Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.

Lillefot

Citat från: Tintin skrivet 13 augusti 2026 kl. 12:51:49Hur gick det @Lillefot ?. Jag har Snövit och de sju dvärgarna sparad annars. Kan försöka ladda upp den under helgen.
Den fanns på hårddisken, varpå jag skickade ett PM till Josefine med en länk till den. Hon har dock inte svarat på det.
Psykiska hälsan är sådär igen, så kommer troligen inte vara så aktiv ett tag.

Ovanliga dubbningar

Citat från: Lillefot skrivet 13 augusti 2026 kl. 14:03:00Den fanns på hårddisken, varpå jag skickade ett PM till Josefine med en länk till den. Hon har dock inte svarat på det.
Tackar, jag laddar hem den nu. :)

Daniel Hofverberg

Som efterfrågats av flera olika personer, kommer här äntligen den australiensiska ungdomsserien Parallax från 2004; som under något decennium sändes flitigt på SVT men som inte har sänts eller släppts sedan 2019 - här med svenskt och engelskt tal samt svensk text för hörselskadade. :)
https://archive.org/details/parallax-svenskt-tal

Här finns alla 26 avsnitt av serien, men Archive verkar inte vara färdig med bearbetningen än; så än länge är avsnitten inte spelbara online.

Parallax verkar inte finnas på någon streamingtjänst i världen, och har heller mig veterligen aldrig släppts på DVD någonstans i världen. Det enda som tycks finnas att tillgå i världen är YouTube-videor uppladdade av någon privatperson med engelskt originaltal. Därför har jag för första gången även lagt med det engelskspråkiga originaltalet som alternativt ljudspår. Fördelen med det är att man då kan använda det ljudspåret tillsammans med textningen för hörselskadade för att se serien i textad originalversion, om man så föredrar.
(Det medför visserligen en viss anpassning för hörselskadade, med beskrivningar av viktiga ljud samt vem som säger vad när rollfigurer inte syns i bild - men det bör inte vara alltför irriterande även med fullgod hörsel och tillsammans med originalversionen)

Archives onlinespelare stödjer ju dock bara det första ljudspåret, så för att komma åt det engelska ljudet måste ni ladda hem filerna och spela upp dem lokalt.

Bild och ljud är orört från SVT Play, från den "gamla goda tiden" då SVT Play var begränsad till 720p men fortfarande inte hade någon kanallogga i bild. Då SVT Play på den tiden hade den gamla text-TV-baserade textningen, med texter i olika färger, har jag manuellt gått igenom och bearbetat textningen för att byta till modern praxis - så att ljudbeskrivningar som då visades i blå text istället nu visas inom hakparenteser, och så vidare.
(SVT Plays gamla standard använde ett egenpåhittat format - en utökad version av .SRT - som inte stöds av någon annan spelare, därav behovet att göra om texten för att bli användbar)

E

Daniel, har du planer på att kanske ladda upp svenska versionen av Dr Dolittle (1998) på Archive då den bara finns på VHS

Daniel Hofverberg

Citat från: E skrivet Igår kl. 11:06:43Daniel, har du planer på att kanske ladda upp svenska versionen av Dr Dolittle (1998) på Archive då den bara finns på VHS
Jag är faktiskt inte helt säker på om jag har Dr Dolittle här hemma, eller om jag bara hyrde den på VHS när det begav sig...

Ska kolla upp saken, och har jag den ska jag självklart digitalisera den och lägga upp. :)

E

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 14:12:16Jag är faktiskt inte helt säker på om jag har Dr Dolittle här hemma, eller om jag bara hyrde den på VHS när det begav sig...

Ska kolla upp saken, och har jag den ska jag självklart digitalisera den och lägga upp. :)
Det låter bra :)

Nilsson

Jag och mina monster finns den bevarad från SVT förutom de få avsnitt som släpptes på dvd som är långt ifrån hela serien. Repris verkar inte vara på tal om fortfarande

MOA

Citat från: Nilsson skrivet Igår kl. 20:37:37Jag och mina monster finns den bevarad från SVT förutom de få avsnitt som släpptes på dvd som är långt ifrån hela serien. Repris verkar inte vara på tal om fortfarande
Sändes senast på SVT 2015 så det är definitivt en ovanlig dubbning. Vore roligt att se programmet igen, inte gjort sedan 2012. Inne på rätt ämne nu

Nilsson

Citat från: MOA skrivet Igår kl. 21:02:22Sändes senast på SVT 2015 så det är definitivt en ovanlig dubbning. Vore roligt att se programmet igen, inte gjort sedan 2012. Rätt ämne för programmet
Ja det är 26 avsnitt  , som du nog redan känner till Per Andersson är med bland annat - som Stig.

Såg nog den senast 2014 ändå tror jag på play men det är klart man glömmer bort eller att intresse försvinner för att sedan bli påmind igen och sakna 

MOA

Citat från: Nilsson skrivet Igår kl. 21:23:22Ja det är 26 avsnitt  , som du nog redan känner till Per Andersson är med bland annat - som Stig.

Såg nog den senast 2014 ändå tror jag på play men det är klart man glömmer bort eller att intresse försvinner för att sedan bli påmind igen och sakna
Visste jag inte alls, måste vara en av hans få dubbningar om inte den enda. Så sant Nilsson