Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Uppgradering av forumprogramvaran

Startat av Daniel Hofverberg, 16 juli 2022 kl. 03:19:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 augusti 2025 kl. 02:27:24Jag ska se över om det går att rensa bort något annat på disken för att frigöra mer hårddiskutrymme, men det ser ut som att jag kanske måste bita i det sura äpplet och utöka till en större hårddisk på den virtuella servern. Det skulle kosta 4 - 5 euro mer i månaden, och runt en femtiolapp är förstås inte hela världen (det är ju inget hemmansköp direkt...!); men med tanke på att jag redan går med förlust med Dubbningshemsidan varje månad (utgifterna överstiger intäkterna) är jag inte supersugen på att få betala en femtiolapp extra ur egen ficka varje månad...
Jag har nu rensat allt som går på servern, men är ändå bara uppe i 2 GB ledigt utrymme. Det räcker inte särskilt långt, så redan vid nästa intervju lär utrymmet bli hyfsat fullt. :(

Så det ser nog tyvärr ut som att jag blir så illa tvungen att kosta på att uppgradera servern till mer hårddiskutrymme, då jag inte hittar något annat att kunna rensa bort på hårddisken...
(Serverns disk är just nu på 40 GB, och jag trodde att jag skulle klara mig rätt länge på det, men det blir snabbt mer och mer välfyllt)

Zebastian

Är det bara för mig som både gamla och nya loggan vissas?

Screenshot 2025-10-13 13.11.27.png

Anders M Olsson

Citat från: Zebastian skrivet 13 oktober 2025 kl. 13:14:37Är det bara för mig som både gamla och nya loggan vissas?

Screenshot 2025-10-13 13.11.27.png
Hoppsan! Det tycks bli så om man ändrar till svart text mot vit bakgrund eller vit text mot svart bakgrund. :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 oktober 2025 kl. 13:35:59Hoppsan! Det tycks bli så om man ändrar till svart text mot vit bakgrund eller vit text mot svart bakgrund. :)
Aj då, det har jag inte ens testat...! Det måste jag snarast se över...

Daniel Hofverberg

Citat från: Zebastian skrivet 13 oktober 2025 kl. 13:14:37Är det bara för mig som både gamla och nya loggan vissas?
Tack för att du upptäckte det - nu ska det vara löst, så att bara den nya loggan visas; och att utseendet är konsekvent oavsett vilket färgschema man valt. :)

Daniel Hofverberg

De senaste dagarna har jag börjat få fenomenet med "Connection Problems - Sorry, SMF was unable to connect to the database. This may be caused by the server being busy. Please try again later." på forumet igen, sporadiskt då och då - nu senast flera gånger de senaste fem minuterna. Är det bara jag, eller någon mer som också får dessa felmeddelanden?

Jag trodde att problemet var löst, och det har fungerat perfekt i månader för mig, men nu verkar det ha börjat om igen... :(

Frågan är varför, och hur man hittar den faktiska orsaken...? Att servern skulle vara för upptagen tror jag inte på, då den efter den senaste uppgraderingen har 4 CPU-kärnor och 8 GB RAM; det borde räcka ganska långt.

Erika

Nej, du är inte ensam om det. Har samma problem.

Lillefot

Samma problem, sidan har ofta timat ut med det problemeh de senaste dagarna. Den har också varit trögladdad med jämna mellanrum.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 27 oktober 2025 kl. 12:17:03Nej, du är inte ensam om det. Har samma problem.
Citat från: Lillefot skrivet 27 oktober 2025 kl. 12:31:25Samma problem, sidan har ofta timat ut med det problemeh de senaste dagarna. Den har också varit trögladdad med jämna mellanrum.
Mycket märkligt, då varken servern eller forumprogramvaran har uppdaterats på flera månader. Vad sjutton kan det bero på...?

Har det för er också börjat de senaste dagarna, så att det före det fungerat felfritt länge?

Har någon av er lyckats se om det händer även på övriga Dubbningshemsidan eller bara på forumet? Jag skulle behöva lista ut om felet ligger i forumprogramvaran eller på servern...

