Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Skådespelare som skulle passa en viss roll

Startat av Gustav Jonsson, 15 juni 2020 kl. 23:03:53

Föregående ämne - Nästa ämne

gstone och 1 gäst tittar på detta ämne.

Will Siv

Citat från: Skokaka skrivet Igår kl. 01:04:46Tjuven:
Bert-Åke Varg
Jan Modin
Andreas Nilsson

Tack:
Staffan Hallerstam
Anders Lundin
Niclas Wahlgren
Linus Wahlgren
Kim Sulocki

Prinsessan Yum Yum:
Annelie Berg Bhagavan

ZigZag:
Gunnar Ernblad

Kung Nod:
Björn Granath
Björn Gedda
Bengt Järnblad
Ole Ornered
Calle Carlswärd

Nanny/Häxan:
Julia Dufvenius
Anna Sahlene

Chief Roofless:
Dan Bratt

Mighty One Eye:
Kenneth Milldoff
Har dina val för tjuven möjligen dubbat Jonathan Winters  ???

Anders och Niclas är så klart för att dom dubbat Matthew Broderick liksom Frank och Eric (och Joakim), Staffan är kanske för att jag hade Håkan Mohede och båda låter lika enligt dig (och har dessutom dubbat Scrappy-Doo)

Annelie är kanske för att jag hade med Charlotte

Gunnar som Zigzag för att han passar som skurkar (lite ironi, en av Zigzags repliker i original version görs egentligen av Richard Williams själv och han gjorde dessutom rösten till Droopy i "Roger Rabbit" som Gunnar så klart spelat)

Dina val för kungen för att dom passar såna karaktärer (och Gedda är kanske även p.g.a Älvkungen i "Tummelisa")

Kenneth som One Eye är väl p.g.a Den Hornkrönte i "Taran och Den Magiska Kittlen" och Nattens furste i "Pinocchio och Nattens Furste"

Undrar hur du kom på dom du hade oss Nanny/Häxan och Roofless.....

Bra förresten att ingen av oss bara tog "Aladdin"-rösterna (dvs, Peter Jöback som Tack, Myrra Malmberg som Yum Yum, Mikael Samuelsson som Zigzag och Nils Eklund som Kungen och kanske Dan Ekborg eller Per Eggers som Tjuven  ??? ) , det hade nog varit lite för uppenbart och inte helt rätt.......

(ok jag hade visserligen med Anders Öjebo och Maria Rydberg)

Glömde nämna att i Miramax-versionen så har Phido (Zigzags gam) också en pålagd röst, men den är svårare att urskilja.

Dom har dessutom lagt till en "ny karaktär", i scenen där tjuven klättrar genom röret så stöttar han ihop med sin mamma(!) (vi ser henne förstås inte, scenen hade ingen dialog i originalet eller i "The Princess and The Cobbler"), hon spelas också tydligt av en snubbe, så.......

Kanske Claes Malmberg kunde gjort den biten.
- what.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet Igår kl. 07:17:47Fråga: hur kom du på detta?
Eftersom han spelades utav Rick Moranis som också var Rutt i Björnbröder.

Skokaka

Citat från: Will Siv skrivet Igår kl. 19:03:12Visst ja, Lena dubbade så klart Mia Farrow i "Den Sista Enhörningen"

Vem är förresten Maximillian Fjellner, har hen dubbat original rösten  ???
Ja, han dubbade Sheldon från Hitta Nemo, sjöhästen som är en utav Nemos vänner. Både han och Mino spelades utav Erik Per Sullivan.

Skokaka

Citat från: Will Siv skrivet Igår kl. 19:09:09Har dina val för tjuven möjligen dubbat Jonathan Winters  ???

Anders och Niclas är så klart för att dom dubbat Matthew Broderick liksom Frank och Eric (och Joakim), Staffan är kanske för att jag hade Håkan Mohede och båda låter lika enligt dig (och har dessutom dubbat Scrappy-Doo)

Annelie är kanske för att jag hade med Charlotte

Gunnar som Zigzag för att han passar som skurkar (lite ironi, en av Zigzags repliker i original version görs egentligen av Richard Williams själv och han gjorde dessutom rösten till Droopy i "Roger Rabbit" som Gunnar så klart spelat)

Dina val för kungen för att dom passar såna karaktärer (och Gedda är kanske även p.g.a Älvkungen i "Tummelisa")

Kenneth som One Eye är väl p.g.a Den Hornkrönte i "Taran och Den Magiska Kittlen" och Nattens furste i "Pinocchio och Nattens Furste"

Undrar hur du kom på dom du hade oss Nanny/Häxan och Roofless.....

Bra förresten att ingen av oss bara tog "Aladdin"-rösterna (dvs, Peter Jöback som Tack, Myrra Malmberg som Yum Yum, Mikael Samuelsson som Zigzag och Nils Eklund som Kungen och kanske Dan Ekborg eller Per Eggers som Tjuven  ??? ) , det hade nog varit lite för uppenbart och inte helt rätt.......

(ok jag hade visserligen med Anders Öjebo och Maria Rydberg)

Glömde nämna att i Miramax-versionen så har Phido (Zigzags gam) också en pålagd röst, men den är svårare att urskilja.

