag skrivit att de förekommer en namnokänd mansröst på flera kassetter. Så helt obekant är det inte trots tidigare påstående. ::)

Listorna ser ungefär ut så här (har renskrivit):

Svenska röster:
Gunnar Ernblad - Puff
Staffan Hallerstam
Tommy Nilsson
Beatrice Järås
m.fl

Tack

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  4 september 2025 kl. 01:08:46ja

Svenska röster:
Gunnar Ernblad - Puff
Staffan Hallerstam
Tommy Nilsson
Beatrice Järås
m.fl

Tack 🙏