Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Hur skulle din dubbning se ut?

Startat av clash, 21 januari 2006 kl. 01:37:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alexander

Citat från: Samlaren skrivet  6 december 2017 kl. 20:45:29
Hm Pokemon kunde ju dubbas delvis om

Huvudkaraktärerna

Ash: Samma röst som nu
Misty: Vet inte vem, men inte orginalrösten
Brock: Samma som orginal (s1)
Dawn: Amy Diamond
Serena: Samma som Orginal
Mew: Samma som Indego League
Jessie: Samma som Indego League
James: Samma som Indego League
Team Rocket chef: Vet inte vem?
Clemout: Samma som från X.Y,Z

sedan kommer jag inte ihåg de andra karaktärerna så mycket mer.

Har Mew haft repliker?  ??? Eller var det Mewtwo du menade?

Hursomhelst de namnen du söker som gjorde rösterna i första säsongen är:  :D
Ash: Dick Eriksson  (gör rösten än idag)
Misty: Anna Book (gjorde rösten först och sen fick göra rollen tillsammans med andra skådespelare som Maria Rydberg, Annica Smedius och Pernilla Wahlgren under säsong 1,2, 3 och 4)
Brock: Mattias Knave (har gjort rösten när Brock är med, men gjordes i säsong 15 av Joachim Bergström  i tillbackablickar).
Jessie: Annelie Berg (gör rösten än idag, men Mia Hansson gjorde rollen i säsong 3 och 4)
James: Andreas Nilsson  (gör rösten än idag)
Meowth: Linus Wahlgren  (gjorde rösten fram till slutet av säsong 10, men Meowths röst i säsong 3 och 4 gjordes av Hasse Johnsson och Niclas Wahlgren)
Team Rockets chef Giovanni: Hans Wahlgren  (han har sen under seriens gång ytterligare spelats av bl.a Johan Hedenberg och Adam Giertz)

Andra figurer från Pokémon är bl.a May, Max, Tracey, Gary, Professor Oak, Delia, Iris, Cilan och Bonnie.  :)

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 december 2017 kl. 19:44:07
Då var det dags för nästa del:

Del 17/19 (Mupparna (inkl. Sesam och Fragglarna), samt Nalle har Ett Stort Blått Hus):

Från "Mupparna", samt "Sesam" och "Fragglarna":
Kermit (Groda) = Anders Öjebo
Miss Pigg (Gris) = Anders Öjebo
Fozzie (Björn) = Roger Storm
Gonzo = Ulf Källvik
Rizzo (Råtta) = Ulf Peder Johansson
Dr Teeth = Fredrik Dolk
Floyd Pepper = ?
Zoot = ?
Janice = ?
Animal = Ulf Peder Johansson
Örnen Sam = Anders Öjebo
Hönan Camilla = ?
Clifford = Kenneth Milldoff
Svenske Kocken =
Bean Bunny = Hasse "Kvinnaböske" Andersson
Hunden Rowlf = ?
Beaker = Håkan Mohede
Dr Bunsen Honeydew = Ulf Peder Johansson
Emily (Fozzies Mamma) = ?
Robin (Kermits brorson) = Anders Öjebo
Höns =
Får =
Nötkreatur =
Tvättbjörnar =
Hästar =
Hästen Richmond =
Pingviner =
Humrar =
Råttor = Anders Öjebo, Bertil Engh, mfl.
Inkspots =
Duvor =
Katter =
Grisar = Anders Öjebo, Roger Storm, Ulf Källvik, Ulf Peder Johansson, mfl.
Grodor =
Fragglarna = Bo Maniette, Ulf Källvik, Monica Forsberg, Ulf Peder Johansson, Christel Körner, Ingemar Carlehed
Link Hogthrob =
Stalter = Roger Storm
Wardolf = Ulf Peder Johansson
Sweetums =
Arnie Alligator =
Big Bird =
Älgen Mickey =
Elefanten Horatio =
Grover =
Elmo =
Abby =
Hundar =
Bert = Steve Kratz
Ernie = Magnus Ehrner
Kakmonstret = Anders Öjebo
Lips =
Bauregard =
Björnen Bobo =
Scooter = Fredrik Dolk
Walter =
Giraffen Alexis =
Hjort =
Zebran Randall =
Gladys Ko =
Dr Phil Van Neuter = Olli Markenros
Strutsen Lydia =
Tommy Gasell =
Kamel =
Krokodil =
Spa'am (Gris med betar) =
Varg =
George =
Apan Sal Minella =
Orm =
Myrsloken Flaubert =
Lucy (Elefant) = elefant-ljud
Mr Curly Twirly =
Beggar =
Sprocket (Hund) =
Droop =
Jack =
Lew Zealand =
JP Grosse =
Pops =
Dr Julius Strangepork =
Aretha =
Gorillan Lenny =
Ekorre =
Hackspett =
Skunk =
Förälskad vakt =
Isbjörn =
Pepe = Jan Modin
Robert Kronhjort =
Rocky Tjockhornsfår =

(Det kan hända att jag kommer på mera senare...)

Från "Nalle har Ett Stort Blått Hus":
Nalle = Joakim Jennefors
Totte = Peter Sjöquist
Flip & Flop = Måns Eriksson & Linus Wahlgren
Jujja = Annika Rynger
Trixie = Bjarne Heuser
Skuggan = Vicki Banckert
Månen Luna = Annelie Berg Bhagavan
Solen Roland = ?
Havssulan Lolo = ?
Jacques Granris (Bäver) = ?
Torsten Paddvis (Oxgroda) = ?
Doktor Pratgris = ?
Benny Fladdermus = ?
Doktor Uggla = ?
Ferret Jeeter = ?

(Vet någon vilka som gör röster till karaktärer med ?)

