Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Karl-Alfred (Select Video)

Startat av TonyTonka, 4 augusti 2026 kl. 00:57:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Jag köpte nyligen en av Select Videos vhs-filmer med Karl-Alfred med syftet att identifiera rösterna till röstlistor-tråden. Eftersom att KM Studio (eller iaf Monica Forsberg) bör ligga bakom dubbningen trodde jag att det skulle bli en barnlek, men den enda jag riktigt säkert lyckades pricka in var Monica Forsberg som en sköldpadda. Sedan tycker jag att Frasse låter som Ingemar Carlehed, men jag vet inte.

Tanken var att jag skulle lägga upp skiten på archive.org så att ni skulle kunna hjälpa till, men naturligtvis råkade jag klanta till det med min nya digitaliseringsutrustning och spela in ljudet flera gånger i samma klipp vilket ledde till ett eko. Jag började då om från början, bara för att 16 minuter in i inspelningen inse att ljudet fortfarande spelades in dubbelt, om en 'bara' två gånger. Därför fixade jag inställningen och digitaliserade tillräckligt mycket för att kunna göra röstprover. Frasse medverkar dock bara i början av kassetten, så där tvingades jag använda den ekande dubbelinspelningen. Jag hade ingen lust att försöka igen eftersom att jag verkligen inte gillar dubbningen på kassetten.

För övrigt är det inte bara Karl-Alfred, utan också Tjalle Tvärvigg och någon serie som heter McCool, plus en helkonstig serie med en kattkvinna som verkar vara kär i någon form av brottslig mus (?)

Jag har bifogat röstprover, av någon anledning verkar dock inte röstprovet på karaktärerna i Tjalle Tvärvigg fungera av någon anledning, men det är typ samma röster som i Karl-Alfred-segmenten i alla fall. ^^
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Will Siv

Citat från: TonyTonka skrivet  4 augusti 2026 kl. 00:57:20Jag köpte nyligen en av Select Videos vhs-filmer med Karl-Alfred med syftet att identifiera rösterna till röstlistor-tråden. Eftersom att KM Studio (eller iaf Monica Forsberg) bör ligga bakom dubbningen trodde jag att det skulle bli en barnlek, men den enda jag riktigt säkert lyckades pricka in var Monica Forsberg som en sköldpadda. Sedan tycker jag att Frasse låter som Ingemar Carlehed, men jag vet inte.

Tanken var att jag skulle lägga upp skiten på archive.org så att ni skulle kunna hjälpa till, men naturligtvis råkade jag klanta till det med min nya digitaliseringsutrustning och spela in ljudet flera gånger i samma klipp vilket ledde till ett eko. Jag började då om från början, bara för att 16 minuter in i inspelningen inse att ljudet fortfarande spelades in dubbelt, om en 'bara' två gånger. Därför fixade jag inställningen och digitaliserade tillräckligt mycket för att kunna göra röstprover. Frasse medverkar dock bara i början av kassetten, så där tvingades jag använda den ekande dubbelinspelningen. Jag hade ingen lust att försöka igen eftersom att jag verkligen inte gillar dubbningen på kassetten.

För övrigt är det inte bara Karl-Alfred, utan också Tjalle Tvärvigg och någon serie som heter McCool, plus en helkonstig serie med en kattkvinna som verkar vara kär i någon form av brottslig mus (?)

Jag har bifogat röstprover, av någon anledning verkar dock inte röstprovet på karaktärerna i Tjalle Tvärvigg fungera av någon anledning, men det är typ samma röster som i Karl-Alfred-segmenten i alla fall. ^^
Det är helt klart Sten Carlberg som är Karl Alfred.
- what.

TonyTonka

Citat från: Will Siv skrivet  4 augusti 2026 kl. 01:00:24Det är helt klart Sten Carlberg som är Karl Alfred.
Jag har också hört att det ska vara han, tror det var @Erika som skrivit det någon gång.

TonyTonka

Nu har jag lagt till ljudklippet som jag fick error på förut. :)

TonyTonka

Ingen som känner igen någon av rösterna?  :-\

Will Siv

Citat från: TonyTonka skrivet  4 augusti 2026 kl. 23:57:40Ingen som känner igen någon av rösterna?  :-\
Är det möjligtvis Monica som är Olivia  ???

Bluto låter lite som Svarte Petter här, kan kanske vara Hans Gustafsson, eller Jan Koldenius, eller Anders Lönbro

Den andra rösten i "Snuffy Smith" klippet låter lite som Ingemar Carlehed

- what.

TonyTonka

Citat från: Will Siv skrivet  5 augusti 2026 kl. 00:09:02Är det möjligtvis Monica som är Olivia  ???

Bluto låter lite som Svarte Petter här, kan kanske vara Hans Gustafsson, eller Jan Koldenius, eller Anders Lönbro

Den andra rösten i "Snuffy Smith" klippet låter lite som Ingemar Carlehed
Det kanske är Monica som Olivia, men då med väldigt förställd röst. Är inte alls säker på Bluto, kanske @Erika kan identifiera någon av rösterna? Hon brukar vara bra på äldre KM-dubbningar

Erika

Citat från: TonyTonka skrivet  5 augusti 2026 kl. 12:15:54Det kanske är Monica som Olivia, men då med väldigt förställd röst. Är inte alls säker på Bluto, kanske @Erika kan identifiera någon av rösterna? Hon brukar vara bra på äldre KM-dubbningar
Nja, Oscar Isaksson är nog strået vassare än mig. :)

Både Olivia och Bluto låter väldigt bekanta, och är även säker på har hört dem (utöver dubbnngar) i musiksagor.

Du har hört rätt, det är Ingemar Carlehed som Frasse och visst är det Sten Carlberg som Karl-Alfred.

Kvinnliga rösten i Snuffy Smith-klippet låter bekant, men de andra två i samma klipp låter som Ingemar och Sten.

TonyTonka

Citat från: Erika skrivet  5 augusti 2026 kl. 19:25:23Nja, Oscar Isaksson är nog strået vassare än mig. :)

Både Olivia och Bluto låter väldigt bekanta, och är även säker på har hört dem (utöver dubbnngar) i musiksagor.

Du har hört rätt, det är Ingemar Carlehed som Frasse och visst är det Sten Carlberg som Karl-Alfred.

Kvinnliga rösten i Snuffy Smith-klippet låter bekant, men de andra två i samma klipp låter som Ingemar och Sten.
Det har du rätt i, @Oscar Isaksson är nog strået vassare.

Jag tror i alla fall att Olivia och kvinnan i Snuffy Smith-klippet är samma person, men jag är långt ifrån säker.

Anders

Jag kan personligen inte höra några likheter mellan Olivia och Monica Forsberg. Jag tycker hon låter mer som Beatrice Järås, även om jag inte är 100 % säker.

Den enda jag känner igen är Sten Carlberg som Karl-Alfred, även om han har blivit identifierad redan. Jag känner igen honom från bland annat Drutten & Gena och Asterix - Gallernas hjälte.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet  5 augusti 2026 kl. 00:09:02Är det möjligtvis Monica som är Olivia  ???
Jag hör ingen nämnvärd likhet med Monica Forsberg.

Men jag håller med Erika att rösten låter väldigt bekant, fast jag inte kan placera in den...