Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Dubbens Hjältar - frågor till Lennart Olsson

Startat av Mr.Facemaker, 5 april 2026 kl. 17:31:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr.Facemaker

Tisdagen 14 april intervjuas Lennart Olsson på KM Studio i Karlskoga. Lennart har bl.a. varit med och skapat Svingelskogen där han också spelar rollen som Vimsiga Julle Mullvad. Men framförallt så är Lennart ägare av KM Studio och har varit tekniker på otaliga dubb-produktioner sen 80-talet. 

Ställ era frågor eller skriv era hälsningar till Lennart här!

Lillefot

Trevligt. Lennart har kanske inte varit lika lätt att lägga märke till jämfört med skådespelarna KM anlitade, men han ska ha mycket tack för allt arbete han gjort på studion.

I frågeväg kommer jag bara på en enda:

* Minns du någon dubbning som var riktigt rolig att få jobba med?
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Carlswell

Jag skulle gärna vilja höra Lennart berätta om situationen som uppstod när de som han sålt KM Studios till skulle lägga ner den och hur Lennart köpte tillbaks den och räddade den. :)

Mr.Facemaker

Citat från: Carlswell skrivet  5 april 2026 kl. 17:38:37Jag skulle gärna vilja höra Lennart berätta om situationen som uppstod när de som han sålt KM Studios till skulle lägga ner den och hur Lennart köpte tillbaks den och räddade den. :)
Spännande! Det här kände jag inte alls till. Det måste jag fråga.

Daniel Hofverberg

Citat från: Carlswell skrivet  5 april 2026 kl. 17:38:37Jag skulle gärna vilja höra Lennart berätta om situationen som uppstod när de som han sålt KM Studios till skulle lägga ner den och hur Lennart köpte tillbaks den och räddade den. :)
Jag skulle också gärna vilja höra mer om situationen kring Plint - i synnerhet som det gick så snabbt, då företaget inte kan ha varit i Plints ägarskap särskilt länge innan Lennart köpte tillbaka bolaget; det verkar ha gått väldigt snabbt...

När Plint köpte upp bolaget måste de ju trots allt ha haft en långsiktig win/win-situation i åtanke, så man kan ju undra varför de verkade ha ändrat sig så snabbt...

Göran

Kan vi fråga honom vad Mediahuset är? Han borde ju veta bäst och kunna svara på varför de krediteras för dubbningar gjorda genom honom och Monica

Mr.Facemaker

Citat från: Göran skrivet  6 april 2026 kl. 01:06:52Kan vi fråga honom vad Mediahuset är? Han borde ju veta bäst och kunna svara på varför de krediteras för dubbningar gjorda genom honom och Monica
Som jag har förstått det är det så KM Studio hette innan det bytte namn. Samma studio men i ett tidigare skede.

Göran

Citat från: Mr.Facemaker skrivet  6 april 2026 kl. 07:52:54Som jag har förstått det är det så KM Studio hette innan det bytte namn. Samma studio men i ett tidigare skede.
Det är det de flesta tror, men utifrån inlägg i tråden nedanför som bygger på svar från Anders Öjebo så är det tydligen inte det utan var ett separat bolag.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=14386

Citat från: Christian Hedlund skrivet  8 april 2022 kl. 14:20:20Såg denna tråd och frågade Anders Öjebo i veckan.

KM stod absolut för Karlskoga Musik en gång i tiden, numera står det för Kreativ Media.

När det kommer till Mediehuset så var det ett separat företag som låg vägg i vägg med KM och hjälpte dem att föra över det mottagna dubbmatterialet från ett format (ej VHS, fick ingen info om exakt vad det var) till ett annat som var mer hanterbart för studion. Mediehuset dubbade aldrig, de var bara behjälpliga gentemot KM Studio.

Daniel Hofverberg

Citat från: Göran skrivet  6 april 2026 kl. 14:38:13Det är det de flesta tror, men utifrån inlägg i tråden nedanför som bygger på svar från Anders Öjebo så är det tydligen inte det utan var ett separat bolag.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=14386
Ja, om det stämmer att Mediehuset var ett separat företag intill så är det helt klart väldigt mystiskt varför de crediterats för många av KM Studios tidiga dubbningar. Om inte dubbningsuppdragen gått via Mediehuset borde det inte finnas någon anledning att creditera dem för dubbningarna, och om Mediehuset anlitades för att producera de svenska bildversionerna (de vanligtvis rullande dubbcreditsen som ofta fanns på den tiden) så borde de ju inte ha varit fräcka nog att creditera sig själva för själva dubbningarna utan KM Studios samtycke...

Mathilda Gustafsson

Det skulle vara intressant att veta om de fortfarande dubbar från Karlskoga nu när deras Stockholms Studio tagit över det mesta