Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Fel på Forumet?

Startat av TonyTonka, 2 mars 2009 kl. 14:03:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 28 mars 2026 kl. 13:57:25Jaha, nu blev jag utelåst igen (c:a kl 13:52) under surfande på paddan. Det har annars fungerat bra i flera dagar, men nu hände det igen.

Det tycks bara hända när jag läser forumet på paddan, aldrig på datorn.

(Just nu kör jag via VPN för att komma runt blockeringen.)
Citat från: Will Siv skrivet 28 mars 2026 kl. 14:00:41Jag också för 1 timme sen
Aj då, då får jag höja gränsen ytterligare - jag har nu höjt till 220 sidor per sekund som gräns, så får vi se om det räcker...

Råkar någon av er minnas vilken tråd ni var inne i när det hände...? Jag lyckas inte själv att återskapa problemet, men kanske händer det bara i långa trådar med väldigt mycket bilder eller liknande...

MOA

Store Kraid! Jag kom visst in, hoppas att jag aldrig blir utlåst från forumet igen

Anders M Olsson

Nu blev jag utelåst igen. Den här gången vet jag exakt vad jag gjorde i det ögonblicket jag blev utelåst. Jag laddade om sidan 40 i tråden "Program som kan användas för att...".

Sen problemen började har jag blivit mycket mera restriktiv med att ladda om sidor eftersom jag har misstänkt att det är det som triggar utelåsningen.

Omladdning av sidor fungerar annorlunda på paddan än på datorn, och väldigt ofta är det nödvändigt att göra det manuellt, eftersom paddan inte tycks hålla reda på att sidor har ändrats. Den här gången kan jag av misstag ha laddat om sidan manuellt trots att paddan redan hade gjort det något ögonblick tidigare.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 30 mars 2026 kl. 09:13:50Nu blev jag utelåst igen. Den här gången vet jag exakt vad jag gjorde i det ögonblicket jag blev utelåst. Jag laddade om sidan 40 i tråden "Program som kan användas för att...".

Sen problemen började har jag blivit mycket mera restriktiv med att ladda om sidor eftersom jag har misstänkt att det är det som triggar utelåsningen.

Omladdning av sidor fungerar annorlunda på paddan än på datorn, och väldigt ofta är det nödvändigt att göra det manuellt, eftersom paddan inte tycks hålla reda på att sidor har ändrats. Den här gången kan jag av misstag ha laddat om sidan manuellt trots att paddan redan hade gjort det något ögonblick tidigare.
Mycket märkligt - den sidan är ju ganska liten, och har inte en massa bilder eller liknande... Jag har testat nu att ladda om precis den sidan med Nätverksfliken öppen och "Disable cache" aktiverat, och det blir bara 54 filer som laddas - väldigt långt från 220; så även om man hinner ladda om sidan en gång till samma sekund bör det ändå vara god marginal upp till 220... ???

Nåja, jag har höjt gränsen igen nu till 230 filer per sekund, så får vi se om det räcker. :)

MOA

Jag vet också vad jag gjorde när jag blev utlåst igen. Tryckte på ämnet Den officiella röstprovstråden, var nog så allt började. Hoppas det inte varar för evigt nu

MOA

Citat från: MOA skrivet 30 mars 2026 kl. 15:38:16Jag vet också vad jag gjorde när jag blev utlåst igen. Tryckte på ämnet Den officiella röstprovstråden, var nog så allt började. Hoppas det inte varar för evigt nu
Nu kom jag in igen så bli inte oroliga, nu tänker jag verkligen låta bli att klicka på ämnet om inte någon skriver i det

Mathilda Gustafsson

Citat från: MOA skrivet 30 mars 2026 kl. 19:04:15Nu kom jag in igen så bli inte oroliga, nu tänker jag verkligen låta bli att klicka på ämnet om inte någon skriver i det
Det är inte specifikt den som triggar någonting alla trådar kan göra det om de har tillräckligt mycket information som behöver laddas

Skokaka

Handlar det här om att bli utloggad? För jag blev utloggad två gånger av någon anledning, vet inte när, men jag tror att det är detta som det handlar om.

Daniel Hofverberg

Citat från: Skokaka skrivet 30 mars 2026 kl. 20:23:21Handlar det här om att bli utloggad? För jag blev utloggad två gånger av någon anledning, vet inte när, men jag tror att det är detta som det handlar om.
Nej, utloggning är något helt annat - blir du utloggad måste det betyda att din webbläsare har tappat bort sessionskakan, så antingen har något hänt med sessionen på servern eller med dina cookies i webbläsaren.

När jag ändrar inställningarna för blockeringar, så måste jag starta om webbservern Apache; så är du inne precis då kan det hända att det gör att den tappar bort sessionen så att du därmed blir utloggad.

