Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Uppdateringar av creditlistor på Dubbningshemsidan

Startat av Disneyfantasten, 24 november 2022 kl. 21:58:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 9 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 15 oktober 2025 kl. 19:28:19Kom också ihåg att lägga till Nils Eklund och Christel Körner på Den Otroliga Vandringen 2 som övriga röster, Osis har bekräftat att dessa medverkar.
Nils spelar en hundägare med bara några enstaka repliker.
Såvitt jag kan se står Nils Eklund och Christel Körner redan med på creditlistan på Dubbningshemsidan...?
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/denotroligavandringen2/

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 15 oktober 2025 kl. 23:44:08Ja Monica Forsberg och Bertil Engh bör absolut vara med under övriga röster. Fast jag skulle fortfarnade behålla "m.fl." då jag uppfattar några röster som jag inte kan placera.
Vilka och var till exempel?

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 oktober 2025 kl. 00:20:15Såvitt jag kan se står Nils Eklund och Christel Körner redan med på creditlistan på Dubbningshemsidan...?
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/denotroligavandringen2/
Ojj, sorry hade helt missat att du uppdaterat den.

Disneyfantasten

@Oscar Isaksson  , i rollistan till Svanprinsessan så fattas Lord Rogers som spelas av Lars Lind, nu var det ett bra tag sedan jag senast såg filmen så jag vet inte vilka som spelar Hag och Musician.

I Rädda Willy 2, vilka karaktärer dubbar Leif Svensk, Robert Sjöblom, Lars-Göran Persson och Mirja Sjöblom? Claes Ljungmark är lätt att känna igen på rösten så det tror jag inte borde vara några problem alls att lista ut.

I Toy Story, vem dubbar Uppdragskontroll? Både du, jag och @TonyTonka  verkar iallafall vara överens om det där med Sids Mamma som görs av Lena Ericsson. Utöver det så tycker jag mig även höra Mikael Roupé och Håkan Mohede i diverse mindre roller.

I Trollet i Parken, så bidrog du med uppgifter till Blommorna och Maria i tråden med samma namn, samt att Eva Bysing är Gnorgas sångröst, utöver det tycker jag det låter som Pernilla Wahlgren är en av sångarna, men vem spelar Niclas Wahlgren i filmen? Tyckte Vakttrollet som Stanley springer på i filmens början lät som Steve Kratz men är inte helt hundra. Något som jag däremot känner mig säker på är att Gunnar Ernblad spelar både uppläsarrösten, Vakttrollens befäl samt Troll-kören, att Andreas Nilsson dubbar ett Vakttroll med repliken "blomma, ojoj" samt att Steve Kratz dubbar radiorösten i slutet.

I Babe Den Modiga Lilla Grisen, så tycker jag att rösten till Hästen utan tvekan låter som Jan Åström, jag tror att Kossan görs av Katarina Ewerlöf och genom den uteslutningsmetoden borde Tomas Roos vara Tuppen.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 oktober 2025 kl. 08:13:44I Trollet i Parken, så bidrog du med uppgifter till Blommorna och Maria i tråden med samma namn, samt att Eva Bysing är Gnorgas sångröst, utöver det tycker jag det låter som Pernilla Wahlgren är en av sångarna, men vem spelar Niclas Wahlgren i filmen? Tyckte Vakttrollet som Stanley springer på i filmens början lät som Steve Kratz men är inte helt hundra. Något som jag däremot känner mig säker på är att Gunnar Ernblad spelar både uppläsarrösten, Vakttrollens befäl samt Troll-kören, att Andreas Nilsson dubbar ett Vakttroll med repliken "blomma, ojoj" samt att Steve Kratz dubbar radiorösten i slutet.
Denna film såg jag för något år sedan utan att notera röstbyte, hade jag vetat det när jag såg filmen så hade magin blivit förstörd.

Eva står under övriga röster och jag tycker det är onödigt att krediterad sångröst då det bara kommer förstöra magin och helheten av filmen för folk som ser den.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 oktober 2025 kl. 08:13:44@Oscar Isaksson  , i rollistan till Svanprinsessan så fattas Lord Rogers som spelas av Lars Lind, nu var det ett bra tag sedan jag senast såg filmen så jag vet inte vilka som spelar Hag och Musician.
Han står med i vhs creditsen förresten.
https://www.non-disneyinternationaldubbingcredits.com/svanprinsessan--the-swan-princess-swedish-voice-cast.html

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 oktober 2025 kl. 12:47:07Denna film såg jag för något år sedan utan att notera röstbyte, hade jag vetat det när jag såg filmen så hade magin blivit förstörd.