Säg gärna vad ni tycker  :) .

Jättekul att du även valde att ta med Nalle har ett stort blått hus, Nalle hade man definivt velat få en kram av på Disneyland.  :)

Tyvärr vet jag inte rösterna för de figurerna du undrar över. Kanske någon annan som nyligen har sett Mupparna/Nalle kan hjälpa till? Annars är det ju bara att bestämma själv vilken röst du tyckt hade passat.  :)

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet  6 december 2017 kl. 22:25:32
Jättekul att du även valde att ta med Nalle har ett stort blått hus, Nalle hade man definivt velat få en kram av på Disneyland.  :)

Tyvärr vet jag inte rösterna för de figurerna du undrar över. Kanske någon annan som nyligen har sett Mupparna/Nalle kan hjälpa till? Annars är det ju bara att bestämma själv vilken röst du tyckt hade passat.  :)

Jag ska fundera ut med!

Jag kunde inte gärna hoppa över Nalle har Ett Stort Blått Hus, för den är en Jim Henson produktion, precis som allt annat med Mupparna! Dessutom så tycker jag om Nalle har Ett Stort Blått Hus ända sen min barndom!

Samlaren

Citat från: Alexander skrivet  6 december 2017 kl. 21:15:20
Har Mew haft repliker?  ??? Eller var det Mewtwo du menade?

Hursomhelst de namnen du söker som gjorde rösterna i första säsongen är:  :D
Ash: Dick Eriksson  (gör rösten än idag)
Misty: Anna Book (gjorde rösten först och sen fick göra rollen tillsammans med andra skådespelare som Maria Rydberg, Annica Smedius och Pernilla Wahlgren under säsong 1,2, 3 och 4)
Brock: Mattias Knave (har gjort rösten när Brock är med, men gjordes i säsong 15 av Joachim Bergström  i tillbackablickar).
Jessie: Annelie Berg (gör rösten än idag, men Mia Hansson gjorde rollen i säsong 3 och 4)
James: Andreas Nilsson  (gör rösten än idag)
Meowth: Linus Wahlgren  (gjorde rösten fram till slutet av säsong 10, men Meowths röst i säsong 3 och 4 gjordes av Hasse Johnsson och Niclas Wahlgren)
Team Rockets chef Giovanni: Hans Wahlgren  (han har sen under seriens gång ytterligare spelats av bl.a Johan Hedenberg och Adam Giertz)

Andra figurer från Pokémon är bl.a May, Max, Tracey, Gary, Professor Oak, Delia, Iris, Cilan och Bonnie.  :)

Tack :)  Ja det var Mewto jag menade men de kallar ju honom Mew alltså teamrocket medlemmen.

Jag önskar att man kan hitta äldre säsonger. Jag har endast s1 av de äldre  säsongerna men är på jakt efter övriga.

Men James röst låter ju som ny efter s17 eller ngt.

Undra varför inte Book fick göra rollen hela tiden men vet dock inte vem som gör den bäst.

Tycker det är synd att några gäst spel som Dawn gjort så är det en annan röst men skulle vilja se Amy (om nu serien dubbas om så skulle hon passa utmärkt i den rollen.

Matias Knave var den bästa rösten som Brock och om Brock kommer till Sun and Moon så måste de återgå till Mattias som röstskådespelare som den rollen.

Alexander

Citat från: Samlaren skrivet  7 december 2017 kl. 00:07:04
Tack :)  Ja det var Mewto jag menade men de kallar ju honom Mew alltså teamrocket medlemmen.

Jag önskar att man kan hitta äldre säsonger. Jag har endast s1 av de äldre  säsongerna men är på jakt efter övriga.

Men James röst låter ju som ny efter s17 eller ngt.

Undra varför inte Book fick göra rollen hela tiden men vet dock inte vem som gör den bäst.

Tycker det är synd att några gäst spel som Dawn gjort så är det en annan röst men skulle vilja se Amy (om nu serien dubbas om så skulle hon passa utmärkt i den rollen.

Matias Knave var den bästa rösten som Brock och om Brock kommer till Sun and Moon så måste de återgå till Mattias som röstskådespelare som den rollen.

När Dawn dök upp i BW så hade hon fortfarande samma röst som i DP.  :)

Disneyfantasten

Då var det dags för nästa del:

Del 18/19 (Spelfilmer):

Från spelfilmen "Pollyanna (1960)":
Pollyanna = Maria Rydberg

Från spelfilmen "Babes in Toyland (1961)":
Tom Piper = Fredrik Lycke
Mary Contrary = Gunilla Backman
Herr Leksaksmakare = Hans Wahlgren
Gåsmor = Yvonne Lombard
Sylvester J Gås = Andreas Nilsson
Bo Peep = Mariam Wallentin
Boy Blue = Staffan Hallerstam (med pitchad pojkaktig röst)

Från spelfilmen "Föräldrafällan (1961)":
Susan Evers & Sharon McKendrick = Maria Kihl
Mitch Evers = Roger Storm
Maggie McKendrick = Monica Forsberg

Från spelfilmen "In Search of The Castaways (1962)":
Mary Grant = Anna Isbäck

Från "Herbie filmerna":
Herbie = bil-ljud

Från spelfimerna "Den Otroliga Vandringen (1993)" & "Den Otroliga Vandringen 2 På Rymmen i San Franisco (1996)":
Shadow = Stig Grybe
Chance = Martin Timell
Sassy = Towa Carsson

Från spelfilmen "Nu Är Det Jul Igen (1994)":
Charlie Calvin = barn-röst
Neil Miller = Alex Hermansson
Laura Miller = Ylva Hällen
Lucy Miller = barn-röst