Det som händer här är att någons webbläsare hämtar så många filer under en sekund, så att webbservern blir lurad att tro att det är en DoS-attack som pågår, och därmed blockerar dig helt i en timme - då kommer det se ut som att Dubbningshemsidan är död, då webbläsaren kommer visa "Sidan kan inte visas", "Timeout" eller något liknande; och exakt en timme senare kommer man in igen (eftersom DoS-skyddet kommer lägga till ens IP-adress i brandväggens blockeringslista i en timme).

Citat från: MOA skrivet 30 mars 2026 kl. 19:04:15Nu kom jag in igen så bli inte oroliga, nu tänker jag verkligen låta bli att klicka på ämnet om inte någon skriver i det
Nej, tvärtom är det bra om du och alla andra besöker stora och tunga trådar så mycket som möjligt, för att se om det händer igen - meningen är förstås att skyddet mot överbelastningsattacker bara ska drabba hackers, och att vanliga besökare aldrig ens ska märka av det; så får jag veta att någon fortfarande blir utlåst så justerar jag upp inställningarna till att bli aningen mer generösa. Förr eller senare bör vi kunna pricka "rätt", så att inga oskyldiga ska riskera att drabbas, men fortfarande ge ett hyfsat skydd mot hackers. :)

(Om du fortfarande blir utlåst och vill komma in innan det gått en timme, så kan du använda VPN på datorn med valfritt land alternativt slå av WiFi i mobilen och surfa in på mobil med enbart mobilens surfpott/data - då får du en ny IP-adress, och är därmed inte längre utlåst med den IP-adressen.)

Anders M Olsson

Nu (kl 02:40) blev jag utelåst igen. Den här gången laddade jag inte ens om någon sida, utan gick bara inifrån en tråd till forumets huvudsida. Som tidigare är det när jag surfar i Firefox på "paddan" (iPad) som det triggar. Det har hittills aldrig triggats av datorn, fast när det har skett gäller utelåsningen förstås hela mitt nätverk, även datorn.

Frågan är hur mätningen går till? Sker mätningen över exakt en sekund, eller det är kortare intervall? Om gränsen t.ex. är 230 filer per sekund, men mätningen sker över en tiondels sekund skulle det kunna räcka med en snabb "salva" på 23 filer under en tiondels sekund för att tangera gränsen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 31 mars 2026 kl. 02:59:35Nu (kl 02:40) blev jag utelåst igen. Den här gången laddade jag inte ens om någon sida, utan gick bara inifrån en tråd till forumets huvudsida. Som tidigare är det när jag surfar i Firefox på "paddan" (iPad) som det triggar. Det har hittills aldrig triggats av datorn, fast när det har skett gäller utelåsningen förstås hela mitt nätverk, även datorn.

Frågan är hur mätningen går till? Sker mätningen över exakt en sekund, eller det är kortare intervall? Om gränsen t.ex. är 230 filer per sekund, men mätningen sker över en tiondels sekund skulle det kunna räcka med en snabb "salva" på 23 filer under en tiondels sekund för att tangera gränsen.
Aj då, jag har höjt gränsen nu till 240 filer per sekund, så får vi se om det räcker till. :)

Jag vet faktiskt inte exakt hur mätningen går till - modulen som används är mod_evasive till Apache, och dokumentationen är något bristfällig:
https://github.com/jzdziarski/mod_evasive
(Som du ser har jag höjt värdena kraftigt mot deras förinställda värde på 50, som låter absurt lågt)

Frågan är varför det bara verkar hända i mobil/padda, och inte på dator...? Är det någon inställning där, eller handskas den annorlunda med något?

Anders M Olsson

Det verkar inte gå att ladda upp några filer alls i forumet just nu. Jag försökte ladda upp ett ljudklipp t tråden Phineas och Ferb:
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?msg=243442
Det såg ut som om klippet laddades upp, men det kom aldrig med i inlägget.

Därefter testade jag med några vanliga jpg-bilder på Test-tavlan, men inte heller dessa kom med i inlägget.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 april 2026 kl. 20:23:44Det verkar inte gå att ladda upp några filer alls i forumet just nu. Jag försökte ladda upp ett ljudklipp t tråden Phineas och Ferb:
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?msg=243442
Det såg ut som om klippet laddades upp, men det kom aldrig med i inlägget.

Därefter testade jag med några vanliga jpg-bilder på Test-tavlan, men inte heller dessa kom med i inlägget.
Det beror på att serverns hårddiskutrymme plötsligt blivit helt fullt, 100% fullt, så att ingenting kunde lagras. :(

Jag har inte hunnit undersöka än vad som hänt och vart allt utrymme tagit vägen, men jag har rensat bort det allra mest nödvändiga så att sajten och forumet ska fungera normalt igen.

MOA

Bara jag som fick Connection Problems vid halv 10 ikväll? Ingen aning om när det blev som vanligt igen

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 13 april 2026 kl. 23:32:44Bara jag som fick Connection Problems vid halv 10 ikväll? Ingen aning om när det blev som vanligt igen
Hemsidan blev upptagen för mig också, sen blev det kanske en timma eller hälften utav det tills det blev över.