Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Lågprismärken

Startat av Monsieur Hulot, 13 februari 2026 kl. 17:17:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vilket lågprismärke föredrar du?

Eldorado
0 (0%)
Garant
3 (60%)
ICA Basic
0 (0%)
Inget av ovanstående
1 (20%)
Alla
1 (20%)

Antal personer som röstat: 5

Monsieur Hulot

Vid sidan av de klassiska eller exklusiva märkena finns det en uppsjö av lågprismärken i butikerna. Vissa har försvunnit, men de flesta finns kvar. Eldorado, Garant och ICA Basic är tre klassiska märken som funnits och det är säkert flera jag missat, men de tre jag nämnde är det man alltid känns till.

Personligen tycker jag (Monsieur Hulot) att även om de flesta lågprismärkena då och då tillverkar konstiga produkter tycker jag att de förtjänar att existera. Det finns ju alltid någon produkt man tycker om!

Vad tycker du? Vilket lågprismärke föredrar du?

Lillefot

Är personligen inte jätteförtjust i någon av dem, brukar tycka det är värt att gå upp lite i pris till butikens "vanliga" märke om man vill handla lite billigare.

Med det sagt tycker jag Garant brukar hålla en okej kvalitet. Bland annat har dem riktigt goda hamburgerbröd i brioche, som vi brukar ha när det blir burgare till middag. Riktigt luftiga och härliga.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Tintin

Jag köper ofta ICA Basics varor (och de brukar för det mesta vara OK). Är det något man inte gillade eller som var bra minns man ofta det.

Apropå ämnet kom jag även att tänka på en podcast-serie om lågprismärket Eldorado (och deras varor) från Daniel Lenneér som har kanalen Ångestspel på YouTube. 

https://www.lenneer.se/blog/?s=Eldorado

Monsieur Hulot

Citat från: Tintin skrivet 13 februari 2026 kl. 18:31:27Jag köper ofta ICA Basics varor (och de brukar för det mesta vara OK). Är det något man inte gillade eller som var bra minns man ofta det.

Apropå ämnet kom jag även att tänka på en podcast-serie om lågprismärket Eldorado (och deras varor) från Daniel Lenneér som har kanalen Ångestspel på YouTube.

https://www.lenneer.se/blog/?s=Eldorado
En serie om Eldorado. Det var mer än jag visste!

En som verkligen inte är förtjust i märket är Matgeek, som gjort flera sågningar av deras produkter, bland annat i serien 5 saker jag inte skulle köpa i en affär.

Monsieur Hulot

Jag vet inte om det gills som ett lågprismärke, men Coop har ju ett ekologiskt märke vid namn Änglamark. Jag har inte så god koll på dem, men jag har sett att deras risgrynsgröt är gjord på svensk mjölk. Det är ett plus :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 13 februari 2026 kl. 17:17:06Vid sidan av de klassiska eller exklusiva märkena finns det en uppsjö av lågprismärken i butikerna. Vissa har försvunnit, men de flesta finns kvar. Eldorado, Garant och ICA Basic är tre klassiska märken som funnits och det är säkert flera jag missat, men de tre jag nämnde är det man alltid känns till.

Personligen tycker jag (Monsieur Hulot) att även om de flesta lågprismärkena då och då tillverkar konstiga produkter tycker jag att de förtjänar att existera. Det finns ju alltid någon produkt man tycker om!

Vad tycker du? Vilket lågprismärke föredrar du?
Överlag tycker jag att både Garant, Eldorado, ICA Basic och Coop Xtra brukar hålla en hyfsad klass och fyller sin funktion. Visst finns det bottennapp, men de flesta produkter brukar ändå vara helt okej. Coops gamla märke Blåvitt var överlag sämre, som hade en genomgående lite sämre kvalitet - bl.a. deras glass smakade inte alls särskilt bra.

Det är dock svårt att svara på vilket märke man föredrar, i och med att olika produkter från samma märke är tillverkade på helt olika håll. Hela vitsen med dagens lågprismärken är ju att butikskedjorna anlitar företag och tillverkare på olika håll för att tillverka produkter som butikskedjorna sedan sätter sitt eget namn på - olika produkter från samma märke är alltså troligen tillverkade av olika tillverkare, och ofta inte ens i samma land. Det är alltså fullt möjligt att produkter från lågprismärkena också säljs exakt samma produkter under andra märken till dyrare priser - bland annat verkar ICAs julmust vara exakt samma som Apotekarnes julmust.
(Det skiljer sig från Coops gamla lågprismärke Blåvitt, där KF själva tillverkade alla produkter in-house)

Men Garants färska kylda köttbullar (i kyldisken) tycker jag är riktigt bra, som är billiga och samtidigt förvånansvärt goda. I dessa tider när kött blivit så dyrt, så är de köttbullarna ett riktigt bra val; som jag tycker är goda och man får mycket för pengarna. Visst, det är självklart inte i klass med köttbullar man gör själv av nötfärs och det är ingenting man vill servera på julafton; men som vanlig vardagsmat är det riktigt gott och bra. Klart godare än Mamma Scans kylda köttbullar, trots att de är dyrare.
(Nackdelen med färdiggjorda köttbullar är förstås att man inte får någon sås eller sky till, så det kan göra det lite torrt till exempelvis kokt potatis - men gör man pasta eller potatismos till, så gör det mindre att inte ha någon sås till köttbullarna då det blir ganska saftigt ändå)

Garants kebab av fläskkarré är också riktigt god, och är ett bra val tillsammans med något hyfsat pitabröd.

