Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Dubbning i fara 😖

Startat av gstone, 5 maj 2025 kl. 17:06:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BPS

Citat från: Oskar skrivet  5 maj 2025 kl. 20:04:58jag är inte förvånad om priset kommer gå upp för amerikanska filmer och serier. jag tror vissa  svensk dubbning påverkar av Donald Trump det gäller t.ex Disney och Warner Bros och Universal och paramount och andra bolag från usa. dubbning på andra länder utan usa blir inte påverka av Donald Trump.
Vi vet inte hur det blir framöver, men det här senaste uttalandet syftar ju inte på svenska dubbningar eller dubbning alls.

Oskar

Citat från: BPS skrivet  5 maj 2025 kl. 20:07:44Vi vet inte hur det blir framöver, men det här senaste uttalandet syftar ju inte på svenska dubbningar eller dubbning alls.
jag menar andra filmbolaget och andra produktionsbolag för serie och filmer från andra länder utan usa påverkar inte av Donald Trump. svensk dubbning påverkar inte av Donald Trump särskilt filmen och serien från Europa och Asien och Afrika och andra delar av världen utan usa.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  5 maj 2025 kl. 17:06:06Trump har gått ut med ett utlåtande som kan få konsekvensen att svenska dubbningar filmer slutas göra  :'( :'( :'(

Det är väldigt allvarligt
Du har nog missuppfattat - beslutet gäller ju tullar i USA vid filmer producerade utanför USA, så att biobiljetter och köpfilmer blir dyrare i USA. Det påverkar inte Europa eller Sverige alls, än mindre dubbningar; utan det är USAs befolkning som blir lidande.

Det är förstås illa nog för USAs del, men påverkar inte oss här. Visst, svenska filmbolag kan i viss mån bli lidande i och med att färre svenska filmer lär köpas in i USA, men det är ju inte direkt så att var och varannan amerikan längtar efter att se svenska filmer på bio; så den faktiska påverkan blir begränsad... Det amerikanska folket är ju inte direkt jätteförtjusta i att se filmer på andra språk än engelska, så det är väl en och annan nordisk animerad film som främst kan drabbas (då animerade filmer kan dubbas till engelska, och därmed på ett helt annat sätt än live-action "maskera" att det faktiskt inte är engelskspråkigt i grunden).

(Hur tullarna ska fungera i praktiken är dock oklart, i och med att även många amerikanska filmer spelas in i mer eller mindre hög grad utanför USA - Avatar 3, som har premiär senare i år, är ju exempelvis en amerikansk film men helt och hållet inspelad på Nya Zeeland)

Citat från: BPS skrivet  5 maj 2025 kl. 20:07:44Vi vet inte hur det blir framöver, men det här senaste uttalandet syftar ju inte på svenska dubbningar eller dubbning alls.
Inga beslut som fattas i USA påverkar ju inköp av amerikanska filmer i Sverige, utan det är USAs befolkning som blir lidande. Och indirekt svenska filmbolag, om det innebär att färre amerikanska distributörer köper in svenska filmer.

Däremot kan det förstås komma mottullar från EUs sida som svar på detta, som mer direkt kan påverka Sverige; på samma sätt som EU redan har planerat att svara på Trumps redan beslutade handelstullar - men jag betvivlar att de skulle gå så långt som att tullbelägga amerikanska filmer, eftersom det skulle drabba Europa så hårt; och inte minst en redan utsatt biografbransch som inte behöver få det ännu tuffare än de redan har det... Det är trots allt ingen överraskning att det är amerikanska filmer (och i viss mån inhemska filmer) som går bäst på svenska biografer, och det ser förmodligen likadant ut även i resten av EU. Då är det troligare att EU hittar på tullar på andra slags amerikanska varor, som inte påverkar invånarna här på samma direkta sätt.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 maj 2025 kl. 22:34:19Du har nog missuppfattat - beslutet gäller ju tullar i USA vid filmer producerade utanför USA, så att biobiljetter och köpfilmer blir dyrare i USA. Det påverkar inte Europa eller Sverige alls, än mindre dubbningar; utan det är USAs befolkning som blir lidande.

Det är förstås illa nog för USAs del, men påverkar inte oss här. Visst, svenska filmbolag kan i viss mån bli lidande i och med att färre svenska filmer lär köpas in i USA, men det är ju inte direkt så att var och varannan amerikan längtar efter att se svenska filmer på bio; så den faktiska påverkan blir begränsad... Det amerikanska folket är ju inte direkt jätteförtjusta i att se filmer på andra språk än engelska, så det är väl en och annan nordisk animerad film som främst kan drabbas (då animerade filmer kan dubbas till engelska, och därmed på ett helt annat sätt än live-action "maskera" att det faktiskt inte är engelskspråkigt i grunden).

