Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

Fel på Forumet?

Startat av TonyTonka, 2 mars 2009 kl. 14:03:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 15 april 2026 kl. 18:45:52Pappa tog bort kakorna

nu funkar det
Det låter dock väldigt märkligt varför cookies skulle orsaka något sådant...

Cookies är trots allt bara textfiler som lagras på hårddisken, med information som behöver finnas kvar till kommande sidanrop (för att exempelvis inte bli utloggad från forumet).

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 april 2026 kl. 10:21:51Jag tycker inte heller om reklamen, speciellt inte den påträngande sorten som rör sig på olika sätt, t.ex. poppar upp över hela sidan eller kommer insmygande från kanterna.

Enstaka stillastående annonser någonstans inne på sidorna i en ruta eller banner har jag inte alls lika mycket emot. Men som jag förstår det får Daniel bättre betalt ju mer påträngande annonserna är. Det är i så fall lite paradoxalt, för ju mer påträngande en annons är, desto mera benägen blir jag att bara klicka bort den utan att läsa den.
För att få ett mer rättvist underlag för att diskutera förändringar har jag nu slagit på ett experiment med A/B-testning kring helsidesannonser. Det innebär på ren svenska att den närmaste tiden kommer 50% av besökarna att få samma annonsupplägg som idag, medan 50% kommer att se alla andra slags annonser som vanligt men inga helsidesannonser alls. På så sätt kan vi se svart på vitt hur många procents skillnad det gör för intäkterna, för att se om det är värt att försvara dess existens eller inte. :)

(Det går förstås framöver att göra liknande experiment även kring ankarannonserna som smyger in från kanterna, och även kring hur stor skillnad det gör med hur ofta helsidesannonser visas, men för att få rättvisa resultat måste det begränsas till ett experiment åt gången)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 april 2026 kl. 01:07:46Det låter dock väldigt märkligt varför cookies skulle orsaka något sådant...

Cookies är trots allt bara textfiler som lagras på hårddisken, med information som behöver finnas kvar till kommande sidanrop (för att exempelvis inte bli utloggad från forumet).
Dubbningshemsidan funkade inte för än jag tog bort cookie !

Så är det 
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 april 2026 kl. 02:13:52Om ni än en gång får Förbjuden åtgärd, så meddela mig vad ni gjorde när ni fick det - kan ni kopiera hela URL:n (webbadressen) från adressfältet när ni får felmeddelandet, så vore det ännu bättre; för då kan jag söka på den adressen i loggfilerna för att hitta åt relevant information (loggfilerna består nämligen av hundratals miljoner loggrader med alla sidor som någon har anropat, så det är helt omöjligt att kunna hitta något om man inte vet exakt vad man ska söka på).
Jag kommer till sidan när jag försöker posta ett inlägg med några rader som är ett utdrag ur en srt-fil. Texten som jag försöker posta bifogas i zippad form.

Det är repliken ur Robert Cronholt-intervjun som jag hade problem att lyssna in.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 april 2026 kl. 18:23:48Jag kommer till sidan när jag försöker posta ett inlägg med några rader som är ett utdrag ur en srt-fil. Texten som jag försöker posta bifogas i zippad form.

Det är repliken ur Robert Cronholt-intervjun som jag hade problem att lyssna in.
Tack, nu har jag hittat åt felet i serverns fellogg, och har lagt till undantag så att det inte ska hända igen vid samma fel - tydligen är DoS-skyddet överkänsligt, och har tolkat tidskoder som tecken på XSS; Cross Site Scripting.

Man verkar behöva lägga in undantag för varje enskilt sådant här fel, så säg till om det händer igen så får jag leta fram vad det är som händer.

Anders M Olsson

Just nu är det väldigt långa svarstider (från 10 sekunder upp till en minut), både på forumet och på webbsidorna.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 april 2026 kl. 11:36:30Just nu är det väldigt långa svarstider (från 10 sekunder upp till en minut), både på forumet och på webbsidorna.
Jag har kollat i loggen från den tiden, men hittar inga uppenbara varningstecken - det var förvisso ganska många besök från både Amazonbot och Bingbot (Amazons och Microsofts sökrobotar), men inga abnorma mängder så servern bör absolut kunna handskas med så pass mycket trafik.

Just nu känns sajten snabb och normal för mig, men om det händer igen så får jag ta och starta om servern - det var ganska länge sen jag gjorde det, så det skadar säkert inte. :)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 april 2026 kl. 13:05:51Jag har kollat i loggen från den tiden, men hittar inga uppenbara varningstecken - det var förvisso ganska många besök från både Amazonbot och Bingbot (Amazons och Microsofts sökrobotar), men inga abnorma mängder så servern bör absolut kunna handskas med så pass mycket trafik.

Just nu känns sajten snabb och normal för mig, men om det händer igen så får jag ta och starta om servern - det var ganska länge sen jag gjorde det, så det skadar säkert inte. :)
Det tycks fungera normalt nu.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 april 2026 kl. 10:21:51Jag tycker inte heller om reklamen, speciellt inte den påträngande sorten som rör sig på olika sätt, t.ex. poppar upp över hela sidan eller kommer insmygande från kanterna.

Enstaka stillastående annonser någonstans inne på sidorna i en ruta eller banner har jag inte alls lika mycket emot. Men som jag förstår det får Daniel bättre betalt ju mer påträngande annonserna är. Det är i så fall lite paradoxalt, för ju mer påträngande en annons är, desto mera benägen blir jag att bara klicka bort den utan att läsa den.

Tyvärr verkar annonserna vara ett nödvändigt ont, eftersom så få medlemmar är benägna att bidra ekonomiskt till sajten. Men om medlemmarna bara öppnar sina börsar så ska vi nog kunna slippa reklamen! Börjar du, @Will Siv ? :)
Okej, nu har jag svar på tal, efter att Google har kört A/B-testning med helsidesannonserna under en period.

Resultatet av det testet gör gällande att utan helsidesannonserna, som poppar upp över hela skärmen med jämna mellanrum och som man måste stänga, minskar reklamintäkterna med 34%; inte så lite trots allt. :(

Det går dock också att påverka hur ofta dessa helsidesannonser visas, så eventuellt kan det gå att hitta en gyllene medelväg som minskar frekvensen för dessa annonser utan att intäkterna minskar lika mycket som helt utan sådana annonser...

Jag har nu även satt igång en liknande A/B-testning för ankarannonserna - den typen av annonser som kommer insmygande från kanterna och "fastnar" - så får vi se om ett tag hur mycket dessa påverkar intäkterna.