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet 27 oktober 2025 kl. 12:31:25Samma problem, sidan har ofta timat ut med det problemeh de senaste dagarna. Den har också varit trögladdad med jämna mellanrum.
Jag har nu gått igenom serverns access-logg, och jag ser att de senaste dagarna har Claude (språkmodellen/AI-tjänsten) fullständigt tappat alla hämningar, och indexerat Dubbningshemsidan oerhört intensivt - runt en miljon anrop per dygn, och som mest ungefär 1000 anrop i sekunden. Det kan inte direkt göra underverk för prestandan, så det kan förklara att sajten varit trögladdad...

Jag är helt för att AI-tjänster ska få indexera Dubbningshemsidan så mycket som möjligt för att träna och förbättra sina modeller, men det måste finnas någon gräns på hur många anrop man egentligen kan göra... Claude påstår sig respektivera robots.txt (även om det finns obekräftade källor på nätet som gör gällande att det inte stämmer), så jag har provat nu att sätta en Crawl-Delay (begränsning hur ofta en robot får anropa en sajt) för ClaudeBot i robots.txt, så får vi se om den respekterar det.

Om det inte hjälper, så får jag lov att göra det den hårda vägen och helt blockera ClaudeBot på servern (utan att gå via robots.txt) - den verkar identifiera sig själv som den ska, så det bör om inte annat gå via .htaccess direkt på servern. Det vill jag helst inte göra, då jag som sagt vill att Claude ska indexera sajten (men inom rimliga gränser), men blir det inte bättre inom några timmar så har jag tyvärr inget val. :(

Det är inte alls säkert att det här har något att göra med "Connection Problems"-meddelandet, men blir det för många anrop mot MySQL-databasen är det inte helt omöjligt. Vi får vänta och se, men blir det inte bättre även om/när ClaudeBot lugnat ner sig så får jag undersöka vidare vad det här kan bero på. :)

Haap

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 oktober 2025 kl. 15:25:48Jag har nu gått igenom serverns access-logg, och jag ser att de senaste dagarna har Claude (språkmodellen/AI-tjänsten) fullständigt tappat alla hämningar, och indexerat Dubbningshemsidan oerhört intensivt - runt en miljon anrop per dygn, och som mest ungefär 1000 anrop i sekunden. Det kan inte direkt göra underverk för prestandan, så det kan förklara att sajten varit trögladdad...

Jag är helt för att AI-tjänster ska få indexera Dubbningshemsidan så mycket som möjligt för att träna och förbättra sina modeller, men det måste finnas någon gräns på hur många anrop man egentligen kan göra... Claude påstår sig respektivera robots.txt (även om det finns obekräftade källor på nätet som gör gällande att det inte stämmer), så jag har provat nu att sätta en Crawl-Delay (begränsning hur ofta en robot får anropa en sajt) för ClaudeBot i robots.txt, så får vi se om den respekterar det.

Om det inte hjälper, så får jag lov att göra det den hårda vägen och helt blockera ClaudeBot på servern (utan att gå via robots.txt) - den verkar identifiera sig själv som den ska, så det bör om inte annat gå via .htaccess direkt på servern. Det vill jag helst inte göra, då jag som sagt vill att Claude ska indexera sajten (men inom rimliga gränser), men blir det inte bättre inom några timmar så har jag tyvärr inget val. :(

Det är inte alls säkert att det här har något att göra med "Connection Problems"-meddelandet, men blir det för många anrop mot MySQL-databasen är det inte helt omöjligt. Vi får vänta och se, men blir det inte bättre även om/när ClaudeBot lugnat ner sig så får jag undersöka vidare vad det här kan bero på. :)
Såg meddelandet också och det har varit lite segt till och från, men nu verkar hemsidan rulla på bra igen tycker jag. 

DingoPictures2005

Hér getið þið fundið kreditlista (með upplýsingum um íslenska raddleikara, þýðendur og leikstjóra) fyrir margar íslenskar talsettar á kvikmyndum og sjónvarpsþáttum.

Kreditlistarnir eru raðaðir í stafrófsröð.
Kreditlistar merktir Nýtt! hafa verið bættir við í þessum mánuði, listar merktir Uppfært hafa verið uppfærðir eða breyttir í þessum mánuði (það getur verið allt frá litlum til stórra breytinga á síðum).

