Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Prunella Scales (1932-2025)

Startat av Anders M Olsson, 28 oktober 2025 kl. 15:00:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Den brittiska skådespelerskan Prunella Scales har gått bort, 93 år gammal.

För oss i Sverige var hon mest känd som Sybil Fawlty (hustru till John Cleeses rollfigur) i TV-serien Pang i bygget.

I anslutning till runan har SVT lagt upp ett kort klipp ur Pang i bygget:
https://www.svt.se/kultur/pang-i-bygget-stjarna-dod-blev-93-ar
Det är ganska förvånande att SVT, som borde vara proffs på TV, har lagt upp det i fel bildformat - utsträckt till 16:9, istället för i 4:3 som det ska vara.

Disneyfantasten

Kände inte till henne, tråkigt var det iallafall att höra, fast å andra sidan blev hon ju ändå väldigt gammal.

Må henne vila i frid...

Monsieur Hulot

Ännu en legendar försvunnen :-\ Vila i frid!

Lillefot

Tråkigt, men dock glatt att hon ändå fick komma upp i en relativt hög ålder innan hon somnade in. Jag var visserligen inte värst intresserad av Pang i bygget som andra kanske är, men hennes bortgång är förstås ändå sorglig.

Att SVT har klantat sig med bildformattet var allt klumpigt, men det är inte heller första gången som de gjort det. Och på något sätt pustar jag ut att det "bara" verkar en utdragning av bilden, istället för det alltför vanliga beskärandet så att detaljer försvinner.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Erika

Inte direkt förvånande med tanke hur hennes hälsa har varit de senaste åren, men inte mindre sorgligt för det. Vila i frid.  :'(

Pang i bygget var en av mina favorit-tv-serier när jag växte upp. 

Monsieur Hulot

Citat från: Erika skrivet 28 oktober 2025 kl. 16:07:38Pang i bygget var en av mina favorit-tv-serier när jag växte upp.
Rätt, det var en underbar serie som förtjänar att repriseras!

Skokaka

Daniel Hofverberg

Mycket sorgligt att höra.

Citat från: Erika skrivet 28 oktober 2025 kl. 16:07:38Pang i bygget var en av mina favorit-tv-serier när jag växte upp.
Ja, Pang i bygget var en väldigt lyckad och rolig serie - jag var också väldigt förtjust i den. Det var dock många år sedan jag såg den senast, så oklart hur den har klarat tidens tand...

Citat från: Anders M Olsson skrivet 28 oktober 2025 kl. 15:00:06I anslutning till runan har SVT lagt upp ett kort klipp ur Pang i bygget:
https://www.svt.se/kultur/pang-i-bygget-stjarna-dod-blev-93-ar
Det är ganska förvånande att SVT, som borde vara proffs på TV, har lagt upp det i fel bildformat - utsträckt till 16:9, istället för i 4:3 som det ska vara.
Det är ju inte direkt första gången det misstaget händer - ibland känns det som att SVT har glömt bort att det någonsin funnits en tid innan 16:9 blev standard...