Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Den trevliga och positiva tråden!

Startat av Adam Larsson, 25 februari 2022 kl. 21:31:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 22:15:46Nej, tusen nej! Inga av avsnitten slutade med texten "Nästa avsnitt handlar om". Däremot har jag radat upp avsnitten i den ordning som presenteras samtliga gånger på TV (men som tyvärr varit frånvarande sedan januari 2009).
Hur såg avsnitten ursprungligen ut? Började egentligen eftertexterna när de visar skyltarna med "Nästa avsnitt handlar om", eftersom musiken under de skyltarna verkar överensstämma med eftertexterna?

Fanns det inga avsnittstitlar utsatta från början, och är de utsatta "titlarna" (efter "Nästa avsnitt handlar om") här i så fall efterkonstruktioner eller något som tagits någonstans ifrån? Var det samma intro och eftertexter till alla avsnitt?

Jag vet att jag sett serien på TV när det begav sig, men det var ju inte direkt igår så du får ursäkta att mitt minne sviker mig kring hur serien ursprungligen såg ut... Mitt enda starka minne kring den här serien är berättarrösten under introt.

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 23:52:09Hur såg avsnitten ursprungligen ut? Började egentligen eftertexterna när de visar skyltarna med "Nästa avsnitt handlar om", eftersom musiken under de skyltarna verkar överensstämma med eftertexterna?

Fanns det inga avsnittstitlar utsatta från början, och är de utsatta "titlarna" (efter "Nästa avsnitt handlar om") här i så fall efterkonstruktioner eller något som tagits någonstans ifrån? Var det samma intro och eftertexter till alla avsnitt?

Jag vet att jag sett serien på TV när det begav sig, men det var ju inte direkt igår så du får ursäkta att mitt minne sviker mig kring hur serien ursprungligen såg ut... Mitt enda starka minne kring den här serien är berättarrösten under introt.
Eftertexterna började aldrig med "Nästa avsnitt handlar om", vare sig Kalles klätterträd eller Farbrorn som inte vill va stor. Det är något som lades in på VHS-utgåvorna.

Avsnittens namn stod angivna i TV-tablåerna, samt finns att hitta på Svensk Mediedatabas. För enkelhetens skull har jag bifogat en sökning på en reprisering i Björnes Magasin 1994, som i sin tur även sändes i repris 1998.

https://smdb.kb.se/catalog/search?q=Kalles+klätterträd+1994+typ%3Atv&sort=OLDEST

Ett avsnitt av Kalles klätterträd (avsnitt 3; Att vara sjuk) ligger uppe på Filmarkivets hemsida, där förekommer inget "Nästa avsnitt handlar om".

https://www.filmarkivet.se/movies/kalles-klattertrad-att-vara-sjuk/

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet Igår kl. 23:35:28Får se om jag gör det i min framtida reaktionsvideo, en annan är planerad
En till? Är det Farbrorn... eller något annat?

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Idag kl. 13:44:16En till? Är det Farbrorn... eller något annat?
Farbrorn eller Kalles Klätterträd om ni vill att jag reagerar på det men det tar vi i framtiden