Även Garants färska hamburgare (i kyldisken) är också riktigt goda, och klart bättre än de frysta hamburgare som alla märken säljer. Även de frysta hamburgarna från Eldorado och ICA är helt okej, men som sagt inte lika bra som de färska. Även där som sagt inget man vill servera som en finare måltid under någon högtidsdag, men som vardagsmat då och då nu när nötfärs blivit så dyrt fungerar det mer än väl.

Att de sedan ofta inte har svenskt nötkött utan irländskt får man väl kanske ha överseende med av hänsyn till priset - som regel får man trots allt vad man betalar för, men behöver man komma undan billigare så får man acceptera att mycket inte är tillverkat i Sverige; men ändå nästan alltid ändå inom EU.

Citat från: Lillefot skrivet 13 februari 2026 kl. 17:48:26Är personligen inte jätteförtjust i någon av dem, brukar tycka det är värt att gå upp lite i pris till butikens "vanliga" märke om man vill handla lite billigare.
Det beror väl lite grand på vad det rör sig om. För läskedrycker tycker jag att det är väl värt att gå upp lite i pris till mer välkända fabrikat, som exempelvis Coca-Cola eller Pepsi Max istället för butikernas egna betydligt sämre läskedrycker - där är det så stor skillnad i smaken, så att de kronor man tjänar inte är värt det. Undantaget är julmust, som oftast smakar bra oavsett märke.

Men för exempelvis köttbullar, hamburgare, kebab, kyckling och liknande kan det vara väl värt att titta på lågprismärkena, just för att komma undan billigare då och då; nu när kött på de flesta håll är ganska dyrt. Även annat som man ofta använder kan väl vara värt att titta på lågprismärkena, för att se om produkterna är good enough. I dessa tider är ju många hushåll trots allt inte direkt gjorda av pengar. :)

Citat från: Lillefot skrivet 13 februari 2026 kl. 17:48:26Med det sagt tycker jag Garant brukar hålla en okej kvalitet. Bland annat har dem riktigt goda hamburgerbröd i brioche, som vi brukar ha när det blir burgare till middag. Riktigt luftiga och härliga.
Jag håller med att Garants briochebröd är riktigt goda, och är ett bra val oavsett vilka hamburgare man har.

Anders

Det beror väldigt mycket på vad det är för produkt.

Vissa saker, till exempel snabbkaffe, är jag väldigt petig med när det gäller märket. Jag använder det istället för brygg- eller presskaffe för att spara tid på morgonen. Nescafe är det enda som duger då, för det smakar precis som bryggt kaffe. Alla andra märken av snabbkaffe smakar som bränd sump och löser inte ens upp ordentligt.

Jag är även noga med spaghetti, för då duger bara Barilla. Jag testade något annat märke en gång (minns inte vilket men det kan ha varit ett basicmärke) och då blev pastan bara en enda stor gegga.

Honung däremot (som jag alltid har i tet) är lika bra oavsett märke, i alla fall av de märken jag har testat. Jag köper dock oftast basicmärken av det eftersom det är billigast.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

MOA

Citat från: Anders skrivet 15 februari 2026 kl. 08:58:43Det beror väldigt mycket på vad det är för produkt.

Vissa saker, till exempel snabbkaffe, är jag väldigt petig med när det gäller märket. Jag använder det istället för brygg- eller presskaffe för att spara tid på morgonen. Nescafe är det enda som duger då, för det smakar precis som bryggt kaffe. Alla andra märken av snabbkaffe smakar som bränd sump och löser inte ens upp ordentligt.

Jag är även noga med spaghetti, för då duger bara Barilla. Jag testade något annat märke en gång (minns inte vilket men det kan ha varit ett basicmärke) och då blev pastan bara en enda stor gegga.

Honung däremot (som jag alltid har i tet) är lika bra oavsett märke, i alla fall av de märken jag har testat. Jag köper dock oftast basicmärken av det eftersom det är billigast.
Bara jag som tycker att honung är så sött att det blir äckligt? Äter nästan allt sött men honung är alldeles för sockersöt, gillar den inte alls. Finns inget annat sött som jag ogillar så mycket som honung, blä för sötan!

Anders M Olsson

Citat från: Anders skrivet 15 februari 2026 kl. 08:58:43Det beror väldigt mycket på vad det är för produkt.

