Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Nostalgitråden

Startat av moviefan, 1 februari 2022 kl. 20:12:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: moviefan skrivet 10 juni 2026 kl. 20:21:56Lekte ni lekar som tex under hökens vingar ?
Jovisst, evigheter sedan man hörde det namnet nu, säkert 10 år sedan

Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet 10 juni 2026 kl. 20:21:56Lekte ni lekar som tex under hökens vingar ?
När jag nu kollar på Wikipedia känner jag väl till leken i sig, och minns att vi ofta brukade leka det när jag var barn, men däremot låter namnet inte alls bekant för mig...

Jag undrar om leken kan ha hetat något annat på 1980-talet, eller om det finns olika regionala variationer med olika namn...? ???

gstone

Jag har nostalgi för Kalle Anka och Co

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Jag har nostalgi för Bamse

MOA

Citat från: gstone skrivet 15 juni 2026 kl. 09:19:34Jag har nostalgi för Bamse
Läste också mycket Bamse tills jag var 13, alla tidningar ligger kvar i en låda
Citat från: gstone skrivet 15 juni 2026 kl. 09:14:53Jag har nostalgi för Kalle Anka och Co

Läste jag bara under en kort period, kom så många tidningar att vi avslutade prenumerationen

Monsieur Hulot

Citat från: gstone skrivet 15 juni 2026 kl. 09:19:34Jag har nostalgi för Bamse
Jag också! Jag har alltid älskat Bamse! Både tidningarna och filmerna är mysiga! :D 

En sak som gör Bamse till något alldeles extra är ju självklart Olof Thunbergs berättarröst!

Monsieur Hulot

Citat från: gstone skrivet 15 juni 2026 kl. 09:14:53Jag har nostalgi för Kalle Anka och Co
Även Kalle Anka har en plats i mitt hjärta!

Att välja en seriefigur som absolut favorit blir för svårt, så vilken jag har som favorit får bli obesvarad

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 15 juni 2026 kl. 14:35:07Jag också! Jag har alltid älskat Bamse! Både tidningarna och filmerna är mysiga! :D

En sak som gör Bamse till något alldeles extra är ju självklart Olof Thunbergs berättarröst!
Min kompis favorit, så mycket nostalgi
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 15 juni 2026 kl. 14:36:40Även Kalle Anka har en plats i mitt hjärta!

Att välja en seriefigur som absolut favorit blir för svårt, så vilken jag har som favorit får bli obesvarad
Tittade bara på kortfilmerna året om så Kalle Anka på julafton var ingen särskild upplevelse för mig

Daniel Hofverberg

Jag har faktiskt större nostalgi för Musse Pigg & Co, som jag prenumererade på istället för Kalle Anka & Co när jag var barn.

Jag var kanske ensam i Sverige att läsa den, eftersom den tidningen lades ned relativt snabbt...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 juni 2026 kl. 15:10:45Jag var kanske ensam i Sverige att läsa den, eftersom den tidningen lades ned relativt snabbt...
relativt snabbt. nsden fanns kvaer när jg vr ung !

och du är mycket äldre än mig

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 15 juni 2026 kl. 17:11:27relativt snabbt. nsden fanns kvaer när jg vr ung !

och du är mycket äldre än mig
Okej, jag ser nu att Musse Pigg & Co. faktiskt fanns ända fram till 2019 - då måste det ha funnits någon annan anledning varför jag slutade prenumerera på den... ???

Det kan också ha varit att jag övergick till att köpa lösnummer och att tidningen slutade säljas här uppe i Skellefteå, så att jag därför tolkade det som att tidningen lagts ner. Hursomhelst tror jag i alla fall att jag slutade läsa den runt början av 1990-talet.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 juni 2026 kl. 03:26:28Okej, jag ser nu att Musse Pigg & Co. faktiskt fanns ända fram till 2019 - då måste det ha funnits någon annan anledning varför jag slutade prenumerera på den... ???

Det kan också ha varit att jag övergick till att köpa lösnummer och att tidningen slutade säljas här uppe i Skellefteå, så att jag därför tolkade det som att tidningen lagts ner. Hursomhelst tror jag i alla fall att jag slutade läsa den runt början av 1990-talet.
Jag bor som sagt i Stockholm så jag kan inte tala för andra delar av Sverige