Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Fem Myror är fler än fyra elefanter

Startat av TonyTonka, 15 januari 2012 kl. 02:43:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

@Daniel Hofverberg Vid 19:39 hör jag något konstigt ljud varpå någon bildruta försvinner. Jag tror det det kan vara där det konstiga händer.

För övrigt tyckte jag att bilden var ganska fin för att vara en videokopia. :)

MOA

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 26 december 2025 kl. 19:31:53En sen julklapp är att den ovisade lattjolajbanlådan laddades upp igen

https://www.youtube.com/watch?v=mytQWx2igGk
Det var som tusan! Kul att se den ännu en gång! :)

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 26 december 2025 kl. 22:55:06Det var som tusan! Kul att se den ännu en gång! :)
När jag såg Fem Myrors Julshow slutade videon att spela vid 9:53, troligtvis en glitch. Blev tvungen att hoppa över några sekunder & efter det spelades videon upp utan problem. Tomten är lyckligtvis med i sin helhet, egendomligt bra

Monsieur Hulot

Jag har sett Fem myrors julshow och är överraskad över en del saker.

1. Slutet av Finaste granen i sta'n är helt annorlunda jämfört med versionen som använts i julkalendern och alla senare versioner. Det är först och främst en helt annan tagning när Magnus utbrister "Åh vilken gran". Kameran är närmare F-julgranen när den hissas upp upp och ner. Därefter följer en annan tagning när de dansar ner från stora scenen, dock med samma melodislinga som i den "klassiska versionen".

2. Det är möjligt att det är den tekniska kvaliteten som spökar, men bakgrundsfärgen i den tecknade kortfilmen med elefanterna som visar bokstaven F är i denna version rosa. I julkalendern och 1984 års version, samt på hemvideo är det en röd bakgrund. I 1978 års version är det dock en rosa bakgrund. Färgskalan varierar! Dessutom spelas kortfilmen bara upp en gång och inte två gånger som det brukar vara i den klassiska versionen.

3. Det största överraskningen dock är att versionen av Ljusets brottning som dyker upp här samma som senare kom att användas på hemvideo och i 1984 års version. Jag som under alla år trodde att detta var en alternativ version. Det är alltså denna version som är originalversion! Då är det i själva verket kalenderversionen som är en "alternativ" tagning.

4. Mellanspelet med barnen som läser dikten Tomten av Viktor Rydberg är likaså annorlunda här. Detta hade jag dock glömt eftersom jag under alla åren varit van vid kalenderversionen av just julspecialen och dessutom inte sett 1984 års version på evigheter.

5. Sist av allt; jag är förvånad över att det bara är ett mellanspel med namn på F. Det är bara pojknamn på F och inte flicknamn.

(Jag hade förresten helt fel att Först-och sist-marschen skulle vara med här. Anledningen till att jag trodde att den skulle vara med var att det i tidningen stod att "Först, sist och mittemellan" är gästartist. Och jag borde ha förstått att det var fel.)

Men precis som med 1978 års version har det varit underbart och roligt att ta del av ännu en bortglömd TV-raritet. Hoppas som sagt på en ny DVD-utgåva av serien! Detta var en härlig upplevelse!

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 26 december 2025 kl. 23:35:32När jag såg Fem Myrors Julshow slutade videon att spela vid 9:53, troligtvis en glitch. Blev tvungen att hoppa över några sekunder & efter det spelades videon upp utan problem. Tomten är lyckligtvis med i sin helhet, egendomligt bra
Mycket konstigt ??? För mig spelades det upp utan problem.

