Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Kalle Anka och hans vänner önskar god jul

Startat av Mysan, 7 december 2007 kl. 15:04:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet  3 oktober 2017 kl. 08:02:17
Om det blir Superhjältarna så väljer de nog att visa ett klipp från första filmen.

När Bilar 2 och Bilar 3 skulle komma visade dem på Kalle Anka klipp från första filmen och när Toy Story 3 skulle komma blev det ett klipp från Toy Story 2.  :)

Tillsammans med Superhjältarna tror jag också att Coco kommer att visas.

Och nästa år blir det säkert Toy Story 3 (för kommande filmen Toy Story 4), samt Röjar Ralf 2.

Och året efter skulle jag gissa att Frost 2 blir en av de som visas.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet  3 oktober 2017 kl. 00:54:54
Har Superhjältarna 2 ens något de KAN visa ännu? Är de inte lite väl tidigt i deras produktion att visa något den här julen redan?
Jag tror inte heller att det kommer att finnas något färdiganimerat material till den här julen, ett halvår innan den amerikanska premiären. Möjligen att det kan finnas någon teaser tillgänglig, och vid ett tillfälle (Frost) har ju Disney visat en teasertrailer som inslag i Kalle Anka och hans vänner önskar god jul.

Men precis som Alexander tror jag också att Disney, om de nu bestämmer sig för att puffa Superhjältarna 2, i så fall kommer att visa inslag ur den första filmen.

TrondM

De viste også en teasetrailer for Big Hero 6, der de hadde redigert bort plakatene med "From the creators of ...", "Disney presents" og "Big Hero 6 logo".

Jeg tror også at Incredibles blir den andre filmen (sammen med Coco) det vises klipp av i år. Det eneste andre alternativet jeg kan tenke meg er Cars 3, siden den kommer ut på DVD/Blu-ray til jul, men siden de brukte Cars i fjor, tror jeg ikke det er veldig sannsynlig.

TrondM

Siden det snart er jul, har jeg klippet sammen en litt utvidet versjon av programmet.

https://drive.google.com/file/d/1ssZAoiw-PAk8t7vwfHB-iT11JThh0SoI/view

Jeg har tatt utgangspunkt i originalversjonen og lagt til et par kortfilmer og overraskelser. Intro og end credits er også byttet ut med nyere versjoner.

Hele videoen er på engelsk. Jeg rekker nok ikke å få på plass norsk eller svensk dubb før jul.

TrondM

Jeg har klippet sammen en HD versjon til i dag. Denne gangen har jeg gjenskapt versjonen NRK sendte i 1986. End Credits sier ©MCMLXX, så jeg antar at det eneste som skiller denne versjonen fra det amerikanske programmet fra 1970, er årets "surprise gift" (Aristocats i 1970, The Great Mouse Detective i denne versjonen)

https://drive.google.com/open?id=0B1VlH492frJrbjJLcHVxdEZCMzg

Det er engelske stemmer i hele programmet.

For de som er interessert, har jeg også laget en video som sammenligner opptaket fra 1986 med min versjon.

https://drive.google.com/open?id=1vUTK8XnYMFhHWpdiiFYpawMi6xOC65yF

Google Drive komprimerer videoene litt ekstra for preview-funksjonen, men det er mulig å laste ned videoene.

TrondM

Er det noen som kan gjette hvilken sammenheng det er mellom dette bildet og From All of Us to All of You? Hvorfor gjør dette meg så optimistisk før julen?

TrondM

Anders M Olsson

Kan det ha att göra med att DR har gått över till att sända i full HD 1080i ?

TrondM

Jeg tror endringen skjedde samtidig, men se på kanallogoen. Den er nå helt utenfor 4:3-bildet. Så jeg har et stort håp om at jeg skal kunne ta opp den danske versjonen av From All of Us to All of You uten kanallogo i bildet.

Dette er viktig, fordi den danske versjonen inneholder alle de originale julkortene som er klippet ut av det svenske programmet (altså Peter Pan, Bambi, Pinocchio og Snow White), og introduksjonen til årets "surprise gift", som ikke har vært med i det svenske programmet siden 2010.

Hvis SVT bare kunne sende julkortet til Lady and the Tramp uten teksting et år, så hadde det vært perfekt :)

Daniel Hofverberg

Trevligt! Mycket riktigt verkar DR ha bytt till en mindre kanallogga nu, som numera ryms helt och hållet i det svarta fältet vid 4:3-program. Mycket positivt, då det ju innebär att man enkelt bör kunna beskära bilden till 4:3 och få en helt ren bild utan kanallogga.

Som parentes har kabel-TV-leverantören Sappa (som jag har) för någon månad sedan äntligen börjat sända NRK och DR i HD, efter att fram tills nu sänt alla norska och danska kanaler i SD-upplösning (720x576). :)

Anders M Olsson

Jag kan konstatera att även Barnkanalen på SVT nu sänds i en HD-version. Som jag förstår det har den funnits ett tag hos Canal Digital, men jag tror inte att ComHem har haft den i sitt utbud i mer än ett par veckor, när de senast lade om kanalerna.

Det uppskattas av oss som gärna vill spela in Disneydags och söndagens morgonprogram från Disney (för närvarande Sofia den första). Dessa finns ju som bekant inte att se på SVT Play.

Daniel Hofverberg

Barnkanalen/SVT 24 har funnits i HD hos Sappa sedan fjolårets kanalomläggning (runt oktober ifjol), och det är onekligen mycket välkommet.

I samband med årets kanalomläggning bytte Sappa också till att sända Kanal 11 i HD, som fram tills nu varit i SD-upplösning.

Anders M Olsson

Märkte ni att Bengt Feldreich presenterade årets överraskningsinslag utan att nämna deras titlar?

"Nu har vi kommit till årets överraskningar" (Coco)
"Och här är vår andra överraskning" (Olofs frostiga äventyr)

Kanske Bengt nu har blivit för gammal (92) för att orka komma till studion och läsa in replikerna varje år? Generella presentationer som inte nämner någon speciell film kan ju återanvändas år från år...

Disneyfantasten

Precis som jag trodde så var Coco en av de två som visades  :) .

Men jag är däremot förbryllad över att de visade Olofs Frostiga Äventyr (då den jättenyligen visades på TV och dessutom bara är en TV-film och en 25-minuters kortfilm) istället för Superhjältarna (inför den kommande filmen Superhjältarna 2, trots allt visade de förra året ett klipp från Bilar för den kommande filmen Bilar 3), då den jättenyligen visades på TV och dessutom bara är en TV-film och en 25-minuters kortfilm.

Men tills nästa år gissar jag att det blir Röjar-Ralf 2 och en av Toy Story filmerna (för den kommande filmen Toy Story 4) och tills 2019 gissar jag att Frost 2 blir en av dem.

Ledsen om jag är tjatig, men jag tycker att det kan vara värt att nämna detta ifall andra inte har läst tidigare inlägg...  :)

Jabberjaw

Är det bara jag som uppfattade detta eller har dom speedat upp den sönderklippta versionen av Donald Duck Clown Of The Jungle i årets (2017) Kalle Anka och hans vänner önskar god jul?  ???