Från spelfilmen "Gordy (1995)":
Gordy = Kristin Westman
Luke McAllister = Bertil Engh
Jinnie Sue McAllister = barn-röst
Jessica Royce = Monica Forsberg
Hanky Royce = barn-röst

Från spelfilmerna "Djungel George (1997)" & "Djungel George 2 (2003)":
George = Niclas Wahlgren
Ursula = Marie Kühler-Flack
Apan (Gorilla) = Allan Svensson
Shep (Elefant) = både elefant-ljud och hund-ljud
Tookie-Tookie (Tukan) = obeskrivligt
Lilla Apan = ap-ljud
Betsy = Katarina Hansson
George Jr = barn-röst
Kängurun Rocky = stum

Från spelfilmen "Flubber (1997)":
Weebo = Marie Kühler-Flack

Från spelfilmen "Joe Jättegorillan (1998)":
Jill Young = Lizette Pålsson
Jättegorillan Joe = gorilla-ljud
Greg O Hara = Tomas Hanzon

Från "Pirates of Carribbean filmerna":
Jack Sparrow = Jakob Stadell
Will Turner = David Lindgren
Elizabeth Swann = Clara Henry

Från "Buddies filmerna":
kommer senare...

jag fyller i med fler spelfilmer senare...

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 15 november 2017 kl. 01:15:09
Blev dock förvånad över att såpass många karaktärer saknades från Atlantis och Familjen Robinson

Förlåt om jag är nyfiken, men det är en sak jag undrar över; hur kommer det sig att du blev förvånad över det?  :)

Disneyfantasten

Nu kommer sista delen:

Del 19/19 (Disneyland & Kingdom Hearts karaktärer):

Från Kingdom Hearts serien:
Sora = Daniel Melén
Kairi = Elina Raeder
Naminé = Nova Miller
Ventus = Adam Portnoff

Disneyland-karaktärer:
Parkguiden Karen = Sanna Nielsen
Disneybjörnen Duffy = Adam Portnoff
Disneybjörnen Shelliemay = Anna Isbäck
"Enchanted Tiki Room" Papegojorna = ?
"Liten Värld" Figurerna = ?
Gelatoni = Mariam Wallentin

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 december 2017 kl. 18:46:14
Nu kommer sista delen:

Del 19/19 (Disneyland & Kingdom Hearts karaktärer):

Från Kingdom Hearts serien:
Sora = Daniel Melén
Kairi = Elina Raeder
Naminé = Nova Miller
Ventus = Adam Portnoff

Disneyland-karaktärer:
Parkguiden Karen = Sanna Nielsen
Disneybjörnen Duffy = Adam Portnoff
Disneybjörnen Shelliemay = Anna Isbäck
"Enchanted Tiki Room" Papegojorna = ?
"Liten Värld" Figurerna = ?
Gelatoni = Mariam Wallentin

Toppen! Det har varit superkul att få ta del av de rösterna som du tycker bäst om/hade passat till Disney karaktärerna. Till del 19 var det roligt med Kingdom Hearts figurer och särskilt exklusiva parkfigurer. Speciellt Gelatoni från Tokyo Disneylands resor hade jag aldrig kunnat gissa, och valet med röst var väldigt passande.  ;)
Dem i del 19 måste ha varit lite kluriga men samtidigt roliga att välja eftersom man inte behöver jämföra tidigare insatser från riktiga dubbningar.

Med tiden när det har kommit tillräckligt med fler figurer får du gärna fortsätta med såna här inglägg om du vill.   :)

Disneyfantasten

Nu är det lika bra att ni får veta:

Det var alltså en del karaktärer som jag valde att inte ha med, det finns flera olika orsaker till detta, en del för att jag inte gillar dem och en del av andra anledningar...

Men jag kommer iallafall att skriva ner vilka röster de hade haft OM de hade varit med!

Jag kommer nedan att motivera om karaktärerna (ber om ursäkt i förväg ifall någon tycker att jag tar i för hårt på vissa ställen)