Tänk så olika vi kan vara. Jag brukar dricka ICA Basic snabbkaffe eftersom det är billigt, och smaken är helt okej för mig.

Spaghetti fungerar bra för mig oavsett märke, så där köper jag första bästa.

Honung, däremot, är jag noga med. Inte för att jag använder så väldigt mycket honung, men ibland, när det finns möjlighet, köper jag direkt av biodlare som jag vet är ärliga. Det var inte så länge sen det var stort rabalder i pressen när det upptäcktes att det fuskades med nästan all importerad honung.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bluffen-all-importerad-honung-oakta-visar-nya-tester

Anders

Citat från: MOA skrivet 15 februari 2026 kl. 11:14:02Bara jag som tycker att honung är så sött att det blir äckligt? Äter nästan allt sött men honung är alldeles för sockersöt, gillar den inte alls. Finns inget annat sött som jag ogillar så mycket som honung, blä för sötan!
Jag brukar inte konsumera honung utöver när jag har det i te. Jag dricker dock minst fem koppar om dagen, så jag köper ändå ganska mycket honung. En tesked honung till cirka 2 deciliter te ger alldeles lagom sötma och framhäver dessutom smaken i själva tet bättre.

Jag har dock funderat på att använda honung mer som ett substitut för socker. Trots att det är dubbelt så sött innehåller det bara hälften så lite kolhydrater. Det innehåller även vitaminer och har antiinflammatoriska effekter.  ;D

Anders

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 februari 2026 kl. 11:32:46Tänk så olika vi kan vara. Jag brukar dricka ICA Basic snabbkaffe eftersom det är billigt, och smaken är helt okej för mig.

Spaghetti fungerar bra för mig oavsett märke, så där köper jag första bästa.

Honung, däremot, är jag noga med. Inte för att jag använder så väldigt mycket honung, men ibland, när det finns möjlighet, köper jag direkt av biodlare som jag vet är ärliga. Det var inte så länge sen det var stort rabalder i pressen när det upptäcktes att det fuskades med nästan all importerad honung.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bluffen-all-importerad-honung-oakta-visar-nya-tester
Jo, det finns säkert fler snabbkaffemärken som är drickbara, men efter ett misslyckat köp vågar jag inte chansa längre om Nescafe är tillgänglig.  :P Jag tror det kan ha varit Änglamarks snabbkaffe jag en gång köpte för att det var slut på Nascafe i affären. Jag tyckte den bara smakade metall. En kopp och sen slängde jag resten.

Det är samma sak med spaghetti. Eftersom ett märke som inte var Barilla misslyckades i kokningen vill jag inte testa något annat, om nu inte Barilla skulle vara slut. Men då hade det inte blivit basicmärken.

Att köpa honung direkt av biodlare låter spännande. Jag vet dock inte om det finns någon i närheten där jag bor. Sedan säljer kanske inte alla till allmänheten.

Anders M Olsson

Citat från: Anders skrivet 15 februari 2026 kl. 14:07:32Att köpa honung direkt av biodlare låter spännande. Jag vet dock inte om det finns någon i närheten där jag bor. Sedan säljer kanske inte alla till allmänheten.
Jag brukar inte heller söka upp biodlare aktivt, men ibland dyker tillfället bara upp.

Citat från: Anders skrivet 15 februari 2026 kl. 14:02:14Jag har dock funderat på att använda honung mer som ett substitut för socker. Trots att det är dubbelt så sött innehåller det bara hälften så lite kolhydrater. Det innehåller även vitaminer och har antiinflammatoriska effekter.  ;D
Förutsatt förstås att det verkligen är äkta honung i burken, och inte sirap, socker eller något annat som ska föreställa honung...

Monsieur Hulot

Precis som @Daniel Hofverberg säger så är Garants charkprodukter riktigt bra. Deras Briochebröd är också god!

Men den största överraskningen bland lågprisprodukter är utan tvekan äppelmoset från ICA Basic, som enligt mig är den bästa! :D Faktiskt till och med mycket godare än BOB!

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 februari 2026 kl. 11:32:46Spaghetti fungerar bra för mig oavsett märke, så där köper jag första bästa.
Samma för mig - både spaghetti och annan pasta fungerar bra oavsett märke, så där ser jag inga problem med lågprismärken om priset är rätt; då både smak och konsistens nästan alltid brukar vara likvärdigt oavsett märke. :)

Nästan all pasta som säljs i Sverige är ju också tillverkad i Italien, oavsett vilket märke det är - sannolikheten är rentav stor att det bakom flera märken döljer sig exakt samma produkt i förpackningen, som olika leverantörer köper upp och sätter sitt eget namn på.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 februari 2026 kl. 01:27:09Nästan all pasta som säljs i Sverige är ju också tillverkad i Italien, ...
I soliga Italien där växer makaroni
i stora makaronifält med många många strån i
:)