A

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 26 december 2025 kl. 23:54:25Mycket konstigt ??? För mig spelades det upp utan problem.
Archives inbyggda spelare är ju så den funkar när den vill

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 26 december 2025 kl. 23:53:425. Sist av allt; jag är förvånad över att det bara är ett mellanspel med namn på F. Det är bara pojknamn på F och inte flicknamn.
Angående namnen måste jag fråga vem som heter Ferenc? Knappast vanligt idag & troligen inte så vanligt då heller. Roligaste var att se julversionen av lattjolajbanlådan som jag laddade upp för nästan 11 år sedan

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 27 december 2025 kl. 11:04:56Angående namnen måste jag fråga vem som heter Ferenc? Knappast vanligt idag & troligen inte så vanligt då heller. Roligaste var att se julversionen av lattjolajbanlådan som jag laddade upp för nästan 11 år sedan
Ferenc är en ungersk variant av det latinska namnet Franciscus, som betyder fransman. Populärt namn i Ungern, men knappast i Sverige.

Precis som du nämnde ovan var det väldigt kul att se Lattjolajbanlådan i jultappning.

Monsieur Hulot

Imorse kom jag att tänka på ett par saker till angående programmet.

1. Att julsketcherna förekom här för första gången visste jag ju sedan tidigare, men att Alfabetsresan (sång) och ramsan ABCD råttan kokar te dök upp här för första gången var jag inte lika förberedd på.

2. Det är också underligt att det inte är något mellanspel mellan Brasse som jultomte och Finaste granen i sta'n i repris. I vanliga fall är det mellanspel såsom en tecknad kortfilm eller några av namnskyltarna. Här hoppar det direkt till det sistnämnda inslaget.

3. Det kändes också väldigt speciellt att höra elefanten säga i slutet "Nu är det jul", istället för "Nu är det slut". Det tyder med andra ord på att det är en julspecial.

4. Programmet presenterades i tidningarna som ett "smakprov" på den nya säsongen som så småningom blev julkalender i slutändan. För att vara ett smakprov på en TV-serie skulle jag (Monsieur Hulot) säga att det är ett suveränt sådant! Extra roligt och speciellt var det att se det (fram tills nu) okända slutet av Finaste granen i sta'n.

Det enda som återstår är ju att se säsong 1 och 2 (från 1973 till 1975), samt resten av Fem små myror... (1977), men det är ju i nuläget oklart om vi någonsin kommer få göra det med tanke på att SVT bara har rätt till att visa julkalendern :-\ 

Monsieur Hulot

Vidare skulle det ju också vara hur kul som helst om ett "Fem myror-museum" skulle öppnas. Då skulle man ju bland annat ställa ut ett urval av kläderna som trion bar under programmet, djuren från samtliga Lattjolajbanlådor och mycket mer. Men även det skulle väl dröja.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 27 december 2025 kl. 13:47:002. Det är också underligt att det inte är något mellanspel mellan Brasse som jultomte och Finaste granen i sta'n i repris. I vanliga fall är det mellanspel såsom en tecknad kortfilm eller några av namnskyltarna. Här hoppar det direkt till det sistnämnda inslaget.

3. Det kändes också väldigt speciellt att höra elefanten säga i slutet "Nu är det jul", istället för "Nu är det slut". Det tyder med andra ord på att det är en julspecial.
Reagerade också på det, var det inte mellanspel på Tomten när han sändes i repris? Eller vänta, där måste det vart mellanspel på något annat

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 27 december 2025 kl. 13:49:39Vidare skulle det ju också vara hur kul som helst om ett "Fem myror-museum" skulle öppnas. Då skulle man ju bland annat ställa ut ett urval av kläderna som trion bar under programmet, djuren från samtliga Lattjolajbanlådor och mycket mer. Men även det skulle väl dröja.
Åbergs Museum (i Bålsta) hade en tillfällig utställning 2019 med Owe Gustafsons illustrationer och konst.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 26 december 2025 kl. 22:55:06Det var som tusan! Kul att se den ännu en gång! :)
Tror också att skämtet med Magnus & Eva använts tidigare eller har jag fel nu?

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 27 december 2025 kl. 14:04:36Reagerade också på det, var det inte mellanspel på Tomten när han sändes i repris? Eller vänta, där måste det vart mellanspel på något annat
I julkalendern, 1978 års version samt 1984 års version är det mellanspel med namnskyltar och elefanter efter att Brasse som jultomte visats.