Karaktärer som jag hoppade över för att jag inte gillar dem:
>Prins Ferdinand: han roffar åt sig all den ära som tillhör Snövit (men OM han hade varit med hade jag placerat Joakim Jennefors)
>Vuxen-Bambi: jag föredrar barn-varianten
>Vuxen-Stampe: jag föredrar barn-varianten
>Vuxen-Blomma: jag föredrar barn-varianten
>Prins Charming: han roffar åt sig all den ära som tillhör Askungen (men OM han hade varit med så hade jag placerat Kelly Tainton)
>Kungen: eftersom han är Prins Charmings pappa kan jag inte gilla honom heller (men OM han hade varit med så hade jag placerat Gunnar Uddén)
>Hertigen: eftersom han är Kungens högra hand kan jag inte gilla honom heller (men OM han hade varit med så hade jag placerat Dick Eriksson)
>Blommorna & Fågeln: de kallar Alice enmassa saker som "ogräs" och "jätteorm"
>George Darling: han straffar Lena för att berätta sagor för sina bröder och dessutom straffar han Nana för att vara barnvakt (men OM han hade varit med så hade jag placerat Bo Maniette)
>Indianhövdingen: han anklagar John, Michael och Vilda Pojkarna för att ha kidnappat Tigerlilja och hotar också att bränna dem (men OM han hade varit med så hade jag placerat Ulf Källvik)
>Indiankvinnan: hon beordar Lena att hämta ved och vägrar att låta henne dansa (men OM hon hade varit med så hade jag placerat Tina Leijonberg)
>Tant Sara: hon sätter en munkorg på Lady när hon försvarar sitt hus mot katterna Si & Am, kedjar fast henne när hon springer ifrån henne och dessutom tar hon Lufsen till hundgården när han räddar bebisen från råttan och hon låser in Lady i källaren så att hon inte kan rädda Lufsen (men OM hon hade varit med så hade jag placerat Tina Leijonberg)
>Prins Filip: han roffar åt sig all den ära som tillhör Törnrosa (men OM han hade varit med så hade jag placerat Joachim Bergström)
>Samson: eftersom han är Prins Filips häst så kan jag inte gilla honom heller (men OM han hade varit med så hade han haft häst-ljud)
>Kung Hubert: eftersom han är Prins Filips pappa så kan jag inte gilla honom heller (men OM han hade varit med så hade jag placerat Bengt Järnblad)
>Kung Stefan: eftersom han har en så stark relation till Kung Hubert så kan jag inte gilla honom heller (men OM han hade varit med så hade jag placerat Jonas Bergström)
>Sir Hector: han straffar Arthur för att vara på sina lektioner, för att vara fri, för hans sanningar och för att han försvarar Merlin och han vägrar att tro att Merlins magi är god (men OM han hade varit med så hade jag placerat Jan Åström)
>Sir Kay: han retar och misshandlar Arthur (men OM han hade varit med så hade jag placerat Daniel Sjöberg)
>Kökspigan: hon hotar att slå Merlin för att han hjälper till med köket (men OM hon hade varit med så hade jag placerat Gertie Hede)
>Prins Erik: han roffar åt sig all den ära som tillhör Ariel (men OM han hade varit med så hade jag placerat Tomas Hanzon)
>Max: eftersom han är Eriks häst så kan jag inte gilla honom heller (men OM han hade varit med så hade han haft hund-ljud)
>Grimsby: eftersom han är Eriks betjänt så kan jag inte gilla honom heller (men OM han hade varit med så hade jag placerat Gunnar Uddén)
>Carlotta: eftersom hon är Eriks hushållerska kan jag inte gilla henne heller (men OM hon hade varit med så hade jag placerat Monica Forsberg)
>Kocken Louis: eftersom han är Eriks kock kan jag inte gilla honom heller, dessutom så förstör han enmassa saker när han jagar efter Sebastian (men OM han hade varit med så hade jag placerat Roger Storm)
>Kung Triton: han förbjuder Ariel från att vara vid ytan och förstör hennes samling (men OM han hade varit med så hade jag placerat Ingemar Carlehed)
>Hövding Powhatan: han beskyller Pocahontas för Kocoums död och anklagar John Smith för att ha dödat honom och hotar också att döda honom (men OM han hade varit med så hade jag placerat Hans Josefsson)
>Kocoum: han försöker att döda John Smith
>Barn-Tantor: han är för gnällig som barn, men han är rolig som vuxen
>Dr Griffith: han vägrar att tro på sin dotter och när Tingeling dyker upp så försöker han att kidnappa henne (men som tur är kommer Vidia och räddar henne) (men OM han hade varit med så hade jag placerat Joachim Bergström)
>Kung Fergus: han försöker att döda Drottning Elinor och låser in Merida i sitt rum så att hon inte kan stoppa honom och han är brutal också (men OM han hade varit med så hade jag placerat Leif Andrée)
>Maudie: hon vaktar nyckeln åt Fergus (men OM hon hade varit med så hade jag placerat Charlotte Ardai Jennefors)
>Glömmarna: de tar bort alla Jennys minnen
>Prins Max: han förstör saker inomhus (som när han kastar boll på fönstret) och äter upp allt utan att lämna över till andra (som på hans födelsedag när han äter upp alla pannkakor och inte lämnar några till sin tvillingsyster Hanna)

Karaktärer som jag valde att skippa för att jag inte tycker att de förtjänar det:
>Alla pojkar som retar Dumbo (däribland han som drar i Dumbos öron)
>Mjölkbilschauffören: han kastar saker efter katterna
>Grävlingen: han skäller på Micke när han försöker att vara snäll och så skäller han på Piggsvinet när han försvarar Micke
>Korv-Louie: han hotar att slå Oliver och Dodger
>Prins Achmed: han försöker att piska Tiggar-Barnen och när Aladdin försvarar dem så kastar han både honom och Abu i leran och han mockar Aladdin
>Äpple-Försäljaren: han försöker att döda Jasmine med ett svärd
>Rektor Lärdman: han misshandlar Max för hans misstag och han skvallrar för Långben
>Chi-Fu: han är elak mot Mulan bara för att hon är en tjej
>Äktenskapsmäklerskan: hon är elak mot Mulan och skriker åt henne att hon aldrig kommer att passa in
>Mertle, Teresa, Elena & Yuki: de är så elaka mot Lilo och Stitch
>Gene: han är elak mot Ralf bara för att han är en skurk i spelet och när Ralf säger att han inte vill bo ensam i en soptipp så säger han att han kan bo ensam i ett hus
>Scouter-Barnen: de är elaka mot Nick och sätter en munkorg på honom bara för att han är ett rovdjur
>Fru Sköldpadda & Shelby: Fru Sköldpadda tvingar alltid Kalle Anka att se efter Shelby så att Shelby alltid kan skapa kaos för Kalle

