Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Nils Eklund (1927-2026)

Startat av Beck, 7 augusti 2026 kl. 13:05:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Beck

Skådespelaren Nils Eklund har gått bort, han gjorde rösten till Sultanen i filmerna och TV-serien om Aladdin.

Övriga röster var Ugglan i 1986 års omdubbning av Bambi, Jock i 1989 års omdubbning av Lady och Lufsen, Rikard från Rickomberga i Pelle Svanslös (1981) samt Pelle Svanslös i Amerikatt (1985) och Fflewddur Fflam i 1985 års originaldubbning av Taran och den magiska kitteln.

https://www.svt.se/kultur/folkkare-skadespelaren-nils-eklund-dod

Nils Eklund blev 99 år.

Vila i frid...

Disneyfantasten

Det var trist, men han fick iallafall bli gammal.

Må han vila i frid...

Monsieur Hulot

Jag tyckte väldigt mycket om honom! Han var en trygghet på kvällarna när Skymningssagor visades på TV; Pettson och Findus, Hattjakten och Sagan om Egon är bara ett axplock av de sagor han läste in. Han hade en avslappnande berättarröst man helt enkelt inte tröttnade på.

Han var även med i tecknade filmer som Pelle Svanslös (1981), Resan till Melonia (1989) och Karlsson på taket (2002). Även Disney-filmer finns på listan; 1989 års omdubb av Lady och Lufsen (1955) och Mästerdetektiven Basil Mus (1986).

Vila i frid Nils! :'(

Lillefot

Väldigt tråkigt, Nils är en skådespelare vars röst har varit så stämningsfull och vänlig. Både när han har fått göra olika roller eller fått berätta sagor.

Å andra sidan kände jag på mig att hans dagar var räknade med hans höga ålder, och han fick ett mycket långt liv. Med det sagt, så har den dagen som Sultanen gjort tydlig för sin dotter Jasmine nu kommit. Vila i frid... :'(
Psykiska hälsan är sådär igen, så kommer troligen inte vara så aktiv ett tag.

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet  7 augusti 2026 kl. 13:35:04Å andra sidan kände jag på mig att hans dagar var räknade med hans höga ålder, och han fick ett mycket långt liv. Med det sagt, så har den dagen som Sultanen gjort tydlig för sin dotter Jasmine nu kommit. Vila i frid... :'(
Precis så tänkte jag också.

gstone

Citat från: Beck skrivet  7 augusti 2026 kl. 13:05:43Skådespelaren Nils Eklund har gått bort, han gjorde rösten till Sultanen i filmerna och TV-serien om Aladdin.

Övriga röster var Ugglan i 1986 års omdubbning av Bambi, Jock i 1989 års omdubbning av Lady och Lufsen, Rikard från Rickomberga i Pelle Svanslös (1981) samt Pelle Svanslös i Amerikatt (1985) och Fflewddur Fflam i 1985 års originaldubbning av Taran och den magiska kitteln.

Nils Eklund blev 99 år.

Vila i frid...
Han kan inte DÖ !
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Beck skrivet  7 augusti 2026 kl. 13:05:43Skådespelaren Nils Eklund har gått bort, han gjorde rösten till Sultanen i filmerna och TV-serien om Aladdin.

Övriga röster var Ugglan i 1986 års omdubbning av Bambi, Jock i 1989 års omdubbning av Lady och Lufsen, Rikard från Rickomberga i Pelle Svanslös (1981) samt Pelle Svanslös i Amerikatt (1985) och Fflewddur Fflam i 1985 års originaldubbning av Taran och den magiska kitteln.

Nils Eklund blev 99 år.

Vila i frid...
han får inte dö >:(

gstone

fast gunnar ernblad är också då, å vi har INGEN SULTAN NU !!

Aladdin är förarstöd :'( :'(

gstone

Aladdin är förarstöd :'( :'(

sultanen är borta :'(

MOA

Imponerande att bli så gammal, hädelse? Intressant. Roligt att dom nämnde Pettson även om det inte var en dubbning
R.I.P

gstone

han var en av Sveriges bästa dubbare

Erika

Tänkte faktiskt på Nils Eklund för ett par dagar sedan, hoppades på han skulle hinna fylla 100 år.

Tack för alla fina minnen. :'( 

Beck

Rösten till de tidiga "Pettson och Findus"-böckerna var ett av hans många uppdrag som inläsare.
Det gladde Nils Eklund när barn kände igen hans röst och frågade om det var han som var Pettson.
Hans röst kunde även höras i flera tecknade filmer och serier, till exempel som Sultanen i Agraba i "Aladdin"-filmerna från både 1992 och 1999.

Röstskådespeleriet fortsatte han med ända till 2019, då han var med i "Asterix. Den magiska drycken".

Skådespelaren Nils Eklund har gått bort – blev 99 år

Skokaka

Jag var orolig över detta, han var bra i sina roller. Vila i frid... :'(