Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Elina Salo (1936 - 2025)

Startat av Daniel Hofverberg, Igår kl. 09:49:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Den finländska skådespelaren Elina Salo har gått bort, 89 år gammal. För en svensk publik kanske mest känd som Lilla My i den svenska TV-serien Mumintrollet från 1969, men har även medverkat i en lång rad finska filmer; inte minst flera av Aki Kaurismäkis filmer. Hon har huvudsakligen bott i Frankrike de senaste decennierna.
https://yle.fi/a/7-10087619
https://www.svt.se/kultur/elina-salo-dod-gjorde-lilla-mys-rost

Jag känner inte till att hon medverkat i någon svenskspråkig dubbning, men däremot gjorde hon den finska rösten till Lilla My i den japanska animeserien I Mumindalen. Det tycker jag att den svenska pressen som rapporterat om hennes död, exempelvis SVTs artikel länkad ovan, borde ha förtydligat; istället för att bara skriva "Lilla Mys röst"...

(Då hon haft roller på både svenska och finska är jag inte säker vilket Elinas modersmål faktiskt var, och väljer därför det neutrala begreppet finländsk istället för finlandssvensk eller finsk; eftersom de båda begreppen vanligtvis syftar på modersmål)

Disneyfantasten

Jag kände inte till henne, men vet nu vem hon är när jag läser att hon var Lilla My i Mumintreollet, ifall det är denna du syftar på? (såg den ändå tidigare i år);

https://www.svtplay.se/mumintrollet

Må henne vila i frid...

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet Igår kl. 09:57:22Jag kände inte till henne, men vet nu vem hon är när jag läser att hon var Lilla My i Mumintreollet, ifall det är denna du syftar på? (såg den ändå tidigare i år);

https://www.svtplay.se/mumintrollet
Ja, precis den serien. :)

Lillefot

Läste det på nyheterna. Väldigt tråkigt om än kanske inte alltför förvånande.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

MOA

Hon spelade också Lilla My i Fest I Mumindalen
R.I.P

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet Igår kl. 10:55:34Läste det på nyheterna. Väldigt tråkigt om än kanske inte alltför förvånande.
Svårt att säga hur hennes hälsa har varit på senare tid, då hon ju inte varit i offentlighetens ljus på ett antal år, och väl mig veterligen inte medverkat i någonting sedan slutet av 1990-talet...

Citat från: MOA skrivet Igår kl. 11:01:44Hon spelade också Lilla My i Fest I Mumindalen
R.I.P
Fest i Mumindalen måste jag medge att jag aldrig hört talats om, och jag hittar ingen film med den titeln - är det inte en film, eller vad är det?

Fred

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 11:21:52Svårt att säga hur hennes hälsa har varit på senare tid, då hon ju inte varit i offentlighetens ljus på ett antal år, och väl mig veterligen inte medverkat i någonting sedan slutet av 1990-talet...
Fest i Mumindalen måste jag medge att jag aldrig hört talats om, och jag hittar ingen film med den titeln - är det inte en film, eller vad är det?
Fest i Mumindalen är ett spel.

Daniel Hofverberg

Citat från: Fred skrivet Igår kl. 11:45:17Fest i Mumindalen är ett spel.
Det förklarar saken, spel har jag överlag väldigt dålig koll på...

MOA

Lilla My

Är helt förkrossad. En av mina favorit-skådisar och dubbare, hennes röst var helt magnifik och hon var min favoit-My någonsin! :(

Disneyfantasten

Citat från: Lilla My skrivet Igår kl. 23:06:56Är helt förkrossad. En av mina favorit-skådisar och dubbare, hennes röst var helt magnifik och hon var min favoit-My någonsin! :(
Ursäkta mig, hon har väl aldrig dubbat någonting heller?  ???

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet Igår kl. 23:17:47Ursäkta mig, hon har väl aldrig dubbat någonting heller?  ???
Alltså bäst av alla som spelat Lilla My är nog det som vår Lilla My menar, fattar sorgen

Skokaka

Vila i frid, finska Lilla My. :( Två på samma dag...