Karaktärer som jag valde att hoppa över av andra anledningar:
>Jägaren: jag är inte säker på vems sida han är på, han tjänar Drottningen, men han räddar Snövits liv, dessutom har han en väldigt liten roll i filmen (men OM han hade varit med så hade jag placerat Jan Nygren)
>Lampis: han är kompis med Pinocchio, men han mobbar Benjamin Syrsa (men OM han hade varit med hade han haft barn-röst)
>Falines Mamma & Blommas Mamma (de har bara väldigt små roller i filmen)
>Askungens Pappa: han dör i början av filmen
>Jim, Malin & Junior: dessa karaktärer får man sällan se ansiktet på, då filmernas skapare mest ville fokusera på hundarna och därför så är Tony och Joe de enda människo-karaktärer från "Lady och Lufsen" som är med i Disneylandet (men OM de hade varit med hade varit med så hade jag placerat Jonas Bergström och Gunnel Fred, samt barn-röst)
>Madame Adelaide Bonfamille & George Hautecourt: filmen fokuserar mest på katterna (men OM de hade varit med så hade jag placerat Birgitta Andersson och Björn Gustafsson)
>Änkan Tweed & Kon Abigail: även om jag gillar Änkan så kan man inte komma ifrån att hon faktiskt lämnar Micke i naturreservatet (i skogen, där rävar egentligen hör hemma) för att skydda honom och jag vill inte lämna hennes ko ensam (men OM hon hade varit med så hade jag placerat Irene Lindh)
>Sherlock Holmes & Dr Watson: de har obetydande roller i filmen, dessutom nöjer jag mig med att endast ha med Basil och Dawson
>Flugan Sparky: han har en väldigt liten roll i filmen
>Kekata: han är en vis karaktär, men jag vill inte att han ska lämnas ensam utan Powhatan (dessutom så gick Sten Carlberg bort 1998 och jag ville helst inte enligt kraven ta med skådespelare som gick bort på 1990-talet och bakåt)
>Quasimodos Mamma (+Quasimodos Pappa): hon dör i början av filmen
>Zeus, Hera, Hermes & Muserna: Herkules lämnar faktiskt dem för att vara tillsammans med Meg (men OM de hade varit med så hade jag placerat Torsten Wahlund, Louise Raeder, Anders Öjebo, Gladys Del Pilar, Sharon Dyall, Anki Albertsson, Sussie Eriksson och Vivian Cardinal)
>Fa Zhou, Fa Li, Mormor Fa & Förfäderna: Mulans familj är inte med så mycket i filmen (men OM de hade varit med så hade jag placerat Gunnar Uddén, Monica Forsberg, Lill-Babs och Johan Schinkler)
>Myrdrottningen: hon överlämnar drottning-ansvaret till sin dotter Atta (men OM hon hade varit med så hade jag placerat Gunilla Åkesson)
>Tarzans Födäldrar & Tantors Mamma: dessa karaktärer har en väldigt liten roll i filmen
>Samtliga Atlantis-karaktärer (undantag Milo, Kida, Audrey, Mullvaden och Rourke): personligen räknar jag inte Atlantis till mina favoriter, jag gillar inte de flesta karaktärerna och den har inte den riktiga Disneykänslan, vilket på lång väg märks i både animeringen och omgivningen och den är väldigt bullrig, jag tycker inte att filmen är direkt dålig, men faktum kvarstår att de flesta inte gillar den, dessutom så skulle Atlantis inte vara det första jag tänkte på när jag tänkte på Disney (av samma anledning valde jag att inte ha med särskilt många "Familjen Robinson" karaktärer), och jag gillar verkligen inte uppföljaren (men OM de hade varit med så hade jag placerat Per Myrberg, Hans Lindgren, Michalis Knoutsoginnakis och Mikael Persbrandt)
>Cobra Bubbles & Högsta Rådsdamen: dessa två karaktärer har jag inga motiveringar om (men OM de hade varit med så hade jag placerat Benke Skogholt och Eva-Britt Strandberg)
>Coral: hon dör i början av filmen
>Sitka, Denahi, Kodas Mamma & Tanana: både Sitka och Kodas Mamma dör i början och dessutom så vill jag helst fokusera på djuren i den här filmen (men OM de hade varit med så hade jag placerat Simon Norrthon, Magnus Krepper, Claire Wikholm och Jeanette Holmgren)
>Pearl Genser och Sheriffen Sam: i denna film vill jag helst fokusera på djuren (men OM de hade varit med så hade jag placerat Siw Malmkvist och Björn Granath)
>James (Tianas Pappa): han dör i början av filmen (men OM han hade varit med så hade jag placerat Peter Gardiner)
>Kung Agnarr & Drottning Iduna: de dör i början av filmen (men OM de hade varit så hade jag placerat Felix Engström och Najda Weiss)
>Mochi: han har ingen särskilt stor roll i filmen (men OM han hade varit med så hade han haft katt-ljud)
>Arlos Familj & Prickens Familj: det som gör att jag väljer att utesluta dem är av det faktum att dinosaurier varit utdöda i över 65 000 000 år
>Drottning Miranda, Kung Roland, Faster Tilda, William och alla prinsar, drottningar och kungar i "Sofia Den Första": jag vill inte lämna dem ensamma utan Max (men faktiskt så funderar jag på att kanske ha med Drottning Miranda)
>Elenas Föräldrar, Elenas Morföräldrar, Armando & Esteban: Elenas föräldrar blir dödade och jag vill inte lämna Elenas morföräldrar ensamma med saknaden, vilket i sin tur leder till att jag inte heller vill lämna Armando och Esteban ensamma

Karaktärer som jag funderar på att eventuellt ha med i mitt Fantasi-Disneyland:
>Magiska Spegeln (han hade kunnat vara en bra rådgivare)
>Doktor Mörk (en av skurkarna!)
>Magiska Grottan (men då skulle han vara stel-stilla och inte säga något)
>Gammelmor Pilrot (hon hade kunnat vara en bra rådgivare)
>Drottning Miranda
(och kanske fler därtill som jag kan ha glömt...)

Jag hoppas att ni förstår detta (förlåt att jag inte sa allt detta från början, men jag ville inte göra er besvikna, jag gjorde det bland annat för att skydda de karaktärer som jag tycker om)

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 januari 2018 kl. 15:36:02
Nu är det lika bra att ni får veta:

Det var alltså en del karaktärer som jag valde att inte ha med, det finns flera olika orsaker till detta, en del för att jag inte gillar dem och en del av andra anledningar...

