Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Podcast om dubbning

Startat av Mr.Facemaker, 4 november 2025 kl. 20:27:51

Föregående ämne - Nästa ämne

Mr.Facemaker och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr.Facemaker

Hallå hallå!

Jag kommer nu under hösten att sjösätta ett poddprojekt som jag valt att kalla Dubbens Hjältar, där jag kommer intervjua dubbare och röstskådespelare. Planen är att släppa det som ljudpodcast på både podplattformar och Youtube.

Fokuset kommer först och främst att ligga på många från det gamla gardet som jobbade på KM Studio i Karlskoga, men det lär så småningom bli flera andra från blandade håll. Upplägget kommer ofrånkomligen att likna det från numera nedlagda podden Röstskådespelarna, men jag ska göra mitt bästa för att inte bara vara en billig kopia.

Två inspelningstillfällen är redan inbokade, nämligen med Roger Storm och Bertil Engh.

Nu skulle jag hemskt gärna vilja höra vilka frågor ni tycker att jag ska ställa till de båda gamla dubbrävarna. Hit me!

MOA

Citat från: Mr.Facemaker skrivet  4 november 2025 kl. 20:27:51Hallå hallå!

Jag kommer nu under hösten att sjösätta ett poddprojekt som jag valt att kalla Dubbens Hjältar, där jag kommer intervjua dubbare och röstskådespelare. Planen är att släppa det som ljudpodcast på både podplattformar och Youtube.

Fokuset kommer först och främst att ligga på många från det gamla gardet som jobbade på KM Studio i Karlskoga, men det lär så småningom bli flera andra från blandade håll. Upplägget kommer ofrånkomligen att likna det från numera nedlagda podden Röstskådespelarna, men jag ska göra mitt bästa för att inte bara vara en billig kopia.

Två inspelningstillfällen är redan inbokade, nämligen med Roger Storm och Bertil Engh.

Nu skulle jag hemskt gärna vilja höra vilka frågor ni tycker att jag ska ställa till de båda gamla dubbrävarna. Hit me!
Kan bli en värdig ersättare, får se när första avsnittet släpps. Enda frågan jag kan komma på till Roger Storm är om Här Är Asterix men tänk om den redan är uppskriven

Mr.Facemaker

Citat från: MOA skrivet  4 november 2025 kl. 20:33:59Kan bli en värdig ersättare, får se när första avsnittet släpps. Enda frågan jag kan komma på till Roger Storm är om Här Är Asterix men tänk om den redan är uppskriven
Fråga på bara! Vad exakt är det du vill att jag ska fråga? :)

Disneyfantasten

Det låter spännande, ser verkligen framemot det...

Om det gick så skulle jag gärna skicka PM till dig men tyvärr verkar du inte vara registrerad på detta forum...

Mr.Facemaker

Nej precis! Har inte bemödat mig att fixa en ordentlig användare  :D

Men om du vill kan du få skicka frågor till istället!

MOA

Citat från: Mr.Facemaker skrivet  5 november 2025 kl. 08:48:50Fråga på bara! Vad exakt är det du vill att jag ska fråga? :)
Mest om han minns låten eller filmen, vet inte om han spelar en riktig roll där

Lillefot

Det låter väldigt kul, med tanke också på att Röstskådespelarna intervjuade främst skådespelare som har varit aktiva inom Stockholmsområdet. Så det blir kul med variation.

Jag har inte många frågor själv till dem, förutom en mer generell och en som är mer personlig till dem bägge två:

* Hur kom ni in i dubb-branschen?
* Vilken är er favoritroll av dem som ni har gett röst till?
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

MOA

Citat från: Lillefot skrivet  5 november 2025 kl. 11:50:26Det låter väldigt kul, med tanke också på att Röstskådespelarna intervjuade främst skådespelare som har varit aktiva inom Stockholmsområdet. Så det blir kul med variation.

Jag har inte många frågor själv till dem, förutom en mer generell och en som är mer personlig till dem bägge två:

* Hur kom ni in i dubb-branschen?
* Vilken är er favoritroll av dem som ni har gett röst till?
Tänkte också fråga om Röstskådespelarna intervjuat dessa VA men nu blir det roligt att någon annan gör det

Mr.Facemaker

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 november 2025 kl. 09:42:02Det låter spännande, ser verkligen framemot det...

Om det gick så skulle jag gärna skicka PM till dig men tyvärr verkar du inte vara registrerad på detta forum...
Sådär! Nu fixade jag en användare. Skicka på bara!

Mr.Facemaker

Nu har det rasslat till ordentligt, och gästerna radas upp! Följande personer är kontaktade och har tackat ja till deltagande i podden:

Roger Storm
Bertil Engh
Peter Wanngren (+ Kerstin Andeby)
Joakim Jennefors
Irene Lindh
Tomas Bolme
Monica Forsberg

Tar fortfarande gärna emot frågor/hälsningar/klipp från favoritroller till samtliga! Kör hårt!

MOA

Citat från: Mr.Facemaker skrivet Igår kl. 23:11:50Nu har det rasslat till ordentligt, och gästerna radas upp! Följande personer är kontaktade och har tackat ja till deltagande i podden:

Roger Storm
Bertil Engh
Peter Wanngren (+ Kerstin Andeby)
Joakim Jennefors
Irene Lindh
Tomas Bolme
Monica Forsberg

Tar fortfarande gärna emot frågor/hälsningar/klipp från favoritroller till samtliga! Kör hårt!
Inte alla från KM Studio heller, ingen dum lista det där

BPS

Det skulle vara intressant om man kunde fråga Monica Forsberg hur hon hamnade på KM Studio och varför hennes tidiga dubbningar utförda där crediteras till Mediahuset.  :)