Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

Hyr-vhs

Startat av TonyTonka, 30 juli 2026 kl. 17:02:21

Föregående ämne - Nästa ämne

Benkt och 2 gäster tittar på detta ämne.

Göran

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 augusti 2026 kl. 01:06:40Själv har jag mest svårt att se vitsen med renodlade godisbutiker. Brukar inte de flesta i dagens läge köpa godis i vanliga livsmedelsbutiker...? De har ju nuförtiden så generösa öppettider, och oftast billigare priser än rena godisbutiker.

Visst kanske det finns en del som vill ha specifikt godis som inte så många vanliga butiker har, men de flesta lär väl vara nöjda med utbudet i större livsmedelsbutiker.

På samma sätt fanns det när jag var barn väldigt gott om kiosker, men nu när vanliga affärer har så generösa öppettider har många kiosker försvunnit - det finns helt enkelt inte samma behov av kiosker när man lika gärna kan handla i livsmedelsbutiker, då kiosker på "min tid" ofta användes för att få tag i det mest nödvändiga när affärerna hade stängt.
Det beror ju på var man bor också, inne i de större städerna finns det väl många kiosker. I Stockholm till exempel kan man väl inte gå runt ett hörn utan att se en 7Eleven.

Anders M Olsson

Citat från: Göran skrivet  1 augusti 2026 kl. 01:09:04Det beror ju på var man bor också, inne i de större städerna finns det väl många kiosker. I Stockholm till exempel kan man väl inte gå runt ett hörn utan att se en 7Eleven.
Pratar vi om samma sak här? 7-Elevens små butiker kallar inte jag för "kiosker". En kiosk är för mig en liten bod där personalen står där inne och säljer genom en lucka till kunderna som står utanför. Sådana ser man inte så ofta numera, men förr var de väldigt vanliga.

Göran

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 augusti 2026 kl. 07:45:02Pratar vi om samma sak här? 7-Elevens små butiker kallar inte jag för "kiosker". En kiosk är för mig en liten bod där personalen står där inne och säljer genom en lucka till kunderna som står utanför. Sådana ser man inte så ofta numera, men förr var de väldigt vanliga.
I sådana fall finns det nog inte många kvar. Osäker på vilken typ av kiosk Daniel menade.

Monsieur Hulot

Grävde i tidningsarkivet på stadsbiblioteket igår och fick reda på en rad olika saker som kan vara intressant. :) Nämligen vilka som var de första SVT-serier som gavs ut på hyrvideo!

Under längre tid hade barn och ungdomar önskat att SVT skulle reprisera en serie vid namn Kråkguldet (1969), som i början på 1980-talet hade varit frånvarande i rutan sedan våren 1976. De tjatade på att de ville se serien igen, men fick nej av SVT på grund av rättigheter.

September 1982 meddelade SVT att de själva skulle ge ut ett flertal av sina serier på hyrvideo! Bland dem var just Kråkguldet, som i september samma år gavs ut på VHS i sällskap med bland annat Pojken med guldbyxorna (1975) och Katitzi (1979).

I december samma år gav de också ut Markurells i Wadköping (1968) och en best of-version av Fem myror är fler än fyra elefanter (1973-1977) på två kassetter. Den sistnämnda serien lyxade de extra till med genom att inte bara ge ut den VHS, utan också Betamax och Video2000.

(Redan på 1980-talet hade SVT uppenbarligen inte råd till att visa sina egna serier :( )

Tintin

Citat från: Göran skrivet  1 augusti 2026 kl. 08:15:15I sådana fall finns det nog inte många kvar. Osäker på vilken typ av kiosk Daniel menade.
Nej, det stämmer. I TV-dokumentären nedan syns en kiosk.

Vid 1.54

https://www.youtube.com/watch?v=ZOub1Xk1B98

Vissa kiosker kunde även ha videouthyrning. Inte lika stort sortiment som videobutikerna hade (ofta ett ställ eller en snurra utanför) men eftersom VHS:er gallrades ut (för att få plats med nytt) kunde de ofta ha en del udda titlar.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 augusti 2026 kl. 07:45:02Pratar vi om samma sak här? 7-Elevens små butiker kallar inte jag för "kiosker". En kiosk är för mig en liten bod där personalen står där inne och säljer genom en lucka till kunderna som står utanför. Sådana ser man inte så ofta numera, men förr var de väldigt vanliga.
Precis, den gamla goda sortens kiosker med en lucka man beställer via verkar nästan helt ha försvunnit idag.

På 1980-talet fanns det nog minst ett dussintal kiosker i Skellefteå med omnejd - nu finns mig veterligen bara en kvar, och den har precis lagts ut till försäljning (med reservation för att det kan finnas fler kiosker jag har missat - Skellefteå kommun är till ytan en väldigt stor kommun).