Men jag kommer iallafall att skriva ner vilka röster de hade haft OM de hade varit med!

Jag kommer nedan att motivera om karaktärerna (ber om ursäkt i förväg ifall någon tycker att jag tar i för hårt på vissa ställen)

Karaktärer som jag hoppade över för att jag inte gillar dem:
>Prins Ferdinand: han roffar åt sig all den ära som tillhör Snövit (men OM han hade varit med hade jag placerat Joakim Jennefors)
>Vuxen-Bambi: jag föredrar barn-varianten
>Vuxen-Stampe: jag föredrar barn-varianten
>Vuxen-Blomma: jag föredrar barn-varianten
>Prins Charming: han roffar åt sig all den ära som tillhör Askungen (men OM han hade varit med så hade jag placerat Kelly Tainton)
>Kungen: eftersom han är Prins Charmings pappa kan jag inte gilla honom heller (men OM han hade varit med så hade jag placerat Gunnar Uddén)
>Hertigen: eftersom han är Kungens högra hand kan jag inte gilla honom heller (men OM han hade varit med så hade jag placerat Dick Eriksson)
>Blommorna & Fågeln: de kallar Alice enmassa saker som "ogräs" och "jätteorm"
>George Darling: han straffar Lena för att berätta sagor för sina bröder och dessutom straffar han Nana för att vara barnvakt (men OM han hade varit med så hade jag placerat Bo Maniette)
>Indianhövdingen: han anklagar John, Michael och Vilda Pojkarna för att ha kidnappat Tigerlilja och hotar också att bränna dem (men OM han hade varit med så hade jag placerat Ulf Källvik)
>Indiankvinnan: hon beordar Lena att hämta ved och vägrar att låta henne dansa (men OM hon hade varit med så hade jag placerat Tina Leijonberg)
>Tant Sara: hon sätter en munkorg på Lady när hon försvarar sitt hus mot katterna Si & Am, kedjar fast henne när hon springer ifrån henne och dessutom tar hon Lufsen till hundgården när han räddar bebisen från råttan och hon låser in Lady i källaren så att hon inte kan rädda Lufsen (men OM hon hade varit med så hade jag placerat Tina Leijonberg)
>Prins Filip: han roffar åt sig all den ära som tillhör Törnrosa (men OM han hade varit med så hade jag placerat Joachim Bergström)
>Samson: eftersom han är Prins Filips häst så kan jag inte gilla honom heller (men OM han hade varit med så hade han haft häst-ljud)
>Kung Hubert: eftersom han är Prins Filips pappa så kan jag inte gilla honom heller (men OM han hade varit med så hade jag placerat Bengt Järnblad)
>Kung Stefan: eftersom han har en så stark relation till Kung Hubert så kan jag inte gilla honom heller (men OM han hade varit med så hade jag placerat Jonas Bergström)
>Sir Hector: han straffar Arthur för att vara på sina lektioner, för att vara fri, för hans sanningar och för att han försvarar Merlin och han vägrar att tro att Merlins magi är god (men OM han hade varit med så hade jag placerat Jan Åström)
>Sir Kay: han retar och misshandlar Arthur (men OM han hade varit med så hade jag placerat Daniel Sjöberg)
>Kökspigan: hon hotar att slå Merlin för att han hjälper till med köket (men OM hon hade varit med så hade jag placerat Gertie Hede)
>Prins Erik: han roffar åt sig all den ära som tillhör Ariel (men OM han hade varit med så hade jag placerat Tomas Hanzon)
>Max: eftersom han är Eriks häst så kan jag inte gilla honom heller (men OM han hade varit med så hade han haft hund-ljud)
>Grimsby: eftersom han är Eriks betjänt så kan jag inte gilla honom heller (men OM han hade varit med så hade jag placerat Gunnar Uddén)
>Carlotta: eftersom hon är Eriks hushållerska kan jag inte gilla henne heller (men OM hon hade varit med så hade jag placerat Monica Forsberg)
>Kocken Louis: eftersom han är Eriks kock kan jag inte gilla honom heller, dessutom så förstör han enmassa saker när han jagar efter Sebastian (men OM han hade varit med så hade jag placerat Roger Storm)
>Kung Triton: han förbjuder Ariel från att vara vid ytan och förstör hennes samling (men OM han hade varit med så hade jag placerat Ingemar Carlehed)
>Hövding Powhatan: han beskyller Pocahontas för Kocoums död och anklagar John Smith för att ha dödat honom och hotar också att döda honom (men OM han hade varit med så hade jag placerat Hans Josefsson)
>Kocoum: han försöker att döda John Smith
>Barn-Tantor: han är för gnällig som barn, men han är rolig som vuxen
>Dr Griffith: han vägrar att tro på sin dotter och när Tingeling dyker upp så försöker han att kidnappa henne (men som tur är kommer Vidia och räddar henne) (men OM han hade varit med så hade jag placerat Joachim Bergström)
>Kung Fergus: han försöker att döda Drottning Elinor och låser in Merida i sitt rum så att hon inte kan stoppa honom och han är brutal också (men OM han hade varit med så hade jag placerat Leif Andrée)
>Maudie: hon vaktar nyckeln åt Fergus (men OM hon hade varit med så hade jag placerat Charlotte Ardai Jennefors)
>Glömmarna: de tar bort alla Jennys minnen
>Prins Max: han förstör saker inomhus (som när han kastar boll på fönstret) och äter upp allt utan att lämna över till andra (som på hans födelsedag när han äter upp alla pannkakor och inte lämnar några till sin tvillingsyster Hanna)

