Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Hur skulle ni ha gjort det?

Startat av Skokaka, 17 mars 2023 kl. 23:11:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet Igår kl. 20:03:31S

Taran och Den Magiska Kitteln (1985);

I 1985-års originaldubbning hade jag låtit Taran och Eilonwy ha tonårsröster samt låtit Sven-Erik Vikström dubba Gurgi.

I 1998-års nydubbning hade jag låtit Olof Thunberg och John Harryson reprisera sina roller som Dallben och Kung Eiddileg.
rätta mig om jag har fel men vist låter dom som tånåringsr på engelska ?

mer än dom låter som barn ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet Igår kl. 20:03:31Pinocchio (1940);

I 1995-års nydubbning hade jag låtit Stephan Karlsén dubba Kusken Barker.
stör mig på detta med

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet Igår kl. 20:03:31Dumbo (1941);

I 1996-års andra omdubbning hade jag behållit Doreen Dennings översättning (med viss bearbetning) och sångtexter samt låtit Hans Lindgren, John Harryson, Charlie Elvegård och Gunnar Ernblad reprisera sina roller från 1972-års dubbning
finns verkligen ingen vettig andning att inte göra det :-\

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet Igår kl. 20:47:56rätta mig om jag har fel men vist låter dom som tånåringsr på engelska ?

mer än dom låter som barn ?
Ja, de låter mer som barn i originaldubbningen, i engelska versionen låter de mer åt tonårshållet, iallafall nära där, tycker de låter alldeles för unga i originaldubbningen.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet Igår kl. 20:03:31Dumbo (1941);
 plus gett andra röster till de flesta roller, t.ex. Hans Josefsson som Cirkusdirektören, Towa Carsson, Irene Bejstam, Gunilla Orvelius och Jasmine Wigartz som Elefanterna.
mycket bättre val

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet Igår kl. 20:03:31Janne Långben The Movie (2000);

Jag hade låtit Steve Kratz dubba Långben.
hade nog låtit mycket mer likt Bill farmer i orginalet

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet Igår kl. 20:03:31Kogänget (2004);

Jag hade haft Jan Mybrand som Weasley och Fredrik Hiller som Patrick.
bägge val känns ganska självklara för mig med

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet Igår kl. 20:03:31S
Musse, Kalle och Långben De Tre Musketörerna (2004);

Jag skulle låtit Stephan Karlsén fortsätta som Svartepetter alt. låta Jan Åström ta över rollen redan här.
det är svårt att överträffa  Stephan Karlsén i rollen

han var bäst

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet Igår kl. 20:03:31Röjar-Ralf Kraschar Internet (2018);

Jag hade låtit Lizette Pålsson dubba både Snövit och Askungen (som hon redan dubbar här), likaså Divina Sarkany som Mulan.
håller med

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet Igår kl. 20:03:31m Mulan.

Önskan (2023);

Jag hade låtit någon annan dubba Kung Magnifico, då Peter Jöback låter mer som en lite äldre ondskefull version av Aladdin, tycker även han låter yngre än Chris Pine.
skulle föreslå Fred Johanson personligen

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet Igår kl. 20:03:31Irene Lindh som Gramma Taller, Wiktoria Johansson som Motgiftspennan, Björn Bengtsson som Zeke aka dik-diken fast i tuban, Sandra Kassman som Bloats, Yamineth Dyall som musen som Anika Noni Rose spelar i original, samt Mikaela Tidermark Nelson reprisera sin roll som Fru-Fru.
känns väldigt självklart blev besviken när detta inte var fallet

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet Igår kl. 20:03:31Zootropolis 2 (2025);

Jag hade haft Fredrik Hiller som Winddancer, Irene Lindh som Gramma Taller, Wiktoria Johansson som Motgiftspennan, Björn Bengtsson som Zeke aka dik-diken fast i tuban, Sandra Kassman som Bloats, Yamineth Dyall som musen som Anika Noni Rose spelar i original, samt Mikaela Tidermark Nelson reprisera sin roll som Fru-Fru.
fattar inte rikigt hur dom som dubbade filmen tänkte som inte gjord detta ::)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet Igår kl. 20:03:31Det Var En Gång En Filmstudio (2023);