Eva står under övriga röster och jag tycker det är onödigt att krediterad sångröst då det bara kommer förstöra magin och helheten av filmen för folk som ser den.
Återigen, det är du som upplever att röstbyten vid sång förstör magin, och ja, du har självklart rätt till dina åsikter, men alla kommer inte alltid att hålla med dig.

I principen håller jag med dig om att det bästa är att det är samma röst både vid tal och sång, men ibland händer det saker som gör att det tyvärr blir oundvikligt.

I just detta fallet så känner jag mig dock fundersam då Lill-Babs faktiskt kan sjunga, det är dock fullt möjligt att hon kanske var sjuk eller något som gjorde att hon vid dubbningstillfället inte kunde sjunga.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 oktober 2025 kl. 12:51:40Återigen, det är du som upplever att röstbyten vid sång förstör magin, och ja, du har självklart rätt till dina åsikter, men alla kommer inte alltid att hålla med dig.

I principen håller jag med dig om att det bästa är att det är samma röst både vid tal och sång, men ibland händer det saker som gör att det tyvärr blir oundvikligt.

I just detta fallet så känner jag mig dock fundersam då Lill-Babs faktiskt kan sjunga, det är dock fullt möjligt att hon kanske var sjuk eller något som gjorde att hon vid dubbningstillfället inte kunde sjunga.
Jag tror väldigt få personer kan se en film med tydliga röstbyten.
Har hört att Kampen om Camelot exempelvis blev en stor flop på grund av den dåliga originalversionen där det fanns massa tydliga röstbyten.

Jag (och majoriteten) tycker det är väldigt störande med uppenbara röstbyten, en karaktär ska ha en röst genom en film.

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 oktober 2025 kl. 08:13:44@Oscar Isaksson  , i rollistan till Svanprinsessan så fattas Lord Rogers som spelas av Lars Lind, nu var det ett bra tag sedan jag senast såg filmen så jag vet inte vilka som spelar Hag och Musician.

I Rädda Willy 2, vilka karaktärer dubbar Leif Svensk, Robert Sjöblom, Lars-Göran Persson och Mirja Sjöblom? Claes Ljungmark är lätt att känna igen på rösten så det tror jag inte borde vara några problem alls att lista ut.

I Toy Story, vem dubbar Uppdragskontroll? Både du, jag och @TonyTonka  verkar iallafall vara överens om det där med Sids Mamma som görs av Lena Ericsson. Utöver det så tycker jag mig även höra Mikael Roupé och Håkan Mohede i diverse mindre roller.

I Trollet i Parken, så bidrog du med uppgifter till Blommorna och Maria i tråden med samma namn, samt att Eva Bysing är Gnorgas sångröst, utöver det tycker jag det låter som Pernilla Wahlgren är en av sångarna, men vem spelar Niclas Wahlgren i filmen? Tyckte Vakttrollet som Stanley springer på i filmens början lät som Steve Kratz men är inte helt hundra. Något som jag däremot känner mig säker på är att Gunnar Ernblad spelar både uppläsarrösten, Vakttrollens befäl samt Troll-kören, att Andreas Nilsson dubbar ett Vakttroll med repliken "blomma, ojoj" samt att Steve Kratz dubbar radiorösten i slutet.

I Babe Den Modiga Lilla Grisen, så tycker jag att rösten till Hästen utan tvekan låter som Jan Åström, jag tror att Kossan görs av Katarina Ewerlöf och genom den uteslutningsmetoden borde Tomas Roos vara Tuppen.
Lord Rogers är försvenskat till Polonius så nog står han med. Vad gäller "Musician" så står de med fast under kör, inga konstigheter. Även om det är beklagligt när man ser år efter filmens eftertexter i original. Jag har grundat på om The Hag helt enkelt är del av M&E och att vid sång kan det troligtvis vara någon ur kören.