Dom har dessutom lagt till en "ny karaktär", i scenen där tjuven klättrar genom röret så stöttar han ihop med sin mamma(!) (vi ser henne förstås inte, scenen hade ingen dialog i originalet eller i "The Princess and The Cobbler"), hon spelas också tydligt av en snubbe, så.......

Kanske Claes Malmberg kunde gjort den biten.
Tja, Bert-Åke Varg och Jan Modin har åtminstone dubbat Eddie Carroll i rollen som Benjamin Syrsa. Men angående Andreas Nilsson, jo. Som Farfarsmurfen så har han det. 

Det är därför jag kom på Staffan. Hm, nu när jag tänker efter, kanske Dick Eriksson och Hasse Jonsson hade också funkat... 

Jag tänkte faktiskt på att du hade med Pernilla, då hon dubbade först Sandy och de andra kvinnliga rollerna i SvampBob Fyrkant innan Annelie tog över rollerna. 

Vilket sammanträffande med Gunnar Ernblad. 

Tänkte faktiskt på att du hade med Ingemar Carlehed och att jag tycker att Gedda och Bengt har liknande röster som honom medan Granath och Ole är på grund utav Ilska, då Gedda även var honom. Och Calle är för att Granath var Fjäder från Flykten från hönsgården och att det förmodligen var Calle som tog över i Flykten från kycklingfabriken

Du hade väl faktiskt med Kenneth som One Eye och Dan som Roofless förut, därav hur jag kom på att ta med dom... 

Så angående Nanny/Häxan så är Julia för att hon dubbade Mona Marshall i Ponyo på klippan vid havet och Anna är för att hon dubbade Toni Collette i Ruby - Havsmonstret

Så Claes Malmberg måste nog uppenbarligen vara på grund utav Madame Gasket. Trodde först att du skrev Ljungmark innan jag checkade till igen, lol.

Will Siv

Citat från: Skokaka skrivet Igår kl. 21:56:16Tja, Bert-Åke Varg och Jan Modin har åtminstone dubbat Eddie Carroll i rollen som Benjamin Syrsa. Men angående Andreas Nilsson, jo. Som Farfarsmurfen så har han det.

Det är därför jag kom på Staffan. Hm, nu när jag tänker efter, kanske Dick Eriksson och Hasse Jonsson hade också funkat...

Jag tänkte faktiskt på att du hade med Pernilla, då hon dubbade först Sandy och de andra kvinnliga rollerna i SvampBob Fyrkant innan Annelie tog över rollerna.

Vilket sammanträffande med Gunnar Ernblad.

Tänkte faktiskt på att du hade med Ingemar Carlehed och att jag tycker att Gedda och Bengt har liknande röster som honom medan Granath och Ole är på grund utav Ilska, då Gedda även var honom. Och Calle är för att Granath var Fjäder från Flykten från hönsgården och att det förmodligen var Calle som tog över i Flykten från kycklingfabriken.

Du hade väl faktiskt med Kenneth som One Eye och Dan som Roofless förut, därav hur jag kom på att ta med dom...

Så angående Nanny/Häxan så är Julia för att hon dubbade Mona Marshall i Ponyo på klippan vid havet och Anna är för att hon dubbade Toni Collette i Ruby - Havsmonstret.

Så Claes Malmberg måste nog uppenbarligen vara på grund utav Madame Gasket. Trodde först att du skrev Ljungmark innan jag checkade till igen, lol.
Tänkte inte på att Carroll var Tjuven i "Princess" versionen (men det är nog för att han bara flämtar)

nåja, det kunde blivit värre, dom gjorde nästan så att Tjuven hade en Gollum-aktig röst!

Hade visst glömt att jag hade med dom (det var om det hade gjorts en Köpenhamns-dubbning)

Nu när du nämnde han så kom jag på att Claes Ljungmark också hade funkat som Zigzag (kanske även som Tjuven)

(Och du förstod kanske mina referenser......)
- what.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet Igår kl. 21:25:24Eftersom han spelades utav Rick Moranis som också var Rutt i Björnbröder.
Det var mer än jag visste...

Skokaka

Citat från: Will Siv skrivet Igår kl. 22:07:15Tänkte inte på att Carroll var Tjuven i "Princess" versionen (men det är nog för att han bara flämtar)

nåja, det kunde blivit värre, dom gjorde nästan så att Tjuven hade en Gollum-aktig röst!

Hade visst glömt att jag hade med dom (det var om det hade gjorts en Köpenhamns-dubbning)

Nu när du nämnde han så kom jag på att Claes Ljungmark också hade funkat som Zigzag (kanske även som Tjuven)

(Och du förstod kanske mina referenser......)
Som du även sa så har både Frank och Eric dubbat Matthew Broderick. Frank (plus Joakim) är på grund utav Simba medan Eric är på grund utav Kommissarie Gadget. Och hos ZigZag så spelades han utav Vincent Price som även var Råttigan (Hans Josefsson) och Vincent Van Ghoul (Johan Hedenberg). Åtminstone dessa är förstås vad jag kommer på i direkten.