Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

Angående animationsstilar

Startat av Disneyfantasten, 20 juli 2026 kl. 21:23:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Hittade ingen sådan tråd, så jag skapar en.

Jag har länge funderat på detta.

Under 1920-talet, när animerad film uppfanns, fanns bara handritad version, det var självaste Walt Disney som uppfann det, och under 1930-talet började man även att göra färgfilmer.

Stop-motion uppfanns på 1930-talet tror jag, alltså när man animerad med lera, dockor, eller liknande grejer.

Datoranimation uppfanns på 1980-talet med Pixar, även om man också testade sådant på filmer, inklusive Disneys spelfilm Tron, samt deras animerade filmer som Taran och Den Magiska Kitteln och Mästerdetektiven Basil Mus.

Den första datoranimerade långfilmen, Toy Story, kom 1995.

Datoranimation nominerar nuförtiden, det är både billigare och snabbare än handritat.

Sen gällande animationstekniken, som bl.a. används i Spiderverse-filmerna (samt även en litegrann i filmer som bl.a. DreamWorks, Tuffa Gänget, Mästerkatten 2, Kung Fu Panda 4, den kommande Bortglömda Ön, m.fl. Warner Bros kommande filmer Katten i Hatten och Bad Fairies, och nu senast i Toy Story 5, och så ska det komma Gatto som helt och hållet kommer att ha sådan animation, många verkar anse att den är uppfräschande och snygg, men jag tycker den verkar ofärdig, men det kanske är en fråga om att vänja sig.

BPS

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 juli 2026 kl. 21:23:45Hittade ingen sådan tråd, så jag skapar en.

Under 1920-talet, när animerad film uppfanns, fanns bara handritad version, det var självaste Walt Disney som uppfann det, och under 1930-talet började man även att göra färgfilmer.

Stop-motion uppfanns på 1930-talet tror jag, alltså när man animerad med lera, dockor, eller liknande grejer.

Datoranimation uppfanns på 1980-talet med Pixar, även om man också testade sådant på filmer, inklusive Disneys spelfilm Tron, samt deras animerade filmer som Taran och Den Magiska Kitteln och Mästerdetektiven Basil Mus.

Datoranimation nominerar nuförtiden, det är både billigare och snabbare än handritat.

Sen gällande animationstekniken, som bl.a. används i Spiderverse-filmerna (samt även en litegrann i filmer som bl.a. DreamWorks, Tuffa Gänget, Mästerkatten 2, Kung Fu Panda 4, den kommande Bortglömda Ön, m.fl. Warner Bros kommande filmer Katten i Hatten och Bad Fairies, och nu senast i Toy Story 5, och så ska det komma Gatto som helt och hållet kommer att ha sådan animation, många verkar anse att den är uppfräschande och snygg, men jag tycker den verkar ofärdig, men det kanske är en fråga om att vänja sig.
Förlåt men vad menar du med att Walt Disney uppfann animation? Den första animerade kortfilmen som vi idag känner till är från 1908

Disneyfantasten

Citat från: BPS skrivet 20 juli 2026 kl. 21:41:24Förlåt men vad menar du med att Walt Disney uppfann animation? Den första animerade kortfilmen som vi idag känner till är från 1908
Jag kände nog inte till den.

Walt Disney Animation Studios grundades 1923, därav att Disney lanserade en 100 års jubileumsfilm 2023.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 juli 2026 kl. 21:23:45Hittade ingen sådan tråd, så jag skapar en.

tror stop motion kom först, då allt man behövde göra var at ta en bild och röra saken och ta en till bild
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

Donkey Kong Country var första programmet som använde Motion Capture, världens fulast animation

BPS

Citat från: MOA skrivet 20 juli 2026 kl. 23:30:59Donkey Kong Country var första programmet som använde Motion Capture, världens fulast animation
Inte helt sant, fråga vår egen Mattias Knave som gjorde både Hillbur & Co samt motion capture delen i en amerikansk Top Cat Talk Show.

gstone

Citat från: BPS skrivet 20 juli 2026 kl. 21:41:24Förlåt men vad menar du med att Walt Disney uppfann animation? Den första animerade kortfilmen som vi idag känner till är från 1908

Snälla bråka inte😠

kan vi inte bara säga att Walt Disney uppfann animation och inte grälla om saken ?

gstone

Var snäll ??? ::)☝️

BPS

Citat från: gstone skrivet 21 juli 2026 kl. 12:49:42Snälla bråka inte😠

kan vi inte bara säga att Walt Disney uppfann animation och inte grälla om saken ?
Var är bråket? Jag skrev tvärtom ganska artigt och bad om ursäkt för rättningen.  Jag har ingenting emot Walt Disney, men det är en sanning med modifikation att säga att han uppfann animationen snarare utvecklade han den och förfinade den.  :) Han och hans Studio har alltså uppfunnit många element inom den men inte konceptet.

Lilla My

Citat från: gstone skrivet 21 juli 2026 kl. 12:49:42kan vi inte bara säga att Walt Disney uppfann animation och inte grälla om saken ?

Nej, för det är ju lögn, haha.

Lilla My

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 juli 2026 kl. 21:23:45Under 1920-talet, när animerad film uppfanns, fanns bara handritad version, det var självaste Walt Disney som uppfann det, och under 1930-talet började man även att göra färgfilmer.

Animation, alltså tekniken att få stilla bilder att röra sig, har varit en grej som utvecklats ända sedan urminnes tider. Det blev sedan under 1800-talet intressant att skapa anordningar som var gjorda enbart för att få rullar av bilder att bläddra förbi, för att skapa rörelse.

1833:

Slutet av 1800-talet, när film blev en grej, blev också intresset av att göra animerat film odlat vid samma tid. Så när Walt Disney föddes, 1901, hade animation som grej redan existerat i typ 100 år, och animerad film blev en grej redan under hans barndom. Animerad film "uppfanns" inte under 1920-talet, den hade börjar blomma redan under sent 1800-tal, och var på en stadigt uppåtgående trend när Walt tog klivet in i branschen.

MOA

Citat från: BPS skrivet 20 juli 2026 kl. 23:40:16Inte helt sant, fråga vår egen Mattias Knave som gjorde både Hillbur & Co samt motion capture delen i en amerikansk Top Cat Talk Show.
Det var ett av dom första programmen som animerades med CGI, animation som inte åldrats bra. Karaktärerna ser hemska ut

Zach66

Citat från: gstone skrivet 21 juli 2026 kl. 12:49:42Snälla bråka inte😠

Men det är ju inte sant.
Vad vore livet utan film?

Oskar

kan ni beter er som vuxen. det är inte dagis och det forum får man skriva vad man vill detta forum är demokratiskt.

Lilla My

Citat från: Oskar skrivet 21 juli 2026 kl. 18:34:15kan ni beter er som vuxen. det är inte dagis och det forum får man skriva vad man vill detta forum är demokratiskt.
Skriva "vad man vill" är väl lite väl, man måste fortfarande förhålla sig till reglerna.

Anser dessutom det inte är jättebra att sprida lögner under "jag får faktiskt skiva vad jag vill", och att det är barnsligt om något  ::)