Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Svenska röster i dessa Cartoon Network-serier

Startat av TonyTonka, 18 september 2024 kl. 20:38:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Är det någon som känner till något om vilka som gör rösterna i följande Cartoon Network/Boomerang-serier? ^^

Atommyran
Best Ed
Chop Socky Chooks
Dum och dummare
Evil Con Carne
Farbror Flodhäst
Hi! Hi! Puffy Ami Yumi Show
Junipher Lee
Koalabröderna
Ozzy & Drix
Pet Alien
Pororo
Wacky Racers (originalserien, inte 2017 års serie)
Xaolin Showdown
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

MOA

Citat från: TonyTonka skrivet 18 september 2024 kl. 20:38:28Är det någon som känner till något om vilka som gör rösterna i följande Cartoon Network/Boomerang-serier? ^^

Atommyran
Best Ed
Chop Socky Chooks
Dum och dummare
Evil Con Carne
Farbror Flodhäst
Junipher Lee
Koalabröderna
Ozzy & Drix
Pet Alien
Pororo
Xaolin Showdown
Farbror Flodhäst? Allt sändes förstås för länge sedan & jag tror vi skrev om Koalabröderna i något annat ämne

Will Siv

Citat från: TonyTonka skrivet 18 september 2024 kl. 20:38:28Är det någon som känner till något om vilka som gör rösterna i följande Cartoon Network/Boomerang-serier? ^^

Atommyran
Best Ed
Chop Socky Chooks
Dum och dummare
Evil Con Carne
Farbror Flodhäst
Junipher Lee
Koalabröderna
Ozzy & Drix
Pet Alien
Pororo
Xaolin Showdown
Anders Öjebo spelar Ozzy.
- what.

Oskar

jag hade för mig att Mikael roupé gör dick dastaldy/urban using i wacky racers.

Oscar Isaksson

Dum och dummare

Dum & dummare (Dumb & Dumber)

Svenska röster:
Lloyd - Fredrik Dolk
Harry - Mikael Roupé

övriga röster:
Lena Ericsson
Thomas Engelbrektson
Håkan Mohede

MOA

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 23 september 2025 kl. 13:37:15Dum & dummare (Dumb & Dumber)

Svenska röster:
Lloyd - Fredrik Dolk
Harry - Mikael Roupé

övriga röster:
Lena Ericsson
Thomas Engelbrektson
Håkan Mohede
Typiska Sun Studio röster. När sändes programmet? Måste vara en av Cartoon Networks mest bortglömda program

Oscar Isaksson

Citat från: MOA skrivet 23 september 2025 kl. 14:01:23Typiska Sun Studio röster. När sändes programmet? Måste vara en av Cartoon Networks mest bortglömda program
Ja, jag skulle göra en kvalificerad gissning att dubbningen är producerad av Sun Studio. Den sändes runt 1996 på TV1000 och 2001 på Cartoon Network.

Oskar

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 23 september 2025 kl. 14:28:44Ja, jag skulle göra en kvalificerad gissning att dubbningen är producerad av Sun Studio. Den sändes runt 1996 på TV1000 och 2001 på Cartoon Network.
tv1000 säkert sänt den serie med mediadubb International istället för sun Studio och Viasat brukar inte anlita sun Studio eller sänder med sun Studio trots allt som Turner/time warner/Warner Bros som beställde dubbning istället för Viasat eller sänder odubbade med svenska text på tv1000. jag hade inte tillgång till tv1000 på den tiden.

Beck

Atommyran
Best Ed
Chop Socky Chooks
Dum och dummare
Evil Con Carne
Farbror Flodhäst
Junipher Lee
Koalabröderna
Ozzy & Drix
Pet Alien
Pororo
Xaolin Showdown
Berättarrösten i Wacky Races (Fartdårarna) var Kenneth Milldoff.

Jag är säker på att Dan Bratt var Urban Usling (Dick Distardly).

Oscar Isaksson

Citat från: Oskar skrivet 23 september 2025 kl. 17:49:57tv1000 säkert sänt den serie med mediadubb International istället för sun Studio och Viasat brukar inte anlita sun Studio eller sänder med sun Studio trots allt som Turner/time warner/Warner Bros som beställde dubbning istället för Viasat eller sänder odubbade med svenska text på tv1000. jag hade inte tillgång till tv1000 på den tiden.

Som barn såg jag serien på Cartoon Network, jag har på senare kollat upp TV1000s sändningar via Kungliga biblioteket. Listan på röster jag postade är antecknad utifrån vad jag hört genom TV1000 sändning. Man då kan nog räkna kallt med att dubbningen är beställd genom Turner.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 23 september 2025 kl. 21:21:38Man då kan nog räkna kallt med att dubbningen är beställd genom Turner.
Ja, utan tvekan - hade TV1000 beställt dubben, så borde den som sagt med all säkerhet ha producerats av Mediadubb International (eller möjligen Eurotroll, om Mediadubb International lejde bort dubben dit; som de ju ibland gjorde).

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 september 2025 kl. 00:55:39Ja, utan tvekan - hade TV1000 beställt dubben, så borde den som sagt med all säkerhet ha producerats av Mediadubb International (eller möjligen Eurotroll, om Mediadubb International lejde bort dubben dit; som de ju ibland gjorde).
Det skulle kunna vara som när Tv-kanaler skulle köpa in serier från Buena Vista/Disney efter 1992. Jag gissar att Turner jobbade lite efter samma model.
När det handlade om serier som inte tidigare hade svenskt tal eller att det saknades svenskdubbade avsnitt för hela säsonger. Då beställde upphovsrättsägaren dubbing av det bolag som de hade kontrakt med. För att senare leverera en färdig språkprodukt till Tv-kanalen som hade köpt in "varan".