Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Skådespelare som skulle passa en viss roll

Startat av Gustav Jonsson, 15 juni 2020 kl. 23:03:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 oktober 2025 kl. 23:19:25Den enda jag vet är Hertig av Vässleby: han dubbade Alan Tudyk i Big Hero 6.

Då är jag nyfiken: hur kom du på resten?

(vem är förresten Cecil Terwillinger?)

(och spelar inte Armen Rahsepari redan Bobby i filmen?)
Just det.

Katie Nilsson som Mormor: Eftersom du hade med Mormor Fa som ett förslag, och båda utav dom spelades utav June Foray.

Armen Rahsepari som Max: Oj då, nåja, eftersom Armen var väl nog bara i den här rollen så har jag nog glömt bort detta, då det var inte lätt för mig att komma ihåg hans namn. Tänkte på att du hade med Ithicles, så jag tänkte väl då på någon random tonårskaraktär. Men, nåja... Mitt andra förslag kan väl nog då vara Goudurix, kan vara för att jag tycker att han och Ithicles liknar varandra...

Sven-Åke Gustavsson som Cecil Terwilliger: Han är från The Simpsons och är bror till Sideshow Bob, som är en återkommande skurk i serien. Cecil är också ond. Jag tog med honom eftersom du kom på Slim, plus att gstone kom på Dr. Delbert Doppler, och alla tre utav dessa spelades utav David Hyde Pierce.

Tomas Hanzon som Sir Ruber: OM det nu är Thomas Hanzon som du menar (om du glömde en bokstav) så är det för att han dubbade Lord Shen, och båda utav dessa spelades utav Gary Oldman.

Nina Bäckman som en/några Blommor, Anna-Karin Westman som en av Sjöjungfrurna och Bittan Norman som en av Elefanterna: Eftersom du kom på mindre roller/karaktärsgrupper hos dessa, så då är det samma förslag från mig.

Ola Norman som Reuben/Experiment 625: Eftersom han dubbade Bagaren från Askungen II - Drömmen slår in, och båda utav dom spelades utav Rob Paulsen.

Och Patrik Grönlund som Herr Litwak: Eftersom Ingvar var ett utav dina två förslag, och som jag nyss nämnde angående dessa karaktärerna så spelade Ed O'Neill båda utav dom.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 31 oktober 2025 kl. 00:23:19Just det.

Katie Nilsson som Mormor: Eftersom du hade med Mormor Fa som ett förslag, och båda utav dom spelades utav June Foray.

Armen Rahsepari som Max: Oj då, nåja, eftersom Armen var väl nog bara i den här rollen så har jag nog glömt bort detta, då det var inte lätt för mig att komma ihåg hans namn. Tänkte på att du hade med Ithicles, så jag tänkte väl då på någon random tonårskaraktär. Men, nåja... Mitt andra förslag kan väl nog då vara Goudurix, kan vara för att jag tycker att han och Ithicles liknar varandra...

Sven-Åke Gustavsson som Cecil Terwilliger: Han är från The Simpsons och är bror till Sideshow Bob, som är en återkommande skurk i serien. Cecil är också ond. Jag tog med honom eftersom du kom på Slim, plus att gstone kom på Dr. Delbert Doppler, och alla tre utav dessa spelades utav David Hyde Pierce.

Tomas Hanzon som Sir Ruber: OM det nu är Thomas Hanzon som du menar (om du glömde en bokstav) så är det för att han dubbade Lord Shen, och båda utav dessa spelades utav Gary Oldman.

Nina Bäckman som en/några Blommor, Anna-Karin Westman som en av Sjöjungfrurna och Bittan Norman som en av Elefanterna: Eftersom du kom på mindre roller/karaktärsgrupper hos dessa, så då är det samma förslag från mig.

Ola Norman som Reuben/Experiment 625: Eftersom han dubbade Bagaren från Askungen II - Drömmen slår in, och båda utav dom spelades utav Rob Paulsen.

Och Patrik Grönlund som Herr Litwak: Eftersom Ingvar var ett utav dina två förslag, och som jag nyss nämnde angående dessa karaktärerna så spelade Ed O'Neill båda utav dom.
Inte undra på att inte kunde klura ut det, jag har aldrig vågat se Simpsons på svenska och det vimlar som sagt av karaktärer så det är inte lätt att hålla precis allting i huvudet...

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 mars 2025 kl. 21:11:07Kan väl passa på att slänga med några till;

- Andreas Nilsson som Borka

- Per Myrberg som Skalle-Per

- Björn Gedda som Mattis
Fler tillägg;

- Lovis: Ylva Hällen, Ayla Kabaca, Nina Hjelmkvist, Monica Forsberg, Christel Körner, Liza Öhman, Cecilia Wrangel Schoug

- Mattis: Ole Ornered (med samma tonläge som Ilska), Gunnar Ernblad, Gunnar Uddén, Ingemar Carlehed

- Borka: Bo Maniette, Hans Gustafsson, Ulf Källvik, Ulf Peder Johansson, Bertil Engh

- Undis: Cecilia Wrangel Schoug

- Lill-Klippen: Joakim Jennefors

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 oktober 2025 kl. 21:07:32Allan Edwall p.g.a. Anton Svensson och Gunnar Uddén p.g.a. Gustavsson?

Oscar Harryson p.g.a. hans farfar och Göran Engman p.g.a. Joakim Von Anka (som John Harryson också dubbade)?

Dominique Pålsson Wiklund p.g.a. att hennes mamma dubbar karaktären?
Just det, kan slänga med Allan Svensson hos Amos också då han dubbat både Anton Svensson och Gustavsson.

