Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Skådespelare som skulle passa en viss roll

Startat av Gustav Jonsson, 15 juni 2020 kl. 23:03:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

En till klassisk julkalender, nämligen;

Ture Sventon Privatdetektiv

(jag utgår ifrån karaktärerna i 1989-års version)

Ture Sventon;
- Frej Lindqvist

Ville Vessla;
- Philip Zandén
- Johan Rabéus

Oxen;
- Peter Harryson

Några fler förslag?

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 september 2025 kl. 10:04:24En till klassisk julkalender, nämligen;

Ture Sventon Privatdetektiv

(jag utgår ifrån karaktärerna i 1989-års version)

Ture Sventon;
- Frej Lindqvist

Ville Vessla;
- Philip Zandén
- Johan Rabéus

Oxen;
- Peter Harryson

Några fler förslag?
Oxen:
Steve Kratz

Disneyfantasten

Skokaka

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  5 september 2025 kl. 19:34:35Som inspiration utav Bo Ko, för att han är... Du vet, en oxe.
Okej, fast karaktären heter "Oxen", han är egentligen ingen Oxe utan en människa.

Ungefär som att många människor heter Björn i förnamn, att Magnus Uggla heter som han gör, att Bert-Åke Varg heter som han gör, osv. (på samma sätt är Ville Vessla i samma serie ingen vessla)

Förresten så kan du nog säkert gissa varför jag hade Frej Lindqvist som Ture Sventon, Johan Rabéus och Philip Zandén som Ville Vessla samt Peter Harryson som Oxen?  ;) (samt Sara Edwardsson som karaktärer gjorda av Birgitta Andersson)

Disneyfantasten

Karaktärer från en klassisk julkalender och Malin Olssons favorit-julkalender, nämligen;

Sunes Jul

(jag utgår ifrån karaktärerna i 1991-års julkalender samt filmen Sunes Sommar)

Sune Andersson;
- Samuel Elers-Svensson

Håkan Andersson (lillebror);
- Leo Hallerstam

Anna Andersson (storasyster);
- Chelsie Dickson

Karin Andersson (mamma);
- Suzanne Reuter

Rudolf Andersson (pappa);
- Pontus Gustafsson

Sofie (Sunes flickvän);
- Cecilia Schiöld-Olin

Farmor;
- Margreth Weivers

Farfar;
- Åke Lindström

(har jag glömt någon viktig karaktär här nu?)

Några fler förslag?

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 september 2025 kl. 19:38:03Okej, fast karaktären heter "Oxen", han är egentligen ingen Oxe utan en människa.

Ungefär som att många människor heter Björn i förnamn, att Magnus Uggla heter som han gör, att Bert-Åke Varg heter som han gör, osv. (på samma sätt är Ville Vessla i samma serie ingen vessla)

Förresten så kan du nog säkert gissa varför jag hade Frej Lindqvist som Ture Sventon, Johan Rabéus och Philip Zandén som Ville Vessla samt Peter Harryson som Oxen?  ;) (samt Sara Edwardsson som karaktärer gjorda av Birgitta Andersson)
Åtminstone en rolig referens till namnet, förstås. ;) Plus så är ju Steve Kratz förresten toppen och jag tror att han kunde ha passat bra även i denna rollen. 

Frej Lindqvist är en referens till Basil Mus då både han och Ture Sventon är detektiver, Johan Rabéus och Philip Zandén har liknande röster som Johan Ulveson och Peter Harryson har en liknande röst som Pierre Lindstedt. (Dock angående Sara Edwardsson som Birgitta Anderssons karaktärer har jag nog kanske glömt bort, kanske jag visste förut, men, tja...)

