Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Vem är bäst som Pippi Långstrump:

Startat av Will Siv, 1 mars 2026 kl. 18:10:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vem är bäst som Pippi Långstrump

Viveca Serlachius (filmen från 1949)
0 (0%)
Inger Nilsson (TV-serien från 1969, samt filmerna från 1970)
5 (62.5%)
Siw Malmkvist (Musikalen på scen)
0 (0%)
Tami Erin/Sara Alström ("Starkast i Världen")
0 (0%)
Elin Larsson (1997-års tecknade serie och film)
3 (37.5%)
Rösterna i Datorspelen.
0 (0%)
Stina Eriksson (mobilspelen, samt ljuddraman från 2025)
0 (0%)

Antal personer som röstat: 8

Will Siv

Nyligen började jag se om den tecknade "Pippi Långstrump" från 1990-talet (har inte sett den på evigheter) och jag tycker faktiskt Elin är strålande i rollen, hon förmedlar verkligen karaktären perfekt.

Då kom på det här (märkligt att ingen gjort en tidigare)

Så vem är er favorit  :)

PS: vilka gör henne i Datorspelen  ??? 
- what.

Lillefot

Med nostalgisk bias (då jag främst växte upp med den tecknade Pippi Långstrump) så tycker jag också att Elin Larsson är makalös i rollen. Hon låter så där ung, nyfiken och får fram känslan av att Pippi inte riktigt är som man kanske förväntar sig att hon ska vara. Det hjälper också att hon har en så bra sångröst.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Elios

Citat från: Will Siv skrivet  1 mars 2026 kl. 18:10:05Nyligen började jag se om den tecknade "Pippi Långstrump" från 1990-talet (har inte sett den på evigheter) och jag tycker faktiskt Elin är strålande i rollen, hon förmedlar verkligen karaktären perfekt.

Då kom på det här (märkligt att ingen gjort en tidigare)

Så vem är er favorit  :)

PS: vilka gör henne i Datorspelen  ???
Ser du på filmen eller Tv-serien?  ::)

Will Siv

- what.

BPS

Stina Eriksson då? Hon spelade Pippi i mobilspelen och så sent som 2025 i ljuddraman baserade på Pippi böckerna.

MOA

Inger Nilsson är den enda man ser som Pippi, går inte att jämför jämför jämföra med någon annan. För evigt en svensk ikon, går inte att tänka sig programmet eller filmerna med någon annan än Inger. Hon är fortfarande Pippi efter 57 år & kommer alltid att vara det för oss

Disneyfantasten

Min favorit är och förblir Inger Nilsson, antagligen för att just serien från 1969 och filmerna från 1970-talet (enligt mig) är de mest minnesvärda och använder den klassiska "Här Kommer Pippi Långstrump" låten, fast Elin Larsson från den tecknade är också bra, och i ärlighetens namn såg jag ändå båda som barn.