Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Kul fakta

Startat av gstone, 28 juni 2019 kl. 21:24:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Benkt

Den klassiska dubbnings-ersättar-storyn är ju ändå Shrek:

Först spelades nästan hela filmen in med Chris Farley som Shrek. När han sen dog under produktionen så tog man in Mike Myers, skrev om all dialog och spelade in hela filmen igen. Sen insåg Mike Myers att det skulle bli bättre om Shrek var skotte, så man spelade in hela Shreks dialog ytterligare en gång fast med skotsk dialekt.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 april 2025 kl. 20:31:00Då kan man även säga;

- Quasimodo och Klarabella Ko är gifta och deras dotter är Mavis från Hotell Transsylvanien

- Anita är gift med Hjalle

- Berättaren i Nalle Puh och Mary Darling är gifta

- Bernard Bumbi och Vitani har varit ihop

- Misty från Pokémon har varit ihop med Jokern från Batman

- Uni-Kitty, Herkules och Milo James Thatch är syskon och barn till Guldgrävare Stinky Pete och Drottning Umbertha

- Askungen är Rapunzels mamma

- Merlin är Andens pappa

- Joakim Von Anka är Filles pappa och Skepparns och Flingas (från Tingeling och Vingarnas Hemlighet) farfar

- Odjuret/Prins Adam är Alexander Lukas pappa

- Robin Hood är Prins Dereks pappa

- Esmeralda är Tianas faster

- Luna (från Nalle Har Ett Stort Blått Hus) är Dash Parrs mamma

- John Silver är far till Bröderna Willie (fast det kanske passar bättre med Sykes som deras far eftersom han är elakare än både John Silver och Ebenzer Scrooge även om Bröderna Willie kanske inte alls är lika smarta som Alameda Slim)

- Rapunzel, Anna och Lena (från Ranchen) är systrar

- Anki (från DuckTales) är syster till Luigi

- She-Ra är Byggare Bobs dotter

- Jake är Hogarth Hughes pappa

- Prinsessan Zelda är mamma till Violet Parr och Peter Pan

- Prins John och Mrs Potts var gifta

- Robin (från Batman) är Astrid Hoffersons pappa

- Unge Dingwall och Laura Kvickfot är gifta

- Ursula och Tufs är halvsystrar

- Prins Edward är ihop med Muhimu eller Reirei

- Zazu är Max morbror (även om de gör rollerna på olika språk)

- José Carioca är Fulis pappa

- Glädje är ihop med John Smith

- Mormor Fa och Mungo (från Tarzan) är Nakomas mamma och pappa
Sent svar men;

- live-action Anden är Esmeraldas bror alltså Tianas pappa

- Rosetta är ihop med Blixten McQueen

- Kitty Mjuktass är ihop med Olof

Simon Axelsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 februari 2026 kl. 09:21:33Sent svar men;

- live-action Anden är Esmeraldas bror alltså Tianas pappa
Tianas pappa dubbas väl ändå av Peter Gardiner?
Biofilmer 2025: 96, varav 6 omtittningar
Biofilmer 2026 hittills: 58

Will Siv

Citat från: Simon Axelsson skrivet 12 februari 2026 kl. 17:07:29Tianas pappa dubbas väl ändå av Peter Gardiner?
Disneyfantasten menar Yamineth Dyalls pappa Karl Dyall (Sharons bror)
- what.

Simon Axelsson

Citat från: Will Siv skrivet 12 februari 2026 kl. 17:09:54Disneyfantasten menar Yamineth Dyalls pappa Karl Dyall (Sharons bror)
Just det. Glömde bort att Yamineth dubbat Tiana på senare år.
Biofilmer 2025: 96, varav 6 omtittningar
Biofilmer 2026 hittills: 58

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet 12 februari 2026 kl. 17:09:54Disneyfantasten menar Yamineth Dyalls pappa Karl Dyall (Sharons bror)
Citat från: Simon Axelsson skrivet 12 februari 2026 kl. 17:12:56Just det. Glömde bort att Yamineth dubbat Tiana på senare år.
Just precis ja, liksom att Dominique Pålsson Wiklund tagit över rollen som Rapunzel efter Molly Sandén.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 februari 2026 kl. 18:46:05Just precis ja, liksom att Dominique Pålsson Wiklund tagit över rollen som Rapunzel efter Molly Sandén.
Ja för vad gör Pauline idag? Länge sedan man hörde något