Karaktärer som jag valde att skippa för att jag inte tycker att de förtjänar det:
>Alla pojkar som retar Dumbo (däribland han som drar i Dumbos öron)
>Mjölkbilschauffören: han kastar saker efter katterna
>Grävlingen: han skäller på Micke när han försöker att vara snäll och så skäller han på Piggsvinet när han försvarar Micke
>Korv-Louie: han hotar att slå Oliver och Dodger
>Prins Achmed: han försöker att piska Tiggar-Barnen och när Aladdin försvarar dem så kastar han både honom och Abu i leran och han mockar Aladdin
>Äpple-Försäljaren: han försöker att döda Jasmine med ett svärd
>Rektor Lärdman: han misshandlar Max för hans misstag och han skvallrar för Långben
>Chi-Fu: han är elak mot Mulan bara för att hon är en tjej
>Äktenskapsmäklerskan: hon är elak mot Mulan och skriker åt henne att hon aldrig kommer att passa in
>Mertle, Teresa, Elena & Yuki: de är så elaka mot Lilo och Stitch
>Gene: han är elak mot Ralf bara för att han är en skurk i spelet och när Ralf säger att han inte vill bo ensam i en soptipp så säger han att han kan bo ensam i ett hus
>Scouter-Barnen: de är elaka mot Nick och sätter en munkorg på honom bara för att han är ett rovdjur
>Fru Sköldpadda & Shelby: Fru Sköldpadda tvingar alltid Kalle Anka att se efter Shelby så att Shelby alltid kan skapa kaos för Kalle

Karaktärer som jag valde att hoppa över av andra anledningar:
>Jägaren: jag är inte säker på vems sida han är på, han tjänar Drottningen, men han räddar Snövits liv, dessutom har han en väldigt liten roll i filmen (men OM han hade varit med så hade jag placerat Jan Nygren)
>Lampis: han är kompis med Pinocchio, men han mobbar Benjamin Syrsa (men OM han hade varit med hade han haft barn-röst)
>Falines Mamma & Blommas Mamma (de har bara väldigt små roller i filmen)
>Askungens Pappa: han dör i början av filmen
>Jim, Malin & Junior: dessa karaktärer får man sällan se ansiktet på, då filmernas skapare mest ville fokusera på hundarna och därför så är Tony och Joe de enda människo-karaktärer från "Lady och Lufsen" som är med i Disneylandet (men OM de hade varit med hade varit med så hade jag placerat Jonas Bergström och Gunnel Fred, samt barn-röst)
>Madame Adelaide Bonfamille & George Hautecourt: filmen fokuserar mest på katterna (men OM de hade varit med så hade jag placerat Birgitta Andersson och Björn Gustafsson)
>Änkan Tweed & Kon Abigail: även om jag gillar Änkan så kan man inte komma ifrån att hon faktiskt lämnar Micke i naturreservatet (i skogen, där rävar egentligen hör hemma) för att skydda honom och jag vill inte lämna hennes ko ensam (men OM hon hade varit med så hade jag placerat Irene Lindh)
>Sherlock Holmes & Dr Watson: de har obetydande roller i filmen, dessutom nöjer jag mig med att endast ha med Basil och Dawson
>Flugan Sparky: han har en väldigt liten roll i filmen
>Kekata: han är en vis karaktär, men jag vill inte att han ska lämnas ensam utan Powhatan (dessutom så gick Sten Carlberg bort 1998 och jag ville helst inte enligt kraven ta med skådespelare som gick bort på 1990-talet och bakåt)
>Quasimodos Mamma (+Quasimodos Pappa): hon dör i början av filmen
>Zeus, Hera, Hermes & Muserna: Herkules lämnar faktiskt dem för att vara tillsammans med Meg (men OM de hade varit med så hade jag placerat Torsten Wahlund, Louise Raeder, Anders Öjebo, Gladys Del Pilar, Sharon Dyall, Anki Albertsson, Sussie Eriksson och Vivian Cardinal)
>Fa Zhou, Fa Li, Mormor Fa & Förfäderna: Mulans familj är inte med så mycket i filmen (men OM de hade varit med så hade jag placerat Gunnar Uddén, Monica Forsberg, Lill-Babs och Johan Schinkler)
>Myrdrottningen: hon överlämnar drottning-ansvaret till sin dotter Atta (men OM hon hade varit med så hade jag placerat Gunilla Åkesson)
>Tarzans Födäldrar & Tantors Mamma: dessa karaktärer har en väldigt liten roll i filmen
>Samtliga Atlantis-karaktärer (undantag Milo, Kida, Audrey, Mullvaden och Rourke): personligen räknar jag inte Atlantis till mina favoriter, jag gillar inte de flesta karaktärerna och den har inte den riktiga Disneykänslan, vilket på lång väg märks i både animeringen och omgivningen och den är väldigt bullrig, jag tycker inte att filmen är direkt dålig, men faktum kvarstår att de flesta inte gillar den, dessutom så skulle Atlantis inte vara det första jag tänkte på när jag tänkte på Disney (av samma anledning valde jag att inte ha med särskilt många "Familjen Robinson" karaktärer), och jag gillar verkligen inte uppföljaren (men OM de hade varit med så hade jag placerat Per Myrberg, Hans Lindgren, Michalis Knoutsoginnakis och Mikael Persbrandt)
>Cobra Bubbles & Högsta Rådsdamen: dessa två karaktärer har jag inga motiveringar om (men OM de hade varit med så hade jag placerat Benke Skogholt och Eva-Britt Strandberg)
>Coral: hon dör i början av filmen
>Sitka, Denahi, Kodas Mamma & Tanana: både Sitka och Kodas Mamma dör i början och dessutom så vill jag helst fokusera på djuren i den här filmen (men OM de hade varit med så hade jag placerat Simon Norrthon, Magnus Krepper, Claire Wikholm och Jeanette Holmgren)
>Pearl Genser och Sheriffen Sam: i denna film vill jag helst fokusera på djuren (men OM de hade varit med så hade jag placerat Siw Malmkvist och Björn Granath)
>James (Tianas Pappa): han dör i början av filmen (men OM han hade varit med så hade jag placerat Peter Gardiner)
>Kung Agnarr & Drottning Iduna: de dör i början av filmen (men OM de hade varit så hade jag placerat Felix Engström och Najda Weiss)
>Mochi: han har ingen särskilt stor roll i filmen (men OM han hade varit med så hade han haft katt-ljud)
>Arlos Familj & Prickens Familj: det som gör att jag väljer att utesluta dem är av det faktum att dinosaurier varit utdöda i över 65 000 000 år
>Drottning Miranda, Kung Roland, Faster Tilda, William och alla prinsar, drottningar och kungar i "Sofia Den Första": jag vill inte lämna dem ensamma utan Max (men faktiskt så funderar jag på att kanske ha med Drottning Miranda)
>Elenas Föräldrar, Elenas Morföräldrar, Armando & Esteban: Elenas föräldrar blir dödade och jag vill inte lämna Elenas morföräldrar ensamma med saknaden, vilket i sin tur leder till att jag inte heller vill lämna Armando och Esteban ensamma