Disneyfantasten

Henrik Ahnborg hade passat till följande karaktärer;

- Robban = Toy Story 3

- en av Pub-busarna = Trassel

- en av Lorderna = Modig

- Borgmästare Jan = Röjar-Ralf

- Terri & Terry = Monsters University

- Östen = Frost

- Alistair Krei = Big Hero 6

- Hjärnpolis (vet inte vem av dem) = Insidan Ut

- Skoge Lövgren = Den Gode Dinosaurien

- Yax = Zootropolis

- Krabbe = Hitta Doris

- Bybo = Vaiana

- Mariachi på plaza = Coco

- Winston Deavor = Superhjältarna 2

- VetMer = Röjar-Ralf Kraschar Internet

- Combat Carl = Toy Story 4

- Tundraledare = Frost 2

- Konstapel Colt Kuse = Framåt

- en av Jerry-sarna = Själen

- Hövding Benja = Raya och Den Sista Draken

- Lorenzo Paguro = Luca

- Augustin Madrigal = Encanto

- Magister Kieslowski = Röd

- Duffle = En Annorlunda Värld

- Brännart = Elementärt

- Kung Magnifico = Önskan

- Lance Slashblade = Insidan Ut 2

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Andreas Eriksson hade passat till följande karaktärer;

- en av Claytons män = Tarzan

- en av Vakterna = Kejsarens Nya Stil

- random innevånare = Atlantis En Försvunnen Värld

- random monster = Monsters Inc

- random rymdvarelse = Lilo och Stitch

- Fiskstim = Hitta Nemo

- random björn = Björnbröder

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Martin Söderhjelm;

(han regisserade och översatte de svenska Disney-dubbningarna 1961-1968, tyvärr har jag inga erfarenheter av hans röst)

- Collien = Pongo och De 101 Dalmatinerna

- del av folkmassa = Svärdet i Stenen

- diverse mindre roller = Mary Poppins

- en/några möss = Askungen

- en/några apor/elefanter = Djungelboken

Disneyfantasten

Mats Wänblad;

(han har mestadels jobbat som översättare och var även ibland med i mindre roller t.ex. i Tarzan)

- Mullvaden = Lejonkungen

- random nybyggare = Pocahontas

- random vakt/zigenare/innevånare = Ringaren i Notre Dame

- random person i Thebe = Herkules

- random soldat = Mulan

- random myra eller gräshoppa = Ett Småkryps Liv

- random vakt = Kejsarens Nya Stil

- random innevånare = Atlantis En Försvunnen Värld

- random rymdvarelse = Skattkammarplaneten

- Fiskstim = Hitta Nemo

Disneyfantasten

Lars Torefeldt;

(han har endast jobbat som översättare, tyvärr har jag inga erfarenheter av hans röst)

- en av tivoli-maskinerna = Pinocchio

- en av biljett-försäljarna = Dumbo

- Mullvaden = Bambi

- en/några av mössen = Askungen

- ett av spelkorten = Alice i Underlandet

- en/några av Piraterna = Peter Pan

- Män på babyshower = Lady och Lufsen

- Major Domus = Törnrosa

- Mr Simpkins = Pongo och De 101 Dalmatinerna

- folk på torneringen = Svärdet i Stenen

- Koffortlastare = Aristocats

- en/några bybor i Nottingham = Robin Hood

- Mullvaden = Lejonkungen

- en/några nybyggare = Pocahontas

- en/några vakter/zigenare/innevånare = Ringaren i Notre Dame

- en/några folk i Thebe = Herkules

- en/några soldater = Mulan

- en/några myror/gräshoppor = Ett Småkryps Liv

- en av Claytons män = Tarzan

- en av vakterna = Kejsarens Nya Stil

- random innevånare = Atlantis

- random rymdvarelse = Skattkammarplaneten

- Fiskstim = Hitta Nemo

Disneyfantasten

Anna-Lena Strindlund hade passat till följande karaktärer;

(hon var bl.a. med i några avsnitt ur Byhåla: https://www.svtplay.se/video/jRbxkXj/byhala/avsnitt-3 )

- Vippan = Skönheten och Odjuret

- Sarafina = Lejonkungen

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Trond Teigen hade passat till följande karaktärer;

(detta är en norsk dubbare som bl.a. var den norska rösten till Aladdin)

https://international-dubbing.fandom.com/wiki/Trond_Teigen

- Peins Cornelius = Tummelisa

- Simba = Lejonkungen

- Quasimodo = Ringaren i Notre Dame

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Paul Hüttel hade passat till följande karaktärer;

(detta var en dansk skådespelare som bl.a. dubbade Professor Porter i Tarzan och Grimsby i Den Lilla Sjöjungfrun)

- Maurice = Skönheten och Odjruet

- Sultanen = Aladdin

- Rafiki = Lejonkungen

- Kekata = Pocahontas

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Eva Stiberg hade passat till följande karaktärer;

- Petronella = Askungen

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Anita Björk hade passat till följande karaktärer;

- Gabriella = Askungen

Några fler förslag?

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet Igår kl. 22:11:48Martin Söderhjelm;

(han regisserade och översatte de svenska Disney-dubbningarna 1961-1968, tyvärr har jag inga erfarenheter av hans röst)

- Collien = Pongo och De 101 Dalmatinerna

- del av folkmassa = Svärdet i Stenen

- diverse mindre roller = Mary Poppins

- en/några möss = Askungen

om du inte  har jag några erfarenheter av hans röst hur vet vilka roller hans skulle passa i ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"