Jag hade haft Lizette Pålsson som Snövit, Kelly Tainton som Prinsen, Thomas Oredsson som Hattmakaren, Olof Wretling som Nalle Puh och Kaa, Benke Skogholt alt. Jan Åström som Ior, Myrra Malmberg som Ariel, Eva-Britt Strandberg som Ursula, Hans Josefsson som Gaston, Peter Jöback som Aladdin, Heléne Lundström som Pocahontas, Divina Sarkany som Mulan, Morgan Alling som Baymax samt Björn Bengtsson som Maui.
blev lite besviken på att dessa inte återkom heller  :'(

precis som du

dom flesta är ju aktiva forfrande

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet Igår kl. 20:03:31Farbror Joakim och Knattarna i Jakten På Den Försvunna Lampan (1990);

Jag hade personligen låtit Gunnar Ernblad reparera sin roll som Albert.

Kogänget (2004);

Jag skulle låtit Stephan Karlsén fortsätta som Svartepetter alt. låta Jan Åström ta över rollen redan här.

Nalle Puhs Film Nya Äventyr i Sjumilaskogen (2011);

Jag hade haft Olof Wretling som Nalle Puh, sen låtit honom fortsätta dubba karaktären framåt.

Röjar-Ralf Kraschar Internet (2018);

Jag hade låtit Lizette Pålsson dubba både Snövit och Askungen (som hon redan dubbar här), likaså Divina Sarkany som Mulan.

Det Var En Gång En Filmstudio (2023);

Jag hade haft Lizette Pålsson som Snövit, Kelly Tainton som Prinsen, Thomas Oredsson som Hattmakaren, Olof Wretling som Nalle Puh och Kaa, Benke Skogholt alt. Jan Åström som Ior, Myrra Malmberg som Ariel, Eva-Britt Strandberg som Ursula, Hans Josefsson som Gaston, Peter Jöback som Aladdin, Heléne Lundström som Pocahontas, Divina Sarkany som Mulan, Morgan Alling som Baymax samt Björn Bengtsson som Maui.

Zootropolis 2 (2025);

Jag hade haft Fredrik Hiller som Winddancer, Irene Lindh som Gramma Taller, Wiktoria Johansson som Motgiftspennan, Björn Bengtsson som Zeke aka dik-diken fast i tuban, Sandra Kassman som Bloats, Yamineth Dyall som musen som Anika Noni Rose spelar i original, samt Mikaela Tidermark Nelson reprisera sin roll som Fru-Fru.
jag fattar inte alls hur dom tänkte med dessa val ??? ??? , had helt klart föredragit disneyfantastens val här :)

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet Igår kl. 20:03:31Snövit och De Sju Dvärgarna (1937);

I 1982-års nydubbning hade jag låtit Charlie Elvegård dubba Blyger, inget större fel på Mille Schmidt, men tycker Charlie är snäppet vassare.

Pinocchio (1940);

I 1995-års nydubbning hade jag låtit Stephan Karlsén dubba Kusken Barker.

Dumbo (1941);

I 1996-års andra omdubbning hade jag behållit Doreen Dennings översättning (med viss bearbetning) och sångtexter samt låtit Hans Lindgren, John Harryson, Charlie Elvegård och Gunnar Ernblad reprisera sina roller från 1972-års dubbning, plus gett andra röster till de flesta roller, t.ex. Hans Josefsson som Cirkusdirektören, Towa Carsson, Irene Bejstam, Gunilla Orvelius och Jasmine Wigartz som Elefanterna.

Bambi (1942);

I 1986-års nydubbning hade jag låtit Linus Wahlgren och Cecilia Schiöld-Olin dubba alla barn-karaktärer.

Alice i Underlandet (1951);

I 1998-års nydubbning hade jag låtit Dinah behålla din engelska uttagning.

