Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Diagnoser

Startat av gstone, 6 september 2018 kl. 00:17:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet 16 september 2025 kl. 10:51:31Har hört att autism är vanligare hos killar än tjejer, stämmer det ?
Både autism och ADHD är betydligt vanligare hos killar, sett till utfärdade diagnoser - men om det är fler i verkligheten är det ingen som vet. Men en del forskare har ansett att diagnoskriterierna är mer anpassade mot pojkar och att symptomen yttrar sig annorlunda hos flickor, och att det gör att tjejer blir underdiagnostiserade; och kanske framförallt i yngre åldrar.

Det beror förstås också på hur bra man klarar sig i vardagen, för de som klarar sig bra har ju som regel inget behov av att stå i kö för att göra någon utredning; så att man aldrig får veta om de i själva verket har någon neuropsykiatrisk funktionsnedsättning eller inte.

Men det är som sagt ingen som vet med någon form av säkerhet, och varken autism eller ADHD är ju någon exakt vetenskap - det är alltså fullt möjligt för olika läkare att komma fram till olika slutsatser för samma person.

Citat från: gstone skrivet 16 september 2025 kl. 12:27:37nej.  killar bli bara diagnostiserad oftare
Det är vad man tror i alla fall, men ingen kan förstås veta med säkerhet. Man kan liksom inte undersöka varenda person i världen, av rent praktiska och ekonomiska skäl...

Nilsson

Jag har autism också men fick diagnos först i vuxen ålder men det är skönt tycker jag. Så då vet ni att det finns en till här. :)

MOA

Citat från: Nilsson skrivet 19 september 2025 kl. 00:14:42Jag har autism också men fick diagnos först i vuxen ålder men det är skönt tycker jag. Så då vet ni att det finns en till här. :)
Samma sak med min kusin, hon var odiagnostiserad autist i 28 år, var du äldre eller yngre?

Lilla My

Min äldsta syster fick precis sin ADHD-diagnos. Så nu är vi alla fyra systrar diagnostiserade haha!

MOA

Citat från: Lilla My skrivet 19 september 2025 kl. 18:58:58Min äldsta syster fick precis sin ADHD-diagnos. Så nu är vi alla fyra systrar diagnostiserade haha!
Ytterst ovanligt

Lilla My

Citat från: MOA skrivet 19 september 2025 kl. 19:01:19Ytterst ovanligt
Tvärtom. Diagnoser som autism och ADHD går i arv. Har en i familjen en diagnos är sannolikheten väldigt stor att den finns hos flera.

Såvida du inte var sarkastisk och jag är bara för trött för att förstå haha

MOA

Citat från: Lilla My skrivet 20 september 2025 kl. 14:04:01Tvärtom. Diagnoser som autism och ADHD går i arv. Har en i familjen en diagnos är sannolikheten väldigt stor att den finns hos flera.

Såvida du inte var sarkastisk och jag är bara för trött för att förstå haha
Ingen sarkasm, är ärlig. Ingen annan i släkten är diagnostiserad utom min kusin

gstone

alla med autism är underbara
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"