Karaktärer som jag funderar på att eventuellt ha med i mitt Fantasi-Disneyland:
>Magiska Spegeln (han hade kunnat vara en bra rådgivare)
>Doktor Mörk (en av skurkarna!)
>Magiska Grottan (men då skulle han vara stel-stilla och inte säga något)
>Gammelmor Pilrot (hon hade kunnat vara en bra rådgivare)
>Drottning Miranda
(och kanske fler därtill som jag kan ha glömt...)

Jag hoppas att ni förstår detta (förlåt att jag inte sa allt detta från början, men jag ville inte göra er besvikna, jag gjorde det bland annat för att skydda de karaktärer som jag tycker om)

Med undantag för George Darling, Sir Ector, Sir Kay och Lampis, bryr jag mig inte så mycket om de karaktärerna du skippade heller. Och de jag brydde mig om gillar jag inte för att de är bra karaktärer, utan för att de är roliga.  ;D

Men alla har vi ju olika tycke och smak. :)
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet  1 januari 2018 kl. 15:54:30
Med undantag för George Darling, Sir Ector, Sir Kay och Lampis, bryr jag mig inte så mycket om de karaktärerna du skippade heller. Och de jag brydde mig om gillar jag inte för att de är bra karaktärer, utan för att de är roliga.  ;D

Men alla har vi ju olika tycke och smak. :)

Hursomhelst så har jag gjort en lösning på problemet; de flesta karaktärer på listan (förutom just de som "inte förtjänar det") kan få vara med i en privat del i Disneylandet, dit ingen annan går...

Förresten så kan jag hålla med om att Lampis är en rolig karaktär...

Disneyfantasten

Såhär hade jag haft TV-serien Sofia Den Första:
>Sofia = Malva Goldman
>Hanna = Elsa Meyer
>Max = Leon Von Kraskowski, Isak Neffling
>Drottning Miranda = Linda Källgren
>Kung Roland Den Andre = Niklas Engdahl
>Fredrik = Anton Olofsson Raeder
>Klöver = Niklas Gabrielsson
>Mia = Mikaela Tidermark
>Robin = Anna Isbäck
>Vivian = Clara Folkebo
>Knaster = Mikaela Tidermark
>Faster Tilda = Sharon Dyall
>Prinsessan Evy = Anna Isbäck
>Flora = Tina Leijonberg
>Fina = Gerda Fransson Bergqvist
>Magdalena = Catherine Hansson
>Merlin = Adam Fietz
>Snövit = Lizette Pålsson
>Askungen = Lizette Pålsson
>Törnrosa = Lizette Pålsson
>Ariel = Myrra Malmberg
>Belle = Sofia Källgren
>Jasmine = Myrra Malmberg
>Mulan = Divina Sarkany
>Tiana = Vanna Rosenberg
>Rapunzel = Molly Sandén
>Merida = Amy Diamond
>Olof = Nassim Al Fakir
mfl.

gstone

Så här skulle min dubbning av Farbror Joakim och Knattarna i jakten på den försvunna lampan sett

Merlock- Claes Vogel

Joakim von Anka - John Harryson

Knatte, Fnatte och Tjatte - Staffan Hallerstam

Anki - Lena Ericsson

Sigge McKvack - Ulf Källvik

Albert - Gunnar Ernblad

Djinni - Hans Whalgren

Dijon - Anders Öjebo

Fru Matilda - Maud Hyttenberg

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 23 december 2017 kl. 22:49:00
Toppen! Det har varit superkul att få ta del av de rösterna som du tycker bäst om/hade passat till Disney karaktärerna. Till del 19 var det roligt med Kingdom Hearts figurer och särskilt exklusiva parkfigurer. Speciellt Gelatoni från Tokyo Disneylands resor hade jag aldrig kunnat gissa, och valet med röst var väldigt passande.  ;)
Dem i del 19 måste ha varit lite kluriga men samtidigt roliga att välja eftersom man inte behöver jämföra tidigare insatser från riktiga dubbningar.

Med tiden när det har kommit tillräckligt med fler figurer får du gärna fortsätta med såna här inglägg om du vill.   :)

Förlåt om jag är nyfiken, men jag undrar om du kanske på senare tid kommit på några Sun Studio omdubbningar till Disneyklassiker  :) .