Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Odubbade Scooby-Doo filmer

Startat av Racnar, 17 januari 2026 kl. 14:34:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Racnar

Som jag har förstått det hoppade man över flera filmer i Sverige som inte släpptes på DVD och därför inte har dubbats. Men varför?

Följande filmer har inte dubbats:
  • Scooby-Doo! Abracadabra-Doo
  • Scooby-Doo! Legend of the Phantosaur
  • Big Top Scooby-Doo!
  • Scooby-Doo! Mask of the Blue Falcon
  • Scooby-Doo! Stage Fright
  • Scooby-Doo! WrestleMania Mystery
  • Scooby-Doo! Frankencreepy

Daniel Hofverberg

Jag har inte hundraprocentig koll, men jag tror att de flesta eller alla filmer du nämner har dubbats till de nordiska språken, men bara för TV och inte släppts på DVD. :)

Steffan Rudvall

Citat från: Racnar skrivet 17 januari 2026 kl. 14:34:09Som jag har förstått det hoppade man över flera filmer i Sverige som inte släpptes på DVD och därför inte har dubbats. Men varför?

• Big Top Scooby-Doo!
Rättelse, de har inte dubbats för DVD men har dubbats senare och alla i listan finns nu med svenskt tal. De har visats på Boomerang eller legat uppe på HBO och flera av dem finns nu också som digital hyr och köpfilm.

Dubbningarna är inte samtida med filmerna utan är gjorda senare det märks speciellt på att Steve Kratz spelar Scooby-Doo. Jag skulle också säga att man verkar har varit lite mer ambitiösa vid dessa dubbningarna då även bakgrundslåtar och liknande är dubbade.

Racnar

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 januari 2026 kl. 14:56:33Rättelse, de har inte dubbats för DVD men har dubbats senare och alla i listan finns nu med svenskt tal. De har visats på Boomerang eller legat uppe på HBO och flera av dem finns nu också som digital hyr och köpfilm.

Dubbningarna är inte samtida med filmerna utan är gjorda senare det märks speciellt på att Steve Kratz spelar Scooby-Doo. Jag skulle också säga att man verkar har varit lite mer ambitiösa vid dessa dubbningarna då även bakgrundslåtar och liknande är dubbade.
Men när är de dubbade? 

Steffan Rudvall

Citat från: Racnar skrivet 17 januari 2026 kl. 15:08:31Men när är de dubbade?
Eftersom att Steve Kratz medverkar som Scooby-Doo och det fortfarande är Peter Sjöquist som Fred så måste det vara någon gång mellan 2015 - 2019.

gstone

Citat från: Racnar skrivet 17 januari 2026 kl. 14:34:09Som jag har förstått det hoppade man över flera filmer i Sverige som inte släpptes på DVD och därför inte har dubbats. Men varför?

• Big Top Scooby-Doo!
Scooby-Doo! Frankencreepy  fans med svenkt tal på hbo max
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Oskar

dom första gången Scooby doo sänder första gången på tv i Sverige var på 70 talet i Beppe Wolgers jullov program då var inte dubbar på den tiden innan tv3 som kommit på slutet på 80 talet av jan Stenbeck med Peter Harryson som Shaggy och Steve kratz som Scooby doo på Hanna Barbara block på tv3 sedan kom cartoon network på 1993 i Europa med Thomas Engelbrektsson som Shaggy och Stefan frelander eller Mikael roupé som Scooby doo på sun Studio Köpenhamn som vissa avsnitt är inspelad hos eurotroll med samma röster som tv3 dubbning. på bio visning av serien antingen textat versioner eller svenska dubbning med Doreen denning eller Lasse swärd eller andra regissör. första gången på video var texterna version och svenska dubbning med Stellan Skarsgård som Scooby doo och Peter Harryson som Shaggy.

Racnar

Citat från: Oskar skrivet 17 januari 2026 kl. 20:57:25dom första gången Scooby doo sänder första gången på tv i Sverige var på 70 talet i Beppe Wolgers jullov program då var inte dubbar på den tiden innan tv3 som kommit på slutet på 80 talet av jan Stenbeck med Peter Harryson som Shaggy och Steve kratz som Scooby doo på Hanna Barbara block på tv3 sedan kom cartoon network på 1993 i Europa med Thomas Engelbrektsson som Shaggy och Stefan frelander eller Mikael roupé som Scooby doo på sun Studio Köpenhamn som vissa avsnitt är inspelad hos eurotroll med samma röster som tv3 dubbning. på bio visning av serien antingen textat versioner eller svenska dubbning med Doreen denning eller Lasse swärd eller andra regissör. första gången på video var texterna version och svenska dubbning med Stellan Skarsgård som Scooby doo och Peter Harryson som Shaggy.
Vad har det med saken att göra? Jag frågade ju om filmerna inte om Scooby-Doo hade dubbats i allmänhet

Oskar

Citat från: Racnar skrivet 17 januari 2026 kl. 21:01:45Vad har det med saken att göra? Jag frågade ju om filmerna inte om Scooby-Doo hade dubbats i allmänhet
Svt sänder Scooby doo på 70 talet och 80 talet med svenska text.

Racnar

Citat från: Oskar skrivet 17 januari 2026 kl. 21:09:44Svt sänder Scooby doo på 70 talet och 80 talet med svenska text.
Okej, har fortfarande ingenting med mitt inlägg i tråden att göra men jag fattar