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 12 februari 2026 kl. 19:03:29Ja för vad gör Pauline idag? Länge sedan man hörde något
Det verkar som att Pauline Kamusewu fortfarande är verksam som sångare och låtskrivare, även fast hon inte direkt verkar superaktiv - hon verkar inte ha släppt något fullängdsalbum sedan 2009. Men verkar som att hon var med på en singel så sent som 2025:

https://www.instagram.com/reel/DNX9zjdMDLU/

Hon har även ett Instagram-konto, där man kan se att hon tydligen varit med och spelat på diverse festivaler och annat; plus att hon har lagt upp en skärmdump från ett mail från 2023 där hon blivit tillfrågad att spela Tiana i en dubbning:
https://www.instagram.com/pauline_k_o/

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 februari 2026 kl. 00:44:24Det verkar som att Pauline Kamusewu fortfarande är verksam som sångare och låtskrivare, även fast hon inte direkt verkar superaktiv - hon verkar inte ha släppt något fullängdsalbum sedan 2009. Men verkar som att hon var med på en singel så sent som 2025:

https://www.instagram.com/reel/DNX9zjdMDLU/

Hon har även ett Instagram-konto, där man kan se att hon tydligen varit med och spelat på diverse festivaler och annat; plus att hon har lagt upp en skärmdump från ett mail från 2023 där hon blivit tillfrågad att spela Tiana i en dubbning:
https://www.instagram.com/pauline_k_o/
om dom gör någon slag renodlad uppföljare till prinsessan och grodan där Tiana är huvudkaraktären kommer hon nog tillbaka
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 13 februari 2026 kl. 20:17:27om dom gör någon slag renodlad uppföljare till prinsessan och grodan där Tiana är huvudkaraktären kommer hon nog tillbaka
Det var en TV-serie på tal men lades ner förra året och har nu omarbetats till att istället bli en standalone-special, så det är förmodligen en sådan som kommer att bli av.

Hoppas kan man att Pauline återkommer, även om jag ärligt talat inte tror att så kommer vara fallet, men dessbättre är iallafall Yamineth Dyall en värdig ersättare.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 februari 2026 kl. 20:28:34Det var en TV-serie på tal men lades ner förra året och har nu omarbetats till att istället bli en standalone-special, så det är förmodligen en sådan som kommer att bli av.

Hoppas kan man att Pauline återkommer, även om jag ärligt talat inte tror att så kommer vara fallet, men dessbättre är iallafall Yamineth Dyall en värdig ersättare.
der var  standalone-special jag tänkte på
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Lärde mig nyss något som jag inte visste tidigare (tack vare Wikipedia);

Ray från Prinsessan och Grodan är Bolts pappa och Bolts halvsyster är Eudora från samma film som nämnts först i denna rad.

Med Ray menar jag förstås Eric Bibb, med Bolt menar jag förstås Rennie Mirro och med Eudora menar jag förstås Sarah Dawn Finer.

Disneyfantasten

Något nytt jag lärde mig sedan @Mr.Facemaker  publicerade sin intervju med Hasse Andersson;

Michael Börstell (som gjorde den smale av de två valptjuvarna i 1995-års nydubbning av Pongo och De 101 Dalmatinerna och som inte verkar ha dubbat något annat utöver det) var turnéledare för Svingelskogen.

Det var faktiskt intressant att veta.

MOA

Citat från: Göran skrivet 25 april 2025 kl. 19:46:02Daniela och Anis är ju ett par nu vilket betyder att Asha är ihop med en hyena.
Nu är dom tydligen skilda eller i alla fall av det man hört, Asha ville inte säga något

Disneyfantasten

När jag pratade med Stefan Berglund för ungefär lite mer än två och en halv veckas tid sedan så berättade han för mig att Skattkammarplaneten har varit en stor betydelse för honom att regissera, att Sven Wollter var en fröjd att arbeta med och att Kenneth Milldoff personligen var bekant med Monica Forsberg.