Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Vilka är era favorit disney låtar ?  Jag har många favoriter. 

Monsieur Hulot

Citat från: moviefan skrivet  5 juni 2026 kl. 11:20:07Vilka är era favorit disney låtar ?  Jag har många favoriter.
Sångerna i Djungelboken (1967) är ju såklart givna favoriter, men jag älskar ju också musiken i Toy Story (1995).

Will Siv

@Daniel Hofverberg

Har du laddat ner "Kipo och de sällsamma varelsernas tid" från Netflix än  ???
- what.

moviefan

Gillar ni James Camerons filmer, Avatar och Titanic ? Han gjorde även Terminator.  

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet  8 juni 2026 kl. 19:14:40@Daniel Hofverberg

Har du laddat ner "Kipo och de sällsamma varelsernas tid" från Netflix än  ???
Bra fråga - jag minns faktiskt inte, ska kolla upp det. :)

moviefan

Gillar ni att fiska ? Jag har fått abborre ett par gånger, det är ju lite kul.  ;)

Monsieur Hulot

Citat från: moviefan skrivet 13 juni 2026 kl. 10:18:39Gillar ni att fiska ? Jag har fått abborre ett par gånger, det är ju lite kul.  ;)
Ja, fiske är kul. Men det är ganska svårt att få napp alla gånger. Abborre är ju såklart givet :)

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 juni 2026 kl. 01:22:01Bra fråga - jag minns faktiskt inte, ska kolla upp det. :)
Du har bara till den 25:e, skynda!
- what.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 16 juni 2026 kl. 09:35:15Vad menas med att Toy Story 5 är "snällare än någonsin" ?

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/M7jbQm/toy-story-tillbaka-snallare-an-nagonsin
Läser man hela artikeln framgår det att det menas att det är den första filmen i serien som blivit helt barntillåten i Sverige (alla tidigare har fått 7-årsgräns), så det är sannolikt mindre våld och action än tidigare filmer.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 juni 2026 kl. 09:44:03Läser man hela artikeln framgår det att det menas att det är den första filmen i serien som blivit helt barntillåten i Sverige (alla tidigare har fått 7-årsgräns), så det är sannolikt mindre våld och action än tidigare filmer.
Det ska bli spännande att se hur filmkritikerna bedömer femte filmen.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 juni 2026 kl. 09:44:03Läser man hela artikeln framgår det att det menas att det är den första filmen i serien som blivit helt barntillåten i Sverige (alla tidigare har fått 7-årsgräns), så det är sannolikt mindre våld och action än tidigare filmer.
Ironiskt för det är första filmen så blivit PG i usa 😄

undra hur det går ihop 🤨

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 juni 2026 kl. 09:48:34Det ska bli spännande att se hur filmkritikerna bedömer femte filmen.
Recensioner lär väl komma imorgon  :D

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 16 juni 2026 kl. 09:52:24Ironiskt för det är första filmen så blivit PG i usa 😄

undra hur det går ihop 🤨
Det är inte så konstigt som det låter, då myndigheter i USA och Sverige ser på helt olika sätt. I Sverige är det framförallt våld som är känsligt och påverkar åldersgränser, medan det i USA handlar mycket om svordomar och nakenscener. Inte för att jag tror att Toy Story 5 har en massa naket, men svordomar och liknande kan ju mycket väl förekomma.

Ibland får de här olika måttstockarna väldigt märkliga konsekvenser - det mest uppenbara är väl American Pie (den första filmen från 1999), som fick 17-årsgräns i USA men blev helt barntillåten för alla åldrar i Sverige...

Disneyfantasten

Kom inte på någon bättre tråd att skriva detta i...

Är det några originalversion-röstskådespelerier som ni är extra förtjusta i?

Här har ni iallafall svaren på några av mina;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=11860.msg242034#msg242034

(jag vet iallafall att ex vis @TonyTonka  är extra förtjust i Annie Potts Bo Peep samt att @DingoPictures2005  är extra förtjust i Tom Hanks Woody och Tim Allens Buzz Lightyear)