Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Efterlyser Gammalt Barnprogram/Film

Startat av Lilla My, 18 januari 2011 kl. 19:44:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Haap

Citat från: Elios skrivet 29 augusti 2025 kl. 23:41:38Går denna att se någonstans idag?
Hittar den bara på YouTube, men kvalitén kan alltid önskas vara bättre :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Haap skrivet 23 september 2025 kl. 08:39:46Hittar den bara på YouTube, men kvalitén kan alltid önskas vara bättre :)
Ja, det kan man lugnt påstå - kvaliteten är så dålig att jag inte kan läsa vare sig för- eller eftertexter... :(

Ljudkvaliteten var heller ingen höjdare, och ganska mycket brus, så inte optimal för att synka till en bättre bildkälla heller. Jag kanske kan tänkas ha den här filmen på VHS, och i så fall kan det vara värt att digitalisera den för att få bättre bild- och ljudkvalitet - ska kolla upp saken vid tillfälle. :)

MOA

Citat från: Haap skrivet 23 september 2025 kl. 08:39:46Hittar den bara på YouTube, men kvalitén kan alltid önskas vara bättre :)
Måste se den senare för att äntligen se hur Narren ser ut i bild

MOA

Filmen är dålig men är helt säker på att dubbningen utfördes av Media Dubb. Johan Hedenberg, Louise Raeder, Hasse Jonsson, Gunnar Ernblad & Peter Sjöquist medverkar. Är osäker på den andra kvinnliga rösten

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 23 september 2025 kl. 21:43:10Filmen är dålig men är helt säker på att dubbningen utfördes av Media Dubb. Johan Hedenberg, Louise Raeder, Hasse Jonsson, Gunnar Ernblad & Peter Sjöquist medverkar. Är osäker på den andra kvinnliga rösten
Vad har du för belägg att Riddaren Lancelot och draken dubbades av Media Dubb? Om inte mitt minne sviker mig fanns det väl inte utsatt dubbcredits på VHS-utgåvan...?

Det verkar som att filmen släppts på VHS både av Wendros och av Egmont Film, så frågan är vilken av dessa utgåvor som kom först...? Om Wendros var först ut känns Kit & Co./Videobolaget som en rimlig gissning, men om däremot Egmont Film släppte filmen först så tror jag inte att de brukade anlita Videobolaget.

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 september 2025 kl. 01:07:15Vad har du för belägg att Riddaren Lancelot och draken dubbades av Media Dubb? Om inte mitt minne sviker mig fanns det väl inte utsatt dubbcredits på VHS-utgåvan...?

Det verkar som att filmen släppts på VHS både av Wendros och av Egmont Film, så frågan är vilken av dessa utgåvor som kom först...? Om Wendros var först ut känns Kit & Co./Videobolaget som en rimlig gissning, men om däremot Egmont Film släppte filmen först så tror jag inte att de brukade anlita Videobolaget.
Jag tycker oxå att det drar mer åt Kit & Co./Videobolaget. Det hände även att Egmont Film flitigt distribuerade filmer åt Wendros.

Finns lite andra frågetecken kring vem som satt  på vad; tex serierna Galaxy Rangers och Karl-Alfred & son, gavs ut av Egmont men troligast dubbade av Kit & Co./Videobolaget. Var dessa ursprungligen genom Wendros i form av rättigheter eller något annat bolag?

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 september 2025 kl. 01:07:15Vad har du för belägg att Riddaren Lancelot och draken dubbades av Media Dubb? Om inte mitt minne sviker mig fanns det väl inte utsatt dubbcredits på VHS-utgåvan...?

Bara en gissning på grund av välkända namn. Kan någon av er känna igen den obekanta kvinnan?

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 24 september 2025 kl. 01:42:50Jag tycker oxå att det drar mer åt Kit & Co./Videobolaget. Det hände även att Egmont Film flitigt distribuerade filmer åt Wendros.
Det har du nog rätt i. Jag hittade åt Egmont Films VHS-omslag på Boavideo:
https://osc.boavideo.com/product_info.php?products_id=11375

Upplösningen är visserligen usel, men jag tycker mig kunna skönja att det står "Skandinaviska rättigheter: AB WENDROS". Då är det nog Wendros som gav ut filmen först, och Egmont Film som släppte en nyutgåva av samma film senare.

I så fall kan vi nog vara ganska säkra på Kit & Co./Videobolaget. Wendros brukade väl mig veterligen bara anlita dem och FTM Produktion/Audio Sweden, och de här rösterna känns inte typiska för FTM.

