Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Utgåvor

Startat av moviefan, 27 september 2025 kl. 09:17:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

När det gäller Disney, så gavs vissa filmer ut på dvd och bluray under Diamond Edition. Senare kom väll Signature Edition ?  Vilka titlar släpptes under Diamond ?  ;)

Lillefot

Har inte lyckats hitta en komplett lista över det, men åtminstone Snövit samt Skönheten och Odjuret har båda släppts som Diamond Edition. Men det finns säkert många fler.
Psykiska hälsan är sådär igen, så kommer troligen inte vara så aktiv ett tag.

Disneyfantasten

Jag har svaret (gäller dock här i Norden iallafall);

Platinum Edition;

- Snövit och De Sju Dvärgarna (1937) = hösten 2001

- Skönheten och Odjuret (1991) = hösten 2002

- Lejonkungen (1994) = hösten 2003

- Aladdin (1992) = hösten 2004

- Bambi (1942) = våren 2005

- Askungen (1950) = hösten 2005

- Lady och Lufsen (1955) = våren 2006

- Den Lilla Sjöjungftun (1989) = hösten 2006

- Peter Pan (1953) = våren 2007

- Djungelboken (1967) = hösten 2007

- Pongo och De 101 Dalmatinerna (1961) = våren 2008

- Törnrosa (1959) = hösten 2008

- Pinocchio (1940) = våren 2009

Diamond Edition;

- Snövit och De Sju Dvärgarna (1937) = hösten 2009

- Skönheten och Odjuret (1991) = hösten 2010

- Bambi (1942) = våren 2011

- Lejonkungen (1994) = hösten 2011

- Lady och Lufsen (1955) = våren 2012

- Askungen (1950) = hösten 2012

- Peter Pan (1953) = våren 2013

- Den Lilla Sjöjungfrun (1989) = hösten 2013

- Djungelboken (1967) = hösten 2013

- Pongo och De 101 Dalmatinerna (1961) = våren 2014

moviefan

Aladdin Diamond Edition, släpptes i USA tydligen. 

moviefan

Varför släpptes inte dessa på bluray ? 

Sherdil

Sunes Sommar

Glasblåsarens barn 

Babe 

Strandvaskaren 

mfl... 

Så som i himmelen fick en bluray utgåva, hade varit najs med utgåvor av dessa. 

Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet  6 juni 2026 kl. 05:03:49Varför släpptes inte dessa på bluray ?

Sherdil

Sunes Sommar

Glasblåsarens barn

Babe

Strandvaskaren

mfl...

Så som i himmelen fick en bluray utgåva, hade varit najs med utgåvor av dessa.
Tja, det korta svaret är väl att ingen av de filmerna har kommit ut i fysiska utgåvor sedan Blu-Ray lanserades, utan finns bara i relativt gamla DVD-utgåvor från den tiden då Blu-Ray ännu inte fanns. Jag kan bara gissa att respektive distributör inte ansett att marknaden varit tillräckligt stor för att bekosta mastring och produktion av Blu-Ray.

Flera av de du nämner finns ju dock på abonnemangsbaserad streaming och/eller som digital köpfilm, så de finns ju åtminstone tillgängliga - men Sherdil och Strandvaskaren har mig veterligen inte släppts digitalt alls, utan där är det bara gamla utgångna DVD-utgåvor som verkar vara enda sättet att se filmerna. Tråkigt, då framförallt Sherdil var en bra och välgjord film; som borde hålla hyfsat än idag. :(

(Babe - den modiga lilla grisen finns ju på DVD, men den utgåvan bör undvikas då den saknar den svenska dubbningen - där rekommenderas istället att se filmen på SkyShowtime eller som digital köpfilm, där den svenska dubbningen finns med)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 juni 2026 kl. 05:24:18(Babe - den modiga lilla grisen finns ju på DVD, men den utgåvan bör undvikas då den saknar den svenska dubbningen - där rekommenderas istället att se filmen på SkyShowtime eller som digital köpfilm, där den svenska dubbningen finns med)
Den finns även på Blu-ray, men liksom på DVD har den bara svensk text, inte svenskt tal.

moviefan

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 juni 2026 kl. 05:24:18Tja, det korta svaret är väl att ingen av de filmerna har kommit ut i fysiska utgåvor sedan Blu-Ray lanserades, utan finns bara i relativt gamla DVD-utgåvor från den tiden då Blu-Ray ännu inte fanns. Jag kan bara gissa att respektive distributör inte ansett att marknaden varit tillräckligt stor för att bekosta mastring och produktion av Blu-Ray.

Flera av de du nämner finns ju dock på abonnemangsbaserad streaming och/eller som digital köpfilm, så de finns ju åtminstone tillgängliga - men Sherdil och Strandvaskaren har mig veterligen inte släppts digitalt alls, utan där är det bara gamla utgångna DVD-utgåvor som verkar vara enda sättet att se filmerna. Tråkigt, då framförallt Sherdil var en bra och välgjord film; som borde hålla hyfsat än idag. :(

(Babe - den modiga lilla grisen finns ju på DVD, men den utgåvan bör undvikas då den saknar den svenska dubbningen - där rekommenderas istället att se filmen på SkyShowtime eller som digital köpfilm, där den svenska dubbningen finns med)

Upptäckte nyss att Sherdil, finns på youtube. Den och Strandvaskaren borde komma till SF Anytime. 

MOA

Citat från: moviefan skrivet  9 juni 2026 kl. 03:37:53Upptäckte nyss att Sherdil, finns på youtube. Den och Strandvaskaren borde komma till SF Anytime.
Vänta Sherdil? Kan det möjligtvis vara VHS videon jag laddade upp? Fanns en VHS med den titeln

Anders M Olsson

Citat från: MOA skrivet  9 juni 2026 kl. 11:02:09Vänta Sherdil? Kan det möjligtvis vara VHS videon jag laddade upp? Fanns en VHS med den titeln
Den här, som ligger på YouTube, är i för bra kvalité för att komma från VHS. Den ser dock inte ut att vara äkta HD, utan kan vara uppskalad från DVD.

https://youtu.be/xEYt1FYspC4

MOA

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 juni 2026 kl. 12:00:11Den här, som ligger på YouTube, är i för bra kvalité för att komma från VHS. Den ser dock inte ut att vara äkta HD, utan kan vara uppskalad från DVD.

https://youtu.be/xEYt1FYspC4
Ja det var inte jag

moviefan

Lite märkligt att tex Sunes Sommar, finns tillgänglig på SF anytime, men inte Sherdil. Minns en äldre svensk film som heter Där regnbågen slutar, jag hade den på vhs. Finns säkert fler svenska filmer, som inte finns tillgänglig numera.