Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 11 augusti 2026 kl. 22:20:03Vet någon om Rosa Mannen eller Anders Tittar känner till diskussionstråden SVT-rariteter eller Dubbningshemsidans forum?

Skulle vara jättekul om de blev tipsade om forumet :)
Jag tror inte det (i sånt fall borde de ha nämnt det). Rosa Mannen brukar dock svara på alla mail. Anders Tittar kan möjligen använt sidan/forumet för dubbcredits.

gstone

är det rasistiskt att ogilla dialekter i svenska dubbninger ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Monsieur Hulot

Citat från: gstone skrivet 12 augusti 2026 kl. 20:19:46är det rasistiskt att ogilla dialekter i svenska dubbninger ?
Nej. För mig det är helt okej att ogilla idén att ha flera olika dialekter i en dubbning. ;)

gstone

Har folk i Stocholm en särskild dialekt ?

MOA

Citat från: gstone skrivet Igår kl. 09:55:52Har folk i Stocholm en särskild dialekt ?
Stockholmska

Monsieur Hulot

Som lite längre svar till @gstone.

I Stockholm pratar man som bekant stockholmska, men utan att förolämpa någon tycker jag att de ibland tar bort bokstaven D när de pratar.

Exempelvis kan de säga "Ska'ru ha en korv?" istället för "Ska du ha en korv?". Fast de kanske tycker det är minst lika konstigt att vi göteborgare säger kôrv istället för korv. ;)

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 14:41:59Som lite längre svar till @gstone.

I Stockholm pratar man som bekant stockholmska, men utan att förolämpa någon tycker jag att de ibland tar bort bokstaven D när de pratar.

Exempelvis kan de säga "Ska'ru ha en korv?" istället för "Ska du ha en korv?". Fast de kanske tycker det är minst lika konstigt att vi göteborgare säger kôrv istället för korv. ;)
De va la sköj som dom säger i Göteborg, visst är det Monsieur?

gstone

Nu när Nils Eklund är död, vems,a spela sultanen på svenska I framtiden ?

gstone

Är pleakly trans eller gör han bara drag ?

Pleakly gör ju ofta kläd som en kvinna 🧍�♀️ 

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet Igår kl. 19:36:26Pleakly gör ju ofta kläd som en kvinna 🧍�♀️
Liksom Francis i Ett Småkryps Liv, alla tror att han automatiskt är en hona bara för att han är en nyckelpiga, men han är en hane.

Och om det inte hade funnits han-nyckelpigor hade det inte funnits några nyckelpigor alls.

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet Igår kl. 15:02:07De va la sköj som dom säger i Göteborg, visst är det Monsieur?
Ja, det är skôjigt! :D

Monsieur Hulot

Citat från: gstone skrivet Igår kl. 19:34:39Nu när Nils Eklund är död, vems,a spela sultanen på svenska I framtiden ?
Disney brukar alltid hitta någon ersättare till sina karaktärer, så nog går det att hitta en till sultanen också! ;)

Göran

Citat från: gstone skrivet Igår kl. 19:34:39Nu när Nils Eklund är död, vems,a spela sultanen på svenska I framtiden ?
Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 22:50:26Disney brukar alltid hitta någon ersättare till sina karaktärer, så nog går det att hitta en till sultanen också! ;)
Båda hans svenska röster är bortgångna ju.

Anders M Olsson

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 14:41:59I Stockholm pratar man som bekant stockholmska, men utan att förolämpa någon tycker jag att de ibland tar bort bokstaven D när de pratar.
Stockholmare har ofta svårt att skilja mellan bokstäverna "e" och "ä", något som jag fick tydligt demonstrerat för flera år sen när jag satte mig i en taxi och skulle åka till Veddestavägen.

Chauffören envisades med att han ville köra mig till "Väddästavegen", vilket han för sitt liv inte kunde hitta i sin kartbok. :)

Det var långt innan det fanns GPS i bilarna...