Hér fyrir neðan finnið þið einfalda leitarvél, þar sem hægt er að leita í titlum eða framkvæmt frjálsa leit að kreditlistum og nöfnum — þetta er gagnlegt ef þú vilt til dæmis finna upplýsingar um allt sem ákveðinn leikari hefur verið í, þ.e.a.s. allt sem hefur verið skráð um hann á vefsíðunni.
Athugið að leitarvélin leitar nákvæmlega að því sem þú hefur slegið inn; Stafsetningin verður að vera rétt annars fáið þið engar niðurstöður.
Leitarvélin finnur orðin óháð samhengi þeirra á síðunni.

Leita í hluta að: (Sök i avdelningen efter)
Tegund leitar (Typ av sökning)
Frjáls textaleit (Fritext sökning)
Leita í titlum (Sök i titlar)
Bæði kvikmyndir og sjónvarpsþættir (Både filmer och tv-serier)
Í dag inniheldur hluturinn * fjöldi kreditlista * sem eru sjónvarpsþættir og kvikmyndir. (Avdelningen innehåller i dagsläget 1927 creditlistor, varav 716 TV-serier och 1211 filmer)
Titill (Titel)
Framleiðsluár (Prod.år)

Tv-serie och film kan jag redan de isländska orden för de är sjónvarp och kvikmynd

@Daniel Hofverberg 

Daniel Hofverberg

Citat från: Haap skrivet 27 oktober 2025 kl. 22:11:39Såg meddelandet också och det har varit lite segt till och från, men nu verkar hemsidan rulla på bra igen tycker jag.
Jag tycker också att den känns snabbare nu, men jag blir lite konfunderad när jag tittar i serverns access.log, då det förekommer väldigt många minst sagt märkliga sidanrop:

/credits/index.php/hotell-transsylvanien-serien/jakten-pa-snomonstret/luna-petunia-tillbaka-till-otroligen/tillbaka-till-vildmarken/kirikou-vilddjuren/the-big-big-show/

/credits/index.php/hotell-transsylvanien-serien/isa-och-bea-hur-man-blir-av-med-ett-spoke/chihuahuan/octonauterna-och-eldringen/the-mighty-b/hulk-och-agenterna-krossa/marmaduke-2022/penny-pa-mars/

/credits/index.php/hotell-transsylvanien-serien/fullthusigen/lumlarnas-fortrollade-skog/pysslingarna

o.s.v.

Hur har det kunnat bli så här, med en massa namn för creditlistor staplade på varann; på det här sättet...? Dessa adresser kommer förstås inte att leda till någon konkret creditlista, men frågan är varifrån adresserna kommer...? Går det på något sätt att följa någon länk på sajten för att komma till en sådan felaktig URL? Både ClaudeBot, Amazonbot, Meta (Facebook), Yandex och ytterligare några robotar har försökt hämta en enorm mängd sådana sidor, så när mer än en gör det borde det ju rimligtvis komma någonstans ifrån...
(Jag vet inte ens vad Yandex är, så jag kan inte tänka mig att det kan vara någon alltför välbesökt tjänst/sida...?)

Jag har gjort en "quick fix" för att någorlunda avhjälpa själva problemet (genom att tvinga en redirect rätt, istället för att fortsätta i fel sökväg; så att inte alla kommande länkar roboten följer också blir fel), men det är ju själva orsaken till de här sidanropen man skulle vilja hitta för att inte felet ska återkomma gång på gång...

(Det är dock inte säkert att mina ändringar har fått effekt överallt än, för enligt reglerna har alla robotar rätt att cacha robots.txt i upp till 24 timmar; så det är alltså inte säkert att Claude ens har läst de nya direktiven än)

Anders M Olsson

Gästboken ser ut att vara helt tom. Ska den vara det?

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 28 oktober 2025 kl. 08:49:36Gästboken ser ut att vara helt tom. Ska den vara det?
Nej, det ska den verkligen inte vara - jag gissar att något gick åt skogen i samband med uppgraderingen till UTF-8 för några veckor sedan; och ärligt talat har jag glömt att testa den... :(

Förhoppningsvis bör jag ha en backup som innefattar alla data i gästboken, så att jag kan återställa allt - ska kolla när jag kommer hem från jobbet. :)