(Hur tullarna ska fungera i praktiken är dock oklart, i och med att även många amerikanska filmer spelas in i mer eller mindre hög grad utanför USA - Avatar 3, som har premiär senare i år, är ju exempelvis en amerikansk film men helt och hållet inspelad på Nya Zeeland)
Inga beslut som fattas i USA påverkar ju inköp av amerikanska filmer i Sverige, utan det är USAs befolkning som blir lidande. Och indirekt svenska filmbolag, om det innebär att färre amerikanska distributörer köper in svenska filmer.

Däremot kan det förstås komma mottullar från EUs sida som svar på detta, som mer direkt kan påverka Sverige; på samma sätt som EU redan har planerat att svara på Trumps redan beslutade handelstullar - men jag betvivlar att de skulle gå så långt som att tullbelägga amerikanska filmer, eftersom det skulle drabba Europa så hårt; och inte minst en redan utsatt biografbransch som inte behöver få det ännu tuffare än de redan har det... Det är trots allt ingen överraskning att det är amerikanska filmer (och i viss mån inhemska filmer) som går bäst på svenska biografer, och det ser förmodligen likadant ut även i resten av EU. Då är det troligare att EU hittar på tullar på andra slags amerikanska varor, som inte påverkar invånarna här på samma direkta sätt.
Varför skulle min vännina ljuga såga att detta kan bytta att ingen fler svenska dubbning av disney filmer görs !!?

Varför hitta på en sådan hemsk sak vi är ju vänner :'( ? :-[ :-[
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Varför hitta mina vänner på saker för skrämma mig :'(

Lillefot

Citat från: gstone skrivet  5 maj 2025 kl. 22:51:05Varför hitta mina vänner på saker för skrämma mig :'(
De behöver inte nödvändigtvis ljuga, utan det kan helt enkelt vara att de har misstolkat vad det här innebär.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  5 maj 2025 kl. 22:45:49Varför skulle min vännina ljuga såga att detta kan bytta att ingen fler svenska dubbning av disney filmer görs !!?

Varför hitta på en sådan hemsk sak vi är ju vänner :'( ? :-[ :-[
Förmodligen ljuger hon inte, men har helt enkelt missuppfattat - det är ju trots allt inte helt enkelt att förstå sig på hur tullar fungerar, och de flesta medier förklarar inte tillräckligt noga. Alla gör vi misstag, det kan hända den bästa av oss. :)

Som sagt, det är inte helt omöjligt att EU-kommissionen beslutar om strafftullar på filmer från USA som svar på USAs tullar, men det är inte troligt att de skulle välja att tullbelägga just det eftersom det påverkar företag i EU minst lika mycket som det påverkar USA.

Citat från: Lillefot skrivet  5 maj 2025 kl. 22:51:59De behöver inte nödvändigtvis ljuga, utan det kan helt enkelt vara att de har misstolkat vad det här innebär.
Ja, med största sannolikhet. Det är väldigt lätt hänt att misstolka och missförstå vad allt betyder; inte minst när Donald Trump gör så många utspel i ett så rasande tempo så att svenska och europeiska medier har svårt att hänga med i allt som händer...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 maj 2025 kl. 22:54:23Förmodligen ljuger hon inte, men har helt enkelt missuppfattat - det är ju trots allt inte helt enkelt att förstå sig på hur tullar fungerar, och de flesta medier förklarar inte tillräckligt noga. Alla gör vi misstag, det kan hända den bästa av oss. :)

Som sagt, det är inte helt omöjligt att EU-kommissionen beslutar om strafftullar på filmer från USA som svar på USAs tullar, men det är inte troligt att de skulle välja att tullbelägga just det eftersom det påverkar företag i EU minst lika mycket som det påverkar USA.
Ja, med största sannolikhet. Det är väldigt lätt hänt att misstolka och missförstå vad allt betyder; inte minst när Donald Trump gör så många utspel i ett så rasande tempo så att svenska och europeiska medier har svårt att hänga med i allt som händer...
folk i USA kankse inte vad vad dubbning är eller hur det funkar ?

nästan inget dubbas ju där ?

min väninna kankse missförstått konceptet  med dubbning ?

BPS

Citat från: gstone skrivet  5 maj 2025 kl. 22:57:28folk i USA kankse inte vad vad dubbning är eller hur det funkar ?

Kanske tror hon att andra länder ska svara på tullarna med tullar?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  5 maj 2025 kl. 22:57:28folk i USA kankse inte vad vad dubbning är eller hur det funkar ?

Japansk anime, och i viss mån även animerade filmer från bl.a. Europa och Sydamerika, dubbas ju ganska ofta i USA; så de flesta amerikaner bör känna till konceptet dubbning.