Peter Pan (1953);

I 1992-års nydubbning hade jag översatt till "Fru Darling trodde att Peter Pan var en barnens sagovän".

Pongo och De 101 Dalmatinerna (1961);

I 1961-års originaldubbning hade jag haft Hjördis Pettersson som Cruella De Vil, Tor Isedal som Hjalle (den tjocke), Lars Lennartsson som Scottie, Alice Babs alt. Gaby Stenberg som Anita, samt låtit andra barnskådespelare med mer inlevelse och mindre överspel dubba valparna.

I 1995-års nydubbning hade jag behållit att den smale heter Jeppe och att den tjocke heter Hjalle, samt haft Hans Gustafsson som Jeppe (den smale), Johan Halldén som Tuff och antingen Johanna Ljungberg, Anna Nylén eller Ida Nolemo som Mulle.

Aristocats (1970);

Jag hade låtit en kvinna dubba Frou-Frou.

Filmen om Nalle Puh (1977);

I kortfilmernas originaldubbningar hade jag låtit Jörgen Lantz dubba Nasse redan då, likaså John Harryson som Ior, Charlie Elvegård var dock aktiv först 1968 vilket är två år efter första kortfilmen, men jag kommer personligen alltid att utgå ifrån honom när jag tänker på Kanin, Charlie var dock 23 när första kortfilmen släpptes, så helt omöjligt är det inte.

I 1991-års dubbning hade jag låtit Anders Pontén dubba Nalle Puh (alternativt låta Guy De La Berg ha rollen redan 1966 och sedan fortsätta framåt), antingen Steve Kratz eller Thomas Hellberg som Tiger, Christel Körner som Kängu, samt låtit Sorken säga "jag är inte i boken".

Taran och Den Magiska Kitteln (1985);

I 1985-års originaldubbning hade jag låtit Taran och Eilonwy ha tonårsröster samt låtit Sven-Erik Vikström dubba Gurgi.

I 1998-års nydubbning hade jag låtit Olof Thunberg och John Harryson reprisera sina roller som Dallben och Kung Eiddileg.

Farbror Joakim och Knattarna i Jakten På Den Försvunna Lampan (1990);

Jag hade personligen låtit Gunnar Ernblad reparera sin roll som Albert.

Jafars Återkomst (1994);

Jag hade låtit Andreas Nilsson dubba Abis Mal redan här.

Janne Långben The Movie (2000);

Jag hade låtit Steve Kratz dubba Långben.

Nalle Puh och Jakten På Christoffer Robin (1997);

Liksom ovannämnda som Puh och Tiger, så hade jag låtit Gunnar Uddén dubba Uggla här (samt redan 1993).

Skönheten och Odjuret 2 Den Förtrollade Julen (1997);

Jag hade låtit Tommy Körberg reprisera sin roll som Odjuret, likaså i Belles Magiska Värld.

Lejonkungen 2 Simbas Skatt (1998);

Jag hade låtit Johan Schinkler reprisera sin roll som Mufasa.

Musse Pigg och Hans Vänner Firar Jul (1999);

Jag hade låtit Lizette Pålsson dubba Mimmi redan här, likaså hade jag haft Johan Hedenberg som Mortimer.

Djungelboken 2 (2003);

Jag hade personligen låtit Allan Svensson dubba Baloo.

Kogänget (2004);

Förtrollad (2007);

Jag hade haft Annika Herlitz som Nancy Tremaine.

Nalle Puhs Film Nya Äventyr i Sjumilaskogen (2011);

Jag hade haft Olof Wretling som Nalle Puh, sen låtit honom fortsätta dubba karaktären framåt.

Röjar-Ralf Kraschar Internet (2018);

Önskan (2023);

Jag hade låtit någon annan dubba Kung Magnifico, då Peter Jöback låter mer som en lite äldre ondskefull version av Aladdin, tycker även han låter yngre än Chris Pine.

Det Var En Gång En Filmstudio (2023);

Zootropolis 2 (2025);

Uppdaterade med en film jag kom på att jag glömde skriva igår.