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 september 2025 kl. 20:27:54Karaktärer från en klassisk julkalender och Malin Olssons favorit-julkalender, nämligen;

Sunes Jul

(jag utgår ifrån karaktärerna i 1991-års julkalender samt filmen Sunes Sommar)

Sune Andersson;
- Samuel Elers-Svensson

Håkan Andersson (lillebror);
- Leo Hallerstam

Anna Andersson (storasyster);
- Chelsie Dickson

Karin Andersson (mamma);
- Suzanne Reuter

Rudolf Andersson (pappa);
- Pontus Gustafsson

Sofie (Sunes flickvän);
- Cecilia Schiöld-Olin

Farmor;
- Margreth Weivers

Farfar;
- Åke Lindström

(har jag glömt någon viktig karaktär här nu?)

Några fler förslag?
Så detta är separat från andra Sune adoptioner? Och då det finns så många varianter så kan det vara svårt att hålla koll på alla som har spelat karaktärerna, även om det är olika sammanhang. 

Men, i hela fall... Om Dan Ekborg inte har spelat Rudolf någon gång så tar jag då upp honom som ett förslag som för övrigt.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  5 september 2025 kl. 21:04:16Åtminstone en rolig referens till namnet, förstås. ;) Plus så är ju Steve Kratz förresten toppen och jag tror att han kunde ha passat bra även i denna rollen.

Frej Lindqvist är en referens till Basil Mus då både han och Ture Sventon är detektiver, Johan Rabéus och Philip Zandén har liknande röster som Johan Ulveson och Peter Harryson har en liknande röst som Pierre Lindstedt. (Dock angående Sara Edwardsson som Birgitta Anderssons karaktärer har jag nog kanske glömt bort, kanske jag visste förut, men, tja...)
Enligt Sara själv hade hon spelat Fröken Näslund på någon slags teater en gång när jag pratade med henne, och hon hoppades att kunna "sno" fler roller av Birgitta Andersson.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  5 september 2025 kl. 21:06:15Så detta är separat från andra Sune adoptioner? Och då det finns så många varianter så kan det vara svårt att hålla koll på alla som har spelat karaktärerna, även om det är olika sammanhang.

Men, i hela fall... Om Dan Ekborg inte har spelat Rudolf någon gång så tar jag då upp honom som ett förslag som för övrigt.
Fråga: hur kom du på denna idé?

Alltså, till exempel Peter Hubert spelar Rudolf i julkalendern och Jones Sommar medans Morgan Alling spelar honom i många av de senare filmerna.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 september 2025 kl. 21:37:03Enligt Sara själv hade hon spelat Fröken Näslund på någon slags teater en gång när jag pratade med henne, och hon hoppades att kunna "sno" fler roller av Birgitta Andersson.
Lite av ett skämt då, vore säkert passande för henne.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 september 2025 kl. 21:40:12Fråga: hur kom du på denna idé?

Alltså, till exempel Peter Hubert spelar Rudolf i julkalendern och Jones Sommar medans Morgan Alling spelar honom i många av de senare filmerna.
Eftersom hans röst är lik Joakim Jennefors, och Joakim spelade den tecknade varianten utav Rudolf. Plus så är Rudolf en komisk karaktär, vilket Dan Ekborg är kopplat till.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  5 september 2025 kl. 22:13:26Eftersom hans röst är lik Joakim Jennefors, och Joakim spelade den tecknade varianten utav Rudolf. Plus så är Rudolf en komisk karaktär, vilket Dan Ekborg är kopplat till.
Okej, var längesedan jag såg tecknade Sune, annars hade jag med Joakim Jennefors hos Bamse tidigare, och Peter Haber spelar den karaktären och även Rudolf i julkalendern och första långfilmen.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 september 2025 kl. 22:15:56Okej, var längesedan jag såg tecknade Sune, annars hade jag med Joakim Jennefors hos Bamse tidigare, och Peter Haber spelar den karaktären och även Rudolf i julkalendern och första långfilmen.
Och sammanträffande nog så är Morgan Alling Lille Skutt.

Disneyfantasten

Karaktärer från ännu en svensk julkalender, nämligen;

Jul i Kapernaum

Amanda;
- Mariam Wallentin

Viktor;
- Samuel Elers-Svensson

Rosa;
- Lizette Pålsson

Krampus;
- Andreas Nilsson

Alfred Klopstock;