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 september 2025 kl. 12:06:07Det har du nog rätt i. Jag hittade åt Egmont Films VHS-omslag på Boavideo:

Upplösningen är visserligen usel, men jag tycker mig kunna skönja att det står "Skandinaviska rättigheter: AB WENDROS". Då är det nog Wendros som gav ut filmen först, och Egmont Film som släppte en nyutgåva av samma film senare.

I så fall kan vi nog vara ganska säkra på Kit & Co./Videobolaget. Wendros brukade väl mig veterligen bara anlita dem och FTM Produktion/Audio Sweden, och de här rösterna känns inte typiska för FTM.
Även Videopocketklubbens utgåva (som använder titeln Draken och toffeln) anger "Utg. med tillstånd av WENDROS". 

Haap

The Addams Family 1973 animerade tv serien dubbades aldrig till svenska va? Är väl endast 1992 som dubbades till svenska.

Tråkigt i sådant fall, hade varit kul att se den animerade serien från 1973 också.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 september 2025 kl. 12:06:07Det har du nog rätt i. Jag hittade åt Egmont Films VHS-omslag på Boavideo:

Det andra bolaget kan jag inget om men Media Dubb är enda studion som står i huvudet när det kommer till dessa röster

Daniel Hofverberg

Citat från: Haap skrivet 24 september 2025 kl. 12:49:52The Addams Family 1973 animerade tv serien dubbades aldrig till svenska va? Är väl endast 1992 som dubbades till svenska.

Tråkigt i sådant fall, hade varit kul att se den animerade serien från 1973 också.
Ja och nej. Familjen Addams från 1973 har aldrig sänts i svensk TV, men tre avsnitt av serien dubbades för en VHS-utgåva från Egmont Film (utgiven 1993) vid namn Familjen Addams: Spökstaden:
familjen_addams_vhs_112365.jpg

Jag kommer inte ihåg hur det låg till med röster och dubbning, men när det gäller Egmont Film skulle jag spontant gissa att någon av Köpenhamns-studiorna dubbade den.

Jag har VHS-filmen här hemma, men har inte digitaliserat den än - men kan försöka göra det snart. :)

Lustigt nog är denna VHS-utgåva mig veterligen det enda i tecknad Familjen Addams-väg som har släppts på VHS i Sverige, medan 1992 års serie inte har det (den har bara sänts i linjär TV).

Oscar Isaksson

Citat från: MOA skrivet 24 september 2025 kl. 11:03:50Bara en gissning på grund av välkända namn. Kan någon av er känna igen den obekanta kvinnan?
Är det Maria Weisby du syftar på?
Var i filmen förekommer Peter Sjöquist?

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 september 2025 kl. 15:07:14Ja och nej. Familjen Addams från 1973 har aldrig sänts i svensk TV, men tre avsnitt av serien dubbades för en VHS-utgåva från Egmont Film (utgiven 1993) vid namn Familjen Addams: Spökstaden:

Jag kommer inte ihåg hur det låg till med röster och dubbning, men när det gäller Egmont Film skulle jag spontant gissa att någon av Köpenhamns-studiorna dubbade den.

Om jag kommer ihåg rätt så var det Håkan Mohede och Anja Schmidt som gjorde de flesta figurer i Familjen Addams: Spökstaden. 

Haap

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 september 2025 kl. 15:07:14Ja och nej. Familjen Addams från 1973 har aldrig sänts i svensk TV, men tre avsnitt av serien dubbades för en VHS-utgåva från Egmont Film (utgiven 1993) vid namn Familjen Addams: Spökstaden:

Jag har VHS-filmen här hemma, men har inte digitaliserat den än - men kan försöka göra det snart. :)

Lustigt nog är denna VHS-utgåva mig veterligen det enda i tecknad Familjen Addams-väg som har släppts på VHS i Sverige, medan 1992 års serie inte har det (den har bara sänts i linjär TV).
Så det finns alltså ändå 3 avsnitt på svenska? Otroligt kul att höra!
Hade varit extremt snällt av dig om du digitaliserade Familjen Addams: Spökstaden i så fall 🫶🥹

Inte ens 1992 serien på vhs? Riktigt kul att det var någon som lyckats spela in den på svenska då, har sökt efter den så länge och sen hittade jag den på archive, riktigt kul att det gick att få tag på!

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 24 september 2025 kl. 15:15:26Om jag kommer ihåg rätt så var det Håkan Mohede och Anja Schmidt som gjorde de flesta figurer i Familjen Addams: Spökstaden.
Tack för expertutlåtandet. Då går det kanske att få reda på mer från Håkan Mohede.

Men av dessa två skådespelare skulle jag spontant sätta en slant på Adaptor D&D - eller vad har du för känsla när det gäller studio?