Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Rädda TV-arkivet

Startat av Monsieur Hulot, 27 november 2025 kl. 12:59:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 27 november 2025 kl. 12:59:45Som ni vet håller ingenting för alltid. Filmrullar med filmer och TV-program är inget undantag. I flera år har det varit prat om att SVT-programmen riskerar bli permanent ospelbara om de inte digitaliseras. Det är ju såklart ett mycket oroväckande scenario med tanke på att ett helt kulturarv med flera guldkorn riskerar att gå förlorat :-\

Men som tur finns ju flera SVT-program digitaliserade och tillgängliga för streaming på SVT Play, men även fast allt digitaliserat inte går att lägga upp för närvarande känns det ändå glädjande att dessa digitala kopior finns tillgängliga tills vidare :)

Här nere följer några klipp om detta ämne.

https://www.youtube.com/watch?v=Lb6P65-FE-U

Redan 2006 pratade Arne Weise om trasiga videoband från 80-talet.

https://www.youtube.com/watch?v=LVrQ8-js7fo

2011 var det prat om på Kulturnyheterna om att videobanden kommer förstöras om de inte räddas.

Är det någon mer än jag som är orolig för att programmen riskerar att förstöras?
Det där är i min upplevelse, marknadsförings grejer från digitaliseringsfirmor och liknande.
Jag har själv ägt mer än tusen band i alla år jag pysslat med digitalisering och jag kommer endast på ett band jag ägt som varit helt ospelbart som jag tror avmagnetiserats av ett väldigt starkt magnetfält jag antar bandet hade lagrats nära.

Visst jag har ägt väldigt risiga band som en average okunnig person inte skulle kunna lyckas spela upp, men de går fortfarande att digitalisera.
När jag säger riktigt risiga band så menar jag band med mögel, band med sticky tape shedding som visas i klippet du länkade osv, även stött på band som förstörts av en defekt tryckrulle i spelaren, etc.

Ett riktigt risigt band jag digitaliserat var detta.
https://youtu.be/ZprMTwOpxjw?si=tDmHpzoilh_vk3sQ
Spelaren gjorde ett fruktansvärt ljud när bandet spelades och det var absolut inte i bra skick.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet Igår kl. 16:11:55Det där är i min upplevelse, marknadsförings grejer från digitaliseringsfirmor och liknande.
Jag har själv ägt mer än tusen band i alla år jag pysslat med digitalisering och jag kommer endast på ett band jag ägt som varit helt ospelbart som jag tror avmagnetiserats av ett väldigt starkt magnetfält jag antar bandet hade lagrats nära.

Visst jag har ägt väldigt risiga band som en average okunnig person inte skulle kunna lyckas spela upp, men de går fortfarande att digitalisera.
När jag säger riktigt risiga band så menar jag band med mögel, band med sticky tape shedding som visas i klippet du länkade osv, även stött på band som förstörts av en defekt tryckrulle i spelaren, etc.

Spelaren gjorde ett fruktansvärt ljud när bandet spelades och det var absolut inte i bra skick.
Men, Yes med kassettband så är detta dock vanligt alltså att ljudet blir olyssningsbart.
Med kassettband däremot så är spelare en riktig djungel i mitt tycke.
Har endel band som låter för jävligt i några spelare som funkar i andra etc.
Min gissning om varför kassettband är så hit & miss i olika spelare är att jag antar att mekaniken driftar.
Jag antar att en kassettspelare är känslig för att azimut, bandhastighet, etc ska vara perfekt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 15:26:19Mycket märklig historia!

Hur var den tekniska kvaliteten? Var det videokopior eller så att säga "traditionella filmrullar"?
Min bästa gissning är att Regnbågslandet var digitaliserat från 16 mm-film till något bandformat. Vissa avsnitt hade fått urblekta gula färger, medan andra avsnitt såg mer korrekta ut; så kanske beror det på hur 16 mm-rullarna hade lagrats innan de digitaliserades...?

Den tekniska kvaliteten är svår att bedöma på Kungliga Bibliotekets studiekopior, eftersom dessa är komprimerade till jättelåg upplösning (ofta 352x288 pixels); som regel med en inbränd logga i bild - så allt annat än njutbart, men går att se... :(

MB

Ska man tolka att Ovanliga dubbningar har renare bild som att någon på SVT har tvättat filmnegativen efter att de skickade kopior till KB?

Daniel Hofverberg

Citat från: MB skrivet Igår kl. 21:42:35Ska man tolka att Ovanliga dubbningar har renare bild som att någon på SVT har tvättat filmnegativen efter att de skickade kopior till KB?
Jag har svårt att tro att SVT skulle lägga ner sådan tid om de inte har tänkt att släppa serien officiellt i någon form - då är det nog mer sannolikt att SVT har scannat in både originalnegativen och någon arbetskopia, och valde fel version till klippet på SVT Play...

Avsnitt 21 har ju dock många liknande "störningar" (markeringar från fetpenna) även i versionen på Archive, men där kanske inte originalnegativen finns bevarade utan endast någon arbetskopia. Vad jag kommer ihåg såg det avsnittet likvärdigt ut (bortsett från KBs logga och sämre upplösning/bitrate) i Kungliga Bibliotekets studiekopia, från när jag tittade igenom serien på biblioteket för ett par år sedan.

