Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

VHS-filmer som inte finns att se via SMDB

Startat av Oscar Isaksson, 30 september 2025 kl. 00:04:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oscar Isaksson

Det finns en hel del köp och hyr VHS-filmer som inte finns att studera via Kungliga biblioteket / Svensk mediedatabas.
Slänger bara ut det till universum, om det är så någon som har att visa upp för en hungrig forskade. :D

Davy Crockett on the Mississippi (Scanbox/Tower Vision)
Hemlös (Scandinavian Film)
Den kärleksfulla familjen (Scandinavian Film)
Min vän Poochie (Vestron)
Teddy Ruxpin : Kristalljakten (Trefa)
Moroten (Scandinavian Film)
Systrarna (Scandinavian Film)
Snövits Dotter A Snow White Christmas (Scanbox/Tower Vision)
Den magiska kronan (Wendros)
Jag mötte jultomten (Scanbox/Tower Vision)

Daniel Hofverberg

Den magiska kronan har jag för mig att jag ska ha här hemma, ska se om jag kan hitta åt den VHS-filmen :)

Övriga har jag nog tyvärr inte, och jag håller helt med dig att det är olyckligt att det är så pass mycket som saknas hos Kungliga Biblioteket - det ställer onekligen till det för både journalister och forskare... :(

Det är ju för övrigt märkligt att det är så mycket som saknas, när ju pliktexemplarslagen tydligt säger att allt ska skickas referensexemplar av till KB - kan verkligen så många distributörer ha klantat sig och brutit mot lagen, eller är det KB som kan tänkas ha slarvat bort ett och annat som faktiskt har inkommit (men som alltså inte finns listade i Svensk Mediedatabas)...?

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 september 2025 kl. 00:44:15Den magiska kronan har jag för mig att jag ska ha här hemma, ska se om jag kan hitta åt den VHS-filmen :)

Övriga har jag nog tyvärr inte, och jag håller helt med dig att det är olyckligt att det är så pass mycket som saknas hos Kungliga Biblioteket - det ställer onekligen till det för både journalister och forskare... :(

Det är ju för övrigt märkligt att det är så mycket som saknas, när ju pliktexemplarslagen tydligt säger att allt ska skickas referensexemplar av till KB - kan verkligen så många distributörer ha klantat sig och brutit mot lagen, eller är det KB som kan tänkas ha slarvat bort ett och annat som faktiskt har inkommit (men som alltså inte finns listade i Svensk Mediedatabas)...?

Ja det är mycket frågetecken kring hur KB/SMDB (eller SLBA som det tidigare hette) har upprätthållit lagen om pliktexemplar. Men är osäker på om referensexemplar när det kommer till audiovisuellmedia verkligen skickas av sträng plikt. Fast det kan mer ha blivit så på senare år att man har lättat på reglerna (magasinen är ju inte oändliga har jag fått berättat för mig).

Att det saknas så mycket är inte enbart olyckligt, utan rent ut skam för vad egentligen vårt natiuinalbibliotek ska stå för och har som uppdrag.

Det ska ge en bild av hur svenska folkets mediekonsumtionsvanor har sett ut. Och när det gäller bevarandet av TV ska vi inte ens prata om det. Jovisst marknätet men i övrigt pyttsan, det är inte mycket att hänga i julgranen för att få en hel bild över svenskens audiovisuella konsumtion. Det saknas referens kring en sådär 20 år hit och dit.

VHS-filmerna som jag listar är uppenbarligen mycket ovanliga. Jag har hört mig för över någon enstaka titel här och där tidigare hos en del samlare men inget napp.

Tack så mycket, många bäckar små. Därför är jag så glad för Internet Archive finns och skulle önska att fler svenska samlare la upp material där. Särskilt sånt som inte finns via SMDB. 

Vad jag har fått fram så är det två VHS-filmer som har titeln Den magiska kronan. Artikelnummer:

(6)181
(6)202

Någon har sagt att det även ska finnas en tredje volym, och jag tror mig ha sett bild på omslaget till den men har inget artikelnummer att gå på.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 30 september 2025 kl. 18:50:28Ja det är mycket frågetecken kring hur KB/SMDB (eller SLBA som det tidigare hette) har upprätthållit lagen om pliktexemplar. Men är osäker på om referensexemplar när det kommer till audiovisuellmedia verkligen skickas av sträng plikt. Fast det kan mer ha blivit så på senare år att man har lättat på reglerna (magasinen är ju inte oändliga har jag fått berättat för mig).
Ja, det finns helt klart många frågetecken. Jag frågade för övrigt Kungliga Biblioteket för flertalet år sedan om varför så pass mycket saknas av utgivna VHS-filmer - och svaret jag fick var ungefär "Det är nog så att inte alla distributörer sköter inskickande av pliktexemplar som de ska"...

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 30 september 2025 kl. 18:50:28Det ska ge en bild av hur svenska folkets mediekonsumtionsvanor har sett ut. Och när det gäller bevarandet av TV ska vi inte ens prata om det. Jovisst marknätet men i övrigt pyttsan, det är inte mycket att hänga i julgranen för att få en hel bild över svenskens audiovisuella konsumtion. Det saknas referens kring en sådär 20 år hit och dit.
Ja, det är väldigt synd att det bara är kanaler som sänds från Sverige eller i marknätet som har behövt referensbanda, som gör att det från övriga kanaler än SVT saknas en hel del. TV4 saknas ju innan de började sända i marknätet, och TV3 saknas många år från. Just nu vet vi ju om det, men om några decennier finns risken att forskare faktiskt börjar tro att kanalerna inte fanns tidigare än så här...

