Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Hoppastråden

Startat av Skokaka, 18 maj 2023 kl. 21:23:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lillefot

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 17:11:59Jag hoppas att filmerna Jag är med barn (1979) och Kalle Stropp och Grodan Boll på svindlande äventyr (1991) kommer på DVD, i digitalt restaurerade versioner. Jag vet nämligen att dessa finns.

Vidare hoppas man ju på nya DVD-utgåvor av Astrid Lindgrens filmer. De som säljs sedan 00-talet är (trots att filmerna remastrade) inte så jättebra framställda.
Skulle det ske vore det förstås även trevligt med Blu-Ray utgåvor, så att de kan dra nytta av högre upplösning och bitrate. Ska man restaurera en film vore det trots allt lite tråkigt om det endast släpps till ett format som inte officiellt stöder HD-video.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Monsieur Hulot

Citat från: Lillefot skrivet Igår kl. 17:22:34Skulle det ske vore det förstås även trevligt med Blu-Ray utgåvor, så att de kan dra nytta av högre upplösning och bitrate. Ska man restaurera en film vore det trots allt lite tråkigt om det endast släpps till ett format som inte officiellt stöder HD-video.
Stöder enbart Blu-Ray HD-material? Konstigt, då flera filmer jag har på DVD i restaurerat skick är i väldigt väldigt fin bild ???

Simon Axelsson

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 17:29:09Stöder enbart Blu-Ray HD-material? Konstigt, då flera filmer jag har på DVD i restaurerat skick är i väldigt väldigt fin bild ???
Det är lägre upplösning på en DVD än en Blu-Ray, men det är sällan dålig bild på DVD:er ändå vad jag erfarit. Hur som, DVD: 480p, Blu-Ray: 1080p.
Redan utfört ~80 biobesök 2025.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 17:11:59Jag hoppas att filmerna Jag är med barn (1979) och Kalle Stropp och Grodan Boll på svindlande äventyr (1991) kommer på DVD, i digitalt restaurerade versioner. Jag vet nämligen att dessa finns.

Vidare hoppas man ju på nya DVD-utgåvor av Astrid Lindgrens filmer. De som säljs sedan 00-talet är (trots att filmerna remastrade) inte så jättebra framställda.
Har den sistnämnda men på vilket sätt är Astrid Lindgrens filmer dåligt framställda? Fel bildbredd eller vad det nu är?

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet Igår kl. 19:03:42Har den sistnämnda men på vilket sätt är Astrid Lindgrens filmer dåligt framställda? Fel bildbredd eller vad det nu är?
Ganska fattigt på bonusmaterial och inga originaltrailers

BPS

Du hoppas på DVD? De är ju inspelade på film så  Ultra HD Blu-ray och även vanlig Blu-ray är ju möjligt. :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet Igår kl. 17:22:34Skulle det ske vore det förstås även trevligt med Blu-Ray utgåvor, så att de kan dra nytta av högre upplösning och bitrate. Ska man restaurera en film vore det trots allt lite tråkigt om det endast släpps till ett format som inte officiellt stöder HD-video.
Precis min tanke - Blu-Ray eller Ultra-HD Blu-Ray är givetvis det man bör satsa på idag för att utnyttja upplösningen. DVD är knappast något förstahandsval idag, om det inte rör sig om produktioner som är inspelade på video och därmed aldrig kan fås i HD-upplösning.

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 17:29:09Stöder enbart Blu-Ray HD-material? Konstigt, då flera filmer jag har på DVD i restaurerat skick är i väldigt väldigt fin bild ???
DVD har aldrig stött HD-upplösning, utan då skalas bilden ned till 720x576 pixels (i Sverige, 720x480 i USA).

Men enbart är väl fel uttryckt - även streaming och digitala hyr- och köpfilmer stödjer förstås HD-upplösning; och är nästan alltid i HD-upplösning.

Citat från: BPS skrivet Igår kl. 21:22:36Du hoppas på DVD? De är ju inspelade på film så  Ultra HD Blu-ray och även vanlig Blu-ray är ju möjligt. :)
Precis, så länge filmerna är inspelade på 35 mm-film, eller t.o.m. 16 mm-film, så är det ju möjligt att scanna in till nästan obegränsad upplösning.

För svenska filmer är nog Ultra-HD Blu-Ray osannolikt att man skulle satsa på, så vanlig Blu-Ray känns väl som en mer realistisk kandidat.

gstone

Hoppas DVD och Blu Ray gör en comeback 

Streaming och VOD i alla sina ära , min jag kommer alltid fördra fysiska medka
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Monsieur Hulot

Citat från: gstone skrivet Idag kl. 06:00:39Hoppas DVD och Blu Ray gör en comeback

Helt rätt! Även jag hoppas på en comeback för DVD och Blu-Ray, som det blev för LP-formatet efter drygt 20 år (kanske).

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet Idag kl. 06:00:39Hoppas DVD och Blu Ray gör en comeback

Jag också, men jag skulle ljuga om jag påstod att det såg ljust ut... :(