Det är mer troligt att det helt enkelt rör sig om ett missförstånd, då medier inte har förklarat tillräckligt tydligt.

Citat från: BPS skrivet  5 maj 2025 kl. 23:00:43Kanske tror hon att andra länder ska svara på tullarna med tullar?
Vilket förstås är fullt möjligt, men EU-kommissionen väljer nog i så fall troligen något annat än just filmer - något till motsvarande ekonomiskt värde, men som inte påverkar företag i EU lika mycket; i och med att motsvarande tullar inom EU på amerikansk film skulle kraftigt försvåra för biografer inom EU att överleva.

Biograferna har ju haft det tufft ända sedan pandemin, så de behöver inte ännu fler motgångar; och EU-kommissionen vill nog inte vara ansvariga för att en massa biografer går i konkurs...

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  5 maj 2025 kl. 17:06:06Trump har gått ut med ett utlåtande som kan få konsekvensen att svenska dubbningar filmer slutas göra  :'( :'( :'(

Det är väldigt allvarligt
Citat från: BPS skrivet  5 maj 2025 kl. 17:44:46Men han menar ju att filmer som inte kommer från USA ska tulas men det har ju ingenting med amerikanska filmer och deras svenska dubbningar att göra.

Visst Avengers är exemplet de tar upp men den produceras heller inte i USA och det är därför den berörs men den berörs ju bara i USA. Det här är inte ens något vi behöver bry oss om då vi inte är biobesökare i USA.
Efter att ha läst en artikel i Dagens Media inser jag nu att det här förslaget faktiskt är ett hot och påverkar även Sverige, om än inte med bio utan streamingtjänster - närmare bestämt alla streamingtjänster som har sitt säte i USA; d.v.s. åtminstone Netflix, Disney+, HBO Max och Prime Video. :(

Allt hänger som sagt på hur förslaget utformas och om det innefattar streaming eller bara bio, men om även streamingtjänster påverkas kommer det bli stora problem.

Jag syftar på den här artikeln:
https://www.dagensmedia.se/ljud-och-rorligt/streaming/om-trumps-tullar-infors-ar-det-hej-da-for-netflix-disney-och-max/

Då den är bakom betalvägg bifogar jag en PDF med samma artikel, så att alla kan läsa den:
Donald Trump vill införa 100-procentig tull på utländska filmer – så påverkas svenska produktionsbolag - Dagens Media.pdf

Förhoppningsvis kommer det här lagförslaget inte att bli av, då inte ens Trump borde vilja skjuta sig själv i foten genom att förstöra för alla streamingtjänster i USA...

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 september 2025 kl. 12:13:08Efter att ha läst en artikel i Dagens Media inser jag nu att det här förslaget faktiskt är ett hot och påverkar även Sverige, om än inte med bio utan streamingtjänster - närmare bestämt alla streamingtjänster som har sitt säte i USA; d.v.s. åtminstone Netflix, Disney+, HBO Max och Prime Video. :(

Allt hänger som sagt på hur förslaget utformas och om det innefattar streaming eller bara bio, men om även streamingtjänster påverkas kommer det bli stora problem.

Jag syftar på den här artikeln:
https://www.dagensmedia.se/ljud-och-rorligt/streaming/om-trumps-tullar-infors-ar-det-hej-da-for-netflix-disney-och-max/

Då den är bakom betalvägg bifogar jag en PDF med samma artikel, så att alla kan läsa den:
Donald Trump vill införa 100-procentig tull på utländska filmer – så påverkas svenska produktionsbolag - Dagens Media.pdf

Förhoppningsvis kommer det här lagförslaget inte att bli av, då inte ens Trump borde vilja skjuta sig själv i foten genom att förstöra för alla streamingtjänster i USA...
Sån jävla idiot han är.

Fyfan säger jag till alla jävlar som röstat på djävulen.

Jag tycker det sjukaste dock är att en pedofil kan bli president.
Trump har våldtagit en trettonåring, han är inte dömd men jag tvekar inte en sekund på att det inte skulle stämma.
Fyfan att han kom undan med något så grovt😡.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 10 september 2025 kl. 15:10:08Sån jävla idiot han är.

Fyfan säger jag till alla jävlar som röstat på djävulen.

Jag tycker det sjukaste dock är att en pedofil kan bli president.
Trump har våldtagit en trettonåring, han är inte dömd men jag tvekar inte en sekund på att det inte skulle stämma.
Fyfan att han kom undan med något så grovt😡.
Jag håller med dig

BPS

Nu blir Viaplay glada när den amerikanska konkurrensen försvinner är det ju bara dem och TV4 Play+ kvar.

BPS

Om ni ska diskutera sånt så är inte det här rätt tavla.