Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Efterlyser Gammalt Barnprogram/Film

Startat av Lilla My, 18 januari 2011 kl. 19:44:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 september 2025 kl. 15:32:35Tack för expertutlåtandet. Då går det kanske att få reda på mer från Håkan Mohede.

Men av dessa två skådespelare skulle jag spontant sätta en slant på Adaptor D&D - eller vad har du för känsla när det gäller studio?
Expertutlåtande... ::)
Hm, har det inte varit uppe tidigare, vilken dubbningsstudio som dubbade Hanna Barberas VHS-utgåvor, utgivna av Egmont? Jag tänker väl såhär; att Texas Jack i Vilda Västern dubbades av Salut. Då borde väl resten av utgåvorna oxå vara producerade av samma studio?

EDIT: Men Huckleberry Hound : Västerns tuffaste hund dubbades av Sun Studio. Jag ger upp :-X ;D

Nu kommer jag inte ihåg på rak arm men vilken studio dubbade Tom & Jerry kids för VHS?

MOA

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 24 september 2025 kl. 15:15:26Är det Maria Weisby du syftar på?
Var i filmen förekommer Peter Sjöquist?
Ingen koll på Maria Weisbys röst men känner du igen henne så har du nog rätt. Peter Sjöquist spelar Kung Arthur

Oscar Isaksson

Citat från: MOA skrivet 24 september 2025 kl. 16:03:07Ingen koll på Maria Weisbys röst men känner du igen henne så har du nog rätt. Peter Sjöquist spelar Kung Arthur
Jag hör bara Sture Ström som Kung Arthur.

MOA

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 24 september 2025 kl. 16:15:36Jag hör bara Sture Ström som Kung Arthur.
Ja hans röst har jag också dålig koll på så tack för någon med bättre koll än jag kan göra rätt

Oscar Isaksson

Jag gick igenom filmen Riddaren Lancelot och draken och skrev ihop en rollista med de svenska rösterna. Så folk lättare får överblick av dubbningen:

Draken Goliat - Gunnar Ernblad
Riddar Lancelot - Hasse Jonsson
Kung Arthur - Sture Ström
Drottning Gisela - Maria Weisby
Peggy (Giselas tjänarinna) - Louise Raeder
Hovnarren - Johan Hedenberg
Trollkarlen Merlin - Gunnar Ernblad
Häxan Matilda (Goliats hushållerska) - Maria Weisby
Hästen Oliver (Lancelots häst) - Johan Hedenberg
Pelikanen (Merlins kurir) - Johan Hedenberg

samt ovanstående skådespelare i övriga roller

MOA

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 24 september 2025 kl. 22:15:19Jag gick igenom filmen Riddaren Lancelot och draken och skrev ihop en rollista med de svenska rösterna. Så folk lättare får överblick av dubbningen:

Draken Goliat - Gunnar Ernblad
Riddar Lancelot - Hasse Jonsson
Kung Arthur - Sture Ström
Drottning Gisela - Maria Weisby
Peggy (Giselas tjänarinna) - Louise Raeder
Hovnarren - Johan Hedenberg
Trollkarlen Merlin - Gunnar Ernblad
Häxan Matilda (Goliats hushållerska) - Maria Weisby
Hästen Oliver (Lancelots häst) - Johan Hedenberg
Pelikanen (Merlins kurir) - Johan Hedenberg

samt ovanstående skådespelare i övriga roller
Precis det jag tänkte skriva, bra skrivet Oscar

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 24 september 2025 kl. 15:46:24Nu kommer jag inte ihåg på rak arm men vilken studio dubbade Tom & Jerry kids för VHS?
Tom & Jerry Kids dubbades av Sun Studio.

Då gissar jag att det är så enkelt att Egmont brukade anlita Sun Studio, och att de ibland lejde bort dubbningar till Salut Audio/Video. Det var trots allt väldigt vanligt förekommande att Sun Studio lejde bort dubbningar till Salut, som ju drevs av brodern till Sun Studios grundare och dåvarande ägare.

Om inte Mikael Roupé medverkar i Familjen Addams: Spökstaden, så är det nog troligare att det är en sådan produktion som Sun Studio lejde bort till Salut; då min erfarenhet är att Mikael oftast medverkade i Sun Studios produktioner men ganska sällan i övriga Köpenhamnsstudiors (ganska logiskt, då han ju trots allt var fast anställd av Sun Studio; till skillnad från de flesta andra som frilansade).

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 september 2025 kl. 00:20:10Tom & Jerry Kids dubbades av Sun Studio.

Då gissar jag att det är så enkelt att Egmont brukade anlita Sun Studio, och att de ibland lejde bort dubbningar till Salut Audio/Video. Det var trots allt väldigt vanligt förekommande att Sun Studio lejde bort dubbningar till Salut, som ju drevs av brodern till Sun Studios grundare och dåvarande ägare.

Om inte Mikael Roupé medverkar i Familjen Addams: Spökstaden, så är det nog troligare att det är en sådan produktion som Sun Studio lejde bort till Salut; då min erfarenhet är att Mikael oftast medverkade i Sun Studios produktioner men ganska sällan i övriga Köpenhamnsstudiors (ganska logiskt, då han ju trots allt var fast anställd av Sun Studio; till skillnad från de flesta andra som frilansade).
Tack så mycket bossen.

Ja, så måste det absolut vara. Att Sun Studio fick uppdraget men var tvungen att ta hjälp för att leverera (inget direkt dåligt problem att behöva ha ;D)

Fast skulle näsan gissa på att Turner var de som beställde dubbningarna inte Egmont. Genom sitt kontrakt med Sun Studio.
Var det inte något avsnitt av Scobby Doo där dubbningen härstammar från Egmont VHS, som senare hamnade på någon samlings DVD-utgåva från Warner? Där bla Scrappy görs av Jannike Grut  och Shaggy av Mats Qviström.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 september 2025 kl. 00:20:10Tom & Jerry Kids dubbades av Sun Studio.

Går det att kontakta Mikael angående detta? Om det inte är så är det nog kört