Här är vad jag skrev ner för Toy Story för längesen:
CitatMIKE - ?
ROBOT - ?

PIZZA DELIVERER - Claes Åström
ATTENDANT - Håkan Mohede
MALE VOICE OVER SPEAKER - Mikael Roupé
ROBOT GUARDS - ?
FEMALE VOICE OVER SPEAKER - Lena Ericsson
FEMALE WORKER OVER SPEAKER - Annika Rynger
ALIEN #1 Håkan Mohede
ALIEN #2 - Mikael Roupé
ALIEN #4 - Claes Åström
ALIEN #3 - Håkan Mohede
ALIEN #5 - Mikael Roupé
SID'S MOM - Lena Ericsson
Utöver dessa så förekommer det barnröster.
Jag kom nog inte så långt som att att uppfatta rösterna i reklamfilmen....

Trollet i parken är väl ganska så avslutat. Nu är det väl mest upp till Daniel, vad han avgör är nyttigt för creditlistan.

Disneyfantasten

@Oscar Isaksson  , jag minns att du bidrog med tillägande uppgifter om Den Lilla Pandan.

I Pingvinen och Lyckostenen så kunde jag identifiera följande;

>Priscilla = Åsa Bjerkerot

>Pola = Åsa Bjerkerot

>Gwynne = Åsa Bjerkerot

>Petra = Mariam Wallentin

>Böna = Andreas Holmberg

>Timmy = Kristin Westman

>Magellanic 1 = Åsa Bjerkerot

>Magellanic 2 = Åsa Bjerkerot

>Royal = Gunnar Uddén

>King = Roger Storm

>Scrawny = Anders Öjebo

>Chinstraps = Åsa Bjerkerot

>Chubby = Roger Storm

>Sjömän = Roger Storm, Gunnar Uddén

>Diverse Pingviner = Anders Öjebo, Roger Storm

I Aladdin och Rövarnas Konung, så kunde jag, utöver de som står i creditlistan, identifiera följande;

>Hakim = Anders Öjebo

>Vakt = Ulf Källvik

(Roger Storm är också med och gör en Rövare)

>Balkong-tjejerna = Monica Forsberg

>Dam = Monica Forsberg

I Gordy, vilka dubbar Tuppen Richard, Hästen Minnesota Red, Kossan Dorothy, Hönan Wendy, Kultingarna och Berättaren?

Jag tror vi kan betrakta rollistan till 101 Dalmatiner (spelfilmen) som komplett.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 oktober 2025 kl. 08:13:44I Trollet i Parken, så bidrog du med uppgifter till Blommorna och Maria i tråden med samma namn, samt att Eva Bysing är Gnorgas sångröst, utöver det tycker jag det låter som Pernilla Wahlgren är en av sångarna, men vem spelar Niclas Wahlgren i filmen? Tyckte Vakttrollet som Stanley springer på i filmens början lät som Steve Kratz men är inte helt hundra. Något som jag däremot känner mig säker på är att Gunnar Ernblad spelar både uppläsarrösten, Vakttrollens befäl samt Troll-kören, att Andreas Nilsson dubbar ett Vakttroll med repliken "blomma, ojoj" samt att Steve Kratz dubbar radiorösten i slutet.
Citat från: Oscar Isaksson skrivet 16 oktober 2025 kl. 13:37:11Trollet i parken är väl ganska så avslutat. Nu är det väl mest upp till Daniel, vad han avgör är nyttigt för creditlistan.
Jag uppdaterade creditlistan till Trollet i parken för fem månader sedan, men tydligen hade något missöde inträffat så att den uppdaterade versionen aldrig kom upp till servern - jag ber om ursäkt, men nu är listan uppdaterad. :)

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 oktober 2025 kl. 12:47:07Denna film såg jag för något år sedan utan att notera röstbyte, hade jag vetat det när jag såg filmen så hade magin blivit förstörd.