Mer intressant är dock att i KBs studiekopior minns jag tydligt att det var minst ett avsnitt av Långtradarchaufförens berättelser som helt saknade ljud (endast bild), men såvitt jag kan se (och inte minst höra!) har Ovanliga dubbningars version ljud på samtliga avsnitt. Har SVT mer än en version av avsnittet i sitt arkiv, och har skickat den sämre versionen till KB, eller är det KB som klantat sig på något sätt...?

Monsieur Hulot

Citat från: DingoPictures2005 skrivet Igår kl. 16:11:55Det där är i min upplevelse, marknadsförings grejer från digitaliseringsfirmor och liknande.

Ta det absolut inte som ett ifrågasättande, men vad menar du med att den så kallade "bakugnen" skulle vara en marknadsföring för en sådan? Googlade lite som hastigast på bakugnar för digitalisering, men hittade ingenting. Eller var det de andra maskinerna du menade?

Jag måste säga att jag är imponerad över att du har utrustning för digitalisering av gamla band :) , då det (för mig) verkar vara knepigt att skaffa för egen del. Jag har också en gamla videoband, men jag har då fått gå till en firma som för över gammal film för att få dessa digitaliserade.

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 22:48:14Jag har svårt att tro att SVT skulle lägga ner sådan tid om de inte har tänkt att släppa serien officiellt i någon form - då är det nog mer sannolikt att SVT har scannat in både originalnegativen och någon arbetskopia, och valde fel version till klippet på SVT Play...

Avsnitt 21 har ju dock många liknande "störningar" (markeringar från fetpenna) även i versionen på Archive, men där kanske inte originalnegativen finns bevarade utan endast någon arbetskopia. Vad jag kommer ihåg såg det avsnittet likvärdigt ut (bortsett från KBs logga och sämre upplösning/bitrate) i Kungliga Bibliotekets studiekopia, från när jag tittade igenom serien på biblioteket för ett par år sedan.

Mer intressant är dock att i KBs studiekopior minns jag tydligt att det var minst ett avsnitt av Långtradarchaufförens berättelser som helt saknade ljud (endast bild), men såvitt jag kan se (och inte minst höra!) har Ovanliga dubbningars version ljud på samtliga avsnitt. Har SVT mer än en version av avsnittet i sitt arkiv, och har skickat den sämre versionen till KB, eller är det KB som klantat sig på något sätt...?
Oavsett vad har SVT haft dålig koll på originalband till de mer bortglömda serierna som de båda kalendrarna som diskuterats i denna tråd. Jag har hittills aldrig varit med om sådan röra och dålig koll på originalband, både från SVT och KB. :-\  Även bortglömda serier förtjänar ju att leva vidare.

En till kalender som inte kunnat laddas upp i helhet på "playen" är Trollkalendern (1985), som visades efter vanliga Trolltider (1979). Detta på grund av bristande teknisk kvalitet. Har Daniel eller @Ovanliga dubbningar har tillgång till denna serie?

DingoPictures2005

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 23:09:10Ta det absolut inte som ett ifrågasättande, men vad menar du med att den så kallade "bakugnen" skulle vara en marknadsföring för en sådan? Googlade lite som hastigast på bakugnar för digitalisering, men hittade ingenting. Eller var det de andra maskinerna du menade?

Jag måste säga att jag är imponerad över att du har utrustning för digitalisering av gamla band :) , då det (för mig) verkar vara knepigt att skaffa för egen del. Jag har också en gamla videoband, men jag har då fått gå till en firma som för över gammal film för att få dessa digitaliserade.
Yes bakungnar finns, men det är inte jätteofta som band går sönder i min upplevelse beyond repair

Ovanliga dubbningar

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 23:17:30En till kalender som inte kunnat laddas upp i helhet på "playen" är Trollkalendern (1985), som visades efter vanliga Trolltider (1979). Detta på grund av bristande teknisk kvalitet. Har Daniel eller @Ovanliga dubbningar har tillgång till denna serie?
Jag undrar om inte väninnan jag fick Marias barn från också har Trollkalendern - jag ska höra mig för, och återkommer med besked. :)

Ovanliga dubbningar

Citat från: MB skrivet Igår kl. 21:42:35Ska man tolka att Ovanliga dubbningar har renare bild som att någon på SVT har tvättat filmnegativen efter att de skickade kopior till KB?
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 22:48:14Jag har svårt att tro att SVT skulle lägga ner sådan tid om de inte har tänkt att släppa serien officiellt i någon form - då är det nog mer sannolikt att SVT har scannat in både originalnegativen och någon arbetskopia, och valde fel version till klippet på SVT Play...
Jag tror heller inte att SVT lägger ner mer tid än nödvändigt till sådant de inte har för avsikt att släppa, så jag tycker också det låter troligt att dom har två kopior av avsnitt 22 i sitt arkiv, och valde fel till snutten på SVT Play.