Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

PROJEKT: Rädda 80-tals-serierna och de svenska dubbningarna

Startat av Sjobbe, 28 juni 2011 kl. 00:44:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

#195
@Jabberjaw
Kan du vara snäll att dela dom 2 MediaDubb avsnitten av Räddningspatrullen jag saknar?
Det är bra att dom bevaras tycker jag.
Dessa 2

Säsong 2
Avsnitt 12
Last Trian to Cashville

Säsong 2
Avsnitt 19
Prehysterical Pet

ErsHoeghet

Hur gick det med all restaurering? :) Någon som fick ihop He-Man till slut?

Tintin

Citat från: ErsHoeghet skrivet 20 februari 2026 kl. 01:18:23Hur gick det med all restaurering? :) Någon som fick ihop He-Man till slut?
Jag länkar till ett av mina tidigare inlägg. Den gamla serien finns på YouTube (om du söker på Andreas NKF). Även den nyare serien från 2002 (förutom 1 avsnitt) har funnits där men försvann för några år sedan.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=17451.msg220166#msg220166

ErsHoeghet

Tack.

Men det känns som att det är bra att så många som möjligt försöker spara dessa i sina arkiv så att de bevaras. Youtube kan man uppenbarligen inte lita på. Sen vet man ju aldrig vad som händer med dylika tjänster i framtiden.

Så är det också gött att ha ett eget bibliotek med gamla klassiker :) Känslan vettu.

Kogo79

Hej,

Jag har varit ute ur loopen i 15år men har börjat gå igenom mina gamla HDD och inser att jag har förlorat en del plus att det har kommit en hel del restaurerade versioner i det sista, som gör att jag hoppade in här igen.

Men nu fattar jag inte riktigt var alla dessa projekt hamnar någonstans? Jag har sett att en del har lagt upp på youtube men det är ju bara ett fåtal. Va hände med Thundercats tex?

Iom att det har släppt en hel del internationella HD versioner på serier så har jag börjat ta de svenska ljudspåren som jag hittar och klipper in dem som ett alternativt ljudspår i dessa HD versioner. Jag har bla gjort klart TMNT och jobbar nu med MOTU där jag tog ner ljudspåren från youtube och mixar om dem för att matcha den amerikanska klippningen (samt NTSC tempot). Jag har även Robotech, Galaxy Express 999 etc. i min backlog.

Men den slutliga frågan är ju var alla dessa dubbningshemsidan-projekt hamnar? Någon som vet?

Myrazh

Supertecknat på youtube skriver i sin profil att han även har thundercats? Vet ni om han laddat upp det någon annanstans? Har letat efter svensk dubb på thundercats i åratal utan att hitta. 

Daniel Hofverberg

Citat från: Myrazh skrivet 16 juni 2026 kl. 19:05:19Supertecknat på youtube skriver i sin profil att han även har thundercats? Vet ni om han laddat upp det någon annanstans? Har letat efter svensk dubb på thundercats i åratal utan att hitta.
Om du syftar på 1980-talsserien, så har jag alla avsnitt av ThunderCats som dubbats till svenska - vilket innebär hela säsong 1 på 65 avsnitt (säsong 2 - 4 har aldrig sänts eller släppts i Sverige). :)
(VHS-utgåvorna som gavs ut i Sverige hade bara engelskt tal och svensk text, så sändningarna på TV4 är de enda med svenskt tal)

Kvaliteten är dock inte bra, så serien är i stort behov av synkning till en bättre bildkälla; som jag tyvärr inte haft tid eller ork till.

Mina lågupplösta versioner (i 352x288 pixels) är det säkert ett dussintal personer genom åren som har fått från mig, och inte omöjligt att det spridits vidare i andra hand - så det är mycket möjligt och rentav troligt att personen du nämner på YouTube också fått serien direkt eller indirekt från mig, även om jag inte känner igen namnet. Men det är förstås inte omöjligt att hen har spelat in serien själv från TV4, eller fått det från annat håll.

Myrazh

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 juni 2026 kl. 00:52:17Om du syftar på 1980-talsserien, så har jag alla avsnitt av ThunderCats som dubbats till svenska - vilket innebär hela säsong 1 på 65 avsnitt (säsong 2 - 4 har aldrig sänts eller släppts i Sverige). :)
(VHS-utgåvorna som gavs ut i Sverige hade bara engelskt tal och svensk text, så sändningarna på TV4 är de enda med svenskt tal)

Kvaliteten är dock inte bra, så serien är i stort behov av synkning till en bättre bildkälla; som jag tyvärr inte haft tid eller ork till.

Mina lågupplösta versioner (i 352x288 pixels) är det säkert ett dussintal personer genom åren som har fått från mig, och inte omöjligt att det spridits vidare i andra hand - så det är mycket möjligt och rentav troligt att personen du nämner på YouTube också fått serien direkt eller indirekt från mig, även om jag inte känner igen namnet. Men det är förstås inte omöjligt att hen har spelat in serien själv från TV4, eller fått det från annat håll.
Åh herregud! Trodde aldrig att jag skulle få ett svar och ännu mindre någon som sitter på en sådan guldgruva 😅

Jag har inte läst reglerna riktigt än, skapade kontot idag och trodde inte jag skulle få något svar. Men är det något du kan dela med dig utav? Du kan skicka ett pm om det inte är något du vill skriva här. 


Daniel Hofverberg

Citat från: Myrazh skrivet 17 juni 2026 kl. 01:00:03Åh herregud! Trodde aldrig att jag skulle få ett svar och ännu mindre någon som sitter på en sådan guldgruva 😅

Jag har inte läst reglerna riktigt än, skapade kontot idag och trodde inte jag skulle få något svar. Men är det något du kan dela med dig utav? Du kan skicka ett pm om det inte är något du vill skriva här.
Självklart kan jag det, men jag har nog inte kvar filerna på hårddiskarna utan måste hitta åt mina utbrända DVD:er med serien.

Det är alltså lågupplösta VideoCD-filer som jag bränt ut på DVD, som gör att det är 4 DVD-skivor med runt 16 - 17 avsnitt per skiva. Så låg upplösning och låg bitrate, därav behovet av att synka om till en bättre bildkälla...

Myrazh

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 juni 2026 kl. 01:09:20Självklart kan jag det, men jag har nog inte kvar filerna på hårddiskarna utan måste hitta åt mina utbrända DVD:er med serien.

Det är alltså lågupplösta VideoCD-filer som jag bränt ut på DVD, som gör att det är 4 DVD-skivor med runt 16 - 17 avsnitt per skiva. Så låg upplösning och låg bitrate, därav behovet av att synka om till en bättre bildkälla...
Åh vilken kung du är!

Jag kan säkert sätta mig ner och försöka mig på att synka de. Aldrig gjort förut. Men man kan ju alltid testa. Annars nöjer jag mig med att få uppleva de gamla avsnitten ännu en gång!