Däremot tycker jag att det ser ut som att Kanal 5 och dess föregångare (Nordic Channel och TV5/Nordic) finns med från första början; alltid något...

Dessutom är det olyckligt att TV3 sedan 2007 bara referensbandar svenska produktioner, och hoppar helt över alla inköpta program. Har ingen tänkt tanken att även inköpta program kan vara av intresse att kunna forska kring...? Förutom dubbningar kan ju även textningar vara intressanta att studera i olika sammanhang - inte minst i dessa tider för att se hur översättningstext har utvecklats genom åren, nu när det blivit allt vanligare med maskinell grovöversättning (via någon form av AI) innan någon levande människa tar över...

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 oktober 2025 kl. 00:05:04Ja, det finns helt klart många frågetecken. Jag frågade för övrigt Kungliga Biblioteket för flertalet år sedan om varför så pass mycket saknas av utgivna VHS-filmer - och svaret jag fick var ungefär "Det är nog så att inte alla distributörer sköter inskickande av pliktexemplar som de ska"...
Då är det ju lite mer "vi tar emot om ni har liksom typ lust att skicka in."

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 oktober 2025 kl. 00:05:04Ja, det är väldigt synd att det bara är kanaler som sänds från Sverige eller i marknätet som har behövt referensbanda, som gör att det från övriga kanaler än SVT saknas en hel del. TV4 saknas ju innan de började sända i marknätet, och TV3 saknas många år från. Just nu vet vi ju om det, men om några decennier finns risken att forskare faktiskt börjar tro att kanalerna inte fanns tidigare än så här...

Däremot tycker jag att det ser ut som att Kanal 5 och dess föregångare (Nordic Channel och TV5/Nordic) finns med från första början; alltid något...

Dessutom är det olyckligt att TV3 sedan 2007 bara referensbandar svenska produktioner, och hoppar helt över alla inköpta program. Har ingen tänkt tanken att även inköpta program kan vara av intresse att kunna forska kring...? Förutom dubbningar kan ju även textningar vara intressanta att studera i olika sammanhang - inte minst i dessa tider för att se hur översättningstext har utvecklats genom åren, nu när det blivit allt vanligare med maskinell grovöversättning (via någon form av AI) innan någon levande människa tar över...
Ja det händer ofta att jag sneglar på gamla textade sändningar av utländska program. Jag tänker även på faktumet att man har länge pratat om att det som konsumerades i svenska hem har varit av utländsk natur och har tidigare snittat kring 80% i linjär TV.

Där blir jag inte klok på TV3s svar, att de inte får lämna vidare för att de inte har rättigheter till det...
Redan nu blir man hänvisade att kolla upp sändningar i tidningarnas TV-tablåer, men det är inte ett hållbart komplement till audiovisuellmedia, för mig iallafall blir det mycket gissande om hur något kan ha sett ut.

Men det jag har undrat länge varför inte "hela"* SVTs arkiv innan 1979 varit del av pliktexemplarslagen?

(*)Var ju först kring 1985 som SVT fick oredlig ordning på sitt arkiv och faktisk började spara medvetet. Med undantag av utländska program som fått försvinna. Och då har även många äldre dubbningar gått förlorade.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  1 oktober 2025 kl. 04:48:37Då är det ju lite mer "vi tar emot om ni har liksom typ lust att skicka in."
Ja, pliktexemplarslagen känns ju lite tandlös om vare sig Kungliga Biblioteket eller någon annan kan beivra de som inte följer den - och såvitt jag kunnat hitta åt har ingen genom åren straffats för att inte ha följt den lagen...

För att inte tala om det faktum att lagen tekniskt sett fortfarande gäller även för biofilmer, men får ingen effekt alls i och med att biofilmer nuförtiden distribueras på DCP och där KB inte får krypteringsnycklar - det gör alltså att dagens biofilmer inte skickas in alls till KB, trots att de tekniskt sett fortfarande ska det. Det är väldigt olyckligt, då det exempelvis gör att man inte kan studera/forska kring Star Wars: Episod 1 - Det mörka hotet, vars svenska dubbning aldrig släppts på DVD, Blu-Ray eller VoD.

Dessutom hade jag gärna velat jämföra och studera närmare den svenska filmen Call Girl (2012), som klippts ned på DVD, Blu-Ray, TV-sändningar och streaming och där minst en scen saknas jämfört med biovisningarna. Där uppstod det ju bråk med Olof Palmes släktingar, som gjort att filmbolaget senare klippte bort en kontroversiell scen; som nu inte kan ses alls någonstans. Jag såg filmen på bio, men mitt minne är begränsat så jag hade velat se om den scenen och även kolla upp om mer än den scenen saknas. :(

Jabberjaw

Det finns många titlar som saknas hos arkiven på KB tyvärr. Och är det ens säkert att det som står som "VHS" Går att hyra när det inte är digitaliserat sedan innan. Har dom alltid den möjligheten? Eller har dom tänkt att föra över allt i sinom tid.

Superkatten (Waldo Kitty) av Tower Vision med årtal 1980 saknas i kb Arkiven när jag söker

Har säkert fler titlar i hyllan som dom saknar. Skall ta och söka runt lite. Tror även jag har mängder utav DVD filmer som saknas, tex de utgivna av SF/Salut så som Jorden Runt på 80 dagar med Willy Fog.