Jag tycker tvärtom att röstbytet för Lill-Babs är ganska påtagligt, och jag är av åsikt att det är viktigt att påpeka det i creditlistor - visst kan det förstöra en viss magi, men samtidigt förtjänar Eva Bysing kredd för sin medverkan; då ju en stor sånginsats är mer än bara en liten biroll. :)

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 oktober 2025 kl. 12:51:40I just detta fallet så känner jag mig dock fundersam då Lill-Babs faktiskt kan sjunga, det är dock fullt möjligt att hon kanske var sjuk eller något som gjorde att hon vid dubbningstillfället inte kunde sjunga.
Som vi diskuterat i en annan tråd är nog den mest sannolika förklaringen att Lill-Babs skivbolag inte tillät henne att sjunga, så att de därför i sista minuten tvingats byta ut henne mot Eva Bysing vid sång - tanken var garanterat att Lill-Babs skulle ha gjort även sångrösten i Trollet i parken.

Det är väldigt vanligt förekommande att skivkontrakt som artister skriver under innehåller exklusivitetsklausuler, där skivbolaget måste godkänna andra sånguppdrag; och har man bara dialog i en dubbning räknas det ju bara som skådespeleri och inte som sång. Det är just därför som ganska många creditlistor innehåller text av typen "XXX medverkar med tillstånd av YYY".

Förmodligen trodde de väl att skivbolaget inte skulle ha något emot det, då Lill-Babs har sjungit i andra dubbningar, men Trollet i parken kom ut ganska nära i tid som skivor som släpptes med Lill-Babs; så kanske var det därför som skivbolaget inte ville gå med på det.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 oktober 2025 kl. 14:55:20Jag tycker tvärtom att röstbytet för Lill-Babs är ganska påtagligt, och jag är av åsikt att det är viktigt att påpeka det i creditlistor - visst kan det förstöra en viss magi, men samtidigt förtjänar Eva Bysing kredd för sin medverkan; då ju en stor sånginsats är mer än bara en liten biroll. :)
I see, själv så tänkte jag inte på det när jag såg Trollet i Parken för typ 2 år sedan.
Oftast så brukar röstbyten noteras av mig och irritera mig då det i mitt tycke nästan alltid förstör magin..
Menmen har nog övat upp örat endel på de 2 åren...

Visst finns endel fall där jag tycker man har lyckats perfekt där det är svårnoterat, Typ Djungelboken Baloos röstbyte och Robin Hood där man inte tänker på det, då det är såpass lång tid mellan tal och sång dialog.

Däremot så finns det dock fler exempel där det är plågsamt uppenbart typ Notre Dame på Engelska🥶.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 oktober 2025 kl. 13:58:36@Oscar Isaksson  , jag minns att du bidrog med tillägande uppgifter om Den Lilla Pandan.

I Pingvinen och Lyckostenen så kunde jag identifiera följande;

>Priscilla = Åsa Bjerkerot

>Pola = Åsa Bjerkerot

>Gwynne = Åsa Bjerkerot

>Petra = Mariam Wallentin

>Böna = Andreas Holmberg

>Timmy = Kristin Westman

>Magellanic 1 = Åsa Bjerkerot

>Magellanic 2 = Åsa Bjerkerot

>Royal = Gunnar Uddén

>King = Roger Storm

>Scrawny = Anders Öjebo

>Chinstraps = Åsa Bjerkerot

>Chubby = Roger Storm

>Sjömän = Roger Storm, Gunnar Uddén

>Diverse Pingviner = Anders Öjebo, Roger Storm

I Aladdin och Rövarnas Konung, så kunde jag, utöver de som står i creditlistan, identifiera följande;

>Hakim = Anders Öjebo

>Vakt = Ulf Källvik

(Roger Storm är också med och gör en Rövare)

>Balkong-tjejerna = Monica Forsberg

>Dam = Monica Forsberg

I Gordy, vilka dubbar Tuppen Richard, Hästen Minnesota Red, Kossan Dorothy, Hönan Wendy, Kultingarna och Berättaren?

Jag tror vi kan betrakta rollistan till 101 Dalmatiner (spelfilmen) som komplett.
Bra jobbat 👍 
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 oktober 2025 kl. 14:55:20Jag uppdaterade creditlistan till Trollet i parken för fem månader sedan, men tydligen hade något missöde inträffat så att den uppdaterade versionen aldrig kom upp till servern - jag ber om ursäkt, men nu är listan uppdaterad. :)
Har det blivit något fel för både den creditlistan och Oliver är fulla av tecken (�)?