Nuförtiden är det väl livsmedelsbutiker och olika slags minilivs som tagit kioskernas plats, även om vissa av dessa ibland kan kallas för kiosk.

7-Eleven skulle jag heller inte kalla för kiosker, men vissa väldigt små butiker man går in i kan nog med visst fog kallas för kiosker, om utbudet inte är nämnvärt större än den gamla sortens kiosker (exempelvis vissa Pressbyrån).

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 03:09:54Precis, den gamla goda sortens kiosker med en lucka man beställer via verkar nästan helt ha försvunnit idag.

På 1980-talet fanns det nog minst ett dussintal kiosker i Skellefteå med omnejd - nu finns mig veterligen bara en kvar, och den har precis lagts ut till försäljning (med reservation för att det kan finnas fler kiosker jag har missat - Skellefteå kommun är till ytan en väldigt stor kommun).
När jag var barn fanns det flera kiosker inom gångavstånd från där jag bodde i Malmö. De var ofta kombinationskiosker med två luckor där man kunde köpa korv i den ena luckan och tidningar/godis/tobak i den andra. Hamburgare fanns inte på den tiden, eller rättare sagt, hamburgare fanns, men såldes inte i korvkioskerna.

Under högtrafik brukade kioskerna skötas av två personer som betjänade var sin lucka. Men när det blev lugnare behövdes bara en person som kunde sköta båda avdelningarna.

Numera finns flera av kioskerna kvar, men är ombyggda till små snabbmatsrestauranger där man går in och beställer. Tidnings- och godisdelen är borta, och där har man istället gjort plats inomhus för kunderna, även sittplatser för dem som vill sitta där och äta.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet Igår kl. 17:06:51När jag var barn fanns det flera kiosker inom gångavstånd från där jag bodde i Malmö. De var ofta kombinationskiosker med två luckor där man kunde köpa korv i den ena luckan och tidningar/godis/tobak i den andra. Hamburgare fanns inte på den tiden, eller rättare sagt, hamburgare fanns, men såldes inte i korvkioskerna.

Under högtrafik brukade kioskerna skötas av två personer som betjänade var sin lucka. Men när det blev lugnare behövdes bara en person som kunde sköta båda avdelningarna.

Numera finns flera av kioskerna kvar, men är ombyggda till små snabbmatsrestauranger där man går in och beställer. Tidnings- och godisdelen är borta, och där har man istället gjort plats inomhus för kunderna, även sittplatser för dem som vill sitta där och äta.
Intressant. Den enda kvarvarande kiosken i Skellefteå fanns även när jag var barn (på 1980-talet), och sitter ihop med Big Smajl (tidigare Frasses) på torget - så att resten av byggnaden går åt till Big Smajl där man går in och äter/beställer; medan kioskdelen är kvar med gammal hederlig lucka.

(I just Skellefteå blev det tydligen någon oenighet mellan franchise-tagarna och den centrala kedjan, så att de gick ur kedjan Frasses och istället startade Big Smajl; som är väldigt snarlik Frasses. Senare startade även Frasses en ny restaurang i Skellefteå, så att det under några år fanns både Big Smajl och Frasses, men numera är den nedlagd och en italiensk restaurang finns på dess plats.)

De andra kiosker som fanns häromkring på 1980-talet har helt försvunnit, och är i de flesta fall rivna. På den tiden fanns en kiosk bara några hundra meter från min bostad, men den är nu riven och ersatt med en gräsplätt där de har nyplanterat ett träd. Det dröjde dock lång tid, och under decennier fanns fortfarande asfalten kvar där kiosken tidigare låg; så att det såg ut som en liten parkeringsficka som inte ledde någonstans.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 03:02:02Intressant. Den enda kvarvarande kiosken i Skellefteå fanns även när jag var barn (på 1980-talet), och sitter ihop med Big Smajl (tidigare Frasses) på torget - så att resten av byggnaden går åt till Big Smajl där man går in och äter/beställer; medan kioskdelen är kvar med gammal hederlig lucka.

(I just Skellefteå blev det tydligen någon oenighet mellan franchise-tagarna och den centrala kedjan, så att de gick ur kedjan Frasses och istället startade Big Smajl; som är väldigt snarlik Frasses. Senare startade även Frasses en ny restaurang i Skellefteå, så att det under några år fanns både Big Smajl och Frasses, men numera är den nedlagd och en italiensk restaurang finns på dess plats.)

De andra kiosker som fanns häromkring på 1980-talet har helt försvunnit, och är i de flesta fall rivna. På den tiden fanns en kiosk bara några hundra meter från min bostad, men den är nu riven och ersatt med en gräsplätt där de har nyplanterat ett träd. Det dröjde dock lång tid, och under decennier fanns fortfarande asfalten kvar där kiosken tidigare låg; så att det såg ut som en liten parkeringsficka som inte ledde någonstans.
Undrar om affärerna går bra i den kiosken?
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games