Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

Looney Tunes kortfilmer 1942-2008 - Dubbningar?

Startat av Daffy Duck, 5 november 2016 kl. 16:19:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 24 juli 2026 kl. 20:02:14Jag tror det var ljudklipp i detta fall. Kan dock blanda ihop med något annat.
Jag har också ett vagt minne av att det var ljudklipp i det här fallet - det är nog mer senare som jag har börjat att skicka videor; ärligt talat delvis av lathet då jag inte har orkat leta fram alla rollfigurer och spelat in ljudklipp...

TonyTonka

Okej, nu har jag köpt Daffy på Spökjakt för hutlösa 449 spänn. Hoppas att Dolken är Porky där, för det var Olav i Snurres oscarsgala som finns på archive.org

- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

TonyTonka

Jag har i min ägo fyra vhs-filmer, "Snurre Sprätt i Högform", "Sylvester och Pip på galna äventyr", "Speedy Gonzales: Världens snabbaste mus" och "Hjulben och Gråben: Jakten fortsätter" som alla fyra tillhör samma serie. Men det finns även en film med Porky och en med Daffy som bara finns som hyr-vhs och som inte är dubbade.

Varför dubbades inte dem när de första fyra blev det, och varför finns de bara på hyr-vhs?

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  5 augusti 2026 kl. 12:17:45Jag har i min ägo fyra vhs-filmer, "Snurre Sprätt i Högform", "Sylvester och Pip på galna äventyr", "Speedy Gonzales: Världens snabbaste mus" och "Hjulben och Gråben: Jakten fortsätter" som alla fyra tillhör samma serie. Men det finns även en film med Porky och en med Daffy som bara finns som hyr-vhs och som inte är dubbade.

Varför dubbades inte dem när de första fyra blev det, och varför finns de bara på hyr-vhs?
Vilka är titlarna på filmerna som bara släppts på hyr-VHS och som inte dubbats?

Utan att ha kollat upp saken mer ordentligt är min gissning att hyr-VHS-utgåvorna släpptes tidigare, då jag minns att Warner Bros. ursprungligen släppte Looney Tunes i odubbad form för att i ett senare skede satsa på dubbning. På bio var ju exempelvis Looney Tunes i textad originalversion, såsom bl.a. Snurre Sprätt och hans vilda gäng.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 augusti 2026 kl. 01:03:53Vilka är titlarna på filmerna som bara släppts på hyr-VHS och som inte dubbats?

Utan att ha kollat upp saken mer ordentligt är min gissning att hyr-VHS-utgåvorna släpptes tidigare, då jag minns att Warner Bros. ursprungligen släppte Looney Tunes i odubbad form för att i ett senare skede satsa på dubbning. På bio var ju exempelvis Looney Tunes i textad originalversion, såsom bl.a. Snurre Sprätt och hans vilda gäng.
De heter Pelle Pigg i farten och Daffys helfestliga upptåg.

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  6 augusti 2026 kl. 07:05:53De heter Pelle Pigg i farten och Daffys helfestliga upptåg.
Pelle Pigg i farten verkar ha släppts 1985 och Daffys helfestliga upptåg verkar ha släppts 1986, så det var nog några år innan Warner började med dubbning - jag tror inte att Looney Tunes började dubbas förrän 1990.